familiair (te) hoog cholesterol

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
manon
Verslaafd aan het forum
Berichten: 101
Lid geworden op: wo okt 18, 2006 7:15 pm
Locatie: Den Haag

familiair (te) hoog cholesterol

Bericht door manon » zo okt 29, 2006 12:09 am

Goedenavond,
Ik ben een vrouw van 44 jaar en heb de nodige (gezondheids)klachten. Afgelopen week heb ik veel contact gehad met Marja ivm een vaginaal probleem. Van haar heb ik al veel geleerd.
Sinds mijn 41e jaar heb ik een te hoog cholesterol: 8,7 totaal. De onderlinge waarden zijn mij (nog) niet bekend. Ben wel van plan om ze v.d. week bij mijn huisarts op te gaan vragen. Ik slik nu sinds enkele jaren crestor 10 mg en mijn cholesterol-waarde hangt steeds tussen de 4.5 en 4.9 (totaal). Sinds crestor heb ik meer last gekregen van spierpijnen, veel dorst, meer pms etc. Is er een andere oplossing ?? Kan iemand mij advies geven? Alvast bedankt.
(p.s. ik gebruik ook 30 mg seroxat p.d., maar dat is weer een ander verhaal)
Hartelijke groeten, Manon

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » zo okt 29, 2006 5:34 pm

Hallo Manon,

Op de eerste plaats hartelijk welkom op dit forum.
Het is vrij algemeen bekend dat het gebruik van statines behoorlijk wat bijwerkingen hebben, waaronder spierpijnen.
Als je deze week naar de huisarts gaat zou het dan mogelijk zijn indien hij deze uitslagen niet heeft daarop te laten prikken?

CRP
Triglyceriden
Homocysteine
Fibrinogeen

Heb je het artikel van Willy over cholesterolverlaging gelezen?


http://utopia.knoware.nl/~wwitsel/main/ ... ing.2.html

groetjes,Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

manon
Verslaafd aan het forum
Berichten: 101
Lid geworden op: wo okt 18, 2006 7:15 pm
Locatie: Den Haag

familiair (te) hoog cholesterol

Bericht door manon » zo okt 29, 2006 8:00 pm

Hallo Corrij,
Hartelijk bedankt voor jouw reactie. Ik ga van de week info opvragen bij mijn huisarts. Kan hij me niet verder helpen, dan laat ik mijn cholesterol deze week weer prikken op de indicaties, die jij hebt aangegeven. Volgens mij hebben wij v.d. week met elkaar contact gehad over een ander onderwerp (uitstrijkje!). Marja heeft mij al een heel eind op weg geholpen daarmee. Ik kom er nog wel op terug bij jou (via een ander forum). Ben nu ook van plan alles voor te leggen aan het forum. Zodra mijn cholesterol-uitslag binnen is, mail ik via dit forum (hart en vaatziekten). Fijne avond.
Mvgr. Manon
(p.s. ga meteen even de site van Willy doorlezen)

manon
Verslaafd aan het forum
Berichten: 101
Lid geworden op: wo okt 18, 2006 7:15 pm
Locatie: Den Haag

familiair (te) hoog cholesterol

Bericht door manon » za nov 04, 2006 1:13 am

Hallo Corrij,
Ik heb v.d. week een aanvraagformulier bij de huisarts gehaald voor het laten prikken van mijn cholesterol. Maandag a.s. ga ik langs het lab. Nu weet ik niet zeker of hij me goed heeft begrepen. Op de aanvraag voor het lab staat:

Vóór keuze therapie:
- Tot. cholesterol, LDL-chol., HDL-chol. triglyceriden, ratio tot chol.: HDL-
chol.
Controle:
- Cholestrol
- Totaal, LDL, HDL-Chol. en Trig (nuchter)
- ALAT (bij chol. synthese remmers)

Is dit goed/voldoende ?? Ik hoor het graag.
Mvgr. Manon

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » za nov 04, 2006 1:11 pm

Hoi Manon,

Het is een begin maar eigenlijk niet voldoende.
Ik mis,

CRP

Homocysteine

Fibrinogeen

Denk je dat dat nog gaat lukken?

hartelijke groet,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14722
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: familiair (te) hoog cholesterol

Bericht door Willy » za nov 04, 2006 1:50 pm

manon schreef:(p.s. ga meteen even de site van Willy doorlezen)
dan zien we je over een jaar wel weer terug!! :lol:

maar ik hoop dat je mijn cholesterol artikel bedoelt!!!!
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

manon
Verslaafd aan het forum
Berichten: 101
Lid geworden op: wo okt 18, 2006 7:15 pm
Locatie: Den Haag

familiair (te) hoog cholesterol

Bericht door manon » za nov 04, 2006 4:58 pm

Hallo meneer Willy,
Inderdaad, over een paar jaar!!!!. Maar wat fijn al die informatie. Bedoelde inderdaad het artikel mbt cholestrol.
Mvgr. Manon

manon
Verslaafd aan het forum
Berichten: 101
Lid geworden op: wo okt 18, 2006 7:15 pm
Locatie: Den Haag

familiair (te) hoog cholesterol

Bericht door manon » za nov 04, 2006 5:01 pm

Hallo Gonnij,
Dat gaat wel lukken, hoor. Toch maar weer goed dat ik even bij jou navraag heb gedaan. Ik vraag aan de huisarts datgene wat jij had vermeld, vult toch hetgene in waarvan hij denkt dat het juist is. Wellicht macht der gewoonte! Ik kom nog bij jou terug en bedankt.
Groeten, Manon

