cholesterol

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
lies-anne
Nieuw in dit forum

cholesterol

Bericht door lies-anne » do mar 22, 2007 10:07 pm

Vraag van iemand die nog nooit op forums heeft geschreven. Aan een van de orthomoleculaire therapeuten: Ik ben kerngezond, maar heb mijn cholesterol laten meten. Had ik dus beter niet kunnen laten doen, want nu adviseert mijn huisarts me medicatie hiertegen. Ik ben dat niet van plan en ik ben her en der informatie aan het verzamelen. Word ik niet vrolijk van, van de bijwerkingen en de onbewezen effecten van cholesterol op de bloedvaten. Wie moet ik geloven? Daarom graag uw visie hierop.
Ik heb meerdere keren laten testen, steeds nuchter. Laatste waarden: Totaal 7,6 Tri 1,17 HDL 1,5 LDL 5,6 Ratio: 5,1.
Variaties gedurende de meerdere testkeren: Totaal tussen 7,0 en 8,2 Tri tussen 1,5 en 2,11 HDL tussen 1,27 en 1,7 LDL tussen 4,83 en 5,7 en de Ratio tussen 4,6 en 5,6
Ik heb dus geen ziektes, doorlaten meten door een electroacupuncturist: prima uitslag. Ik ben vegetarisch, gebruik dagelijks een scheutje lijnzaadolie . Eet dagelijks verse groenten en fruit en beweeg genoeg: hond en grote tuin, soms hardlopen(half uurtje) maar dit niet zo konsekwent. Ik ben een vrouw van 52.
Ik ben benieuwd naar uw visie, alvast mijn dank hiervoor!
Met een groet, Lies-Anne

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » do mar 22, 2007 10:25 pm

Hallo Lies-anne,

Tja je geeft zelf al aan dat je niet van plan bent om statines te gaan gebruiken,en daar kan ik mij iets bij voorstellen.

Het LDL is wat hoger dan de medici graag zien,maar de triglyceriden zijn erg netjes.

Het is jammer dat je niet meer uitslagen hebt van bv,
CRP
Fibrinogeen
Homocysteine
HbA1c

Als die ook allemaal binnen de norm vallen dan kom je met voldoende beweging en wat voedingsadviezen al heel ver.

Komt er in de familie meer hoog cholesterol voor?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

lies-anne
Nieuw in dit forum

Bericht door lies-anne » za mar 24, 2007 1:24 am

dag corry,
je vraag over de waardes van CRP, fibrinogeen, homocysteine en HbA1c heb ik niet en ik weet ook niet wat dat is. Ja, er komt meer verhoogd cholesterol in de familie voor: ik geloof dat mijn vader het had, mijn broer heeft het en ik heb een overleden broer : overleden aan zijn hart.
Heb je voedingsadviezen voor me?

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » za mar 24, 2007 12:39 pm

Hallo Lies-anne,

Wat voedingsadviezen,

Transvetten schrappen
Het zijn met name de transvetzuren die cholesterolverhogend werken. Die moeten dus radicaal geschrapt worden uit het voedingspatroon. Transvetzuren zitten in:
bak-, braad- en frituurvet (met uitzondering van ossewit en kokosvet)
koffiewitmaker (creamer - met uizondering van kokoscreamer)
koekjes en gebak
in of met hete olie bereide producten
gefrituurde producten (met uitzondering van in ossewit of kokosvet gebakken zaken)
alle kant en klare producten waarin geharde plantaardige olie is verwerkt
pizza's, zoutjes, chips etc.

Verhouding verzadigd:onverzadigd bijstellen
Verder komt het meer aan op de verhouding verzadigde: (meervoudig) onverzadigde vetzuren dan op het domweg schrappen van verzadigde vetten. Ideaal is de verhouding verzadigd:onverzadigd = 4:1. Ons voedingspatroon kent in de regel een verhouding van 20:1. Hier vallen dus nog wel wat puntjes te scoren. Volken die de verhouding 4:1 benaderen kennen nauwelijks hart en vaatziekten. Ook bijzonder is dat deze volken in de regel veel vis en/of olijfolie eten en nauwelijks transvetzuren. Dat geeft toch te denken.
Verzadigde vetzuren hebben, als ze in een ongunstige verhouding voorkomen, de eigenschap vaten dicht te slibben en de elasticiteit van celwanden te verlagen. Let wel: het gaat om de verhouding! Verzadigde vetzuren zitten in:

vlees en vleesproducten
kaas, roomboter, slagroom
kokosnoot, kokosolie en kokosvet
chocolade
ossewit
Onverzadigde vetzuren en meervoudig onverzadigde vetzuren (MOV) werken positief in op de elasticiteit van de vaten, ruimen verzadigde vetten op (voorkomen dus het dichtslibben) en zijn gemakkelijker verteerbaar dan verzadigde vetzuren. Onverzadigde vetzuren en MOV zitten in:

pindakaas
sesampasta
vette vissoorten en visolie capsules
plantaardige olie (met uitzondering van kokosolie)
noten
zonnebloempitten
Andere invloeden

