hartinfarct op jonge leeftijd

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
dclincke
Nieuw in dit forum
Berichten: 2
Lid geworden op: do jun 15, 2006 9:27 pm

hartinfarct op jonge leeftijd

Bericht door dclincke » vr jun 16, 2006 10:20 am

Hallo,

Ik heb nu reeds een jaar geleden een zwaar hartinfarct gehad. Ik heb een zestal maanden revalidatie gevolgd en ben toen opnieuw gaan werken. Via een dieet (geen varkensvlees, geen cola, veel fruit, geen boter, geen alcohol)ben ik van 75kg naar 53kg gegaa, heb nu ook een veel gezondere levensstijl aangekweekt. Doch bij onderzoeken blijkt dat ik nog slechts 30% van mijn hartcapaciteit heb over gehouden.
Nochtans voel ik mij vrij goed en doe regelmatig aan "aangepaste fitness", zo is bv. mijn wattage bij een fietsproef gestegen van 45 naar 125 watt.
Wat moet ik mij echter voorstellen bij die 30% hartcapiciteit? Wat houd dit in naar levensverwachtingen toe.
Ook op het gebied van dieet zijn er veel tegenstrijdigheden dan vooral naar "beperkt" alcoholgebruik toe. De ene zeg in totaal niks, andere personen spreken dan van 2 glazen rode wijn per dag is zelfs aan te raden, andere zeggen dan weer als je iets drinkt, moet het dranken zijn die uit granen (whisky,jenever,...) gemaakt zijn (deze zouden de aders open zetten).

Graag jullie ervaringen omtrent dit onderwerp
Op 43-jarige leeftijd werd ik getroffen door een hartinfart. Een jaar later blijkt de diagnose te zijn dat ik nog een hartcapaciteit heb van ongeveer 30%.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » vr jun 16, 2006 10:57 am

Hallo dclincke,

Welkom op dit forum.
Dat moet schrikken geweest zijn,je verwacht dat niet op 43 jarige leeftijd.
Door ritmische bewegingen pompt het hart bloed door de bloedvaten.De verschillende organen krijgen zo vlodoende bloed om goed te kunnen werken.Als het hart te weinig bloed pompt,omdat het hiervoor te weinig kracht heeft,ontstaan er stoornissen in allerlei organen,weefsels en spieren.Het onvermogen van hat hart om voldoende bloed rond te pompen noemen we 'hart-falen'het hart 'faalt'in zijn taak om te pompen.
De oorzaak is bijna altijd een ziekte van het hart zelf.Het gaat dan om eenkwaal die de hartspier beschadigt.Falen van het hart wil dus niet zeggen dat het hart te langzaam pompt,maar juist te zwak.
Ejectie Fractie,wat is dat?
Normaal gesproken wordt met elke hartslag ongeveer 2/3 deel,ofwel 60% van het aanwezige bloed weggepompt.De ejectie fractie(EF) is dan ongeveer 60%.Als er een EF is van 30%,wordt dus de helft van de normale hoeveelheid bloed weggepompt.Als er sprake is van hartfalen,is de EF in het algemeen minder dan 40%.Als de EF tussen de 40 en 55% ligt,is dit ook abnormaal,maar zullen de symptonen van hartfalen ook nog door andere omstandigheden worden verklaard.De pompfunctie is in verhouding dan nog te goed om hartfalen te veroorzaken.Misschien is er dan ook nog bloedarmoede of een ritmestoornis.
Het beloop van de EF zegt echter wel veel over de prognose,zeg maar over het al of niet toenemen van de hartziekte.Een stijging van 20 naar 30% is in dat opzicht beter dan een daling van 40 naar 30%,ofschoon beide patienten per saldo een EF van 30% hebben.
Gemiddeld is de verwachte levensduur wel minder dan van ;gezonde'mensen.Bij het vaststellen van een dergelijk gemiddelde zijn echter allerlei patienten op een hoop geveegd.Geen enkele patient zal overeenkomen met dit gemiddelde,er zijn geen twee patienten hetzelfde.

Bij matige hoeveelheden alcohol werkt het gunstig bij aandoeningen van de kransslagaders,dus bij vernauwingen en verstoppingen.Het werkt ongunstiger bij hartspieraandoeningen(cardiomyopathie)wanneer grote hoeveelheden alcohol over een langere periode worden gedronken.
2 glazen alcohol per dag wordt als een matige,en dus gunstige hoeveelheid gezien,maar deze regel gaat niet voor iedere patient op.
Alcohol remt de elektronische stromen in het hart waardoor samentrekken van de hartspier minder efficient verloopt.
Alcohol heeft een giftig effect op eiwitten van belang voor de pompfunctie van het hart.
Alcohol remt de energiecentrales in de hartspiercel.
Alcohol lijkt een verstorende werking te hebben op de zuurstofoverdracht in de hartspiercel.
Alcohol kan een bepaald gen in de hartspiercel actief maken waardoor de cel zichzelf om zeep helpt.
Alcohol werkt dempend op het samentrekkend vermogen
Alcohol verhoogt de adrenaline in het bloed
Alcohol kan de bloeddruk verhogen
Alcohol kan de instelling van medicijnen verstoren.

