Mijn verhaal, hoge bloeddruk

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
Zwami
Ervaren met het forum
Berichten: 38
Lid geworden op: wo dec 06, 2006 11:36 am
Contacteer:

Mijn verhaal, hoge bloeddruk

Bericht door Zwami » zo dec 17, 2006 11:54 pm

Hallo Willy, Corrij en anderen,

Het heeft even geduurd voordat ik het forum op kon maar dank zij Corrij is dit toch gelukt, waarvoor dank.
Ik ben zwami, man, 43 oud en 10 jaar geleden bij een routinecontrole heeft men de hoge bloeddruk ontdekt. Dit heeft geresulteerd in, uiteindelijk, het gebruik van medicijnen. Momenteel slik ik atenolol 25 MG Maar ook had ik al eens cozaar, welke het bekende kriebelhoestje veroorzaakte.

Al die jaren ben ik wel bewust bezig geweest met het trachten te achterhalen wat de bloeddruk zou kunnen veroorzaken en ik denk dat ik uiteindelijk erg dicht bij was, daar kom ik zo op terug. Ben wel een beetje een control freak, iets dat niet bevorderend is voor je bloeddruk heb ik gemerkt. Ik zou het liefst van de medicijnen afkomen...... .

Sinds een jaar of 2 heb ik erg veel last van psoriasis achtige problemen. Ik wijt deze aan de bijverschijnselen van het medicijngebruik. Mijn huisarts heeft voorgesteld een ander soort medicijn te gaan gebruiken (amlodipine) een vaatverwijderaar.
Maar liever ga ik een laatste poging wagen om het op een natuurlijke manier te proberen en daarbij kan ik ieder advies goed gebruiken en heb me daarom ook hier aangesloten.

Nu kom ik even terug op het feit dat ikeen tijd geleden dacht het lek boven te hebben.
Ik had ietsjes overgewicht, was 1.80 m en woog 86 kilo. ben drastisch gaan lijnen en 6 weken heb ik op maaltijdvervangers geleefd. iedere dag 3 liter water, shakes, soepje en reepjes, je kent dat wel. Daarnaast ben ik gaan hardlopen 3x per week.
Al na 2 weken merkte ik dat ik me beter ging voelen en de bloeddruk ging zakken. Hallelujah!!! Ik ging wel 3 keer op een dag mijn bloeddruk meten en kon mijn ogen niet geloven, de bloeddruk van een jonge kerel. Ik ben gestopt met mijn medicijnen en de bloeddruk bleef normaal. Ik was een blij mens!

Na die weken schakelde ik weer langzaam over naar "normaal" voedsel. Wel met de wetenschap dat ik veel bewuster op mijn eten ging letten. Weinig zout, geen suiker en frisdranken meer etc.
Het hardlopen ging door omstandigheden van 3 naar 2keer en uiteindelijk nog 1x per week.

En ja, je raad het al, die vele kiloos ben ik nog wel steeds kwijt maar de bloeddruk ging weer omhoog. :cry:

Was het het fanatieke sporten, was het het zoutloos eten, of het gebrek aan koolhydraten of een combinatie ??? Of was het toeval?
Ik weet het niet meer maar ik wil uiteindelijk weer terug naar die situatie. en daar ga ik de komende tijd aan weken. Ik hoop daarbij via dit forum ook de nodige tips te krijgen.
Ik ben nog geen klant bij de Rooij maar ben natuurlijk bereid dit te worden als er iets besteld moet worden.

Ik wacht reacties af.

L. Zwami

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » ma dec 18, 2006 11:26 am

Hallo Zwami,

Op de eerste plaats hartelijk welkom op dit forum :D
Ben blij dat het gelukt is.

Zou je aan je huisarts willen vragen of hij/zij er bezwaar tegen heeft dat je met voedingssupplementen en voeding wilt proberen je gezondheidsprobleem aan te pakken?

Dat je bent gaan proberen af te vallen is heel goed maar de manier waarop ben ik minder blij mee.Als je wilt afvallen betekent dat dat je je voedingspatroon moet gaan veranderen(vaak levenslang)Je moet op een andere manier gaan eten en je bewust worden van wat je eet en waarom je iets eet.Wat basiskennis over voeding is een must en daar helpen we je graag bij,zoals Wlly zegt Kennis=Macht. :D

Toeval bestaat niet :D
Het is de combinatie geweest,weet je dat beweging de bloeddruk doet zakken en dat dat effect wel 16 uur aanhoudt?
En dat het dus beter is om iedere dag drie kwartier te bewegen(dat kan al met een stevige wandeling)dan 2 of 3 keer per week intensief uit je dak te gaan.

Zoutloos eten laat de bloeddruk ook dalen,(niet bij iedereen )iets wat je dus zelf in de hand hebt,en alles wat je kunt bereiken zonder supplementen heeft de voorkeur.

