Aanvallen van hoge bloeddruk

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
maartje
Zeer ervaren met het forum
Berichten: 63
Lid geworden op: za dec 23, 2006 1:51 am

Aanvallen van hoge bloeddruk

Bericht door maartje » zo sep 09, 2007 3:40 pm

Hoi Corrij,

Ik vraag me inderdaad ook wel eens af of ze wel beseffen dat mensen toeleven naar zo'n afspraak, maar ja, niets aan te doen.

Afgezien van het feit dat ik ineens weer heel erg moe ben, heb ik ook weer vaker hartkloppingen en benauwdheid. Terwijl die toch een tijd weg zijn geweest. Ook heb ik een tijdlang meer energie gehad, en dat is nu ook weer minder. Daarnaast heb ik soms bij zware inspanning een soort krampscheuten in mijn linkeroksel. Soms ook een beetje drukkend gevoel op mijn borst. Het is nogal moeilijk te omschrijven. Het kan ook gewoon niks zijn, maar wil wel dat mn arts er even naar kijkt.

Heb je trouwens nog info voor me wat de behandelingsmethode is als mijn slagader van mijn nier wel geblokkeerd is???
Thanks!!

Groetjes,
Maartje

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » zo sep 09, 2007 4:06 pm

Hoi Maartje,

Nierslagaderen
Nieren moeten goed blijven werken om de afvalstoffen uit het lichaam te kunnen verwijderen. Wanneer een nierslagader door atherosclerose vernauwd wordt, krijgt de nier weinig bloed en functioneert minder goed. Als reactie hierop zal de nier een stof produceren die de bloeddruk verhoogt, opdat door de verhoging van de druk de doorstroming door de vernauwde nierslagader op peil blijft of verbetert.
De nier is dus een erg egoïstisch orgaan. Door stoffen te produceren die tot verhoging van de bloeddruk leiden, zorgt zij dat ze zelf voldoende bloed krijgt, maar ze trekt zich niets aan van de kwalijke gevolgen die de verhoogde bloeddruk voor de rest van het lichaam kan hebben. Verhoogde bloeddruk leidt namelijk tot beschadiging van de hersenen, de hartspier, de bloedvaten en de andere nier.

Behandeling van Renovasculaire Hypertensie
Een vernauwing van de nierslagader is de meeste voorkomende oorzaak van secundaire hypertensie. Hypertensie is hoge bloeddruk. Secundair wil zeggen dat de hoge bloeddruk een gevolg is van een andere aandoening, in dit geval de vernauwing van de nierslagader. Renovasculaire (reno=nier/vasculair=betreffende de bloedvaten) hypertensie ontstaat als gevolg van zuurstofgebrek. Door de vernauwing in het bloedvat wordt er minder zuurstofrijk bloed naar de nier vervoerd. De nier reageert op dit zuurstofgebrek door een bepaald stofje af te scheiden, dat de bloeddruk opjaagt. Op die manier hoopt de nier toch aan voldoende zuurstof te komen. Theoretisch moet door het opheffen van de vernauwing de hoge bloeddruk verdwijnen.

Meer dan 90% van de gevallen waarin sprake is van een vernauwing van de nierslagader is de oorzaak gelegen in slagaderverkalking (atherosclerose). Slechts een klein deel van de vernauwing wordt veroorzaakt door fibromusculaire dysplasie. Voor fibromusculaire hypertensie is een dotter met stent behandeling de beste keuze van behandeling. De resultaten zijn veelal gunstig, hoewel het genezingspercentage zeker niet100% is. Een vernauwing van de nierslagader op basis van atherosclerose komt vaak voor bij oudere patiënten die ook al elders in het lichaam symptomen hebben van vaatlijden (benen, hals, hart). Aanvankelijk was een operatie de enige keus van behandeling, zeker ook omdat de resultaten van dotteren teleurstellend waren. Toen de dotterbehandeling gecombineerd werd met het plaatsen van een stent, zijn de resultaten beter worden.

Bij een vernauwing van de nierslagader als gevolg van atherosclerose houdt het succespercentage van een geslaagde dotterprocedure geen gelijke tred met het klinische resultaat. In slechts de helft van de gevallen verbetert de nierfunctie en de bloeddruk, ondanks het feit dat de vernauwing in de nierslagader als gevolg van de dotterbehandeling is opgeheven. Op zichzelf is dat ook weer niet zo gek, je pakt alleen de toevoerende slagader naar de nieren aan, maar de nieren zelf bestaan ook uit allemaal kleine bloedvaatjes, die als gevolg van het proces van slagaderverkalking vernauwd kunnen zijn. Men vermoedt dat de gevonden afwijkingen in de nierslagader meer het gevolg zijn van slagaderverkalking en hoge bloeddruk, dan de oorzaak. Behandeling van renovasculaire hypertensie met medicamenten is dus een meer aangewezen stap.

