familiair (te) hoog cholesterol

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
manon
Verslaafd aan het forum
Berichten: 101
Lid geworden op: wo okt 18, 2006 7:15 pm
Locatie: Den Haag

familiair (te) hoog cholesterol

Bericht door manon » wo nov 22, 2006 10:22 am

Beste Joop,
Hartelijk dank voor het meedenken. Ik neem het zeker ter harte !!!
Groeten, Manon

Beste Corrij,
Heb vanmorgen zelf (nuchter) glucose geprikt. Mijn broer is diabeet en van hem heb ik een glucosemetertje geleend. Vanmorgen nuchter was het 4,5 !!!!
Ik vond en vind de uitslag boven de 6 erg vreemd voor mij, omdat ik meestal iets lager zit dan de normale waarden. De komende weken wil ik het zelf even in de gaten gaan houden. Op die manier zal ik waarschijnlijk een beter beeld mbt mijn glucosewaarden krijgen.
Mbt mijn overige voorgaande vragen, hoop ik op een reactie van jou.
Groet, Manon

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » wo nov 22, 2006 11:18 am

Hallo Joop,

Ik ben het helemaal met je eens dat er een cholesterolfobie onstaan is en dat de statines wel erg snel worden voor geschreven.
Men vergeet inderdaad dat het lichaam cholesterol nodig heeft onder andere voor de aanmaak van geslachtshormonen en vitamine D,en voor de opbouw van celmembranen.
Bij weinig cholesterol in de voeding zal het lichaam het daarom zelf gaan aanmaken.Bovendien zegt de totale hoeveelheid cholesterol in het bloed niet alles.Als het cholesterol vloeibaar wordt gehouden,bestaat er minder risico voor aanhechting in de vaten.LDL zorgt voor aflevering van cholesterol door het hele lichaam en kan bij teveel cholesterol het overschot in de bloedvaten achterlaten,HDL kan opgevat worden als een soort vuilniswagen die het overtollig cholesterol terugvoert naar de lever,waar het door binding aan galzuren via de darmen afgevoerd kan worden.
Wat het dieet betreft bestaan er nog steeds een aantal hardnekkige misverstanden,ook bij artsen,dietisten en natuurgeneeskundige therapeuten.Cholesterolrijke voeding komt pas op de derde plaats als oorzaak van een stijging van het cholesterolpeil van het bloed.De totale hoeveelheid verzadigde vetten in het dieet heeft een vijfmaal grotere invloed op het cholesterolpeil(in het bloed)dan cholesterol in de voeding zelf.Ook de totale calorie/joule inname blijkt een grotere invloed te hebben dan cholestero zelf,overeten leidt tot een daling van HDL-cholesterol

Ik snap jouw reactie naar Manon wel zeker als je naar haar cholesterolwaarden kijkt,maar wij varen niet blind op die waarden,dat is ook de reden dat we het CRP,Homocysteine,Fibrinogeen willen weten omdat er meer indicaties zijn,die iets vertellen over de toestand van je bloedvaten en de kans op het krijgen van hart/hersen infarcten.

Meet homocysteïne!
2001 - In internationale medische kringen wordt homocysteïne meer en meer gezien als een voorname, onafhankelijke risicofactor voor hart- en vaatziekten. Op het 10e Atherosclerosesymponium in Erfurt in Duitsland gaven experts hun visie op het belang van de meting van de homocysteïnespiegel. Bij homocysteïnewaarden in het serum van meer dan 10 micromol per liter neemt het risico sterk toe. Professor Uwe Till van het Institut für Pathobiochemie in Jena benadrukte homocysteïne als risicofactor vooral wanneer een genetische afwijking ten grondslag ligt aan hyperhomocysteïnemie. De situatie verslechtert nog aanzienlijk wanneer tevens tekorten bestaan in de opname van foliumzuur, vitamine B12 en vitamine B6 uit de voeding. Naar schatting komt een genetisch bepaald enzymdefect in de homocysteïnestofwisseling bij 5 tot 10% van de Europesche bevolking voor. Professor Ian Graham van de Universiteit van Dublin pleitte ervoor dat iedereen eenmaal op homocysteïne wordt gecontroleerd. Bij te hoge homocysteïnespiegel is een aangepaste vitaminesuppletie noodzakelijk. Het Nutrition Committee van de American Heart Association geeft als aanbeveling een combinatie van 2,5 mg foliumzuur, 0,5 mg vitamine B12 en 25 mg vitamine B6 per dag.

