Hoe kom ik van mijn hoge bloeddruk af!

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Gebruikersavatar
heijwfam
Verslaafd aan het forum
Berichten: 112
Lid geworden op: di apr 25, 2006 2:49 pm
Contacteer:

Hoe kom ik van mijn hoge bloeddruk af!

Bericht door heijwfam » di apr 25, 2006 9:54 pm

In 1997 is bij mij hoge bloeddruk vastgesteld.

Dat gebeurde min of meer toevallig. Ik had allerlei klachten, waaronder barstende koppijn na flink alcoholgebruik en moe, altijd moe. Ik ben nogal zwaar op de hand, heb een laag zelfbeeld, weinig zelfvertrouwen en veel angsten en onzekerheid.
Op zekere dag had ik voortdurend last van rare gevoelens in mijn keel. Later bleek dat te worden veroorzaakt door extrasystolen. In de nacht vertelde de huisarts mij dat en enigszins gerustgesteld viel ik in slaap. De volgende ochtend bleek mijn bloeddruk dus erg hoog (215/115) en het medisch circuit zoog mij naar binnen. Ik kreeg een oogonderzoek, waaruit bleek dat de schade aan de haarvaten meeviel. Ik kreeg een hartecho, waaruit bleek dat ik een verdikte hartspier heb. En ik kreeg steeds meer medicijnen om de bloeddruk naar aanvaardbare waarden te krijgen. Dat lukte in eerste instantie. De metingen bij de dokter waren meestal veel te hoog, maar de thuis metingen waren veel gunstiger en soms zelfs prima (130/80).

Zo verstreken de jaren, maar het bleef eigenlijk problematisch en eind 2003 kreeg ik tijdens een zware griep last van atrium fibrilleren, dat toen met medicijngebruik spontaan overging. Dat heb ik daarna nog twee maal gehad (de laatste keer 2 maanden geleden) maar daarbij moest met behulp van een electrische schok(je) het sinusritme worden hersteld.

En zo is het nog steeds. Ik ben erg opgefokt als ik bij de cardioloog ben of de internist en daardoor is natuurlijk ook de bloeddruk veel te hoog. De laatste tijd echter weer hoger dan hij geweest is. Misschien veroorzaakt door het stoppen met een medicijn dat ik in het begin wel had, namelijk HydroChloorThiazide, in verband met een ernstig kaliumtekort bij de tweede aanval van atriumfibrilleren. Eigenlijk is de bloeddruk daarna nooit meer onder controle geweest voor mijn gevoel, maar misschien heeft het er ook niks mee te maken.

Ik ben een man, 53 jaar. Ik ben 1,77 en weeg ca 80 kilogram. Ik rook niet. Vroeger dronk ik vrij veel, maar de laatste jaren 2 glazen wijn per avond en de laatste tijd nog minder (één glas of niets). Ik heb altijd graag gesport, fietsen, wandelen, volleybal, skeeleren. Nu fiets ik nog rustig, wandel dagelijks drie kwartier en tennis.

Ik gebruik de volgende medicijnen:
Amlodipine 10 (v/h Norvasc )
Enalaprilmaleaat 20 (v/h Renitec)
Carduran 4
Cozaar 50
Sotalol 80 (2 x een halve per dag)
Lanoxin
Hydrochloorthiazide (halve per dag, sinds laatste bezoek aan de internist)

Ondanks deze lijst is de bloeddruk niet echt onder controle. Ik meet thuis 5 keer achter elkaar. De eerste is steevast behoorlijk hoog (180/100). Dat zakt dan naar acceptabele waarde (140/85) en het gemiddelde zit op (150/90). Bij de cardioloog had ik laatst een onderdruk van 120 en deze week bij de internist was het 194/106.
Mijn hartslag is meestal redelijk rustig, zo tussen de 45 en de 60 slagen per minuut. Wel heb ik nog steeds last van extrasystolen.

Ik heb niks tegen de reguliere geneeskunst, maar ik heb het gevoel dat ik nu zelf het heft in eigen hand moet nemen. Toen ik deze site tegenkwam dacht ik: dat moet ik in elk geval ook proberen.

Dat is mijn verhaal.