Inmiddels zijn verschillende onderzoeken gedaan naar de behandeling van renovasculaire hypertensie. Alle studies bij elkaar genomen lijkt de medicamenteuze therapie op zijn minst even veilig en effectief te zijn vergeleken met de dotterprocedure. Naar schatting 80% van de patiënten kan weer op een normaal niveau uitkomen, weliswaar nadat soms meerdere middelen tegen hoge bloeddruk tegelijk worden ingenomen.

Momenteel loopt de Nederlandse STAR-studie, die de effecten van medicatie alleen of in combinatie met dotteren vergelijkt bij 140 patiënten met slagaderverkalking in de niervaten en een reeds verminderde nierfunctie. Bij ernstige vernauwingen van de nierslagaders, een verslechtering van de nierfunctie onder ACE-remmers of bij een hoge bloeddruk die niet reageert op medicijnen is een dotter behandeling (met stent) te overwegen. Een operatie wordt eigenlijk alleen nog maar verricht als er tevens andere indicaties zijn voor vaatchirurgie, zoals het uitschakelen van een aneurysma in de aorta.


Hou je vocht vast?
Let op dat je niet teveel drinkt, ik zou proberen niet meer dan 11/2 liter vocht te drinken per dag.
Eet eens wat bananen of gedroogde abrikozen op een dag, het is heel goed mogelijk dat je natrium/kalium huishouding van slag is en bij een gebrek aan kalium kun je last krijgen van ritmestoornissen, bananen en abrikozen bevatten erg veel kalium.

Let ook op je zout gebruik, als het mogelijk is stop alle zout.

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

maartje
Zeer ervaren met het forum
Berichten: 63
Lid geworden op: za dec 23, 2006 1:51 am

Aanvallen van hoge bloeddruk

Bericht door maartje » zo sep 09, 2007 5:00 pm

Hoi!!

Bedankt voor de hele berg informatie :D

Dacht alleen als leek zijnde dat in dat geval een 'simpele' operatie afdoende was. Niet dus....

Alleen mijn bloed is onderzocht op alles en dat was allemaal goed, dus ik vraag me af of mijn slagader nu daadwerkelijk geblokkeerd is of niet.

Ik hou geen vocht meer vast en eet al bijna zoutloos.
Mijn bloeddruk is ongeveer nu tussen de 160/95 en 140/85 bij de laatste metingen. Alleen s nachts dus nu hoger, maar hoe hoog weet ik nog niet...

Afwachten maar weer dus...

Groetjes,
Maartje

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » zo sep 09, 2007 6:22 pm

Hoi Maartje,

Zelfs mij duurt het te lang voor er een duidelijke diagnose is, en dat is iets waar je onderhand wel recht op hebt.
Het lijkt mij een logische verklaring voor je hoge bloeddruk, ik heb al eerder het vermoeden gehad dat de nieren in jouw geval een rol hier in hebben.

Maar meis we wachten samen nog even af, ooit moet er duidelijkheid komen, toch :D

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

maartje
Zeer ervaren met het forum
Berichten: 63
Lid geworden op: za dec 23, 2006 1:51 am

Aanvallen van hoge bloeddruk

Bericht door maartje » ma sep 10, 2007 11:58 pm

Hoi, weer even een bericht van mij....

Het wachten gaat op deze manier lang duren hoor...
Vanmorgen ben werd ik wakker met hartkloppingen en misselijkheid. Ook was ik weer benauwd, daarnaast viel ik ook nog flauw. :oops:

Omdat ik dacht dat ik weer terug bij af was, toch maar even naar de huisarts. Gelukkig was mijn bloeddruk 'maar' 165/105, maar de huisarts wilde toch dat ik even een hartfilmpje en longfoto liet maken.

Op de ECG bleken wat hele kleine afwijkinkjes die toegeschreven kunnen worden aan mijn langdurige hoge bloeddruk. Dus rustig aan doen maar weer. Ik mag in principe nog wel alles doen, als ik maar naar mijn lichaam luister.
Ik geloof alles best, maar wil toch graag ook jouw mening even horen...

