2e maal voorstellen, hoop dat ik nu wel goed zit

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
sonja52
Nieuw in dit forum
Berichten: 6
Lid geworden op: do mar 23, 2006 7:41 pm
Locatie: spijkenisse
Contacteer:

2e maal voorstellen, hoop dat ik nu wel goed zit

Bericht door sonja52 » do mar 23, 2006 8:55 pm

ben huisvrouw van 52 jaar, getrouwd en luister naar de naam Sonja. en de laatste tijd met heel veel klachten

Ik weet dat ik fibromylagie heb, stil hartinfarct gehad hebt, te snelle schildklier werking, waarvoor jodiumslok gekregen 4 jaar geleden.maar nog steeds niet onder controle er hoeft maar iets in mijn lichaam te gebeuren en de klier is weer van slag.

Nu hoor ik (sinds 8 weken na een spoedopnamen)dat ik lijd aan hartfalen en ik heb nu zoveeeeel vragen die ik hoop hier te kunnen stellen of antwoorden voor kan vinden hier.


groetjes Sonja

Hoe heb je het gemerkt dat je cardiomyopathie had?

Kreeg het steeds benauwder, de hond uitlaten ging niet meer, kilo's kwamen zonder meer te eten erbij.en mijn bloeddruk schoot omhoog ondanks medicatie. 195/ 115
Wanneer was dat?
10 weken geleden werd ik opeens opgenomen omdat ik het zo benauwd had.

Hoe noemt de cardioloog jouw ziekte?

Ik heb een stil hartinfarct gehad en nu is het hartfalen gewordenBELANGRIJK: zet dat in je profiel!!!!

Hoe denkt de cardioloog dat het is ontstaan? Hoge bloeddruk, hartinfarct, hartklepproblemen, alcohol misbruik, etc.
Weet ik niet niet naar gevraagd.

Wat is jouw EJF %, pompfunctie?

welke medicijnen zijn er door de cardioloog voorgeschreven? Dosis?
Selokeen100 mg ascal100, mono cedocard 25mg renitec 5mg pmpspray voor onder de tong ,furosemide 40 mg ,simvastine 40mg
Hoe hoog is je bloeddruk, hoe hoog was hij zonder medicijnen en hoe hoog is hij nu?

schommelt nog steeds tussen
Wat was je hartslag voor en na de huidige medicatie? Heb je last an ritmestoornissen? Zo ja welke?

Komen hart en vaatziekten in de familie voor?
ja

Is er onderzocht of jouw aderen (nek of lies) nog voldoende bloed laten doorstromen?
ja , er zitten wat slechte aderen in mijn benen en nek Heb je last van decompensatie, dikke enkels
ja maar daar heb ik nu die plaspillen voor

Heb je een voedings of vocht restrictie?
ja

Zijn er nu bepaalde zaken die je niet meer kunt doen? Kom je bijvoorbeeld de trap nog op? Sport je nog steeds?
lukt nog wel, maar gaat steeds moeilijker

Ben je gauw moe? Ben je bij een inspanning gauw benauwd?
ja

Eet je veel suiker?
nee

Heb je last van allergieen of intoleranties voor voeding of medicijnen?
niet dat ik weet
Heb je last van overgewicht, vooral rond het middel?
helaas wel

Ben je gediagnosaticeerd met diabetes? Komt er diabetes in de familie voor
alleen ouderdoms diabetes in familie
Laatst gewijzigd door sonja52 op do mar 23, 2006 9:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » do mar 23, 2006 9:14 pm

Hallo Sonja,

Ik heb geen vorig bericht van je gezien maar deze is in ieder geval gelukt :D

Je schrijft dat je lijd aan hartfalen?
Wat voor een klachten heb je op dit gebied?
Ben je onder controle van een cardioloog?

Kom maar op met je vragen zou ik zo zeggen,ik beantwoord ze graag :wink:

groetjes,Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

sonja52
Nieuw in dit forum
Berichten: 6
Lid geworden op: do mar 23, 2006 7:41 pm
Locatie: spijkenisse
Contacteer:

Bericht door sonja52 » do mar 23, 2006 9:22 pm

Hallo corrij

Jij bent snel, zet net de antwoorden op de vragen neer ;-0

mijn eerste vraag waar ik geen antwoord op kan verzinnen is deze.

Waarom gaat het fietsen toch iets makkelijker dan lopen?
het syndroom van Tietse heeft dat er ook mee te maken met het hartfalen?
En hoe weet een dokter het verschil tussen benauwdheid van het hart of dat het van longemfyseem is ?

