hartfalen ?

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
jane
Ervaren met het forum
Berichten: 36
Lid geworden op: vr jul 26, 2002 3:00 am
Contacteer:

hartfalen ?

Bericht door jane » di feb 21, 2006 1:06 pm

Al meer dan 10 jaar geleden had ik soms een onaangenaam gevoel in de hartstreek. Ca.6 jaar geleden is er een ECG gemaakt maar daar kwam niets uit. De klachten zijn echter alleen maar toegenomen in frequentie en hevigheid en zijn de volgende:
- zeer kortademig; ik moet al hijgen als ik even buk, iets sneller loop enz.
- als ik deze activiteiten wat langer uitvoer gaat het beter
- meestal ben ik erg vermoeid, maar ook als ik me vrij goed voel kan het hart opeens opspelen
- het is niet zozeer pijn, maar een gevoel van grote druk en zwakte tegelijk; ik word heel akelig en heb het gevoel dat ik ter plekke zal neerstorten
- 's nachts word ik regelmatig wakker van dit onaangename gevoel (ook als ik de dag ervoor nergens last van had), m.n. als ik op de linker zij lig.
en het leidt tot nachtmerries
- ook is er af en toe een vreemd trillerig gevoel
- mijn bloeddruk varieert enorm, onafhankelijk van wat ik doe; dus 's ochtends in bed kan die 140 zijn en als ik in de tuin heb gewerkt 108.
- volgens mij heb ik geen onregelmatige hartslag

Zelf denk ik aan hartfalen, maar ik durf eigenlijkniet meer naar de dokter omdat het ECG niets heeft opgeleverd.
Ik heb ook fibromyalgie. Kan het daarmee te maken hebben ?

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » di feb 21, 2006 1:28 pm

Hallo Jane,

De klachten die je beschrijft doen toch vermoeden dat er iets met je hart aan de hand kan zijn.
Een ECG alleen is natuurlijk nooit voldoende om het een en ander uit te sluiten.
Als ik jou was zou ik mijn angst overboord zetten(ik weet dat dat makkelijker gezegd dan gedaan is) en een afspraak maken met je arts.
Deze onzekerheid is ook niks,als er echt iets met je hart aan de hand is kun je het beter maar weten,vind je niet?
Houd je ons op de hoogte?

groetjes,Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

jane
Ervaren met het forum
Berichten: 36
Lid geworden op: vr jul 26, 2002 3:00 am
Contacteer:

hartfalen ?

Bericht door jane » di feb 21, 2006 1:43 pm

Uiteraard zou ik graag weten wat er aan de hand is, maar de ervaring heeft me geleerd dat artsen pas een diagnose kunnen stellen als de verschijnselen overduidelijk zijn d.w.z. volgens het boekje.
Voor die tijd heet het psychisch.
Daarom hoop ik eigenlijk op een hartaanval, hoe idioot dit ook klinkt !
Als ik de huisarts kan omzeilen, zou ik zelf wel een serieus hartonderzoek willen laten doen maar kan dat ergens en wat moet je dan na laten kijken ?

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » di feb 21, 2006 1:53 pm

Hoi Jane,

Een huisarts omzeilen gaat volgens mij niet,is ook niet verstandig.Zou hij geen verwijsbriefje willen geven om een hartecho te laten maken?Dat zou jou zekerheid geven,

groetjes,Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

jane
Ervaren met het forum
Berichten: 36
Lid geworden op: vr jul 26, 2002 3:00 am
Contacteer:

hartfalen ?

Bericht door jane » di feb 21, 2006 2:02 pm

Ja, hij zal vast wel een verwijsbriefje willen geven (is een echo iets anders dan een ECG ?), maar ik ben bang dat er niets uitkomt en ik dus voor gek sta.
Ik ben nl. al vaker doorverwezen zonder dat er iets uitkwam. Pas heel veel later (soms na 30 jaar !) werd pas de juiste diagnose gesteld.
Bij de dokter blijft echter hangen dat ik voor niets klaag.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » di feb 21, 2006 2:11 pm

Hoi Jane,

Niks van aantrekken,je hebt er recht op om te weten of er iets mis is.
Een echo is inderdaad iets anders,een ECG is een hartfilmpje,en een echo laat zien of er klepafwijkingen zijn en ze kunnen de bewegingen van de wanden van het hart waar nemen.
Als de echo geen afwijkingen laat zien kun je er redelijkerwijs vanuit gaan dat er geen ernstig hartfalen is,

groetjes,Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

jane
Ervaren met het forum
Berichten: 36
Lid geworden op: vr jul 26, 2002 3:00 am
Contacteer:

hartfalen ?

Bericht door jane » di feb 21, 2006 2:21 pm

Heel erg bedankt voor de moeite die je hebt genomen.
Als ik mijn moed bijeen geraapt heb, ga ik misschien toch een keer praten. Ik laat dan weten hoe het afgelopen is.
Nogmaals hartelijk dank.