Groetjes,
Maartje

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » di sep 11, 2007 10:29 am

Hoi Maartje,

Klachten die bij hoge bloeddruk horen zijn,

hoofdpijn die vooral 's morgens aanwezig is en in de loop van de dag verbetert;

een licht en vol gevoel in het hoofdvermoeidheid;

oorsuizen;

duizeligheid;

hartkloppingen;

neusbloedingen.

Naarmate de hoge bloeddruk langer aanwezig is, ontstaan klachten die te maken hebben met het feit dat het linker hart harder moet werken om het bloed uit te kunnen pompen. Deze bestaan uit aanvallen van nachtelijke benauwdheid, angina pectoris (pijn op de borst) of zelfs een hartinfarct.

Één van de belangrijkste complicaties bij het langdurig bestaan van hoge bloeddruk is atherosclerose (aderverkalking). Door beschadigingen in de vaatwanden kunnen vetten en cholesterol zich hier makkelijk op afzetten, waardoor de bloedvaten langzaam nauwer worden en dichtslibben. Door atherosclerose kan het hersenweefsel beschadigd raken en hierdoor kan een CVA (Cerebro Vasculair Accident), beroerte, hersenbloeding of herseninfarct ontstaan. Etalagebenen of claudicatio intermittens kunnen ontstaan doordat de bloedtoevoer naar de benen afgeremd is. Het gevolg daarvan kan zijn dat men bij het stappen pijn krijgt in kuit, dijbeen of bil. Na korte tijd rusten verdwijnt de pijn en kan men weer een stukje lopen.

Langdurig bestaan leidt ook vaak tot zichtbare vaatafwijkingen van het netvlies en beschadiging van de nieren. Een nierbeschadiging kan weer een reeks van andere gezondheidsproblemen met zich meebrengen.

Dat is nogal wat he Maartje?
Wat kleine afwijkingen is nogal vaag, ze hebben je dus naar huis gestuurd met niks, ik begrijp dat je hier onzeker door wordt.

Kun je aan de laatste bloeduitslagen komen?
Zoals je hierboven hebt kunnen lezen is het gevaar dat je aderen dichtslibben best groot en als we wat uitslagen zouden hebben kunnen we hier gericht iets aan doen.

We kunnen ook over gaan naar het behandelforum en de conditie van je hart verbeteren.

Je moet er bovenop blijven zitten Maartje, je bent een jonge meid en daar horen deze klachten toch niet bij?
Bel je huisarts anders even en vraag naar bepaalde waarden,

CRP
Fibrinogeen
Cholesterol
Triglyceriden

zeg hem dat je bang bent voor aderverkalking, en eventueel schade aan je hart.

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

maartje
Zeer ervaren met het forum
Berichten: 63
Lid geworden op: za dec 23, 2006 1:51 am

Aanvallen van hoge bloeddruk

Bericht door maartje » di sep 11, 2007 3:30 pm

Hoi!

Ja, het klinkt allemaal behoorlijk angstaanjagend..

Ik kan me de laatste keer bloedprikken niet meer herinneren. Heb wel de oude waarden van een half jaar geleden opgezocht en daarin was cholestorol goed, de rest weet ik niet.

Mijn huisarts dus ook niet. Heb wel net het ziekenhuis gebeld en de situatie uitgelegd en de uitslagen zijn nu wel binnen en ik word a.s. donderdag door mijn eigen arts gebeld. Dan zal ik mijn hartprobleempje ook aan haar voorleggen.

Vanmorgen wakker geworden met dezelfde klachten als gisteren, dus doe nog maar eventjes rustig aan tot donderdag, dan heb ik hoogstwaarschijnlijk een nieuw behandelingsplan op zak!

Groetjes,
Maartje

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » di sep 11, 2007 3:43 pm

Hoi Maartje,

Maak deze arts duidelijk dat je je zorgen maakt en dat je onderhand wel recht hebt om te weten wat er nu allemaal aan de hand is.

Laat je het donderdag even weten?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

maartje
Zeer ervaren met het forum
Berichten: 63
Lid geworden op: za dec 23, 2006 1:51 am

Aanvallen van hoge bloeddruk

Bericht door maartje » do sep 13, 2007 2:30 pm

Hoi,

Vandaag de endocrinoloog gesproken.
Definitieve diagnose is 'onverklaarbare hoge bloeddruk'.
Je raadt het al.......niets gevonden dus.

Nu op zoek naar de juiste medicijnen, het eerste recept voor andere medicatie wordt opgestuurd, daarna WEER een 24 uurs meting, en zo verder tot mijn bloeddruk acceptabel is. Niet fijn dus!