Hoop dat ik hier een antwoord op kan krijgen
in afwachting..


Vraag vergeten.

Hartfalen kan dat veroorzaakt worden door de schildklier?

Groetjes Sonja

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » do mar 23, 2006 10:01 pm

Hoi Sonja,

Het syndroom van Tietze heeft niks met hartfalen te maken maar ik kan me voorstellen dat je dat denkt,omdat ook hierbij pijn op de borst en benauwdheid kunnen voorkomen,de klachten lijken dan opelkaar en het eerste waar je dan aan denkt is je hart,de opluchting is vaak groot als het dan om de ziekte van tietze blijkt te gaan.

Waarom fietsen iets makkelijker gaat bij jou weet ik niet,misschien vind je fietsen leuker dan lopen,fietsen is kwa inspanning wat zwaarder dan lopen :D

Als er sprake is van longemfyseem kan de arts dat horen,en de symptonen zijn anders.

groetjes,Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14722
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Bericht door Willy » vr mar 24, 2006 2:57 pm

Welkom sonja
Het syndroom van Tietze (of ziekte van Tietze) is een goedaardige aandoening aan het kraakbeen in de borstkas. Het kraakbeen wat het borstbeen met de ribben en het sleutelbeen verbindt zorgt ervoor dat de borstkas flexibel is en kan bewegen bij de ademhaling. Een ontsteking van dit kraakbeen kan erg pijnlijk zijn. Een andere naam voor deze ontsteking is costochondritis (costo = rib, chondr = kraakbeen, itis = ontsteking). Meestal gaat het om de tweede, derde of vierde rib. Als daarnaast ook het kraakbeen onderaan het borstbeen gezwollen raakt dan spreekt men van het syndroom van Tietze. Het syndroom van Tietze komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.

Het kraakbeen kan door de ontsteking zo opzwellen, dat er op de pijnlijke plaats een rode warme zwelling zichtbaar wordt. Er op drukken, diep zuchten, hoesten en niezen is pijnlijk. De pijn zit vaak ook achter het borstbeen en straalt soms uit naar schouder en arm.

De klachten kunnen geleidelijk of ploteseling ontstaan en komen meestal aanvalsgewijs. Soms is het na enkele dagen weer over, maar het kan ook langer duren. Meestal gaan de klachten spontaan weer over.

De oorzaak van het syndroom van Tietze is (nog) niet bekend. In het bloed en op röntgenfoto's is geen afwijking te zien. Pijn op de borst kan ook een andere oorzaak hebben zoals angina pectoris, een hartinfarct, longembolie of maagzweer. Daarom is het belangrijk om die oorzaken uit te sluiten.

Behandeling bestaat over het algemeen uit pijnstillers en eventueel een injectie op de plaats van de pijn. Verder is het belangrijk om te letten op je houding (goed rechtop zitten bijvoorbeeld). Oefeningen zijn ook goed, maar tijdens een periode van hevige klachten kan dit soms te pijnlijk zijn.
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

sonja52
Nieuw in dit forum
Berichten: 6
Lid geworden op: do mar 23, 2006 7:41 pm
Locatie: spijkenisse
Contacteer:

Bericht door sonja52 » vr mar 24, 2006 3:58 pm

Hallo Willy,

Dank je wel voor de uitleg over Tietse.
Maar daar had ik al iets voor gevonden http://www.welcome.to/tietze.(tis geen reclame hoor)

Maar ik vroeg dit omdat de cardioloog bij het vertellen over het stil hartinfarct gelijk vertelde dat ik ook het syndroom van Tietse had. Dit was nog voordat het hartfalen naar boven kwam.


Groetjes Sonja

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14722
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Bericht door Willy » za mar 25, 2006 5:07 pm

Zoals Corrij al aangaf heeft Tietze niets te maken met hartfalen.

Fietsen, lopen, je schiet sneller op met fietsen, misschine vind je dat leuk.

Bert Verhoef heeft net als jij cardiomyopathie ontwikkeld door een onopgemerkt hartinfarct. Hij doet al jaren mee aan het forum en het gaat hem goed.

Als je wilt kun je hem wel via een Prive Bericht of email vragen naar zijn ervaringen.

Wat je nu moet beslissen denk ik of je met het protocol start.

Dat kan alleen als je toestemming van je cardioloog hebt, dat hier meldt EN

dat je beloofd over zo'n 9 maanden bij Dr Dalmulder voor controle te gaan.
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » ma apr 10, 2006 6:36 pm

Hoi Sonja,

Ben benieuwd hoe het met je is?

groetjes,Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Plaats reactie