Even voorstellen

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
gdeman
Nieuw in dit forum
Berichten: 7
Lid geworden op: vr sep 30, 2016 12:52 pm

Even voorstellen

Bericht door gdeman » di mar 14, 2017 10:52 pm

Even voorstellen, mijn naam is G en mijn man (50) heeft vorig jaar mei plotseling een hartinfarct gehad. Hij werd gedotterd en kreeg een stent. Mijn man is een gezonde kerel, met niet veel buikvet, rookt niet, die veel fietst (sowieso naar zijn werk) regelmatig met de hond loopt en mijn gezonde manier van koken en alles wat daarmee te maken heeft, heerlijk vindt. Oorzaak zou kunnen zijn dat er in zijn familie hartinfarcten op jonge leeftijd voor is gekomen, (ook al leefde diegene niet erg gezond) en werkte mijn man al meer dan 26 jaar in 5 ploegendiensten en had hij de laatste jaren erg veel last van de nachtdiensten.

Na het ziekenhuis krijgt hij de medicijnen die vlgs protocol hierbij horen. In het ziekenhuis krijgt hij gelijk statines toegediend, terwijl zijn cholesterol toch echt niet veel te hoog is. Ik verdiep me erg in alles wat hierover geschreven wordt en we besluiten de statine dan ook niet meer te nemen. Zeker als we zien dat na controle de waarden goed zijn. Maar de cardioloog vindt ze te hoog, want meneer heeft een indicatie. Wij geven aan deze medicijnen niet te nemen.
Al met al voelt de gang naar de cardioloog een beetje aan alsof we het zoveelste zelfde geval zijn en bekijkt zij alleen wat het protocol voorschrijft en er wordt wat getest.

Ik ben ondertussen erg bezig geweest met van alles te lezen, oa de informatie die ik op deze website lees, ik heb een kookboek van http://rinekedijkinga.nl/ gekocht, en verdiep me wat voeding doet op de bloeddruk en cholesterol. Dagelijks staan hier uien, knoflook, gember, kurkuma, fenegriekkiemen, ongeraffineerde oliën, vetten ed. op het rooster. Ik heb lijsten uitgeprint, waar op staat waar allemaal omega 9 omega 3 ed in zit. Verder heb ik wat supplementen gekocht waarvan ik las dat deze allemaal mee werken om een herhaling van dit alles te voorkomen. Op dit moment gebruiken we dagelijks vit C in poedervorm (Vitalis) Calciumascorbaat, Magnesium Pidolaat, Blue Ice levertraan, Jodium (Biotics), en soms zink met koper en selenium. (Vitalis)
Mijn man gebruikt van zijn medicijnen nog Acetylsalicylzuur, Perindopril, Ticagrelor Brilique. Met de Metropolosuccinaat is hij al redelijk snel gestopt omdat zijn hartslag wel erg traag ging. En de Pantoprazol hoeft ook niet meer.

Mijn man lijkt weer helemaal gezond, is met de nachtdiensten gestopt, is met sporten begonnen en loopt nu (ipv fietsen) de 2 ochtenddiensten naar zijn werk. Hij geeft wel aan, wat soms een vervelend gevoel te hebben, richting zijn maag, volgens de huisarts kon dat een gevoelige slokdarm betekenen. Minder sterk gekruid eten, vlgs de arts.


In April hebben we weer een nieuwe afspraak en eigenlijk zou ik willen weten met welke medicijnen er nog meer gestopt kan worden.
Zijn er medicijnen die hij altijd zal moeten blijven slikken, de Acetylsalicylzuur bijv. zoals dit werd verteld, of is dit met bepaalde voeding, supplementen enz te vervangen.
Verder laat hij al regelmatig zijn bloed onderzoeken via de huisarts op cholesterol, bloeddruk enz. Ik zou graag willen weten waar het bloed nog meer op getest kan worden om zelf goed in de gaten te houden of er ontstekingen en andere te lage waarden (vitamines?) zijn, wat erop kan duiden dat het de verkeerde kant op gaat.
Zijn er andere supplementen of bepaalde voeding wat belangrijk is om ook te nemen.?
Laatst gewijzigd door gdeman op wo nov 01, 2017 5:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: Even voorstellen Evert

Bericht door Willy » vr mar 17, 2017 1:55 pm

Ik zou graag de laatste bloedwaarden voor triglyceriden en HDL-c willen weten, ook zijn CRP

Er is een natuurlijk middel dat cholesterol verlaagd maar wil eerst weten of het nodig is
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

gdeman
Nieuw in dit forum
Berichten: 7
Lid geworden op: vr sep 30, 2016 12:52 pm

Re: Even voorstellen Evert

Bericht door gdeman » za mar 18, 2017 9:47 pm

Afgelopen oktober was de test voor cholesterol
HDL 1.2
LDL 3
Triglyceriden 2.8

De CRP waarden weet ik niet, ik heb er nooit naar gevraagd (ik wist ook niet wat het was) en dan krijg je ook niets. Bij uitslagen krijg we eerst als antwoord, als 'goed' of 'moet beter' en als ik dan vraag wat de uitslag is, moet ik het snel opschrijven. Ik /wij voelen ons toch altijd een beetje opgelaten bij het bezoek aan de cardio. Ik ben waarschijnlijk niet assertief genoeg om heel duidelijk te vragen wat ze nu allemaal bedoeld. Ik ben van plan bij de volgende uitslagen een print hiervan te vragen, want zie ik tenminste alles waarvoor ze geprikt hebben.