Homocystein-Messung fuer alle gefordert. Aertze Zeitung 2001, 119:13

Fibrinogeen, een risicofactor bij hart- en vaatziekten
1994 - Dit is een overzichtsartikel over de rol van fibrinogeen, een onafhankelijke risicofactor voor hart- en vaatziekten. Werkingsmechanismen zijn effecten op de vaatwand, bloedstolling, vervormbaarheid van bloedcellen, plaatjesaggregatie en acute fase reacties. Factoren die de fibrinogeen-concentraties kunnen verhogen zijn sigaretterook, leeftijd, donkere huidskleur, vrouwelijk geslacht, menopauze, orale anticontraceptiva ('de pil'), overgewicht, diabetes, hypertensie, hyperlipoproteïnemie, lichamelijke inactiviteit, stress en ontstekingsprocessen. Fibrinogeen-concentraties kunnen verlaagd worden door regelmatige alcoholconsumptie, beweging/sporten, gewichtsbeperking, stoppen met roken, visconsumptie en vrouwelijk hormoon gebruik. Fibrinogeen is een risicofactor bij kransslagaderaandoeningen, CVA's ('herseninfarcten') en perifere vaat-aandoeningen. Voeding met weinig vet en veel koolhydraten verminderen lichtelijk het fibrinogeen. Langdurige inname van voeding rijk aan omega 3-vetzuren en omega 6-vetzuren verlaagt het fibrinogeen. Plasma fibrinogeenspiegels van 3.5 g/l of hoger zijn krachtige onafhankelijke risicofactoren voor infarcten van de hersenen of het hart.

Ernst, E., Annals of Medicine 1994;26:15-22.

Hartelijke groet,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » wo nov 22, 2006 12:06 pm

Hoi Manon,

Een duizelige Manon moeten we niet hebben hoor. :P

Die niet optimale leverfunctie kan het gevolg zijn van de Crestor die je gebruikt,daar moet je niet te hard van schrikken,we houden het gewoon goed in de gaten.
Ik zou wel even melden bij je huisarts dat je last van spierpijnen hebt,dit is ook een gevolg van de Crestor,ben je een Aziatisch type?

Kaneelsuppletie is een prima produkt voor mensen die diabetes zijn,in jouw geval is Chroom een betere optie,omdat het zowel te hoge als te lage bloedsuikerwaarden hersteld,en het is een feit dat naarmate we ouder worden steeds minder Chroom binnenkrijgen,gebruik je daarnaast redelijk wat zoetigheid wordt de uitscheiding van Chroom door het lichaam vergroot,waardoor er nog minder beschikbaar chroom overblijft.
Daarnaast heeft Chroom ook een cholesterolverlagend effect

Chroom verlaagt cholesterolspiegel
- Chroom, een spore-element, is hoogstwaarschijnlijk in staat om de cholesterolspiegel te laten dalen. Uit een analyse van 5 onderzoeken met chroom bleek dat de cholesterolspiegels gemiddeld met 20 mg daalden van 220 mg/dl naar 200 mg/dl. Een suppletie van 1.000 mcg chroom leek de beste dosering. Toch verlaagt 200 mcg chroom ook de cholesterolspiegel. De 300 mensen die bij de 5 onderzoeken betrokken waren gebruikten verder geen lipideverlagende medicijnen.

Journal of the American College of Nutrition 2000; 19: 687

Ik heb jouw andere bericht op het forum nog niet gelezen,mag ik vragen waarom je Lactoferrine gebruikt?

Het artikel van Willy over fibrinogeen was puur informatief bedoeld,kennis=macht. :D
Je hoeft niet zelf je supplementen uit te zoeken hoor,daar zijn wij voor.Dus even niks erbij nemen op eigen houtje.

