extrasystolen

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
kaaatje1953
Nieuw in dit forum
Berichten: 10
Lid geworden op: di nov 04, 2014 8:04 pm
Locatie: Den Haag

Re: extrasystolen

Bericht door kaaatje1953 » wo apr 01, 2015 10:02 pm

Ik gebruik sinds een maand Verapamil, een calciumblokker, en ik kan zeggen dat de extrasystolen duidelijk zijn verminderd. Wel is mijn hartslag sneller geworden. Ik wijt dat zelf aan het feit dat ik moest stoppen met de bètablokker omdat die niet samen kan gaan met de calciumblokker. Dit is wel de ene klacht met de andere verruilen, helaas.

mjers
Nieuw in dit forum
Berichten: 3
Lid geworden op: wo apr 01, 2015 4:34 pm

Re: extrasystolen

Bericht door mjers » do apr 02, 2015 10:44 am

Hartelijk dank voor de snelle reactie.

Ik wil u toch even onderstaande info meegeven.

Er zijn twee soorten onschuldige extrasystolen.

1)
De welgekende extrasystolen tgv stress, caffëine, chocolade, smaakversterker, elektrolytendisbalans...enz

2)
Als ik uw verhaal lees denk ik niet dat uw extrasystolen uitgelokt worden door bovenstaande zaken?
En zal bij u het eten van bananen, magnesium en dergelijke supplementen uiteraard geen invloed hebben...

Soms komt het voor dat een klein aantal hartcellen contstant blijft "vuren" en met een contstante regelmaat het sinusritme overstijgt. Dit kenmerkt zich door een hoog aantal extrasystolen (vaak >10.000/dag) en een welbepaald ritme (meestal iedere 2de - 3de of 4de hartslag een extrasystole).

De exacte oorzaak waarom deze hartcellen plots zo actief worden is eigenlijk onbekend. Er wordt wel gedacht dat het iets te maken heeft met de manier waarop deze specifieke hartcellen calcium verwerken.
Daarom worden calciumblokkers voorgeschreven. Net zoals bij u.

Aangezien dit bij u goed werkt lijkt het er dus sterk op dat u de 2de soort extrasystolen hebt.
Als deze extrasystolen vanuit 1 plaats komen (is te zien op een ecg) dan is ablatie eenvoudig en vrijwel altijd succesvol. Is dit nog niet voorgesteld door uw cardioloog?

Als u nu geen betablokker inneemt dat slaat uw hart opnieuw in z'n natuurlijk ritme. Dus de klachten van een te snelle hartslag kan ik niet goed plaatsen. Wat is uw ritme in rust?
Het is wel zo dat het hart soms tijdelijk te snel slaat na het stoppen van de betablokker. Maar na verloop van tijd moet uw hart zich aanpassen naar een opnieuw rustiger ritme.

P.S. Ik lees ook dat u calcium inneemt? Dit is niet echt logisch in combinatie met een calciumblokker... Heeft u arts dit voorgeschreven?

kaaatje1953
Nieuw in dit forum
Berichten: 10
Lid geworden op: di nov 04, 2014 8:04 pm
Locatie: Den Haag

Re: extrasystolen

Bericht door kaaatje1953 » do apr 02, 2015 12:40 pm

Hartelijk dank voor uw reactie, ik zal al doorlopend op de onderwerpen ingaan.

-Ik drink bewust geen dranken met caffeïne of andere pepdrankjes. Alleen thee zonder caffeine en soms cola zero. Smaakversterkers zitten wel een veel produkten maar wij koken altijd zoveel mogelijk zonder kant&klaar produkten.
Ik ben jaren geleden gestopt met caffeine omdat ik er klachten van kreeg; kopje thee 'smiddags leidde tot slapeloosheid, opgejaagd gevoel en hartoverslagen na koffie etc. Ik kan wel concluderen dat die voedingsmiddelen toch enig effect op me hebben.

-De cardioloog vertelde bij het laatste Holter onderzoek dat maar 1% van mijn hartslagen onregelmatig zijn. Zij vond het weinig, ik vind het veel, maar het is niet om de 1 of 2 hartslagen, gelukkig. Een ablatie heeft ze inderdaad voorgesteld, maar ze zei er bij dat er dan een "risicovolle" ingreep uitgevoerd zou worden voor een kwaal die in weze "risicoloos" is.
Dus snijden in gezond weefsel. Ze zei dat het wel of niet doen bepaald werd door de mate en ernst waarin ik de klachten ervaarde. We zouden dit na een maand evalueren.

-Vanwege het slikken van de calciumblokker moest ik stoppen met de betablokker ongeveer 2 weken van te voren. Dat was niet eenvoudig want gelijk kwam de snelle hartslag weer terug waarvoor ik 15 jaar geleden de betablokkers kreeg voorgeschreven (was toen bisaprolol 2,5,mg dd, later sotalol)
Mijn "natuurlijke" snelle hartslag is dus weer terug en dat vind ik minder...Bij de minste opwinding of inspanning gaat de hartslag omhoog: aankleden, huishoudelijke klusjes, emotionele uitingen zoals veel lachen, maar ook opwinding door angst, bv vertraging bij een vliegreis waardoor het onzeker is of we de aansluiting halen, dat soort dingen brengt mijn hartslag makkelijk tegen de 130.
En soms ook totaal onverklaard, terwijl ik rustig een boek zit te lezen. Ik voel mijn hartslag ook bonzen als ik in bed lig, en, gek genoeg, in mijn vingertoppen.
Dit was 15 jaar geleden voor het beginnen met de betablokkers, net zo.
Ik weet dat toen zelf ook aan de overgang (ben nu 61) Ik heb nog steeds last van opvliegers en nachtzweten, al 15 jaar dus... :(
Nu op dit moment zit ik te typen en is mijn hartslag 81 bpm. Vanmorgen tijdens aankleden 120-130 bpm.
Met de betablokkers kwam mijn hartslag vrijwel nooit boven de 75 bpm uit.
Ik hoop er echt op dat het nog rustiger gaat worden, zoals u zegt dat dat kan gebeuren.

