Hartfalen

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
Clara
Nieuw in dit forum
Berichten: 3
Lid geworden op: ma feb 29, 2016 2:46 pm

Hartfalen

Bericht door Clara » ma feb 29, 2016 2:52 pm

Mijn verhaal:
Ik ben een 57 jarige vrouw. Recentelijk ( 19-01-2016) is bij mij hartfalen geconstateerd. Ik ben sinds die tijd onder behandeling bij de cardioloog en kom 1 keer per 2 weken op de hartpoli voor controle en het opstarten en reguleren van de medicijnen.

Het hart blijkt na onderzoek vergroot te zijn, de EF van de linkerkamer is 20 % en van de rechterkamer ook licht verminderd. NYHA klasse tussen II en III.
Ik had veel klachten, kon de trap moeilijk op en was boven aangekomen helemaal op en buiten adem. Erg moe, sterk gevoel van onwel zijn, misselijk, geen eetlust, opgezette buik, achter mijn adem, slecht slapen. Deze klachten waren extreem rond eind december, begin januari. Daarvoor zeker al een half jaar geleidelijke achteruitgang van mijn conditie.

Er is meteen gestart met een aantal onderzoeken naar de oorzaak en de behandeling.

Echo wees uit dat de kleppen in orde waren. Bloedonderzoek wees uit dat er geen ontsteking zat ( bezinking heel laag). IJzergehalte prima, werking nieren en lever iets verminderd, is waarschijnlijk door de vochtstuwing ontstaan, is op dit moment weer helemaal goed. Bijnierschors goed, schildklier goed. B 12 gehalte hoog.

Mijn hartslag is al gedurende langere tijd hoog, rond de 120. Ik heb meteen het advies gekregen om tijdelijk te stoppen met werk. De hartslag is nu gedaald naar 80 in rust en sinds een paar dagen naar 70 - 75 (betablokker). Bij lichte inspanning stijgt hij echter weer snel naar tussen de 100 en 120. Ook daalt hij weer snel als ik rustig ga zitten/ liggen. Ook ervaar ik heel soms een bonk/ overslaan van mijn hart.

De bloeddruk is (gemeten in het ziekenhuis) rond 120/80, deze was iets hoger voor medicijngebruik, rond 135/90.

Lengte 1.72 meter, gewicht 65 kg.

Vader is overleden op 63- jarige leeftijd, hartstilstand 's nachts, niet verder onderzocht.
Moeder gedotterd ongeveer 25 jaar geleden. Wel medicijnen voor hoge bloeddruk en cholesterol, maar....is inmiddels in haar 90 ste levensjaar.

Ik gebruik geen suiker, geen pakjes, geen zakjes, geen melkproducten, zo min mogelijk gluten en ik beperk koolhydraten. Niet rookster, matig met alcohol.

Sport = wandelen. Was tot eind vorig jaar minstens 4 keer per week een uur. Ik ben nu weer aan het opbouwen.

Tot de constatering hartfalen had ik geen medicijnen, ik gebruikte alleen supplementen. En daar gaat mijn vraag over. Een deel van de eerste stap gebruik ik al, dus ik wil graag weten hoe nu verder en met welke hoeveelheden.

Ik gebruik:
1 eetlepel omega 3 visolie
200 mg magnesiumcitraat
30 mg Co q10
1000 IU Vit D3
De laatste 3 van Solgar.

Via de cardioloog:
Meteen begonnen met furosemide ( plastablet) 40 mg.
2 weken later ACE remmer ( perindopril) 2 mg.
Weer 2 weken later ACE remmer verhoogd naar 4 mg.
Afgelopen dinsdag betablokker toegevoegd (metoprolol) 12 1/2 mg.
Deze laatste zal over ruim een week opgehoogd worden naar het dubbele (25 mg ).

De klachten werden snel minder na het gebruik van de plastablet. Ik ben toen in 1 week ook 4 kilo afgevallen, dus er heeft wel wat vocht gezeten.
Ik heb meteen zoutbeperking gekregen en vochtbeperking ( 1 1/2 liter per dag).

Mijn supplementen heb ik al met de cardioloog besproken en hij zag geen bezwaren. Mocht het nodig zijn om het nog eens met hem te bespreken dan gaarne aangeven.

Kunt u mij met een advies helpen?

Bij voorbaat dank.

Vriendelijke groet,

Clara

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: Hartfalen

Bericht door Willy » do mar 03, 2016 7:53 pm

Corrij pakt dit hier op en ik geef je straks toegang tot het behandelingsforum

Je gebruikt al supplementen, weet de cardioloog dat? Vind hij het goed?
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

Clara
Nieuw in dit forum
Berichten: 3
Lid geworden op: ma feb 29, 2016 2:46 pm

Re: Hartfalen

Bericht door Clara » do mar 03, 2016 9:17 pm

Hallo Willy,

In mijn verhaal had ik in de laatste alinea al aangegeven dat ik mijn supplementen al met de cardioloog besproken had. Hij zag geen bezwaren. Kon prima gecombineerd worden met de medicijnen die hij voor ging schrijven.
Inmiddels heb ik ook contact gehad met Corrij.

Vriendelijk groet
Clara.

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: Hartfalen

Bericht door Willy » do mar 03, 2016 9:45 pm

Prima ik wacht even tot corrij zich hier melld, misschien heeft ze nog vragen en dan geef ik je toegang tot het behandelingsforum
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Re: Hartfalen

Bericht door Corrij (therapeut) » vr mar 04, 2016 2:28 pm

Hallo,

Heb aanstaande maandag een intake gesprek met Clara en dan we gaan opstarten.
Had al om wat extra info gevraagd,

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: Hartfalen

Bericht door Willy » do mar 24, 2016 2:56 pm

Wat is de status? Gaat Clara verder met behandeling?
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

Clara
Nieuw in dit forum
Berichten: 3
Lid geworden op: ma feb 29, 2016 2:46 pm

Re: Hartfalen

Bericht door Clara » do mar 24, 2016 3:02 pm

Hallo Willy,

Ik ben gestart met het protocol.

Groetjes, Clara

Plaats reactie