Je keuze van supplementen is op zich niet zo vreemd,zou je mij willen doorgeven waarom je wat neemt zodat we eens samen kunnen kijken wat wel en wat niet,en welke aanpassingen c.q.veranderingen we kunnen doorvoeren?

Koolhydraatrijke voeding is o.a.rijst,pasta`s,deegwaren,koekjes,gebak,etc.
Heel simpel gezegd heb je twee soorten koolhydraten,de snelle,deze zorgen na het eten voor een hele snelle bloedsuikerstijging,en de langzame,dan stijgt de bloedsuiker geleidelijk.
Ik geef je een link met koolhydraten en hun glycemische index( GI)

http://www.lilith.demon.nl/div/glykemischeindex.htm

Ik kan me voorstellen dat alle informatie die op je afkomt wat veel is en dat het je gaat duizelen,zeker als deze materie nieuw is voor je,we doen dat eigenlijk om je bewust van dingen te maken en je kennis te vergroten.Het gaat om je eigen lichaam,en als je de werking van dat lichaam en alles wat je erin stopt beter begrijpt is het veel makkelijker om veranderingen in leef en voedingswijze door te voeren.

Mocht je vragen hebben,gewoon vragen Manon,daar ben ik voor en ik doe het graag hoor,

Hartelijke groet,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

ammie
Zeer ervaren met het forum
Berichten: 95
Lid geworden op: ma okt 24, 2005 3:12 pm
Locatie: limburg
Contacteer:

Bericht door ammie » wo nov 22, 2006 2:19 pm

Met mijn cholesterol 5,3 en LDL 3,5 hoef ik me dus niet zorgen te maken??
Ik heb ook VitD tekort, en begrijp dat ik dus ook vooral cholesterol nodig heb??
En verder vit B12 tekort, is hier ook relatie mee??
ammie

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » wo nov 22, 2006 2:59 pm

Hoi Ammie,

Lees het artilel van Willy eens,
http://utopia.knoware.nl/~wwitsel/main/ ... ing.1.html

Nee B12 staat er helemaal los van.In de maag wordt een belangrijk eiwit uitgescheiden,de INTRINSIEKE FACTOR,die een verbinding aangaat met vitamine B12 uit de voeding en die noodzakelijk is voor de opname van vitaminen.Een tekort aan B12 komt meestal door het ontbreken van de intrinsieke factor
Het lichaam heeft cholesterol nodig voor de aanmaak van vitamine D,maar een te hoog cholesterol zegt niet alles,het gaat meer om de samenstelling en verhoudingen van de bloedvetten.

De stof cholesterol
Cholesterol is absoluut noodzakelijk voor het functioneren van het lichaam. Cholesterol is een vetachtige, niet in water oplosbare stof, die als grondstof dient bij de opbouw van de celwand. Ook worden andere belangrijke stoffen, zoals hormonen en de gal, gemaakt van cholesterol. Omdat cholesterol zo essentieel is, wordt het grootste deel van het cholesterol in het lichaam door het lichaam zelf gemaakt, vooral in de lever.

Hoe krijgen we cholesterol en vet binnen?
Cholesterol en triglyceriden die in onze voeding zitten, worden door de darmcellen vanuit de darm opgenomen. De darm heeft maar een beperkte capaciteit om cholesterol op te nemen. Dagelijks passeert ongeveer 2 gram cholesterol onze darm. Naast cholesterol uit de voeding komen hier ook de cholesterolrijke galzuren (ongeveer 1 gram) bij, die door de gal naar de darm worden afgescheiden voor de vertering. Van die 2 gram kan de darm maar 0,75 gram opnemen, de rest verdwijnt met de ontlasting. Daarom is het cholesterol in de voeding van beperkte invloed op het cholesterolgehalte in het bloed. De darm is wel zeer efficiënt met de opname van triglyceriden uit de voeding. In de darmcellen worden cholesterol en triglyceriden verpakt in lipoproteïnedeeltjes die chylomicronen heten. Dit zijn grote transportdeeltjes die zeer vetrijk zijn. Via het bloed worden de chylomicronen van de darm naar de lever getransporteerd. Een kwartier nadat de chylomicronen in de darm zijn gevormd en aan het bloed zijn afgegeven, zijn ze al door de lever opgenomen.

