mijn verhaal

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
Marjo57
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: wo okt 25, 2006 12:51 pm
Locatie: 's-Hertogenobsch

mijn verhaal

Bericht door Marjo57 » wo nov 22, 2006 8:10 pm

Ik ben een vrouw van 57 jaar. Sinds een paar maanden is bij mij ontdekt dat ik een erfelijke hoge cholesterol heb. Mijn neef kreeg vorig jaar op zijn 56e jaar een hartinfarct en zo is ontdekt dat er in onze familie een te hoge lipoproteine A voorkomt en na bloedonderzoek bleek dit dus ook bij mij het geval. Deze erfelijke hoge cholesterol kan niet beinvloed worden door andere voeding, meer bewegen of medicijnen, zoals dat wel kan met de LDL, HDL en Trichlyceriden. De LDL waarde is bij mij ook iets te hoog, (3,3) volgens de internist waarnaar ik door mijn huisarts ben doorverwezen. Hij wil mij nu statines voorschrijven, om mijn LDL waarde omlaag te krijgen, maar ik ga liever eerst proberen om dit op een andere manier te doen b.v. met supplementen. Er is ook nog een echo gemaakt van mijn halsslagaders om te kijken of er al aders waren dichtgeslibt, dit omdat er ook Alzheimer en vasculaire dementie in mijn familie voorkomt. Gelukkig was daarmee niets aan de hand. Ik heb het boek "de cholsterol leugen "gelezen van Dr. Walter Hartenbach en die zegt dat al dat verlagen van het cholesterol niet nodig en zelfs gevaarlijk is, dat brengt mij wel in de war, niet meer wetend wat wijsheid is in deze. Ik zou het fijn vinden als andere op mijn verhaal reageren die meer weten over deze vorm van verhoogde cholesterol en over de theorie van het boek.
iedereen bedankt en met hartelijke groeten Marjo

jean-jacques
Verslaafd aan het forum
Berichten: 121
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 5:17 pm
Locatie: diest-belgië
Contacteer:

Bericht door jean-jacques » do nov 23, 2006 9:46 pm

Het lijkt een sprookje dat cholesterol de oorzaak zou zijn van klonters in onze bloedvaten en van hartziekten. De waarheid is dat niemand precies weet welk verband er bestaat tussen vetten, cholesterol en hatziekten; wel staat vast dat het publiek massaal op het verkeerde been wordt gezet. Hoogstwaarschijnlijk heeft het cholesterol dat in onze lichaamscellen wordt geproduceerd, een beschermende functie. Het repareert bloedvaten die zijn beschadigd door onze moderne 'gifstoffen' zoals bewerkt voedsel. Wetenschappers hebben vastgesteld dat verzadigde vetten en cholesterol samenwerken om wanden van onze cellen te verstevigen en stabiel te maken. Als we grote hoeveelheden meervoudig onverzadigde vetzuren (omega 6 of linolzuur zoals zonnebloem olie, margarine,...)consumeren, nemen die de plaats in van de verzadigde vetzuren in de celwand. Doordat ze echter geen goed alternatief zijn voor deze verzadigde vetzuren, is het gevolg dat de celwanden verzwakken. Vervolgens sijpelt het cholesterol uit het bloed de cel binnen om de weefsels te verstevigen. Dit fenomeen is ervoor verantwoordelijk dat het cholesterolgehalte van het bloed tijdelijk daalt wanneer we veel meervoudig onverzadigde vetten consumeren en minder verzadigde vetten(Am.J.Clin.Nutr.,1997;66: 438-446)
Alles begint bij een goed boek geschreven door een wetenschapper die onafhankelijk van de pharma- of voedingsindustrie onderzoek verricht, "Feiten over vetten" van Mary G. Enig (ISBN 9080670618) is een degelijk wetenschappelijk onderbouwd boek over de rol van cholesterol, vetten,etc. Nog een nuttige link:http://www.fonteine.com/cholesterol_mythe.html groetjes.

Marjo57
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: wo okt 25, 2006 12:51 pm
Locatie: 's-Hertogenobsch

decholesterolleugen

Bericht door Marjo57 » di nov 28, 2006 1:05 am

Beste Jean-jacques,
Dank je voor je reactie, ik heb de site bezocht en het artikel over de onderzoeken gelezen. Ik neem deze informatie mee in mijn besluiten.
Groeten Marjo57
iedereen bedankt en met hartelijke groeten Marjo

Plaats reactie