Ik ben Ad, man, 43 jaar en ik heb Hypertrofische Cardiomyopathie. Uit onderzoek (echo) met een middelmatige obstructie (septumdikte 20mm) van de linkerkamer, zonder klepproblemen. Herkomst erfelijk, moeder en grootmoeder hadden het ook.
Wanneer begonnen? Eigenlijk als kind (murmur), maar voor mij pas merkbaar na mijn dertigste (minder uithoudingsvermogen, lichte pijn bij inspanning). Vanaf mijn vijfendertigste hartritme stoornissen, later gediagnosticeerd als SVT en AF. Ondanks medicatie nog steeds regelmatig SVT en minder regelmatig AF. Bloeddruk iets lager dan normaal, met of zonder medicatie. Medicatie nu 250mg Dysopyramide en 2x25mg Metoprolol (beide retard). Behandelvoorstel alcohol ablatie, nog even in beraad gehouden. Advies anti-stollingsmiddelen idem (AF episodes nog niet erg frequent).
Nadelen van ablatie, operatie etc.: de oorzaak van de aandoening wordt niet verholpen en het complicatierisico vind ik op dit moment (ik kan nog behoorlijk functioneren) te hoog. Ik merk wel dat geleidelijk aan de inspanningstolerantie wel lager wordt. Verder ben ik gezond (op een lastige slokdarm na, zuurbranden), niet roker, weinig-drinker (drank met %%% dan

Wat zou ik willen bereiken via dit forum? Verandering in positieve zin van mijn aandoening zonder daarvoor (in dit stadium) grote complicatierisico's van zware behandelingen te moeten nemen. 'Genezen' zal het niet, maar mogelijk kan het wel minderen (en dat is winst, ook op lange termijn). Ik wil de moderatoren dan ook vriendelijk vragen om te reageren en mij evt. nadere vragen te stellen of een eerste advies te geven.
Met vriendelijke groeten,
Ad