Lever regelt cholesterolstofwisseling
Bij de verwerking van cholesterol en triglyceriden in het lichaam is de lever het centrale orgaan. In de lever worden triglyceriden en cholesterol uit de lipoproteïnen gehaald. De lever verpakt ze dan weer in andere lipoproteïnen, het VLDL, en stuurt deze via de bloedbaan naar andere plaatsen in het lichaam waar vet nodig is: bijvoorbeeld in de spieren om energie te leveren. Het VLDL dat niet gebruikt wordt, blijft in de bloedbaan en wordt via een ingewikkeld proces omgezet in het LDL. Daarnaast speelt het HDL, dat in de lever en darm wordt gemaakt, ook een belangrijke rol. LDL- en HDL-deeltjes worden door de lever weer opgenomen.


Onder normale omstandigheden moet er een evenwicht zijn tussen de hoeveelheid triglyceriden en cholesterol die door de lever wordt opgenomen en de hoeveelheid die wordt afgegeven. De lever kan dit evenwicht zelf regelen door bijvoorbeeld de opname van lipoproteïnen tijdelijk te veranderen of door zelf de aanmaak van cholesterol stop te zetten. Dit is echter een wankel evenwicht dat verstoord kan raken wanneer de voeding te veel verzadigd vet bevat of wanneer iemand lijdt aan een bepaalde aandoening, zoals suikerziekte

Hoop dat ik het niet verwarrender heb gemaakt,

groetjes,Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

manon
Verslaafd aan het forum
Berichten: 101
Lid geworden op: wo okt 18, 2006 7:15 pm
Locatie: Den Haag

familiair (te) hoog cholesterol

Bericht door manon » wo nov 22, 2006 10:12 pm

Hallo Corrij,
Reden van gebruik supplementen:
1. Vit. C-1000 2x daags (weerstand, reinigen)
2. Ultra-plex multi 1x daags (zit goede hoeveelheid, voor mij, aan Vit. B
complexen in. Heb altijd grote behoefte gehad aan extra vit. B)
3. Ellagic-acid (voor meer weerstand tegen o.a. HPV), spoel ook met
deze oplossing vaginaal. Nu even 6 weken niet, heb vandaag lisexcisie
gehad. Kwam op E.A. door de site van dr. Lee (bekend voor jou ??)
4. Lactoferrine 1x 400 mg. Ben nu even gestopt ivm vaginale bloedingen
(twijfel !!!!!)
5. Artisjok 350 mg, 1 x capsule (ivm cholesterol)
6. Calcium, magnesium en zink, combi (ivm botten ed. verwachtte
overgang)
7. Spirulina 1 x 2 tablet (ivm jodium, werking schildklier/hormonen)
8. Crestor 10 mg (ivm cholestrol-verlaging)
9. Seroxat, 30 mg (ivm erfelijk tekort aan serotonine)

Wil graag met de reguliere medicatie, zeker met de laatste (seroxat), proberen afbouwend te gaan stoppen. Maar ga nu niet alles tegelijk doen. Wellicht een goed voornemen voor 2007.
Wil naast bovengenoemden, Q10 gaan slikken (ivm hart/vaat/cholesterol) en zoals jij adviseerde, met Chroom gaan beginnen. In mijn multi zit dus ook al chroom 150 mcg. Kan dus geen kwaad om nog meer chroom te gaan slikken ?? Misschien is het goed om de komende weken eerst chroom en Q10 erbij te gaan slikken? Morgen weet ik ook de waarde van mijn homocysteine. Hebben we ook een totaal-plaatje.
p.s. lees ook veel forum-berichten, waar in wordt geadviseerd om 3x Vit.C-1000 te nemen (ter voorkoming van) ?? Ik hoor het graag.
Groet, Manon

manon
Verslaafd aan het forum
Berichten: 101
Lid geworden op: wo okt 18, 2006 7:15 pm
Locatie: Den Haag

familiair (te) hoog cholesterol

Bericht door manon » vr nov 24, 2006 5:53 pm

Hallo Corrij,
De uitslag van (mijn) homocysteine-bloedwaarde is nog niet ontvangen door de huisarts. Waarschijnlijk maandag. Hoor ik nog van jou of ik nu met de (extra) chroom en Q-10 kan gaan beginnen ???
Groeten, Manon