Ik hoop dat ik hiermee antwoord op je vragen hebt gegeven.
Heb je interesse om het hartfalen protocol te gaan volgen?

groetjes,Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » vr jun 16, 2006 2:00 pm

Hoi Danny,

Bij deze de vragen,

Hoe heb je gemerkt dat je hartfalen had?

Wanneer was dat?

Hoe noemt de cardioloog jouw ziekte? BELANGRIJK: zet dat in je profiel!!!!

Hoe denkt de cardioloog dat het is ontstaan? Hoge bloeddruk, hartinfarct, hartklepproblemen, alcohol misbruik, etc.

Wat is jouw EJF %, pompfunctie?

welke medicijnen zijn er door de cardioloog voorgeschreven? Dosis?

Hoe hoog is jouw bloeddruk, hoe hoog was hij zonder medicijnen en hoe hoog is hij nu?

Wat is jouw hartslag voor en na de huidige medicatie? Heb je last van ritmestoornissen? Zo ja welke?

Komen hart en vaatziekten in de familie voor?

Is er onderzocht of jouw aderen (nek of lies) nog voldoende bloed laten doorstromen?

Heb je last van decompensatie, dikke enkels

Heb je een voedings of vocht restrictie?

Zijn er nu bepaalde zaken die je niet meer kan doen? Komt je bijvoorbeeld de trap nog op?

Ben je gauw moe? Ben je bij een inspanning gauw benauwd?

Eet je veel suiker?

Heb je last van allergieen of intoleranties voor voeding of medicijnen?

Heb je last van overgewicht, vooral rond het middel?

Ben je gediagnosaticeerd met diabetes? Komt er diabetes in de familie voor?

Verder zou je aan de behandeld arts willen vragen of hij er bezwaar tegen heeft dat je d.m.v. voedingssupplementen wilt proberen jouw gezondheid te verbeteren?

En de laatste vraag is of je er bezwaar tegen hebt eventuele supplementen bij de Rooy te bestellen,als je het hartfalenprotocol volgt krijg je daar 25%korting en dat is best veel,

ik wacht jouw antwoorden even af,al deze vragen hebben tot doel dat we zo een goed beeld kunnen vormen en kunnen bepalen of we iemand toelaten tot het behandelforum.
Mocht je vragen hebben,stel ze gerust ik beantwoord ze graag,

groetjes,Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » vr jun 16, 2006 3:37 pm

Dit zijn de antwoorden van Danny,

Hoe heb je gemerkt dat je hartfalen had? Na hartinfarct

Wanneer was dat? juni 2005

Hoe noemt de cardioloog jouw ziekte? BELANGRIJK: zet dat in je profiel!!!! zwak hart

Hoe denkt de cardioloog dat het is ontstaan? Hoge bloeddruk, hartinfarct, hartklepproblemen, alcohol misbruik, etc.
hartinfarct
Wat is jouw EJF %, pompfunctie? 30%

welke medicijnen zijn er door de cardioloog voorgeschreven? Dosis?

Hoe hoog is jouw bloeddruk, hoe hoog was hij zonder medicijnen en hoe hoog is hij nu? zeer laag 9 over 6

Wat is jouw hartslag voor en na de huidige medicatie? Heb je last van ritmestoornissen? Zo ja welke? in rust 58, maximum bij inspanningstest 130 (fietsproef 8 minuten met stijgingen van 25 watt -startende op 50 watt en eindigend op 125 watt)

Komen hart en vaatziekten in de familie voor? Neen

Is er onderzocht of jouw aderen (nek of lies) nog voldoende bloed laten doorstromen? Ja

Heb je last van decompensatie, dikke enkels Neen

Heb je een voedings of vocht restrictie?

Zijn er nu bepaalde zaken die je niet meer kan doen? Komt je bijvoorbeeld de trap nog op? Trap op lopen lukt, heb wel 6 maanden revalidatie gevolgd na hartinfarct.