Wat ik wel prettig vind is dat ik doorverwezen ben naar een cardioloog zodat ik wellicht in de toekomst kan uitsluiten dat er iets met mijn hart is.
Helaas kan ik daar pas 1 oktober terecht.

Dus maar weer even wachten....

Groetjes,
Maartje

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » wo okt 10, 2007 9:21 pm

Hoi Maartje,

Ben jij een stresskip?

In een beperkt aantal gevallen (+/- 5%) wordt bij lichamelijk of technisch onderzoek een oorzaak gevonden voor hoge bloeddruk. In de andere gevallen spreekt men van 'idiopathische hypertensie'. Dit betekent gewoon dat de hoge bloeddruk 'uit zichzelf komt'. Men kan hieromtrent twee tegengestelde houdingen aannemen. Bij de eerste extreme houding gaat men ervan uit dat idiopathische hypertensie een categorie vormt van hoge bloeddruk waarbij voorlopig nog geen lichamelijke oorzaak is gevonden. Het idee hierbij is dat door steeds diepgaander wetenschappelijk onderzoek uiteindelijk voor alle gevallen een lichamelijke afwijking ontdekt zal worden. De tegenovergestelde houding bestaat erin aan te nemen dat in al die gevallen gewoon geen lichamelijke oorzaak aanwezig is. Louter psychische factoren zouden dan voldoende zijn om de hoge bloeddruk in al deze gevallen te verklaren.

De waarheid is aan geen van beide extreme kanten te vinden. Voor een aantal gevallen zal zeker nog een lichamelijke oorzaak gevonden worden. In die gevallen is het natuurlijk beter om die oorzaken, indien mogelijk, te behandelen.

Aan de andere kant is het duidelijk dat stress (hoe vaag deze term ook is) door de band genomen verantwoordelijk is voor een verhoging van de bloeddruk. Het is dan ook evident dat ontspanning de bloeddruk kan doen verlagen. Dit is in wetenschappelijk onderzoek voldoende bewezen. O.a. bij autogene training is het bloeddrukverlagend effect overduidelijk aangetoond.

Heeft het bezoek aan je cardioloog nog iets opgeleverd?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

maartje
Zeer ervaren met het forum
Berichten: 63
Lid geworden op: za dec 23, 2006 1:51 am

Aanvallen van hoge bloeddruk

Bericht door maartje » wo okt 10, 2007 10:38 pm

Hoi!!!

Ben van nature geen stresskip. Wel heb ik in de periode voordat ik ziek werd heel veel gewerkt en dus wel stress gehad. Heb in die tijd 6 dagen per week gemiddeld 14 per dag gewerkt, maar volgens de artsen kon het dan niet in 1 keer zo hoog zijn.

Bij de cardioloog kreeg ik te horen wat ik al dacht. Een verdikte hartspier als gevolg van langdurig hoge bloeddruk. In januari moet ik een echo laten maken, fietsproef doen en een kastje 24 uur lang dragen.

Ik slik inmiddels Coversyl 8 mg ipv de Enalapril. Ik dacht eerst dat dat prima ging omdat bij de cardioloog de bloeddruk 135/80 bleek.
Helaas was hij een paar dagen later bij de huisarts weer 165/105, dus ben benieuwd of dit HET medicijn voor me is.
Ben in ieder geval sinds ik het slik de eerste week 6kg aangekomen vanwege vocht vasthouden, gelukkig is de helft daarvan alweer weg.
Binnenkort weer een 24 uurs meting voor de bloeddruk en bloedprikken, dus hopen maar dat het einde in zicht is!!!! :D

Groetjes,
Maartje

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » ma nov 26, 2007 8:50 pm

Hoi Maartje,

Hoe gaat het nu met je?
Heeft de cardioloog de term hypotrofische cardiomyopathie laten vallen?

Je schrijft dat je een verdikte hartspier hebt als gevolg van deze langdurige hoge bloeddruk.