Oh ja, ik wilde nog iets zeggen over koffie en dergelijke. Ik beperk me meestal tot twee bekertjes koffie per dag, maar ik drink wel erg veel thee. Op kantoor 's middags is dat groene thee. Thuis vaak thee met een smaakje zoals aarbeien, sinaasappel en citroen of gewone thee. Dat drink ik meerdere liters per dag en daar doe ik halfvolle melk in.

Ik snoep niet veel en drop vermijd ik al vond ik het erg lekker.

Met vriendelijke groet,
Will
Hakuna matata

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » wo apr 26, 2006 10:32 am

Hoi Will,

Dank je wel voor je verhaal.
Tja die hoge bloeddruk verergert natuurlijk op termijn je hartprobleem.
Heb je de vragenlijst bekeken?
Zou je deze even willen doorlopen en beantwoorden ?
Ik weet het,ik ben een zeurpiet maar dat is de volgorde die ik moet aanhouden :wink:
Ik denk dat we het protocol in jouw geval een beetje moeten aanpassen,ik ga met Willy overleggen,kunnen we waarschijnlijk twee zaken(bloeddruk en hart) in een keer aanpakken,

groetjes,Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Gebruikersavatar
heijwfam
Verslaafd aan het forum
Berichten: 112
Lid geworden op: di apr 25, 2006 2:49 pm
Contacteer:

Bericht door heijwfam » wo apr 26, 2006 11:07 am

Hallo Corrij,

hieronder mijn antwoorden op de vragen.
Hoe heb je het gemerkt dat je cardiomyopathie had?
Ik heb een verdikte hartspier, nog net binnen de norm. Dat is vastgesteld met een ECG en een aantal hartecho's. De term hypertrofe cardiomyopathie is door geen van mijn artsen ooit gebruikt.
Wanneer was dat?
1997
Hoe noemt de cardioloog jouw ziekte? BELANGRIJK: zet dat in je profiel!!!!
Hij heeft nooit een naam hiervoor gebruikt.
Hoe denkt de cardioloog dat het is ontstaan? Hoge bloeddruk, hartinfarct, hartklepproblemen, alcohol misbruik, etc.
Hoge bloeddruk
Wat is jouw EJF %, pompfunctie?
Nooit gemeten. Bij de laatste echo werd gezegd dat de pompfunctie nominaal was
welke medicijnen zijn er door de cardioloog voorgeschreven? Dosis?
Amlodipine 10 (v/h Norvasc )
Enalaprilmaleaat 20 (v/h Renitec)
Carduran 4
Cozaar 50
Sotalol 80 (2x p/d een halve)
Lanoxin
Hydro Chloor Thiazide
Hoe hoog is je bloeddruk, hoe hoog was hij zonder medicijnen en hoe hoog is hij nu?
Moeilijk te zeggen. Ik meet altijd vijf keer. De eerste is meestal (veel) te hoog (vanmorgen 164/113), de laatste is meestal redelijk tot goed (vanmorgen 144/78 ). De bloeddruk die gemeten werd toen de hoge bloeddruk werd ontdekt was rond de 220/115. Het lijkt de laatste tijd minder stabiel te worden.
Wat was je hartslag voor en na de huidige medicatie? Heb je last an ritmestoornissen? Zo ja welke?
Voor de medicatie weet ik niet meer precies, maar volgens mij tussen de 60 en de 80, nu ligt het tussen de 50 en de 60.
Ik heb last van extrasystolen, hartkloppingen en ik heb drie maal een aanval van atrium fibrilleren gehad.
Komen hart en vaatziekten in de familie voor?
Mijn moeder heeft een lichte hartinfarct gehad toen ze begin 60 was, later heeft ze een bypassoperatie gehad. Ze heeft ook hoge bloeddruk en nu een zwak hart. Ze wordt 79.
Is er onderzocht of jouw aderen (nek of lies) nog voldoende bloed laten doorstromen?
Nee, er is alleen geluisterd met de stethoscoop door de internist in 1997
Heb je last van decompensatie, dikke enkels
Een beetje
Heb je een voedings of vocht restrictie?
Nee
Zijn er nu bepaalde zaken die je niet meer kunt doen? Kom je bijvoorbeeld de trap nog op? Sport je nog steeds?
Trap is geen probleem. Ik doe alles op de fiets, wandel veel en ik tennis. Echt fanatiek sporten doe (durf) ik niet meer. Ook dan heb ik last van extrasystolen
Ben je gauw moe? Ben je bij een inspanning gauw benauwd?
Als ik niet te hard fiets kan ik het lang volhouden. 100 km of meer. Benauwd ben ik nooit.
Eet je veel suiker?
Wat is veel? Ik doe heel soms basterdsuiker op een broodje en ik eet regelmatig havermout met suiker er op. Verder alleen verwerkte suiker in koek en snoep, maar dat eet ik niet veel.
Heb je last van allergieen of intoleranties voor voeding of medicijnen?
Als kind had ik een allergie voor aspirine. Daar kreeg ik dikke lippen van :-), maar voor zover ik weet heb ik dat niet meer.
Heb je last van overgewicht, vooral rond het middel?
Volgens de quetelet index ben ik iets te zwaar. Dat zit dan zo'n beetje overal, niet specifiek rond het middel.
Ben je gediagnosaticeerd met diabetes? Komt er diabetes in de familie voor?
Beide nee.


