erfelijk hoge lypoproteine A

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
Marjo57
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: wo okt 25, 2006 12:51 pm
Locatie: 's-Hertogenobsch

erfelijk hoge lypoproteine A

Bericht door Marjo57 » di nov 21, 2006 4:37 am

Beste Corrij,

Ik ben een vrouw van 57 jaar en bij mij is een te hoge erfelijke cholesterol geconstateerd. Mijn LDL is 3,3 mijn HDL is 1,6 en mijn triglyceriden 0,8 totaal waarde is 5,2. Dat is niet al te hoog. Daarnaast is mijn lypoproteine A 0,73. Ik heb een lage bloeddruk en rook niet!
Weet jij hier iets meer van? De huisarts vindt de combinatie niet goed en wil mij aan de cholesterol verlagende middelen. Ik zelf probeer liever met vitamine en minerale dit probleem op te lossen. Heb jij tips?
Ik slik al vitamine C 1000mg, vitamine E 400mg, artisjoken, foliumzuur 5mg. Verder eet ik per dag 6 eetlepels tarwe zemelen, dit laatste op aan raden van iemand die werkt in een natuurwinkel. Graag meer informatie!
iedereen bedankt en met hartelijke groeten Marjo

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » di nov 21, 2006 11:23 am

Hallo Marjo,

Op de eerste plaats welkom op dit forum.

Wat is Lipoproteine(a) ?
Het serum gehalte van lipoproteine(a) blijkt een onafhankelijke risico-indicator voor het optreden van hart- en vaatziekten. Lp(a) werd voor de eerste maal in serum aangetoond door Berg [1]. De lipiden samenstelling van Lp(a) is vergelijkbaar met die van LDL-cholesterol. Lp(a) bezit een extra apoprotein(a) [2]. Dit eiwit is verbonden met het apoB door middel van een disulfide brug. Studies hebben een duidelijke relatie aangetoond met de serum concentratie van Lp(a) en stapeling van dit partikel in de vaatwand [3]. Het serum gehalte van Lp(a) is genetisch bepaald, en wordt nauwelijks beinvloed door veranderingen in voeding of cholesterol verlagende medicamenten [4]. In de literatuur is de suggestie gedaan dat mensen met diabetes hogere Lp(a) gehalten hebben [5].

Jij bent geen diabetes?
Heb je toevallig ook de waarden van,

CRP,

fibrinogeen

Homocysteïne

HbA1c

Het eten van ruim voldoende vezels is erg belangrijk bij een te hoog cholesterol gehalte,omdat het cholesterol als het ware vastgelijmd wordt aan de vezels en zo op natuurlijke wijze het lichaam kan verlagen,dus dat doe je al prima,probeer ook veel vezels te halen uit verse groenten en fruit.
Beweging,en dan moet je denken aan een wandeling of fietstocht van zo`n drie kwartier per dag doet het cholesterol ook dalen.
Je supplementen keuze is niet verkeerd maar.......
Op dit discussieforum mogen we niet echt supplementen noemen,daarvoor moeten we naar het behandelforum,

http://www.candida-fibromyalgie-hypogly ... m.php?f=30

Om daar toegelaten te worden moet je even de mededelingen lezen,

http://www.candida-fibromyalgie-hypogly ... php?t=9307

en je aanmelden bij de gebruikersgroep hartfalen,

http://www.candida-fibromyalgie-hypogly ... 743d2f483e

Mocht naar aanleiding van bovenstaande vragen hebben,aarzel niet ik beantwoord ze graag,

hartelijke groet,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Plaats reactie