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » ma nov 13, 2006 11:26 am

Hallo Manon,

Heb je al een uitslag binnen?

groetjes,Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

manon
Verslaafd aan het forum
Berichten: 101
Lid geworden op: wo okt 18, 2006 7:15 pm
Locatie: Den Haag

familiair (te) hoog cholesterol

Bericht door manon » di nov 14, 2006 10:52 pm

Hallo Corrij,
Ik laat morgen mijn bloed (nuchter) prikken. Mijn huisarts was nl. op vakantie en zijn plaatsvervanger was niet echt voor rede vatbaar. Mijn eigen huisarts heeft nu keurig alles op het lab-formulier ingevuld. Dus medio vlg. week heb ik de uitslag. Ik laat het je weten.
Groeten, Manon

manon
Verslaafd aan het forum
Berichten: 101
Lid geworden op: wo okt 18, 2006 7:15 pm
Locatie: Den Haag

familiair (te) hoog cholesterol

Bericht door manon » di nov 21, 2006 7:00 pm

Hallo Corrij,
Eindelijk de uitslagen van mijn cholesterol.

ALAT 34 U/L onder: - boven: 45
totaal cholesterol 4,6 onder: - boven: -
triglyceriden 0,7 onder: 0,6 boven: 2,1
LDL 2,7 onder: - boven: 3,5
HDL 1,6 onder: - boven: -
ratio tot.chol./HDL 2,9

tevens laten prikken:
hemoglobine 8,3 mmol/L onder: 7,5 boven: 9,8
MCV 97 fl onder: 80 boven: 100
bezinking 18 mm/h onder: - boven: 15

glucose nuchter 6,8 mmol/L
eiwit CRP < 1 mg/L onder: - boven: 8

homocysteine * VOLGT do. 23/11 boven: 13,4

fibrinogeen 4,0 g/l onder: 1,8 boven: 3,6

Zoals je ziet krijg ik donderdag a.s. uitslag van de homocysteine. Zodra ik deze binnen heb, laat ik het je weten. Ik hoop dat dit voldoende info is. Wel opvallend trouwens dat mij glucose (nuchter) wat aan de hoge kant is. Ik hoor het graag en alvast bedankt voor alle moeite.
Groeten, Manon

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » wo nov 22, 2006 12:24 am

Hoi Manon,

Ik kwam er niet helemaal uit en heb Willy gevraagd mee te kijken.

Jouw fibrinogeen is te hoog,lees dit artikel van Willy eens(huiswerk :wink: )

http://utopia.knoware.nl/~wwitsel/main/ ... ose.3.html

Je bloedsuikerwaarde is te hoog ,zou dus eigenlijk je Hb1Ac ook wel eens willen weten,het zou kunnen dat je op weg bent naar pre diabetes.
Je kunt starten met 1 x 200 mcg Chroom GTF dagelijks te nemen,

De glucose tolerantie factor (GTF), dat bestaat uit chroom, vitamine B3 en drie aminozuren, is van groot belang voor de suikerstofwisseling. Het vormt de verbinding tussen insuline en glucose en vergroot daardoor de effectiviteit van insuline. Mensen die een koolhydraatrijk dieet gebruiken en mensen met een verstoorde suikerstofwisseling (diabetes en hypoglycemie) hebben extra behoefte aan chroom.Bij beginnende diabetes 2 is de uitscheiding via de urine groter dan bij gezonde mensen

Aangetoond is dat dit mineraal een te hoog bloedsuikergehalte kan verlagen alsmede een te hoog insulinegehalte. Dit is van groot belang voor diabetes type 2, dat immers gekenmerkt wordt door insulineresistentie, maar ook voor mensen die (nog) geen suikerziekte hebben. Niet alleen omdat voorkomen beter is dan genezen maar ook omdat een hoog insulinegehalte een nadelige invloed heeft op de aanmaak van bepaalde hormonen. Verder zorgt de verbeterde benutting van insuline ervoor dat meer voedsel wordt omgezet in energie en niet in vet. Chroom kan ook een positieve invloed uitoefenen op de cholesterolgehaltes.

Ik denk dat we ook op voedingsgebied winst kunnen behalen.Eet je veel koolhydraatrijke voedingsmiddelen?

ALAT hoog normaal, maar toch niet echt een goede lever functie,mag ik vragen of je regelmatig alcohol gebruikt?