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » vr nov 24, 2006 6:25 pm

Hoi Manon,

Met de extra chroom kun je zeker al beginnen,Q10 zou ik nog niet doen.
Vitamine C kun je verhogen met 1000 mg,ik zelf vind 3000 mg het minimum.
Vitamine C gebrek is aangeboren en is van oorprong geen voedingsgebrek maar een "enzym-tekort-ziekte".Ergens in de evolutie zijn we het vermogen kwijt geraakt om zelf vitamine C aan te maken en zonder extra aanvulling ontstaat er volgens zeer veel deskundigen een toestand die men ook wel "sub-klinische-scheurbuik"noemt.De functies van vitamine C zijn talrijk,
anti-oxidantprocessen
afbraak cholesterol
ontgifting van de lever
bevordering ijzerabsorptie
productie van hormonen
samenstelling van carnitine
produktie van collageen
conytole histaminespiegel
samenstelling neurotransmitters,gezien de vele functies mag het duidelijk zijn dat het lichaam veel vitamine C nodig heeft.
De therapeutische waarde van C ligt volgens Pauling tussen de 1000 en 18.000 mg per dag.

Q10 is niet echt van belang voor je cholesterol probleem,Q10 speelt een rol bij respiratieprocessen(cel-ademhaling)binnen de mitochondria van iedere cel.Hartweefsel is van nature zeer rijk aan Q10 en het hart heeft hier veel van nodig,het versterkt de hartfunctie en heeft een hypotensieve werking,maar het heeft geen effect op je cholesterolgehalte.
De site van Dr.Lee ken ik inderdaad maar heb uit tijdgebrek me daar nog steeds niet goed in kunnen verdiepen.

P.s.Ik heb Willy een mailtje gestuurd over de DHEA en verwacht een dezer dagen een telefoontje van hem,hij heeft gisteren gebeld maar ik zat midden in een kinderfeestje en kon dus niet echt met hem spreken,maar ik was het niet vergeten hoor,er wordt aan gewerkt,

groetjes,Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

manon
Verslaafd aan het forum
Berichten: 101
Lid geworden op: wo okt 18, 2006 7:15 pm
Locatie: Den Haag

familiair (te) hoog cholesterol

Bericht door manon » vr nov 24, 2006 7:08 pm

Hallo Corrij,
Bedankt voor wederom alle nuttige info.
Ik weet dat Q10 geen effect heeft op het cholesterolgehalte/verlaging. Co-enzym Q10 staat o.a. wel bekend om de bijwerkingen van bepaalde op recept verkrijgbare geneesmiddelen te verminderen. Vooral mbt de groep van "cholesterolverlagende medicijnen". Spierpijnen ed. kunnen wellicht met Q10 worden verholpen/verminderd.
http://www.medicinfo.nl (onderwerp Q10).
Groeten, Manon

Marjo57
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: wo okt 25, 2006 12:51 pm
Locatie: 's-Hertogenobsch

boek de cholesterolleugen

Bericht door Marjo57 » ma nov 27, 2006 2:36 pm

Beste Manon (en Joop)
Ook ik heb een te hoge erfelijke cholesterol (zie marjo57) en ben alsmaar op zoek naar goede alternatieven om mijn cholesterol te verlagen, het boek van Hartenbach heeft mijn ideeen hierover ook aardig op zijn kop gezet, mede doordat er meer artsen/onderzoekers bezig zijn met deze theorie te onderstrepen. Ik kreeg via dit forum een site toegestuurd over dit onderwerp, http//www.fonteine.com/cholesterol_mythe.html Wellicht ook iets voor jullie.
De farmaceutische industrie heeft veel macht in deze!
Op dit moment neem ik wel de door Willy in zijn artikel voorgeschreven vitamines en mineralen. Daar laat ik het voorlopig maar even bij, ondanks de voorgeschreven statines door de huisarts. Waarmee ik gestopt ben nadat ik allerlei vreselijk vervelende bijwerkingen kreeg.
Het blijft toch lastig om een goede keuze te maken als het om je gezondheid gaat!!
iedereen bedankt en met hartelijke groeten Marjo

