Aderverkalking en pijn op borstbeen en amen

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
Grace1
Nieuw in dit forum
Berichten: 2
Lid geworden op: za aug 29, 2015 6:45 pm

Aderverkalking en pijn op borstbeen en amen

Bericht door Grace1 » za aug 29, 2015 7:03 pm

Hallo,
ik ben een vrouw van 59 jaar. Mijn vader inmiddels 82 jaar heeft een drievoudige bypass operatie ondergaan. Elf jaar geleden kreeg ik ontzettende pijn op mijn borstbeen de volgende dag ben ik naar de huisartsenpost gegaan en hun vermoeden was borstbeen ontsteking. Dit was het denk ik niet, omdat het binnen enkele dagen over was. Vorig jaar (dus na 10 jaar) kreeg ik het weer, dit keer deden ook beide armen veel pijn en moest ik overgeven. De huisarts van de huisartsenpost is gekomen en heeft mij onderzocht. Ook dit keer was er niks mis met mijn hart en kreeg ik alleen pijnstilling en iets tegen de misselijkheid. De klachten bleven deze keer heftiger en langer aanhouden. Het begon steeds met een zwaar gevoel in de armen het borstbeen deed alleen nog pijn als ik het aanraakte. De huisarts dacht aan reflux en ik kreeg maagbeschermers. Toen ik voor iets anders bij de internist was hoorde ze een ruis bij het hart en kreeg ik meteen een hartfilmpje. `s Middags werd ik gebeld en moest onmiddellijk: bloeddrukverlagers, bloedverdunner, iets tegen cholesterol en een spray voor onder de tong gaan gebruiken. Ik was het daar niet mee eens en wilde eerst een consult bij een cardioloog. Daarvoor moest ik eerst door de molen, fietstest, scan, echo enz. Daarna bleek op de echo te zien dat ik kalk in het hart en aorta had. Gezien de situatie van mijn vader hoefde ik alleen nog bloedverdunners en statine tegen cholesterol te slikken. Dit laatste slik ik niet meer, want ik kon er niet tegen en hoef er nu ook niks anders meer voor te slikken. Bij de laatste controle was alles nog hetzelfde en ik mag nu bij de huisarts onder controle blijven. Natuurlijk ben ik hier van geschrokken, maar ik vraag me nog steeds af of de pijn op het borstbeen hier iets mee te maken had. Bovendien raak ik in de war van alle informatie over kalk in het hart. Kan het nu wel of geen kwaad en kan ik er zelf iets tegen doen?
Graag uw oordeel.
Groet Grace.

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: Aderverkalking en pijn op borstbeen en amen

Bericht door Willy » za aug 29, 2015 10:48 pm

Dat denk ik wel de aandoening heet angina pectoris en wordt veroorzaakt door een hart dat accuut zuurstof tekort heeft, zie https://www.hartstichting.nl/hartziekte ... a-pectoris

En gezien de medivatie, spray onder de tong, waarschijnlijk een digoxine wisten de artsen ook dat je dat had.
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

Grace1
Nieuw in dit forum
Berichten: 2
Lid geworden op: za aug 29, 2015 6:45 pm

Re: Aderverkalking en pijn op borstbeen en amen

Bericht door Grace1 » zo sep 06, 2015 1:07 am

Dank voor je reactie!

Plaats reactie