dochter stelt zich voor

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
Marije73
Nieuw in dit forum
Berichten: 2
Lid geworden op: di mei 22, 2012 4:47 pm

dochter stelt zich voor

Bericht door Marije73 » za mei 26, 2012 4:50 pm

Dag forumlezer en therapeuten,

mijn naam is Marije. Mijn vader is afgelopen maandag door een cardioloog onderzocht (MRI scan) en omdat blijkt dat zijn kransslagaders flink verkalkt zijn, ben ik mij eens gaan verdiepen in aderverkalking, hart en vaatziekten en heel veel eromheen.
Omdat ik al gauw door de bomen het bos niet meer zag, leek dit forum mij een uitgelezen plek om de meest recente informatie over onderzoeken en ervaringen te vinden en mijn vragen (of die van mijn vader) te stellen. Waarom heb ik mij op dit forum aangemeld en mijn vader niet zelf? Hij is deze dagen vooral aan het 'wennen' aan het idee 'hartpatient' te zijn. Er komt van alles langs aan emoties en vragen. Ik wil hem op dit moment niet overspoelen met advies en overprikkelen.
Hij is soms ook een beetje een digibeet en niet de handigste met de computer, laat staan met fora. Dus wil ik er vooral er voor hem zijn, luisteren, samen (gezond) koken en kletsen.

Mijn vaders verhaal in een notedop:
67 jaar, hele leven al aan het diëten want meestal iets (te snel) te zwaar (familie met hart en vaatziekten en suikerziekte) last van COPD, licht allergisch voor stof en pollen, suikerziekte type 2, LDL choresterol 8,6, sinds 2008 af en toe benauwd op borst. Zijn idee: de astma doet zo'n pijn. Heel sportief, 3 keer in de week sportschool, veel fietsen: elke vakantie 1000 km fietsen. Sinds 2006 gebruikte mijn vader Lipitor Statines, maar is daar mee opgehouden in 2011 omdat hij daar spierpijn en spasmes van kreeg. Lastig als je ook het advies krijgt te sporten voor je gezondheid. Hij eet gezond en biologisch, maar is/was een stiekeme snoeper (vooral kaas, nootjes, dat soort dingen). En zijn cholesterol bleef hoog en suikerziekte (bloedsuikerspiegelwaarde geloof ik meestal tussen 6,2 - 7). Twee weken geleden deed ik hem het boek Blood Sugar Solution van dr Mark Hyman cadeau, om zijn suikerziekte aan te pakken. Mijn vader heeft het verslonden en volgt sinds kort zijn programma: echt voedsel dwz heel veel (rauwe) groente, wat noten en zaden, goede proteïnen en vetten, geen: gefabriceerd voedsel, suiker, alcohol, koffie, melkproducten dierlijke vetten, granen, (wit)meelproducten, gluten, gedroogd fruit. Hij is superblij al een paar kilo te zijn kwijtgeraakt, en vooral: zonder hongergevoel!
Vorige week kreeg hij naar eigen zeggen een hypo en meer klachten (?) en is door de huisarts naar de cardioloog verwezen voor een test. (De dienstdoend arts bleek een amper communicerend exemplaar te zijn, die niet opkeek van zijn notitieblok en over de pijn door Lipitor gromde: 'dat hoort erbij, een beetje pijn.' Geen test gedaan, niet nodig. Na contact van huisarts en ziekenhuis nieuwe afspraken met andere arts.)
Afgelopen maandag dus toch de scan in, en de beelden lieten de kransslagaderen zien met in elke ader drie duimdikke witte vlekken, verkalking. Half juni gaat het ziekenhuis dmv een operatie via de lies de kransslagaders beter bekijken en adviseren over een bypass dan wel dotteren. De arts had begrip voor mijn vaders weerstand tegen statines (Lipitor) maar raadde ze wel aan. Hij neemt ze niet, heeft wel de noodtabletjes voor pijn op de borst in zijn broekzak zitten. De schrik zit er goed in.
Enfin... het is iets meer geworden dan een notedop.
Ik ben, na het lezen van wat artikelen, zo vrij geweest een pot Natrium Ascorbaat voor hem mee te nemen en hij wil dat graag gaan gebruiken, maar we zijn nog niet uit over de juiste dosering. Wellicht met 10 gr beginnen, verdeeld over de dag tot bijvoorbeeld 8 keer innemen en de dosering opvoeren totdat de darmtolerantie-grens bereikt is... dan daar net onder gaan zitten. Ik merk dat hij nog een beetje huiverig voor de C-flush (diarree). Hebben jullie hier ervaring mee of een advies over de dosering? Andere reacties, tips, antwoorden of vragen zijn ook welkom.
Ik ga eens goed rondlezen hier op het forum om mijn vader zo goed mogelijk te begrijpen en te kunnen wijzen op tips, fijn dat jullie er zijn, alvast bedankt.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » zo mei 27, 2012 3:05 pm