Stress daarentegen is weer funest voor je bloeddruk.

Hoe hoog is je bloeddruk?
Ben je toevallig in het bezit van recente bloeduitslagen?
CRP
Homocysteine
Cholesterol
Triglyceriden

Hartelijke groet,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

anna
Ervaren met het forum
Berichten: 47
Lid geworden op: za mar 29, 2003 3:00 am
Locatie: noordwijk
Contacteer:

Mijn verhaal, hoge bloeddruk

Bericht door anna » di dec 19, 2006 9:27 pm

Beste Zwami,
Heel begrijpelijk dat je van de medicijnen af wilde; maar 25 mg Atenolol is heel erg weinig. Ik ben ook benieuwd hoe hoog je bloeddruk was en wat je met de huisarts hebt afgesproken qua controle. Maar je bent gestopt met de medicijnen; is dat dan in overleg met de huisarts gegaan?
Groetjes, Anna

Zwami
Ervaren met het forum
Berichten: 38
Lid geworden op: wo dec 06, 2006 11:36 am
Contacteer:

Bericht door Zwami » wo dec 20, 2006 12:47 am

Corrij,

Mijn huisarts heeft geen bezwaren tegen voedingssupplementen. Hij is, volgens mij, ook niet echt overtuigd van het nut, maar dat maakt niet uit.

Over dat afvallen ben ik wellicht niet zo duidelijk geweest. Ik ben in 6 weken tijd 12 kilo kwijt geraakt. daarna ben ik erg bewust gaan eten en dus sta ik nu al maanden op mijn huidige gwicht. Niks mis mee dacht ik, hooguit dat het snelle afvallen misschien niet goed is maar het is bij mij meestal alles of niets. Die halve pogingen liepen vaak op niets uit.

Mijn bloeddruk varieert maar is meestal rond de 140/100. Met het stipt innemen van die atenolol was ie wat lager. recente bloeduitslagen zal ik moeten opzoeken, heb ik ze niet dan zal ik de huisarts er naar vragen de volgende keer.

@Anna, elke miligram vind ik er één te veel. Zeker als er een mogelijkheid bestaat om hetzelfde resultaat te bereiken op een meer gezonde manier. Ik heb met de huisarts afgesproken dat ik die controle zelf doe en alleen aanklop als ik vind dat het niet goed gaat. Als ik medicijnen nodig heb dan controleert hij het wel, maar je krijgt tegenwoordig voor 3 maanden medicijnen mee, dus dat is alleen maar routine controle.
Toen ik merkte dat tijdens het afvallen en sporten mijn bloeddruk verder daalde ben ik uit eigen beweging gestopt. (wel enigszins afgebouwd) Ik heb hem dat bij de laatste controle pas verteld en hij vond dat okee.

Ik sta ook niet onder curatele van mijn arts hoor, ik sta op het standpunt dat de arts er voor geleerd heeft en zijn adviezen belangrijk zijn, maar er gaat niets boven je eigen gezonde verstand.
Ben met de huidproblemen bijvoorbeeld naar een huidarts geweest en die gaf me, na 2 minuten kijken, voor een jaar teershampo en cortisonenzalf mee. Nou, een beetje zoeken op internet leert al snel dat dit wellicht kortstondig verlichting geeft maar dat die rommel meer kwalijke gevolgen kan hebben dan je lief is.
Daarnaast is het puur symptoonbestrijding, dus daar stop ik dan mee.

tsja, sommige mensen noemen het eigenwijs, ik denk daar anders over.

groetjes,

Zwami

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » wo dec 20, 2006 9:56 am

Hallo Zwami,

Niks mis mee hoor met eigen-wijs zijn :D

Ik heb nog een laatste vraag voor jou,zou je er bezwaar tegen hebben om eventuele supplementen bij de Rooy te bestellen?

http://utopia.knoware.nl/~wwitsel/main/subscribe.html

Je moet dan nog even toegang vragen voor het behandelforum,

http://www.candida-fibromyalgie-hypogly ... roupcp.php

dan gaan we daar verder,op het discussie forum mogen we niet behandelen,

groetjes,Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Zwami
Ervaren met het forum
Berichten: 38
Lid geworden op: wo dec 06, 2006 11:36 am
Contacteer:

Bericht door Zwami » wo dec 20, 2006 10:13 pm

Corrij,

Zoals eerder al aangegeven, geen enkel bezwaar.
Ik heb me aangemeld voor het behandelforum.


gr.
Zwami

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » wo dec 20, 2006 10:15 pm

Oke Zwami,

Ga ik je nu toegang verlenen :D
Zou je dan bij het hoge bloeddrukforum een nieuw onderwerp willen openen?

groetjes,Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Plaats reactie