geen hartfalen patient meer

Plaats hier de resultaten die je met de hart en vaatziekten behandeling boekt. Uw resultaten zijn belangrijker dan mijn artikelen.
Plaats reactie
magthilde
Bekende op het forum
Berichten: 15
Lid geworden op: zo okt 04, 2009 12:53 am
Locatie: 's-Hertogenbosch

geen hartfalen patient meer

Bericht door magthilde » vr jan 29, 2010 12:12 am

Beste Willy en Corrij,
Ik heb op 15 januari 2010 een second opinion laten doen bij een tweede cardioloog. Deze heeft verklaard dat ik geen patient meer ben en dat ik niet meer op controle hoef. Genezen!
Hoe was het?
Ik sukkelde al enige jaren met dikke voeten en kortademigheid. Vermoeidheid was een bijkomende factor vanaf medio 2008. Toen ik in mei 2009 met prepensioen ging werd ik ongeveer gelijktijdig via de huisarts doorgestuurd naar de cardioloog. Ik had een waarde van 224 proBNP (marker voor hartfalen). Juist tevoren was ik gestart met afvallen, aangezien ik zelf dacht dat overgewicht en mijn kantoorleven (weinig beweging) debet waren aan al deze nare verschijnselen.
Ik kwam op 10 juni bij de cardioloog. Ik was toen al 6 weken bezig om gewicht te verminderen en voelde me al enigszins beter. Wel had ik nog de bewuste klachten. De cardioloog maakte een afspraak voor mij voor een echo op 31 juli om te kunnen bepalen of ik inderdaad hartfalen zou hebben. Nadat er een uitslag bekend was moest ik terugkomen op 28 augustus. Ik ben toen op perindopril gezet (ACE remmers) plus asperine omdat mijn pompfunctie 35-40% was. Binnen drie maanden zou ik er ook betablokkers bij krijgen. Ik voelde mij echter toen al zoveel opgeknapt en had geen klachten meer, dat ik bezwaar maakte tegen de medicijnen. Het was toch beter dat ik ze zou nemen zei de cardioloog.
Op eigen kosten heb ik op 23 september een scan laten maken in Duitsland omdat ik wel eens wilde weten waardoor de lage pompfunctie werd veroorzaakt. Ook wilde ik een gesprek met een cardioloog. Op deze dag bleek dat er niets loos was aan mijn bloedvaten, geen hoog cholesterol, geen hoge bloeddruk (ik heb ook geen verleden met hoge bloeddruk) en de cardioloog vertelde mij dat ik een pompfunctie had van 56%! Moest een fietstest doen, echo, alles en niet echt iets aan de hand. De cardioloog zei dat het beter was om toch medicijnen te nemen. Op dit moment was ik al 10 kg kwijt en liep ik weer als een kievit.
Ik had inmiddels gelezen dat de voedingssupplementen Co enzym Q10, L Carnitine en Taurine aangewezen zijn om het hart beter te maken. Ik heb me laten adviseren door Corrij en ben in oktober 2009 gestart met deze supplementen. Mijn conditie is steeds beter geworden en ik ben in totaal 15 kg afgevallen. Op dit moment, dus na de second opinion van januari 2010, leef ik weer "normaal". Ik heb een hartpompfunctie van 50%, wat normaal is volgens de cardioloog. Omdat ik denk dat het nog beter kan worden (nl 60%), blijf ik nog een hele tijd de voedingssupplementen nemen. Naast op gewicht blijven en veel bewegen, want dat is ook essentieel!
De pro BNP zal nog een keer gemeten worden om te kijken hoe de waarde nu is (via de huisarts) en ik ga met hem afspreken of het verstandig is 1 x per jaar een echo te laten maken.
Cardiologen gaan er van uit dat het hart nooit beter kan worden, alleen achteruit kan gaan en dat je dan preventief medicijnen moet slikken. Voedingssupplementen zijn een gezond alternatief. We zullen het merken. Ik zal over een tijdje laten weten hoe de stand van zaken is.
Veel groeten, Magthilde

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Bericht door Willy » di mar 02, 2010 2:21 pm

Hallo magthilde wat een goed nieuws

Dank voor het vertrouwen dat je in Corrij en mij gesteld hebt.
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

Plaats reactie