+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-

Tot slot:
ik begin nu een beetje de aanpak te begrijpen. Hulde trouwens voor de energie die jullie hierin steken. Maar misschien is dit forum toch niet het juiste voor mij en moet ik me concentreren op de hoge bloeddruk.

Vriendelijke groet,
Will
Hakuna matata

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Bericht door Willy » wo apr 26, 2006 12:21 pm

Welkom op het forum. Als ik dit zo lees ben je denk ik bezig met het ontwikkelen van cardiomyopathie. Eigenlijk precies zo als ik CMP heb gekregen, door een te hoge bloeddruk.

Als je echt mee wilt doen met een behandeling, ook gericht op je bloeddruk wil ik graag dat je nog even naar de voorwaarden kijkt en duidelijk op het forum te kennen geeft dat je dat oke vindt.

zie:

http://www.candida-fibromyalgie-hypogly ... php?t=7480
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

Gebruikersavatar
heijwfam
Verslaafd aan het forum
Berichten: 112
Lid geworden op: di apr 25, 2006 2:49 pm
Contacteer:

Bericht door heijwfam » wo apr 26, 2006 1:25 pm

Hallo Willy,
Als ik dit zo lees ben je denk ik bezig met het ontwikkelen van cardiomyopathie.
Ja dat vrees ik ook, daarom wil ik zo spoedig mogelijk hiermee aan de slag. Omdat het met de reguliere weg niet echt wil lukken. Ik moet naar een structurele verbetering anders gaat het mis. Ik weet niet welke rol mijn persoonlijke eigenschappen (zwaar op de hand, laag zelfbeeld, spanningen en angsten) de weg langs de voedingssupplementen zullen belemmeren. Daar lees ik niet zo veel over, maar ik denk dat dat voor een groot aantal mensen en zeker voor mij belangrijke factoren zijn.
Als je echt mee wilt doen met een behandeling, ook gericht op je bloeddruk wil ik graag dat je nog even naar de voorwaarden kijkt en duidelijk op het forum te kennen geeft dat je dat oke vindt.
Ja ik wil erg graag meedoen. Is toestemming van mijn cardioloog daarbij echt nodig? Zoals je ziet heeft hij (nog) niet echt een etiket op mijn ziekte geplakt.

Groeten,
Will
Hakuna matata

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Bericht door Willy » wo apr 26, 2006 5:47 pm

Denk dat je de eerste keer als je bij hem bent moet vragen of hij het goed vindt dat je supplementen gaat gebruiken. ook is het belangrijk dat je na verloop van tijd bij dr Dalmulder langs gaat.

en tenslotte zou ik het op prijs stellen als de rooy de supplementen ag leveren die je gaat gebruiken.
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

Gebruikersavatar
heijwfam
Verslaafd aan het forum
Berichten: 112
Lid geworden op: di apr 25, 2006 2:49 pm
Contacteer:

Bericht door heijwfam » wo apr 26, 2006 6:15 pm

Denk dat je de eerste keer als je bij hem bent moet vragen of hij het goed vindt dat je supplementen gaat gebruiken. ook is het belangrijk dat je na verloop van tijd bij dr Dalmulder langs gaat.
Ik zie hem pas over een half jaar en ik wil graag zsm beginnen. Dr Dalmunder bezoeken vind ik geen probleem, maar wat zijn daarvan de kosten of dekt de verzekering dit?
en tenslotte zou ik het op prijs stellen als de rooy de supplementen ag leveren die je gaat gebruiken.
Geen probleem.