Hallo Marije,

Misschien kun je je vader een beetje geruststellen, hij is geen hartpatient! Er is immers niets mis met zijn hart maar wel met de bloedtoevoer naar het hart. De pijn op de borst hoort bij angina pectoris, daar heeft hij ook de tabletjes met nitroglycerine voor.
Nitroglycerine heft binnen enkele minuten een aanval van hartkramp op. Het verwijdt de bloedvaten, met name de vaten die het bloed náár het hart leiden. Daardoor staat er minder druk op het bloed dat het hart binnenstroomt. Het hart hoeft minder hard te werken en verbruikt minder zuurstof.

Het hart pompt dag en nacht zuurstofrijk bloed en voedingsstoffen door het lichaam. De hartspier heeft zelf ook zuurstof en voeding nodig. Deze stoffen krijgt het hart via de kransslagaders. Dat zijn bloedvaten aan de buitenkant van de hartpier van enkele millimeters dik.

In de kransslagaders kunnen vernauwingen ontstaan. Dit proces heet slagaderverkalking en kan ernstige gevolgen hebben.

Slagaderverkalking is een ingewikkeld proces. Het is nog steeds niet helemaal duidelijk hoe het ontstaat en waarom het zich bij de ene persoon anders ontwikkelt dan bij de ander.
Wetenschappers denken dat het begint met kleine beschadigingen aan de binnenkant van de vaatwand.

Slagaders zijn van nature glad en hebben een stevige en elastische wand om de druk op de wanden goed op te vangen. De binnenbekleding bestaat uit een enkele laag cellen, endotheelcellen.

Als deze endotheelcellen beschadigen, neemt de elasticiteit van de vaten af en de kans op stollen van het bloed toe.

Beschadigingen aan de binnenkant van de vaatwand ontstaan onder andere door:

hoge bloeddruk
een verhoogd cholesterolgehalte
nicotinedeeltjes (roken)
een verhoogd glucosegehalte (diabetes)
Door de beschadiging ontstaan ontstekingsprocessen, die aan de basis liggen van slagaderverkalking.

Net zoals bij een wondje aan uw vinger, ontstaat er bij een beschadiging aan de vaatwand en ontstekingsproces.

Tegelijkertijd komen deeltjes uit het afweersysteem in actie die om de schade te herstellen.

Op de aangetaste plek dringen ook andere deeltjes naar binnen, zoals cholesteroldeeltjes. De binnenste vaatwand groeit langzaam naar binnen en er ontstaat zogenaamde plaque.

Later wordt er vaak ook kalk afgezet in de zieke vaatwand. Daar komt de naam slagaderverkalking vandaan. Op den duur komt het proces weer tot rust. Er blijft een dikke verharde plek achter in de vaatwand.

Perioden van rust en activiteit wisselen elkaar af. Naarmate je ouder wordt, neemt het aantal en de omvang van de plaques toe.
Slagaderverkalking is een langzaam proces waarvan u weinig merkt.

Een plaque wordt maar zelden zo groot dat hij een slagader helemaal afsluit.

Wel bestaat het gevaar dat er een scheurtje ontstaat in de binnenbekleding van het bloedvat waar de plaque zich bevindt.