Ben je gauw moe? Ben je bij een inspanning gauw benauwd? Vlug moe wel, geen benauwend gevoel

Eet je veel suiker? Neen, volg strikt dieet

Heb je last van allergieen of intoleranties voor voeding of medicijnen? Neen

Heb je last van overgewicht, vooral rond het middel? Voor het infarct wel, ondertussen terug gevallen van 75kg naar 53 kg

Ben je gediagnosaticeerd met diabetes? Komt er diabetes in de familie voor? Neen

Verder zou je aan de behandeld arts willen vragen of hij er bezwaar tegen heeft dat je d.m.v. voedingssupplementen wilt proberen jouw gezondheid te verbeteren? Neen, zal wel zijn raad opvolgen

En de laatste vraag is of je er bezwaar tegen hebt eventuele supplementen bij de Rooy te bestellen,als je het hartfalenprotocol volgt krijg je daar 25%korting en dat is best veel, Indien deze mij verder kunnen helpen is dit geen probleem
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » vr jun 16, 2006 3:43 pm

Hoi Danny,

Ik heb wat vragen naar aanleiding van jouw antwoorden.
Ik begrijp dat je uit Belgie komt?

Gebruik je helemaal geen medicijnen op dit moment?
De bloeddruk 9 over 6 begrijp ik niet helemaal,in nederland liggen die getallen anders,zoek ik even op
Lieten jouw aderen voldoende bloed doorstromen?
Je eet niet veel suiker ,je volgt een dieet,wat voor een dieet?
Ben je man of vrouw?
Wil je geen toestemming aan je arts vragen om met supplementen te beginnen?

Dit zijn de laatste vragen hoor :D

groetjes,Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » zo jun 18, 2006 1:35 pm

Hallo,

gebruikte medikatie: plavix, cardioasperine,simavastine,bisotropol
dieet op basis van: geen suikerhoudende frisdranken, in totaal geen varkensvlees, beperkt alcohalgebruik, "grof" of "bruin" brood", alles bakken in olijolie. Vleesgebruik beperkt tot 100 à 150 gr. dag. Veel fruit (2 à 3 stuks per dag),veel groenten.
Mijn bloeddruk is vrij laag volgens normen (meet-weergaven) in Belgie is de bovendruk 12 en onderdruk 8 het ideale. Ik heb bovendruk 9 en onderdruk 6. Deze lage bloeddruk zou op dit moment echter in mijn voordeel spreken ---> minder druk op de hartspier.

Ik wil zeker de toestemming vragen aan mijn huisarts om extra supplementen te nemen.

Vriendelijke Groeten,

Danny
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » zo jun 18, 2006 1:38 pm

Hoi Danny,

Ik denk dat we nu zover zijn dat we naar het behandelforum kunnen gaan,als jij daar een nieuw onderwerp opent,kunnen we beginnen,oke?

http://www.candida-fibromyalgie-hypogly ... m.php?f=30

groetjes,Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Vince_vvp
Nieuw in dit forum
Berichten: 2
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 3:27 am

Bericht door Vince_vvp » zo feb 21, 2010 3:34 am

Hallo :D

Soms heb ik een lichte druk in mijn linkerkant van mijn borst, maar ik vraag me af is dit ernstig? Ik rook niet, heb normaal gewicht, drink niet en eet normaal. Ik maak me hierover wel een beetje zorgen omdat ik deze lichte pijn voel in de streek van mijn hart. Ik heb ook een beetje gegoogeld en ik heb geen andere kenmerken van een mogelijke hartziekte.

Grtjes

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » zo feb 21, 2010 9:49 pm

Hallo Vince,

Ben je met deze klacht al bij je arts geweest?
Heb je dit gevoel bij inspanning of in rust?

Steken in of bij de hartstreek komen vaak voor en hoeven niets met het hart te maken te hebben, de druk die je voelt kan dus heel goed een andere oorzaak hebben.
Als je twijfelt naar een arts gaan, dat is beter dan met angst blijven rondlopen,

groietjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Vince_vvp
Nieuw in dit forum
Berichten: 2
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 3:27 am

Bericht door Vince_vvp » ma feb 22, 2010 12:32 am

Corrij (therapeut) schreef:Hallo Vince,

Ben je met deze klacht al bij je arts geweest?
Heb je dit gevoel bij inspanning of in rust?

Steken in of bij de hartstreek komen vaak voor en hoeven niets met het hart te maken te hebben, de druk die je voelt kan dus heel goed een andere oorzaak hebben.
Als je twijfelt naar een arts gaan, dat is beter dan met angst blijven rondlopen,

groietjes,
Corrij
Hey corrij

Ondertussen is het al een paar dagen later en ik heb het niet meer gevoeld, zou het ook niet gewoon kunnen dat ik me dit verbeeld? Want ik heb de hele tijd gedacht dat het niet erg was, sindsdien voel ik me veel beter en voel ik me meer o pmijn gemak. Bedankt voor de reactie,

Groetjes
Vince

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » di feb 23, 2010 9:13 pm

Hoi Vince,

Ik kan van hieruit niet zeggen of jij je het verbeeld, kijk het een paar dagen aan, komt het terug, even naar je arts,

succes,

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Plaats reactie