manon
Verslaafd aan het forum
Berichten: 101
Lid geworden op: wo okt 18, 2006 7:15 pm
Locatie: Den Haag

familiair (te) hoog cholesterol

Bericht door manon » ma nov 27, 2006 9:37 pm

Hallo Marjo,
Naast mijn 10 mg Crestor (regulier de laagste mg cholesterolverlager), gebruik ik ook artisjokcapsules (350 mg). Ik heb dus een combinatie gemaakt. Dit werkt voor mij goed. Uiteindelijk hoop ik helemaal van de reguliere medicatie af te komen, maar als dit echt niet lukt. Dan maar roeien met de riemen, die je hebt. Ik heb wel gemerkt dat mijn spierpijnen (die mijn cholesterolmedicatie veroorzaakt) enigszins verminderen door het gebruik van Q10-capsules. Wellicht, raar maar waar. Misschien heb je hier iets aan? Veel sterkte en succes !!!
Vriendelijke groet, Manon

manon
Verslaafd aan het forum
Berichten: 101
Lid geworden op: wo okt 18, 2006 7:15 pm
Locatie: Den Haag

familiair (te) hoog cholesterol

Bericht door manon » ma nov 27, 2006 9:45 pm

Hallo Corrij,
De uitslag van mijn homocysteïne bloedwaarde is (pas) over anderhalf week bekend. Kennelijk duurt het ongeveer drie weken.
Vriendelijke groet, Manon

Waterput
Nieuw in dit forum
Berichten: 2
Lid geworden op: wo nov 22, 2006 4:19 am

Re: boek de cholesterolleugen

Bericht door Waterput » di nov 28, 2006 2:09 am

Hallo Marjo57, Corrij en Manon,

Ikzelf heb geen cholesterolproblemen. Ik ben vooral geïnteresseerd in dit onderwerp omdat het opnieuw een voorbeeld lijkt te zijn van het bedrog vanuit de wetenschappelijke wereld. Marjo57, ik heb je link toegevoegd aan mijn site en het is ronduit schrikbarend wat daar op die fonteine-site staat: dat laag cholesterol juist kanker in de hand zou kunnen werken. Dr. Hartenbach had het daar ook al over.

Nadat ik mijn studie Psychologie had afgerond ben ik ook erg geschrokken van het bedrog en het wetenschappelijk misbruik van allerlei psychiaters in relatie tot psychische 'ziekten'. Misschien is het recent uitgegeven boek 'Psychiaters te koop?' van de Belgische hoogleraar W. Vandereyken interessant.

Ik denk dat we momenteel in een tijd leven waarin het volk langzaam begint door te krijgen in hoeverre ze bewust of onbewust voor de gek gehouden worden door allerlei 'wetenschapsbeoefenaren' en artsen die hun waar maar willen slijten, en dat gaat beter als je goedgelovige mensen een flinke rits pillen voorschrijft.

Hartenbach schrijft dat problemen met spieren het directe gevolg zijn van cholesterolverlagende middelen. Ook wordt cholesterol omgezet in cortisol dat een belangrijke rol zou spelen in het zogenaamd activeren van glucose, waardoor het dus erg belangrijk is voor het algeheel gevoel van vitaliteit. Te weinig cholesterol: te weinig cortisol en dus te weinig gebruik van glucose waardoor je je chronisch moe gaat voelen.

Het is triest dat we waarschijnlijk veel van onze artsen op dit vlak niet kunnen vertrouwen omdat zij blindelings vertrouwen op wat er in wetenschappelijke artikelen wordt verkocht, waarbij vaak geldt dat vooral de grote onderzoeken gesponsord worden door belanghebbende partijen die hun miljoenen euro's niet voor niets investeren.

Ik denk dat we op een golf zitten van opstandige, zelfstandig denkende mensen die niet langer klakkeloos inhaken op medische propaganda verkondigd door artsen en specialisten die (vaak onwetend) misbruik maken van hun machtspositie ten opzichte van mensen die gewoon goedgelovig en vol vertrouwen zijn in hun arts.

