Hallo, hier ben ik

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
Lady-M
Nieuw in dit forum

Hallo, hier ben ik

Bericht door Lady-M » do mar 15, 2007 12:33 am

Hallo allemaal,

Toevallig kwam ik al surfend hier terecht en ik wil eens kijken of hier mensen zijn met dezelfde soort ervaringen als ik.
In 2002 begonnen mijn klachten. Pijn op de borst bij inspanning. Naar de huisarts, die liet bloed onderzoeken en concludeerde daaruit dat ik in geen geval last had van mijn hart. Ik paste ook helemaal niet in het plaatje; ik ben een vrouw, rook niet, was toen 36 en geen last van overgewicht. In de loop der tijd ben ik nog een paar keer naar de huisarts gegaan, omdat mijn klachten verergerden en ik het gevoel had dat het mijn hart was. Pilletje tegen slokdarmproblemen gekregen en dat was het dan. In 2005 toch weer terug met de vraag of ik dan niet kon worden doorverwezen naar de longarts. Misschien was dat het? Bij longarts longfunctieonderzoek gedaan en de conclusie was: hyperventilatie. Aaargh! Wéér naar de huisarts, nu lichtelijk geirriteerd. :evil: Gevraagd om een hartfilmpje en met briefje naar ziekenhuis gestuurd waarop stond: 'gelieve ECG te verrichten bij mevrouw xxx, e.e.a. ter geruststelling'. In het ziekenhuis aangekomen kreeg ik een ECG in rust. Ik zag de bui al hangen; in rust had ik nergens last van, dus zou er wel helemaal niks uit dat filmpje komen. Dacht ik. Gelukkig werd meteen duidelijk dat er iets helemaal niet in de haak was en toen is het balletje gaan rollen. Tot grote schrik van de huisarts moest ik in 2005 maar liefst drie keer gedotterd worden en kreeg ik tijdens de behandeling twee maal een licht hartinfarct, wat vreselijk veel pijn deed en waar ik erg beroerd van ben geweest. Na twee keer dotteren had het goed moeten zijn geweest, maar drie maanden na het dotteren kreeg ik vrij plotseling een instabiele angina pectoris en moest ik weer halsoverkop naar het ziekenhuis. Intussen heb ik een stuk of zes stents, waarvan één maar liefst zes (!) cm lang is. Kerstboomverlichting werd het al gekscherend genoemd toen ik voor de derde keer op de tafel lag.
Nou ja, nu zijn we anderhalf jaar verder en ik voel me hartstikke goed. Ik sport en werk weer gewoon en soms lijkt het net alsof er niets gebeurd is. Tot ongeveer een maand geleden ik ineens die pijn op mijn borst weer voelde, maar dan in rust. Vorige week werd ik 's nachts wakker en voelde mijn hartslag een beetje onregelmatig gaan en kort daarna twee vrij kortdurende aanvallen van angina pectoris. Een paar dagen later kreeg ik het 's avonds, weer in rust en na een pilletje onder de tong, verdween het binnen een paar minuten. De pijn is minder intens dan de vorige keren en ik heb tot nu toe geen last bij inspanning, dus ik snap er niks van. De vorige keren was de pijn ook wat branderig en nu is hij samensnoerend, drukkend. Toevallig moet ik volgende week naar de cardioloog voor een laatste controle. Er is vorige week een echo gemaakt en vandaag bloed geprikt. Volgende week een inspanningstest en als daar niks uitkomt, weet ik het ook niet. Ik maak me er maar niet druk om en ik weet donders goed wanneer ik 112 moet bellen.
Het is een beetje een onsamenhangend verhaal, maar dat komt omdat het eigenlijk veel langer is dan ik hier heb kunnen neerzetten. Er zal ook hier waarschijnlijk wel niemand zijn die zich hierin herkent, maar het laat wel even zien hoe je op de artsen kunt vertrouwen. :-? Vlak voor de derde dotterbehandeling had ik al tegen de cardioloog gezegd dat het niet goed voelde en dat ik dingetjes voelde. Hij gooide het meteen weer op hyperventilatie. Doodziek word ik daarvan. Als er nou één iemand op deze aardkloot is die NIET hyperventileert, dan ben ik dat wel. Hierdoor ga ik minder snel naar een arts, omdat ik toch wel weet dat er niks aan gedaan wordt tot je nagenoeg de pijp uit bent. Ze geloven alleen de apparatuur en de patient is iets waar vervelend geluid uit komt.
Mijn vader (63) heeft jaaaaren met hartklachten rondgelopen en artsen zeiden tegen hem (letterlijk) dat het tussen zijn oren zat. Zelfs ik dacht dat, omdat er nooit iets uit de onderzoeken kwam. Tot hij uiteindelijk naar Belgie ging voor een onderzoek en onlangs heeft hij dus een 5-voudige bypass moeten ondergaan. Het zat inderdaad tussen zijn oren, maar wel een halve meter lager. Tot overmaat van ramp heeft mijn broer, 37, lang en mager, wel een roker, in december een hartinfarct gehad. Zomaar, ineens en hij was vanwege onze familiehistorie nét compleet binnenste buiten gekeerd door een cardioloog. Nou jaaah :o

