Boezemfibrilleren

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
eric42
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 10:54 pm

Boezemfibrilleren

Bericht door eric42 » zo mar 04, 2007 11:22 pm

Goedeavond,

Ik heb sinds 9 maanden last van boezemfibrilleren ( 1crisis in mei 06 en 1 in sept 06 ) waardoor ik onder behandeling ben bij een cardioloog. Bij de 2de crisis ( die zoals de 1ste spontaan overging na 45mn ) werd een ecg gemaakt die de symptomen opving daarna kreeg ik Selokeen 2 x 40 daags ( 1 maand ), daarna kreeg ik Solatol 2x 40mg daags ( 2 maanden ) sinds dec 06 ben ik op Tambocor oevrgegaan ( 1x100mg CR 0 + aspirin 80mg cardio.
Dit lijkt redelijk goed te werken ondanks het feit dat de oorzaak van het boezemfibrilleren niet bekend is. Onderliggend hartlijden en stress zijn beide als oorzaken door de cardiolog voorlopig uitgesloten.

Voordat ik de aanvallen boezemfibrilleren kreeg, had ik maanden last van verhoogde hartslag (rond 90/min) hoewel ik altijd laag zat (70/min), een kloppende keel, pijn op de borst, kortademigheid , slapelossheid en om de week terugkerende vermoeheid. Grappig genoed is het feit dat de frequentie van de vermoeheid schijnt met de frequentie van de "aanzetten" periodes overeen te komen 9 "aanzetten" zijn een soort stralende gevoel vanuit de keel die zonder medecijnen het boezemfibrilleren zouden triggeren ) = om de 8 dagen.
Kenmerkend van deze aanzetten is dat zij vaak gepaard gaan met een toegenomen zweet ( zeer sterk geurend ) toegenomen darmen activiteit, koudere handen en voeten.
Verder, ik rook niet, drink matig alcohol ( 1 a 2 glazen wijn per dag ), eet gezond ( basis voedsel is brood + vruchten ) en wandel graag.
Bloeddruk is 130/85. Mijn stress niveau ervaar ik als normaal.
Ik hyperventileer makkelijker dan vroeger sinds de aanwezigheid de symptomen ( bij hamer op de vinger bij voorbeeld ).
M vr gr eric

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » ma mar 05, 2007 11:38 am

Hallo Eric,

Op de eerste plaats welkom op dit forum,het is dus gelukt :wink:

Heeft jouw cardioloog een verklaring gegeven of een diagnose gesteld?
Welke onderzoeken zijn er verricht?
Treden de ritmestoornissen in rust op of bij inspanning?Overdag of juist `snachts?

Na inspanning voelt iedereen zijn hart kloppen,en liggend in bed(vooral op de zij)is dat eveneens normaal.Hartkloppingen(palpitaties)zijn abnormale en onaangenamen hartkloppingen die het gevolg kunnen zijn van cardiale ritmestoornissen,maar ook van factoren buiten het hart zoals geneesmiddelen(betareceptorstimulerende),genotmiddelen,en ziekten.
Er zijn mensen die hartkloppingen hebben waarbij blijkt dat de hartslag geen abnormaal ritme vertoont.Nerveuze mensen bv voelen het hart vaak in de keel kloppen,anderen merken bij het liggen op de zij plotseling dat ze het hart in de keel voelen kloppen.
Angst over de gevoelde kloppingen kan leiden tot tachycardie en de tachycardie kan weer leiden tot angst.Zo onstaat soms een vicieuze cirkel.

Als de klachten onverwacht en plotseling beginnen en eindigen is een hartritmestoornis waarschijnlijk.Bij niet cardiale oorzaken komen en gaan de klachten geleidelijker.Zijn de hartkloppingen onregelmatig en chaotisch dan is atriumfibrilleren waarschijnlijk.