Cholesterol verhogende factoren:

Stress, geestelijke inspanning
Roken, alcohol, koffie
Transvetten (zie boven)
Geraffineerde koolhydraten (suiker, witmeel, snelle hap)
Kant en klare producten (pakjes, zakjes, potjes, pizza's snack's)
Magnetron (de doorstraling verandert de structuren)
De pil
Cholesterol verlagende factoren:

Vette vissoorten (aal, haring, sardientjes, makreel)
Oliezuur (in olijfolie)
Laurinezuur (vooral in kokosolie en kokosvet en in mindere mate in roomboter)
Groente en fruit (de vezels die erin zitten, dus sap werkt niet)
Tarwekiemen en andere spruitgroente (taugé, alfalfa)
Lecithine (in sojabonen, tarwekiemen, eidooier)
Knoflook, uien
Aubergines, wortels
Vitamine B, C en E
Cacao (neem chocolade met 70% of meer cacao - melk is de cholesterolverhogende factor)
Aanvullende adviezen

Matig het zoutgebruik
Gebruik meer kalium (vijgen, olijven, dadels, tarwe)
Drink dagelijks één á twee glazen rode wijn (niet meer)
Gebruik roomboter (bevat laurinezuur) in plaats van (dieet) margarine of halvarine (bevat transvetzuren)
Bak in milde olijfolie
Gebruik verder veel, heel veel olijfolie (in de salade, door de stamppot, door de soep etc)
Eet veel, heel veel groente en fruit
Eet slechts 1x per dag iets met tarwe (brood of pasta) en vul de 'lege ruimte' op met salades of fruit
Eet minimaal 3x per week vette vis, garnalen, kreeft, oesters of mosselen.
Kokosolie (of vet) heeft een antimicrobiële werking, is werkzaam tegen kanker en hart en vaatziekten. Het belangrijkste bestanddeel (50%) van kokosvet is laurinezuur. Dit wordt succesvol ingezet bij bacteriële en schimmelinfecties, dysbioses (darmflora verstoringen), overgewicht (kokosolie bevat een erg lage glycemische index, bovendien verzadigd het eerder en wordt het niet als vet opgeslagen door het lichaam - in tegenstelling tot gewone suikers). Op het eiland Tokelau in de Stille Oceaan haalt men 60% van de energiebehoefte uit kokosolie. Het cholesterolniveau is, volgens Nederlandse normen ideaal en hart en vaatziekten komen er nauwelijks voor. Reden te over dus om meer kokosolie te gebruiken in de keuken.

Ondersteuning
De lever speelt een grote rol in de cholesterolhuishouding. In de lever wordt cholesterol opgebouwd, in voorraad gehouden, afgebroken en aan het bloed doorgegeven. Lever ondersteunende maatregelen kunnen zijn:
Alcohol, nicotine en drugsgebruik staken.
1 keer per week een (groente) sapdag inlassen.
's Ochtends 1 grapefruit eten.

hartelijke groet,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

lies-anne
Nieuw in dit forum

Bericht door lies-anne » ma mar 26, 2007 10:31 am

Dank je wel voor je advies, Corrij. Ik heb het uitgeprint en veel dingen ervan zijn goed haalbaar.
Ik heb gemerkt, dat je eigen overtuiging erg belangrijk is: op het moment dat mijn arts mij vertelde dat ik statines moest gaan slikken, voelde ik me veel slechter: ik voelde allerlei pijntjes. Ik las daarna meer over 'de cholesterol-mythe' (boek: De cholesterol leugen van Hartenbach) Daarin staat dat de gemiddelde cholesterol waarde 6.5 is en niet < 5! Ook dat verhoogde vitaliteit samen kan gaan met een hoger totaal cholesterol: zelfs waarden tot 10. Sporters schijnen ook een hogere waarde te hebben. En vooral: het effect van hogere cholesterolwaarden is met name bij vrouwen niet bewezen schadelijk! Na dit alles gelezen te hebben voelde ik me weer goed. Maar de twijfel bleef dus nog wel wat. Dus: met je voedingsadviezen doe ik er alles aan om goed voor mijn lijf te zorgen en dit lijf niet te 'verprutsen' met statines.
Nogmaals: dankjewel voor je advies.

Lies-anne

Plaats reactie