Ik slik dagelijks een Calcichew vit.D 500 mg en dan zit er nog een beetje calcium in mijn multipreparaat.
De Calsichew is voorgeschreven door mijn reumatoloog.
Zou dit overbodig zijn geworden door de calciumblokker?

Hartelijke groet,
Caroline

mjers
Nieuw in dit forum
Berichten: 3
Lid geworden op: wo apr 01, 2015 4:34 pm

Re: extrasystolen

Bericht door mjers » do apr 02, 2015 2:25 pm

Of ablatie al dan niet verantwoord is ligt volledig bij u.

In principe is ablatie te overwegen indien de overslagen een grote negatieve impact hebben op uw dagelijks functioneren.

Naar mijn ervaring gaan (sommige) artsen nogal ligt over extrasystolen. Ook al zijn ze onschuldig, de mentale last die ze veroorzaken wordt vaak sterk onderschat.

Ablatie is een "relatief" risicoloze operatie, complicaties zijn zeldzaam (<1%).
De mogelijke complicaties zijn een bloeduitstorting in de lies of in het hartzakje. Dit is vervelend maar geneest uiteindelijk. Op lange termijn is dit naar mijn mening (indien vereist) absoluut verantwoord.

Een calciumblokker vermindert de opname van calcium in de "overactieve" cellen. U ziet ook wel in dat indien je nog calcium bijneemt u de de calciumblokker wat tegenwerkt.

Ik ben geen arts, dus neem mijn woorden niet aan als de absolute waarheid. Maar bespreek dit met uw cardioloog.
Ik verwijs u ook graag naar de site www.hart.volgers.org.

Daar kunt u een team van cardiologen contacteren die uw vragen zullen beantwoorden.

kees999
Nieuw in dit forum
Berichten: 1
Lid geworden op: ma dec 05, 2016 6:51 pm

Re: extrasystolen

Bericht door kees999 » di dec 06, 2016 1:06 am

Beste,
Ten aanzien van het verschijnsel extra systolie ofwel hartoverslaan wat expliciet verkeerd is want het hart slaat niks over maar heeft en te vroege kamervulling waardoor een onaangename sensatie wordt gevoeld door de pauze die langer duurt dan normaal tussen 2 hartslagen in. Vurende cellen, of in gewone taal extra prikkel(s) van een cel of groepje cellen die buiten de normale sinusknoop prikkels vallen veroorzaken bij de patient een onaangenaam gevoel dat kan ontaarden in volledig desfunctioneren van dagelijkse bezigheden.

Wat heeft de wetenschap te bieden om deze klachten te verminderen/ te verhelpen behalve een reeks medicijnen met bijwerkingen, ablatie en Niks aan de hand ? In ieder geval geen adequate oplossing.

Dat klinkt niet hoopvol. Cadiologen gaan van het gegeven uit dat in de meeste gevallen extra systolen geen kwaad kunnen. Vooral niet na een Holter waarop "slechts" 3 a 400 overslagen per 24 uur zijn te zien. Dat de patient hiermee niet geholpen is moge zo langzamerhand duidelijk zijn uit de talloze reacties van mensen op fora etc. Eigenlijk best wel typisch dat tegenover die "NIks aan de hand "diagnose anno 2016 ( nog steeds ) geen probaat middel bestaat.
Dat alcohol, nicotine, cafeïne en chocolade extra systolen uit kunnen lokken kan heel goed waar zijn, maar de vele mensen die daarmee stoppen komen verrassend vaak snel weer op de proppen met de oude kwaal.

Dan is daar stress als mogelijke oorzaak van deze kwaal. In onze huidige maatschappij geen sinicure. Vaak komen extra systolen in rustige uren, of juist niet. Soms zijn ze er 10 tallen keren per minuut, dan weer weken of maanden niet om daarna plotseling weer de kop op te steken. Kortom: u komt er nooit ( meer) vanaf. Maar gaat u er ook aan dood ? Nee. En dat is wel de grootste angst die er bij de lijders heerst, ondanks alle bemoedigende woorden van de behandelaars.
Het zou dus aannemelijk zijn deze angst beheersbaar te maken. En dan die angst niet met Diazepam of andere sufmakers onderdrukken, maar het wetenschappelijk onderzoek naar het ontstaan van extra systolen eens adequaat ter hand te nemen.

Ervaringsdeskundige ? Begonnen op 16 jarige leeftijd en nu 61. Je gaat er niet aan dood maar je went er nooit aan en kan het normale functioneren flink vergallen.

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: extrasystolen

Bericht door Willy » vr dec 09, 2016 5:52 pm

Eens met alles wat je schrijft

Probeer eens kaliumrijke voeding banaan, gedroogde abrikozen etc

Als dat niet lukt kijk dan naar voedsel intolerantie en allergieën door voedselgroepen uit te sluiten

Begin bij granen
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

Plaats reactie