Gebruikersavatar
rabbitfriend
Verslaafd aan het forum
Berichten: 1014
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:40 pm
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Bericht door rabbitfriend » di feb 21, 2006 2:42 pm

Beste Jane,

Als je zo'n slechte relatie hebt met de huisarts is het toch wel belangrijk om te overwegen om naar een ander over te stappen. Ondanks de fouten, kunnen de artsen vaak ook weer wel wat doen. En de toegang tot de medische zorg is toch ook vaak via de huisarts.

Je kunt (als ik het goed heb begrepen) via deze organisatie: http://prescan.nl/start.html diverse scans laten uitvoeren. Meestal vergoeden verzekeringen het niet. Er wordt samengewerkt met Duitse ziekenhuizen, maar de begeleiding in in Nederlands.

Ik ben zelf ook een uitstapje gaan maken buiten de Nederlandse gezondheidszorg (VS). Ik merk echter dat het heel lastig is om er weer goed in terug te komen en om de gevonden gegevens te integregen in het handelen van de Nederlandse artsen.

Succes! En niet te snel opgeven. Dit gaat om jouw leven!! Laat die arts maar gewoon ontploffen met zijn mening over jou.

groetjes, Rabbitfriend
Wie niet in wonderen gelooft, is geen realist. (David Ben-Goerion)

Wirklich ist was wirkt. (C.G. Jung)

jane
Ervaren met het forum
Berichten: 36
Lid geworden op: vr jul 26, 2002 3:00 am
Contacteer:

hartfalen ?

Bericht door jane » di feb 21, 2006 3:01 pm

Prescan lijkt me ook wel wat, maar als ik het goed zie doen ze bij een hartonderzoek een ECG en dat heeft dus voor mij weinig zin.
Er lijkt ook een CT-scan mogelijk; is dat weer iets anders dan een echo ?
Overigens lijkt het ook of er niet altijd nederlandse begeleiding is en mijn duits is erbarmelijk !!
Desalniettemin ben ik blij met deze uitwijkmogelijkheid.
Nogmaals veel dank.

Gebruikersavatar
rabbitfriend
Verslaafd aan het forum
Berichten: 1014
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:40 pm
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Bericht door rabbitfriend » di feb 21, 2006 3:22 pm

Hoi Jane,

Ik heb geen idee hoe het precies zit bij Prescan. Ik heb geen ervaring met ze. Bel ze op zou ik zeggen en stel alle vragen die je hebt!

Over deze praktijk heb ik ook positieve reacties gehoord: http://www.heeldemens.nl

Daar werken ze ook met mensen die wel (hart)klachten ervaren maar niet duidelijk aantoonbare afwijkingen hebben.

gr, RF
Wie niet in wonderen gelooft, is geen realist. (David Ben-Goerion)

Wirklich ist was wirkt. (C.G. Jung)

jane
Ervaren met het forum
Berichten: 36
Lid geworden op: vr jul 26, 2002 3:00 am
Contacteer:

hartfalen ?

Bericht door jane » di feb 21, 2006 3:37 pm

Hallo konijnenvriendin,

Er komt steeds meer informatie !
Voorlopig kan ik vooruit en kun jij weer andere mensen gaan helpen.
Nogmaals dank,

Jane

Gebruikersavatar
Marion
Verslaafd aan het forum
Berichten: 1164
Lid geworden op: za jul 24, 2004 12:49 am
Locatie: Maarn
Contacteer:

Bericht door Marion » za mar 11, 2006 5:45 pm

Hallo Jane,

In januari 2004 ging ik naar een voor mij nieuwe huisarts. Ik ging voor de vijfjaarlijkse controle voor baarmoederhalskanker.
Tijdens dit bezoek vroeg ik aan de huisarts of ik een volledige check-up kon krijgen omdat ik sterk het vermoeden had dat mijn conditie steeds slechter werd.
Ze zuchtte diep en keek mij aan alsof ik de grootste zeurkous van haar praktijk was.
Daar moest ik dan maar een nieuwe afspraak voor maken.
Heb ik gedaan, ze luisterde naar mijn hart, ok; ze luisterde naar mijn longen, ok; mijn bloeddruk was eerde aan de lage kant dan te hoog, dus ok; bloedonderzoek cholesterol e.d. was allemaal ok.
Tja, ik moest maar wat meer gaan sporten om mijn conditie te verbeteren, meer kon zij er ook niet aan doen!