Groeten,
Will
Hakuna matata

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » wo apr 26, 2006 6:22 pm

Hoi Will,

Zo te zien heb je aan alle voorwaarden voldaan :D
Dan kunnen we nu naar het behandelforum en dan gaan we beginnen.
Je moet wel even toegang vragen voor dat forum,had je volgens mij nog niet gedaan?
Je doet dat door bovenaan de site gebruikersgroepen aan te klikken,dan ga je naar hartfalen en de rest wijst zich vanzelf.
Als je toegang hebt kun je in het behandelforum een nieuw onderwerp openen,en dan helpen we je daar graag verder,

groetjes,Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Bericht door Willy » wo apr 26, 2006 6:47 pm

oke ik heb druk met corrij overleg geahd hoe we deze "vreemde eend in de bijt" gaan aanpakken

we zijn het er over eens dat we met de bloeddruk beginnen en ons daar op concentreren.

dan ook nog kijken naar bloedvetten of die ok zijn, om zo een beginnende CMP af te wenden.

kan trouwens aan je medicatie zien dat de cardioloog ook bang is voor cmp, je hebt een betablokker gehad.

als ik goed je berichten heb gelezen kan je je daar wel in vinden denk ik.
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Bericht door Willy » wo apr 26, 2006 6:49 pm

Open een bericht in het behandelings forum

heijwfam - hoge bloeddruk, verdikte hartspier.
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

carla45
Verslaafd aan het forum
Berichten: 167
Lid geworden op: zo sep 07, 2003 1:05 pm
Locatie: soest

Bericht door carla45 » wo apr 26, 2006 10:27 pm

Hoi Will,

Ben zelf bezitter van lage bloeddruk, dus heb geen ervaring.
Een zeer goede vriend van mij is echter sterk verbeterd (hoge bloeddruk)met ontspanningsoefeningen en ademtherapie (buikademhaling i.p.v. borstademhaling). Vooral die ademtherapie gaf veel rust en een betere controle over angstsituaties en nerveusiteit.
Denk dat het voor jou misschien goed is dit mee te nemen naast het nemen van supplementen.

Succes!
Carla

Gebruikersavatar
heijwfam
Verslaafd aan het forum
Berichten: 112
Lid geworden op: di apr 25, 2006 2:49 pm
Contacteer:

Bericht door heijwfam » do apr 27, 2006 10:29 am

Hallo Carla,

bedankt voor je bericht. Ik ben zelf bezig met biofeedback. Het wonderlijke is dat ik dat goed schijn te kunnen. Ik merk helaas nog geen effect op de bloeddruk.
Heb je nog wat meer informatie over die ontspanningsoefeningen en ademtherapie?

Groeten,
Will
Hakuna matata

Gebruikersavatar
z100a
Verslaafd aan het forum
Berichten: 1884
Lid geworden op: vr aug 22, 2003 8:07 pm
Locatie: uden
Contacteer:

Bericht door z100a » do apr 27, 2006 10:57 am

Heb je dit wel eens gezien?
http://www.resperate.com/
met vriendelijke groeten,

marja

Gebruikersavatar
heijwfam
Verslaafd aan het forum
Berichten: 112
Lid geworden op: di apr 25, 2006 2:49 pm
Contacteer:

Bericht door heijwfam » do apr 27, 2006 1:10 pm

Nee daar heb ik nog nooit van gehoord. Ziet er veelbelovend uit, maar dat komt wel vaker voor.

Werkt het echt? Waar is het in Nederland te koop?

Groeten,
Will
Hakuna matata

Gebruikersavatar
z100a
Verslaafd aan het forum
Berichten: 1884
Lid geworden op: vr aug 22, 2003 8:07 pm
Locatie: uden
Contacteer:

Bericht door z100a » do apr 27, 2006 1:21 pm

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar op deze site kun je alles vragen.

http://www.resperate-benelux.com/

Je kunt hier ook een gratis informatie kit vragen. Links onder.
met vriendelijke groeten,

marja

Plaats reactie