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » do mar 15, 2007 1:06 pm

Hallo Lady-M,

Hartelijk welkom op dit forum.
Je verhaal klinkt helaas niet helemaal onbekend.

De knijpende of drukkende pijn bij angina pectoris kan ook optreden bij emoties.
Het verminderde aanbod van bloed door de atherosclerotische vernauwingen,kan symptomatisch worden bij inspanning maar ook bij emotie,koude,roken en aandoeningen van het bovenste gedeelte van het spijsverteringsorgaan.

Omstandigheden die angina doen optreden.
Angina treed gewoonlijk op tijdens het lopen,vooral een helling of een trap.
Angina pectoris treedt gedurende inspanning op en verdwijnt in rust.
De mate van inspanning die nodig is om angina op te wekken,varieert bij elke patient,maar treedt eerder op na de maaltijd,tijdens opwinding of bij plotselinge blootstelling aan koude wind.Zware maaltijden en sterke emoties kunnen,ook zonder inspanning,een aanval provoceren.

Je moet volgende week naar de cardioloog,er zijn wat onderzoeken gedaan dus het is wachten op de uitslagen.

Ik weet niet wat je van dit forum verwacht?
Wil je onze hulp bij het verbeteren van je hartconditie?

In ieder geval bedankt voor je verhaal,en mocht je vragen hebben aarzel niet ik beantwoord ze graag,

Hartelijke groet,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Lady-M
Nieuw in dit forum

Bericht door Lady-M » vr mar 16, 2007 12:33 am

Hallo Corrij, ik zou graag ervaringen van anderen lezen en soms zoek ik gewoon gerusstelling als ik besluit even niet meteen naar de cardioloog te rennen. Dat van die manieren om het op te wekken wist ik al. Ik had het ook als ik uit mijn warme auto in de kou stapte en stom genoeg legde ik de link helemaal niet. Ik dacht dat ik het kreeg zodra ik begon te lopen. Dat was ook wel zo, maar kou maakte het allemaal net een graadje erger. Als ik nu nog weleens terugdenk aan de dingen die ik gewoon heb gedaan met die dichtgeslibde aderen... :o Achteraf kan ik er wel om lachen en op de momenten zelf was het vooral erg irritant dat alles me zo'n pijn deed. Hahahaha! Ik herinner me ineens dat ik op 't laatst nog een examen EHBO had en daarbij moest ik poppen reanimeren, wat best zwaar is, en helemaal met verstopte bloedvaatjes. Er waren die dag ook acteurs die ineens binnen kwamen vallen en net deden alsof ze iets vreselijks hadden en ik moest dan adequaat handelen. Ik dacht toen nog, stel je voor dat ik tegen de vlakte ga...dan denken ze vast dat ik een grapje maak en laten ze me zo de pijp uitgaan, zo'n heel stel gediplomeerde EHBO'ers bij elkaar. Ik moest ook steeds stoppen met reanimeren, want ik ging zelf zowat onderuit :-? Gelukkig was ik wel geslaagd. En zo heb ik ook nog met mijn motorfiets op het circuit van Assen gereden. Man, dat was echt super, maar omdat je dan toch een beetje gespannen bent, sprong mijn hart zowat uit mijn borstkas vandaan. Films kijken ging ook niet meer. Een beetje spanning en ik lag op apegapen. Eén ding weet ik wel: mijn hart moet wel heel erg sterk zijn, want al die tijd klopte het vrolijk door, ondanks het zuurstofgebrek. Voor een spontaan hartinfarct ben ik dus niet zo bang. Dat regelen ze tijdens het dotteren wel even voor me, door dat gerotzooi met die balonnetjes en buisjes.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » vr mar 16, 2007 5:10 pm

Hallo Lady-M,

Tja dit is geen babbelforum :D
Op dit forum maken we een begin met een behandeling en bepalen we ook wie toegang krijgt tot het behandelforum en wie niet.

Vragen kun je hier wel altijd stellen,maar respons van lotgenoten zal ben ik bang minimaal zijn,zo'n soort forum is dit niet.

hartelijke groet,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Plaats reactie