Er komt heel wat op je af nu,lees het allemaal eens rustig door en ik wacht jouw antwoorden weer even af,

hartelijke groet,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

manon
Verslaafd aan het forum
Berichten: 101
Lid geworden op: wo okt 18, 2006 7:15 pm
Locatie: Den Haag

familiair (te) hoog cholesterol

Bericht door manon » wo nov 22, 2006 1:50 am

Hallo Gorrij,
Tsjonge, is dat schrikken. En ik maar denken, nou best keurig zo'n totaal cholesterol van 4,6. Ik slik (al) het volgende per dag:
1. Vit. C-1000 Essential Organics, 2 tabletten
2. Artisjok, 350 mg, 1 tablet
3. lactoferrine AOV, 400 mg, 1 capsule (net 7 dagen)
(heb ik trouwens last van, zie forum overige vragen)
4. Calcium, magnesium, zink, 2x tablet (= 700 mg calcium, 10 mg zink,
350 mg magnesium)
5. Utra-plex van Essential Organics (multi), 1 tablet
Zit ook 32 mg B6 in en 1000 mcg B12, Chroom (AAC) 150 mcg
6. orthiflor original (probioticum darmen) 1 capsule
7. Ellagic acid, 200 mg, 1 capsule
8. Natuurlijke progesteron-creme (via Marja)

Daarnaast reguliere medicatie per dag:
1. 10 mg Crestor (cholesterol)
2. 30 mg Seroxat

Kan ik naast bovenstaande nog de extra chroom gaan slikken ??? Mbt mijn glucose?? Je hoort tegenwoordig veel over kaneelcapsules ??? Diabetes type I en II komt trouwens wel (veel) bij mij in de familie voor.
Ik weet, heel eerlijk gezegd, niet of ik te koolhydraatrijk eet. Wat kan ik daar aan doen ???? Bezoekje aan de diëtiste ???
Heb gekeken naar artikel van Willy ivm fibrinogeen. Kan ik deze supplementen nog extra gaan slikken (o.a. extra vitamine E) ??? In de ultraplex (multi) zit Vit E 50 mg.

Ik word hier best even "duizelig" van. Kan jij me helpen met bovenstaande overzicht. Wat moet ik laten en wat kan ik meer doen??
Alvast hartelijk bedankt.
Groeten, Manon

manon
Verslaafd aan het forum
Berichten: 101
Lid geworden op: wo okt 18, 2006 7:15 pm
Locatie: Den Haag

familiair (te) hoog cholesterol

Bericht door manon » wo nov 22, 2006 1:58 am

Hallo Corrij,
Sorry, even vergeten. Op jouw vraag: "drink je veel alcohol"? Nee, behoudens af en toe een glaasje (rode) wijn. Heb ook geen over-gewicht, ben 1,70 m en weeg 60 kg. Maar, als ik dan niet (te)veel alcohol drink, hoe komt het dan dat mijn leverfunctie niet zo goed is? Kan ik daar dan ook wat aan doen? Ja, nu krijg je van mij allemaal vragen op je afgevuurd. Sorry hoor, maar ik ben zelf (ook) een beetje overdonderd.
Groeten, Manon

Waterput
Nieuw in dit forum
Berichten: 2
Lid geworden op: wo nov 22, 2006 4:19 am

Cholesterolleugen

Bericht door Waterput » wo nov 22, 2006 4:31 am

Beste Manon,

Afgelopen week heb ik het boek 'De Cholesterolleugen' aangeschaft van prof. dr. Hartenbach, een Duitse chirurg. Hij beweert dat een lage cholesterolspiegel (onder de 5 mmol/l) erg ongezond is voor het lichaam en dat een waarde tussen de 6 en 9 mmol/l normaal en gezond is.

Zo'n 80% van de wereldbevolking zou volgens de huidige standaarden een te hoog cholesterolgehalte hebben. Dit noemt Hartenbach echt onzin. Ook stelt hij dat er geen enkel verband is tussen hart- en vaatziekten en een te hoog cholesterolgehalte.

Hij noemt het verder ook absurd om LDL-cholesterol (wat eigenlijk eerder een cholesterolvervoerder is dan een soort cholesterol) als slecht te betitelen. Het is juist het voertuig dat cholesterol naar de biljarden cellen vervoert die er allemaal een receptor voor hebben.

Hij beschrijft meerdere gevallen van mensen die opknappen zodra ze weer een hoger cholesterol krijgen. Hij beschrijft ook onderzoeken waarin mensen juist zieker werden door het gebruik van allerlei cholesterolverlagende middelen.

Misschien worden we met zijn allen wel enorm voor de gek gehouden met die verhalen over een 'te hoog cholesterolgehalte'. Kijk maar eens voor meer informatie op http://home.tiscali.nl/gibbon/msn/0009- ... bedrog.htm waar ik een stukje uit het boek heb overgeschreven.

Veel succes,
Joop

Plaats reactie