Gevolgen van een hoge bloeddruk
Van een te hoge bloeddruk merkt u zelf meestal niets. Als de bloeddruk geruime tijd te hoog is, kan dit ernstige gevolgen hebben voor uw gezondheid. Door de hoge bloeddruk kunnen beschadigingen in de vaatwanden ontstaan. Hierop zetten zich gemakkelijk vetten en cholesterol af, waardoor de bloedvaten langzaam nauwer worden en dichtslibben. Dit noemen we slagaderverkalking. De weerstand in de bloedvaten neemt toe, waardoor het hart steeds harder moet werken om het bloed rond te pompen. Dit kan leiden tot een verdikte hartspier of uiteindelijk tot een verzwakt hart. Aderverkalking van de kransslagaders die het hart van zuurstof voorzien, kan een hartinfarct tot gevolg hebben. Vernauwing van de slagaders die de hersenen van bloed voorzien, kan tot een beroerte leiden. Ook de ogen en de nieren kunnen door hoge bloeddruk worden beschadigd. Zo'n nierbeschadiging kan weer een reeks andere gezondheidsproblemen met zich brengen. Het risico op hart- en vaatziekten wordt niet alleen door de bloeddruk bepaald. Ook risicofactoren als roken, een te hoog cholesterolgehalte, suikerziekte en hart- en vaatziekten in de directe familie vergroten het risico. Als u meerdere risicofactoren heeft, is de kans op hart- en vaatziekten groter dan de optelsom van de afzonderlijke factoren of met andere woorden: een plus een is meer dan twee.

Ben jij ooit nog achter die bloedwaarden aangegaan die ik in een eerder bericht opgaf?

Wanneer heb je weer een afspraak met een arts?

hartelijke groet,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

maartje
Zeer ervaren met het forum
Berichten: 63
Lid geworden op: za dec 23, 2006 1:51 am

Aanvallen van hoge bloeddruk

Bericht door maartje » ma nov 26, 2007 9:15 pm

Hoi, alles goed?

Toevallig vandaag bij de huisarts geweest. Bloeddruk was 140/85, voor mijn doen is dat een mooie bloeddruk.
In de tussentijd zijn ze wat gaan proberen met de medicijnen waarna ik weer 24 uur een bloeddrukmeting heb.

Dat was voor het laatst 2 november en toen was hij volgens de endocrinoloog nog steeds te hoog. Ook is er toen bloedgeprikt en alles was in orde. Ik heb niet gevraagd naar die bloeduitslagen, maar ik zal het de volgende keer nadrukkelijk vragen.
Ik slik nu 200mg Selokomb Durettes, 8mg Cardura XL en 8 mg Coversyl per dag.
Donderdag 29 november ga ik weer naar het ziekenhuis om eventuele volgende stappen te bespreken, ook daar moet ik dan weer een paar uur aan de bloeddrukmetingapparatuur.

In januari ga ik naar de cardioloog. D.w.z. eerst onderzoeken als echo, bloedprikken, fietsproef en ook weer een kastje voor mijn hart en eind januari volgt dan de uitslag.

Ik moet zeggen dat ik me ook echt beter voel. Voordat ik vandaag naar de huisarts ging, wist ik zelf al dat mijn bloeddruk niet hoog zou zijn.
Ik heb helemaal geen last meer van hartkloppingen en dat scheelt een hoop.
Ik werk nu ook weer volledig, dus eigenlijk gaat het behoorlijk goed met de gezondheid!!! :lol:

Groetjes,
Maartje

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » di nov 27, 2007 11:04 am

Hoi Maartje,

Fijn om te horen dat je je beter voelt :D

Vraag de cardioloog in Januari of er sprake is van een hypertrofische cardiomyopathie.

Hou je me op de hoogte?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

maartje
Zeer ervaren met het forum
Berichten: 63
Lid geworden op: za dec 23, 2006 1:51 am

Aanvallen van hoge bloeddruk

Bericht door maartje » za jan 05, 2008 2:23 am

Hoi Corrij,

Alles goed? Het is alweer een tijdje geleden, maar dacht je weer even een update te geven.
Ik ben deze maand druk met onderzoeken voor de cardioloog dus daar weet ik nog niets van.

Ben gisteren wel ineens gebeld door mijn Endocrinoloog, terwijl ik daar een maand geleden afscheid van had genomen omdat bij de laatste metingen mijn bloeddruk 2 uur lang 135/80 was en bleef.

Ze had mijn dossier toch nog een keer doorgenomen omdat ze het ook onbevredigend vond om het zomaar af te schrijven aan stress en/of overgewicht. Bleek dat ze toch aanwijzigingen had gevonden dat heel misschien mijn bijnieren teveel hormonen aanmaakten. Ze zei dat de kans heel erg klein was maar het toch nog even wilde uitsluiten.
Zit dus dit weekend weer aan de tests. Dit keer 2 x 24 uur urine opvangen en een pil die ik zondagavond moet slikken en dan maandagmorgen bloedprikken (DEA of zoiets), dus wie weet of ze nog wat vinden. Ga er niet van uit, maar je weet het nooit.

17 januari krijg ik daar de uitslag van, dus dan hoor je het wel weer!!! :lol:

Groetjes,
Maartje

Plaats reactie