De inhoud van de plaque komt dan in aanraking met het bloed. Het bloed stolt en er ontstaat een bloedstolsel op de plaque. Dit bloedstolsel kan in korte tijd de slagader geheel of gedeeltelijk afsluiten.


Soms breekt er een stukje van het bloedstolsel af. Dit wordt met de bloedstroom meegevoerd en kan verderop vastlopen en daar een bloedvat afsluiten. Het weefsel achter de afsluiting krijgt geen zuurstof meer en sterft af. Dan is ersprake van een infarct.

bij vernauwingen van de kransslagaders naar je hart ontstaat pijn op de borst.

Mag ik vragen waarom je hebt gekozen voor natriumascorbaat?
1. 000 milligram natrium ascorbaat meestal bevat 111. mg natrium. Als je dit maal 10 doet krijgt je vader meer dan 11 gram zout binnen per dag.

Op dit discussieforum mogen wij geen supplementenadvies geven, daarvoor moeten we over naar het behandelforum. Dat doen we als de arts van je vader geen bezwaar heeft tegn het nemen van voedingssupplementen om zijn gezondheid te verbeteren.

Ik neem aan dat je vader geen glucose meter heeft?

Wat ze half juni gaan doen is geen operatie hoor Marije maar een katheresatie. Hartkatheterisatie is als onderzoek de gouden standaard voor de meest voorkomende hartziekte, namelijk slagaderziekte in de kransslagaders. Bij hartkatheterisatie kijkt of luistert een cardioloog niet alleen van buiten het lichaam naar het hart, maar hij doet ook onderzoek in het hart en de kransslagaders zelf. Dat doet hij door een katheter (een heel dun slangetje) door de huid en via de bloedbaan naar de kransslagaders te leiden. Dan spuit hij via de katheter een wolk contrastvloeistof in de kransslagader, waarna het bloedvat en zijn vertakkingen stroomafwaarts op een röntgenfilmpje goed zichtbaar zijn.
De medische term voor hartkatheterisatie is coronair angiografie. Coronair wil zeggen ‘kransslagader’, angio en grafie zijn Griekse termen voor ‘bloedvat’ en ‘beschrijving’. De term hartkatheterisatie is inmiddels ingeburgerd.
Hartkatheterisatie is eigenlijk een verzamelterm voor een veelheid aan ingrepen waarbij katheters worden gebruikt, want katheters dienen meer doelen dan enkel contrastvloeistof in de kransslagaders spuiten. Zo kan een cardioloog tijdens een hartkatheterisatie de druk en het zuurstofgehalte meten in de verschillende ruimtes van het hart. Verder kan hij een vernauwing in een kransslagader behandelen door te dotteren.

Mocht je vragen hebben aarzel niet, ik beantwoord ze graag,

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Marije73
Nieuw in dit forum
Berichten: 2
Lid geworden op: di mei 22, 2012 4:47 pm

Bericht door Marije73 » wo mei 30, 2012 1:43 am

Dag Corrij,

dankjewel voor je reactie.
Klopt, mijn vaders hart is goed en dat is fijn, de wens is ook dat zo te houden natuurlijk :-). En als er in de kransslagaders niets geks gebeurd tot en met en ver na de katheresatie, is dat geweldig!
Je beschrijft het proces van aderverkalking helder, ookal is het misschien nog niet helemaal duidelijk hoe het ontstaat, dat zal per persoon ook verschillen, vermoed ik.
De levenstijl die mijn vader nu heeft, en dan heb ik het vooral over zijn voeding, helpen al enorm. Zoals ik al schreef is hij al afgevallen en is zijn oogwit een stuk helderder geworden. De vernauwing maakt hem wel snel moe.

Je vraagt in je reactie naar de hoge dosering Vitamine C, natrium ascorbaat.
Het is het natriumzout van ascorbinezuur (vitamine C). Hoge doseringen van vitamine C blijken te zuur voor de maag, in de vorm van natrium ascorbaat (E301) verdraagt de maag het wel. Het is oa een antioxidant en er wordt beweerd dat het gebruik ervan hartaanvallen kan voorkomen en aderverkalking tegengaat.