Drie maanden later tijdens het inloopspreekuur bij een andere arts (=huisartsenpraktijk) terecht gekomen, die gaf mij in eerste instantie tabletten voor mijn maag, was het dus ook niet, maar zijn houding was veel minder afwijzend.
Met die maagtabletten ben ik extra gaan drinken, waarop ik in korte tijd 8 liter (op een totaalgewicht van 50 kg.) vocht vasthield.
De laatste nacht durfde ik niet meer te gaan slapen, ik was bang dat ik niet meer wakker zou worden!
De volgende dag weer naar deze huisarts en hij verwees mij met spoed door naar de cardioloog.
Het ECG dat gemaakt werd gaf gelijk zo’n vertekend beeld aan dat ik diezelfde week nog een enorme hoeveelheid onderzoeken kreeg.
Mijn hart had zich dusdanig vergroot (dit was te zien op de Echo) dat de elektriciteit niet meer op een normale manier door het hart gaat (dat is te zien op het ECG).

Ik vertel je dit om aan te geven dat hoe gezond je ook lijkt, het is geen garantie dat er iets in je lichaam niet in orde kan zijn!
Nog heb ik er spijt van dat ik er in januari niet op aan gedrongen heb dat ik doorgestuurd wilde worden! Misschien was de schade beperkt gebleven.
Inmiddels leren we van elkaar in het forum dat hoe eerder je begint met de juiste supplementen, hoe sneller het hart zich hersteld!

Laat die dokter maar denken dat je een zeur bent, geef het desnoods bij hem toe (is de beste methode om iemand de mond te snoeren).
Het is nog altijd beter dan achteraf spijt te hebben dat je niet meer aangedrongen hebt.

Jouw klachten kunnen komen door problemen met je hart. Het hart is een zeer complex orgaan, waar zonder onderzoek niets van te zeggen kan zijn of en zo ja wat er eventueel mis mee is.
Mocht blijken dat je hart gezond is, kan ik je alleen maar feliciteren en zijn er genoeg orthomoleculaire middelen om te zorgen dat je je wat beter gaat voelen.
jane schreef: Daarom hoop ik eigenlijk op een hartaanval, hoe idioot dit ook klinkt !
Laat dit niet gebeuren, een hartaanval betekend dat een stukje van je hart afsterft en dat is heel moeilijk zo niet onmogelijk weer terug te krijgen. :cry:
Het is echt veel eenvoudiger om nu de stoute schoenen aan te trekken, naar de huisarts te gaan en je verwijsbriefje los te peuteren.
(Overdrijf je klachten, zorg dat je snotterend in zijn praktijk zit dat je zo bang bent,
of, als je dit vaker gedaan hebt,
beheers jezelf en zeg heel serieus dat je graag doorverwezen wilt worden omdat je het niet vertrouwd,
kortom reageer anders dan anders wie weet helpt het)
Heb je echt zo weinig vertrouwen in hem dat je dit niet aandurft, zoek een ander, dan is hij het niet waard jouw huisarts te zijn! :evil:

Ik wens je heel veel succes hiermee en hoor graag van je hoe het afgelopen is! :wink:

Groetjes, Marion :P .

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14722
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Bericht door Willy » za mar 11, 2006 8:00 pm

Welkom op het forum jane

ben het met de anderen eens, laat goed door een arts vaststellen wat ermet je aan de hand is.

Pas als je weet wat het is kan je het behandelen, dat geldt voor regulier maar ook voor orthomoleculair.
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

jane
Ervaren met het forum
Berichten: 36
Lid geworden op: vr jul 26, 2002 3:00 am
Contacteer:

hartfalen ?

Bericht door jane » ma mar 13, 2006 12:51 pm

Heel aardig dat zoveel mensen zich druk om me maken.
Was mijn eigen familie maar zo !!

Mijn problemen:
- er is indertijd al een ECG is gemaakt, waar niets uitkwam
- dit soort klachten komen ook voor bij fibromyalgie (een aandoening die ik al 30 jaar heb)
- ik hield er rekening mee dat een deel van het probleem door spanning werd veroorzaakt
- ik heb niet eens de energie om erachteraan te gaan (en achter een andere huisarts) omdat ik al mijn krachten nodig heb om een oplossing te zoeken voor Lichen Ruber Planus (in de mond) en Lichen Sclerosis.

Ik ben daarom begonnen met eenvoudige tai chi-oefeningen en heb besloten voortaan uitsluitend rekening te houden met mezelf (niet steeds te doen wat anderen van me verlangen....).
Dat heeft er in elk geval toe geleid dat ik geen nachtmerries meer kreeg en dat mijn hart rustig is. Ik blijf nog wel kortademig.
Daarom denk ik nu dat het toch een uitvloeisel is van de fibromyalgie.

Het heeft me wel goed gedaan dat ik me op dit forum kon uitspreken en dat daar meedenkende en meelevende reacties op kwamen.
Die houd ik in mijn achterhoofd !
Bedankt voor de moeite die jullie hebben genomen.

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14722
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Bericht door Willy » ma mar 13, 2006 6:05 pm

oke jane ik geef je toegang tot het fibro behandelingsforum

copieer jouw laatste bericht en zet het daar neer

stuur me dan een email dat het er staat

herinner me er aan dat ik iets met MSM wil doen

zalik proberen je minder moe te maken

Goed plan?
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

Plaats reactie