Laten we hopen dat er genoeg artsen en specialisten zich bewust worden van dit wetenschappelijk-medische propaganda-apparaat en zich kritisch durven uit te spreken en weer zelfstandig gaan denken.

Groetjes uit Nijmegen
Joop

manon
Verslaafd aan het forum
Berichten: 101
Lid geworden op: wo okt 18, 2006 7:15 pm
Locatie: Den Haag

familiair (te) hoog cholesterol

Bericht door manon » di nov 28, 2006 1:46 pm

Hallo Joop,
Ik heb, net als jij, psychologie en drie jaar medicijnen gestudeerd. Mijn studie medicijnen heb ik niet afgerond, aangezien ik me tijdens deze studie meer en meer ging realiseren hoe het één en ander in elkaar stak. Een te hoge bloeddruk, oh schrijf dit maar voor etc. etc. Niet gekeken naar achterliggende problematiek, naar het hoe en het waarom en naar evt. bijwerkingen die vaak nog erger waren dan de klacht op zich. Alles en iedereen werd en wordt (helaas) op de zgn. grote hoop gegooid.

Het is interessant om te horen dat jij een specifieke interesse hebt voor het cholesterol. Ik ben er nog niet aan toe gekomen, maar wil zeker jouw genoemde boek, mbt het cholesterol-verhaal, gaan lezen. Het andere boek van "psychiaters te koop" lijkt mij tevens zeer interessant.

De chronische moeiheid, waar jij over spreekt, komt mij heel bekend voor. Ik heb er ook last van. Mijn cholesterol was weliswaar 4,6 met het slikken van 10 mg Crestor (en tevens de nodige supplementen), maar ik kom er steeds meer achter dat dit niet de "hoofdzaak" is. Als ik terug kijk op het drie jaar slikken van 10 mg cholestrolverlagers, kan ik eigenlijk alleen maar concluderen dat ik chronisch moe ben geweest. Door het slikken van verscheidene supplementen, kan ik dit nadelige effect enigszins opheffen. Maar tot een uiteindelijke oplossing ben ik nog niet gekomen.

Het blijkt ook weer, dat alleen het cholesterol proberen te verlagen niet het meest belangrijk is. Bloedwaarden, zoals CRP, homocysteïne, fibrinogeen ed. zijn in deze even zo essentieel. Op deze manier komen we weer terug op de medische wereld, die zich helaas nog steeds niet bewust is van het wetenschappelijke/medische propaganda apparaat !!!

Een ziekte proberen te genezen is een goed streven, maar het vinden van de oorzaak van een bepaalde ziekte lijkt mij een beter streven. Kijk daarnaast naar verscheidene componenten, niet alleen naar "de kwaal" op zich.

Met vriendelijke groet, Manon

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » di nov 28, 2006 6:59 pm

Hallo Manon,

Interessant deze cholesterol discussie :wink:

En Joop wederom bedankt voor je bijdrage,ben het helemaal met je eens. Daarom zijn web sites als deze erg belangrijk,er wordt hier heel veel informatie gegeven en we proberen de mensen bewust te maken van hun eigen verantwoordelijkheid.Kennis=Macht.
Het achterhouden van informatie,het niet duidelijk uit leggen waarom je als arts een bepaald medicijn voorschrijft,de arrogantie van artsen en het machtsmisbruik komen we keer op keer tegen en dat werkt nogal eens frustrerend.
Maar ook wij merken gelukkig dat er steeds meer mensen komen die inderdaad opstandig en zelf denkend zijn en ik kan dat alleen maar toejuichen.

Heb jij het artikel van Willy over cholesterol al gelezen?
Manon schrijft het hiervoor al het gaat niet alleen om cholesterol,maar veel meer om de andere bloedwaarden die een goede indicatie geven over de toestand van de vaten en de gevaren die daarbij horen.

http://utopia.knoware.nl/~wwitsel/main/ ... ten.1.html




Manon,
Heb jij de laatste tijd je bloedsuikers nog gecontroleerd?
Is het bij die ene uitschieter gebleven?

hartelijke groet,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Plaats reactie