Als ik kijk naar wat mijn man binnenkort aan bloed moet prikken, daar staat CRP niet aangekruist.
Er staat alleen ALAT, Alkalische fosfatase, ASAT, Cholesterol, CK, yGT, HDL-Cholesterol, LDL-cholesterol, Triglyceriden.

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: Even voorstellen Evert

Bericht door Willy » ma mar 20, 2017 9:48 pm

Dit zijn geen goede waarden

TG/HDLC ratio is 2,3 (< 1,3) dat beteknt dat hij schadelijke ldl deeltjes maakt die atherosclerose veroorzaken

Ook is zijn TG te hoog dat is een teken dat zijn lichaam zijn voedingswijze afkeurt
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

gdeman
Nieuw in dit forum
Berichten: 7
Lid geworden op: vr sep 30, 2016 12:52 pm

Re: Even voorstellen Evert

Bericht door gdeman » wo mar 22, 2017 10:38 am

Nou, daar worden we niet echt vrolijk van. En dus ook gelijk de reden waarom we bij jullie aan de bel trekken.

11 april is er weer een afspraak met de cardioloog, de week daarvoor is het bloedprikken.

Wat raadt je ons aan te doen.

Is het goed om zelf alvast een bloedtest te doen, deze week? Er is een hoop gebeurt in ons gezin sinds de laatste bloedtest in oktober, waardoor er veel veranderd is.
Hij kan dit gelijk bij de huisarts aanvragen, zijn er nog andere waardes die gemeten moeten worden naast die ze normaal meten?
Laatst gewijzigd door gdeman op wo nov 01, 2017 5:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: Even voorstellen Evert

Bericht door Willy » wo mar 22, 2017 2:15 pm

CRP vitamine D zou goed zijn

Als hij overgewicht rond zijn middel heeft ook de nuchtere insuline en glucose

Je kan een consult aanvragen voor begeleiding

De kosten zijn 60 euro per uur excl btw, via telefoon, skype, face time of in exloo waar ik woon
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

gdeman
Nieuw in dit forum
Berichten: 7
Lid geworden op: vr sep 30, 2016 12:52 pm

Re: Even voorstellen Evert

Bericht door gdeman » wo mar 22, 2017 7:10 pm

Hij gaat eerst een bloedtest doen, ook op wat jij voorstelt.
Als het niet goed uitvalt, lijkt het ons goed begeleiding te krijgen.

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: Even voorstellen Evert

Bericht door Willy » wo mar 22, 2017 9:36 pm

Prima

Als ik de huisarts goed begrijp dan probeert hij NAFLD vast te stellen met het lever onderzoek

Doe maar een google
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

gdeman
Nieuw in dit forum
Berichten: 7
Lid geworden op: vr sep 30, 2016 12:52 pm

Re: Even voorstellen Evert

Bericht door gdeman » do mar 23, 2017 11:46 am

Ik heb het gegoogeld. Maar de huisarts probeert helemaal niets vast te stellen. Mijn man heeft een keer via de Huisarts een nwe test gedaan, omdat die van het ziekenhuis niet duidelijk was. Verder was hij er vorige maand met wat klachten ter hoogte van hart, maar meer in het midden, wat vlgs de huisarts duidde op een wat gevoelige slokdarm.

We hebben nu een bloedtestformulier liggen voor afspraak van de cardioloog, maar ik weet niet of ik zomaar wat kruisjes op dat formulier er bij kan zetten, vandaar dat ik aangaf een extra test via de Huisarts aan te vragen. Echt overgewicht heeft hij niet, hoogstens wat lovehandles op z'n heupen, maar als door glucose en insuline testen, dingen uit gesloten kunnen worden, lijkt me dat ook prima. (Of denk ik nu te simpel)

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: Even voorstellen Evert

Bericht door Willy » do mar 23, 2017 2:32 pm

Wat is zijn BMI.
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

gdeman
Nieuw in dit forum
Berichten: 7
Lid geworden op: vr sep 30, 2016 12:52 pm

Re: Even voorstellen Evert

Bericht door gdeman » vr mar 24, 2017 1:33 pm

BMI = 25,7

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door Willy » vr dec 01, 2017 9:52 pm

Hoe gaat het nu, is zijn triglyceriden nog 2,8 dus veel te hoog?
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

gdeman
Nieuw in dit forum
Berichten: 7
Lid geworden op: vr sep 30, 2016 12:52 pm

Re: Even voorstellen

Bericht door gdeman » za dec 02, 2017 3:42 pm

In april nogmaals gemeten, toen was het 1,3.
In juni had hij het ook nog een keer gemeten, maar ik zie daar zo even gegevens van.
Hij is van de week naar een mesoloog geweest, om eens te kijken waarom zijn bloeddruk aan de hoge kant blijft. Er is nu uitgekomen dat hij melkproducten moet laten staan. Over 6 weken gaan we kijken of dat iets heeft oplevert.

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door Willy » di dec 19, 2017 7:38 pm

Beter maar nog niet echt gezond, wat is zijn waarde voor hdl-c?
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

Plaats reactie