Zijn er ook onderzoeken verricht waarbij men uitging van een niet cardiale afwijking?

groetjes,Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

eric42
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 10:54 pm

Bericht door eric42 » ma mar 05, 2007 11:05 pm

Dag Corrie,

Cardioloog heeft paroxysmale boezemfibrilleren gediagnoseerd. Het treedt in rust op ( in de namiddag en s'nachts). Bloedonderzoeken hebben niets afwijkends aangetoond. ( Geen lever of schildklier afwijkingen e.d.). Oorzaak blijft dus voor hem een mysterie.
Holteronderzoek en fietstesten duiden op een hart die krachtig kan werken ( bovengemiddelde watts).
Het vreemd is dat ik altijd een krachtig slag had ( tot 2 jaren geleden zeer duidelijke hartslag - ik kon mijn hart zien slaan door mijn borstkast ) totdat de problemen zich openbaarden ( dus net andersom ). Mijn hartslag is nu slecht voelbaar ( verhuisd naar de keel zeg maar ).
Ritmestoornissen openbaren zich altijd plotseling. Het vreemdste is dat ik een soort stralende gevoel vanuit de keel voel voor elk "crisis" en dit is de trigger.

Cardioloog heeft geen cardiale oorzaak gevonden ( klepafwijking, bloedvaaartproblemen etc.. ) er zijn geen andere onderzoeken ingelast.
Vroeger had ik altijd lage, middenrugpijn of schouderpijn maar dat is sinds de openbaring van de ritmestoornis niet meer het geval.
Wel moet ik melden dat het tijdens een massage dat de "congestie"van rug naar hartstreek is verhuisd. ( Kan een "wervelverplaatsing" een oorzaak zijn ).
Ik heb dus een afspraak bij de neuroloog aangevraagd...

Groetjes,
Eric

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » di mar 06, 2007 11:34 am

Hallo Eric,

Ik denk ook dat je verder moet zoeken.
Er zijn meer niet cardiale afwijkingen die lijken of moeilijk te onderscheiden zijn van een hartafwijking.

Een ruggenmergafwijking is er daar een van,evenals
arthritis

cardiale neurose,neurocirculatoire asthenie(verschijnselen van zwakte van de zijde van het zenuwstelsel en het bloedvatenstelsel,zonder duidelijke afwijkingen van het hart)

ingewandsbreuk

verrekking of ontsteking van de borst en tussen de ribben,spieren en ligamenten

spontane pneumothorax(lucht in de borstholte)

om er een paar te noemen.

Wanneer heb je die afspraak?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

eric42
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 10:54 pm

Bericht door eric42 » wo mar 07, 2007 12:32 am

Beste Corrij,

Mijn afspraak bij de neuroloog is op 16-03-2007.
Groetjes,

Eric

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » wo mar 07, 2007 4:34 pm

Hallo Eric,

Vind dat we dat even moeten afwachten.

Waar ik wel even op wil reageren is in jouw eerste bericht heb je het over mijn basisvoedsel is brood en vruchten,kun je dat toelichten?

Eet jij hoofdzakelijk brood en fruit?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

eric42
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 10:54 pm

Bericht door eric42 » wo mar 07, 2007 10:29 pm

Beste Corrij,

Ok ! :)
Wat ik bedoel is dat ik graag eet ( alles ) maar heb een duidelijke voorkeur voor brood en vruchten.
Ik wou gewoon zeggen dat ik gezond meen te eten ( en dat de oorzaak van de ritmestoornissen wellicht niet van een verkeerde dieet kon komen ).

Au revoir,
Eric

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » wo mar 07, 2007 10:44 pm

Hoi Eric,

Oke dat is duidelijk,ik schrok al,dacht die arme man eet alleen maar brood en fruit :D

Eet je ook veel bananen?Hier zit n.l.heel veel kalium in en kaliumgebrek kan een oorzaak van ritmestoornissen zijn,evenals magnesium,dus voeding kan wel invloed hebben,maar ik verwacht dat niet bij jou.

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » di mar 20, 2007 11:03 pm

Hallo Eric,

Hoe is je bezoek bij de neuroloog afgelopen?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » di apr 17, 2007 5:25 pm

Hoi Eric,

Je bent wat stilletjes?
Nog interesse om verder te gaan?

Hartelijke groet,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Plaats reactie