Er is veel over te vinden op het internet, bijvoorbeeld in artikelen van het Orthomoleculair Medicine News Service (deze links moet ik bij het citeren vermelden: http://orthomolecular.org/subscribe.html http://orthomolecular.org/resources/omns/index.shtml )
Mechanism For Ascorbate Antiviral Effect
Several mechanisms for vitamin C's antiviral effect are known or suggested from studies. The antioxidant property of ascorbate promotes a reducing environment in the bloodstream and tissues, enhancing the body's response to oxidative stress from inflammation [9], thereby helping to fight microbes and viruses that propagate in stressful conditions. Ascorbate has been shown to have specific antiviral effects in which it inactivates the RNA or DNA of viruses, or in the assembly of the virus.

Vitamin C is also involved in enhancing several functions of the immune system. Ascorbate can enhance the production of interferon, which helps prevent cells from being infected by a virus. Ascorbate stimulates the activity of antibodies, and in megadoses seems to have a role in mitochondrial energy production. It can enhance phagocyte function, which is the body's mechanism for removing viral particles and other unwanted debris. White blood cells, involved in the body's defense against infections of all types, concentrate ascorbate up to 80 times plasma levels, which, if you take enough vitamin C, allows them to bring huge amounts of ascorbate to the site of the infection. Many different components of the immune response, B-cells, T-cells, NK cells, and also cytokine production, all with important roles in the immune response, are enhanced by ascorbate. Additionally, ascorbate improves the immune response from vaccination.

Summary
Vitamin C at high doses is effective in preventing viral infection and enhancing recovery. Several mechanisms are known, including specific viral anti-replication processes and enhancement of many components of the body's cellular immune system. When taken at an appropriate dose in a timely manner, ascorbate is our best tool for curing acute viral illness. (http://orthomolecular.org/resources/omns/v05n09.shtml)

The fact is that vitamin C decreases plaque formation according to many clinical studies. (...) Gokce, Keaney, Frei et al gave patients supplemental vitamin C daily for thirty days and measured blood flow through the arteries. Blood flow increased nearly fifty percent after the single dose and this was sustained after the monthly treatment.
Ik begrijp de rekensom niet helemaal. Hoe kan er in 10 gram natrium ascorbaat 11 gram zout zitten?

Mijn vaders arts maakt geen bezwaar en vindt het prima dat hij supplementen inneemt. Kun je me toegang geven tot het behandelforum en daar wellicht meer toelichting geven op je vraag en opmerking?

Mijn vader heeft inderdaad geen bloedsuikerspiegel-meetapparaat, daar is volgens hem zijn waarde te laag voor. Hoezo?

groet,
Marije
Dochter van liefste vader (met oa aderverkalking)

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » wo mei 30, 2012 12:39 pm

Hallo Marije,

Met een glucosemeter zouden we zijn bloedsuikers beter in beeld hebben.
Dat hebben van zo`n meter heeft niets met de hoogte van de bloedsuiker te maken maar met het feit dat hij type twee heeft, mensen met diabetes type een krijgen allemaal zo`n meter.
Het is bekend dat mensen met diabetes type 2 meer aderverkalking hebben.Nu blijkt dat verstoringen in zowel glucose- als vetstofwisseling na de maaltijd behoorlijk veel invloed hebben. Een hogere bloed­glucose na de maaltijd gaat zelfs bij gezonde personen samen met meer aderverkalking

In plaats van natrium ascorbaat had je b.v. magnesium of calcium ascorbaat kunnen geven, ook dit zijn niet zure vitamine C preparaten.

Ik geef je toegang tot het behandelforum,

viewforum.php?f=117

schrijf daar in het kort waar het om gaat dan kom ik je daar weer tegen,

groetjes,
Corrij

Over het ontstaan van aderverkalking,

http://aderverkalking-atherosclerose.pi ... rose.3.php
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Plaats reactie