stents verzamelen

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
paulcrutzen
Nieuw in dit forum
Berichten: 3
Lid geworden op: vr aug 14, 2015 12:04 am

stents verzamelen

Bericht door paulcrutzen » vr aug 14, 2015 12:27 am

Ik ben 52 jaar. 3 jaar geleden heb ik 2 stents gekregen in een zijtak van de LAD en in een andere zijtak bleek ook aangetast en werd doorgemeten. Deze meting bleek dusdanig dat een stent nog niet nodig was. Verleden week kreeg ik echter pijn op de borst en moest ik met spoed naar het ziekenhuis waar ze alsnog een stent in deze zijtak hebben gezet.
Mijn cholesterolwaarden zijn: totaal 4.9, LDL 2.9, HDL 1.54, ratio 3.2. Deze waarden zijn de afgelopen 5 jaar niet of nauwelijks gewijzigd en waren voor mij o.a. een reden om geen statines te slikken. Mijn bloeddruk is normaal rond 130-80 en mijn hartslag in rust is 55. Ik sport 4-5 keer week, fietsen, rennen, voetballen,fitness. Omdat ik enkele bedrijven succesvol heb opgezet, heb ik nauwelijks werkdruk en stress. Ben ook nooit in mijn leven depressief geweest, maar ben in mijn positieve energie wel erg gedreven. Ik ga er altijd vol voor.
Omdat ik niet rook en nauwelijks drink en erg op mijn voeding let, is de diagnose van de behandelende artsen 'domme pech' en erfelijke aanleg. Inderdaad kreeg mijn vader ook op zijn 49e een hartinfarct, maar hij rookte en had veel stress. Ik heb dus moeite met die 'simpele' uitleg.
Na de 2 stents 3 jaar geleden heb ik me beperkt tot het nemen van aspirine. Ik heb geen fysieke en psychische problemen ondervonden van mijn stents en kon 5 dgn na de operatie eigenlijk mijn normale leven weer oppakken. Tot voor twee weken voelde ik me erg fit en in vergelijking met leeftijdsgenoten ben ik dat ook. Mensen schatten me in de regel minimaal 10 jaar jonger en ook ouderdomsverschijnselen als grijze haren, spatadereren, etc. heb ik niet tot nauwelijks.
Vorige week veranderde mijn wereldje weer plots. Een week na het infarct voel ik me weliswaar fysiek en psychisch behoorlijk fit, maar ik moet iets drastisch gaan veranderen anders is het een kwestie van maanden of enkele jaren voordat ik weer de volgende stent erbij krijg. Ik heb nu 2x een engeltje op mijn schouder gehad en is er niet of nauwelijks restschade.
Ik ben nu in een ander ziekenhuis bij een nieuwe cardioloog, maar de discussie over de medicijnen begint weer van voren. Ik begrijp dat ik nu de bloedplaatjesremmer moet slikken vanwege de stents. Ik begrijp ook dat ik een betablokker en een ACE remmer slik gedurende een paar weken, om mijn hart rust te gunnen. Ik wordt soms wakker met een hartslag van 40 en aangezien mijn rusthartslag toch al laag is van nature, denk ik dat ik over een paar weken weer kan afbouwen. Overigens heb ik om die reden maar een zeer lage dosering betablokker gekregen. De statines zijn ook voorgeschreven, maar ik heb problemen met die medicijnen. Ik geloof er niet in, maar wellicht focus ik me te veel op het cholesterolverhaal en zijn er ook andere redenen om statines te slikken. Het verhaal over het plaveien en gladmaken van de aderwand klinkt in mijn oren ook niet erg geloofwaardig. Wat kan ik doen om de ontstekingen in mijn vaatwanden te stoppen?

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: stents verzamelen

Bericht door Willy » vr aug 14, 2015 10:15 am

Ik wil graag je triglyceriden waarde en je HDL-c waarde, en de CRP of liever hsCRP waarde weten
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

paulcrutzen
Nieuw in dit forum
Berichten: 3
Lid geworden op: vr aug 14, 2015 12:04 am

Re: stents verzamelen

Bericht door paulcrutzen » di aug 18, 2015 10:23 am

Triglyceriden 1,06 en HsCRP<1

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Re: stents verzamelen

Bericht door Corrij (therapeut) » zo aug 23, 2015 7:21 pm

Hallo Paul,

Heb je last van overtollig buikvet?
Weet je toevallig ook jouw homocysteinewaarde? Dit is een belangrijke risicofactor.

Een van de meest voorkomende factoren bij laaggradige ontstekingen is de aanwezigheid van een verhoogde darmpermeabiliteit. Aangetoond is dat plasmaconcentraties van IL-6 en TNF-α het risico op een hartinfarct voorspellen. Bij een overproductie van TNF-alfa ontstaat er schade en worden de bloedvaten aangetast, research geeft aan dat deze factor een hoofdrol speelt in het ontstaan van hart- en vaatziekten. Bij ontsteking is het C-reactief proteïne (CRP) gehalte in het bloed verhoogd en is een hogere risicofactor voor hart- en vaatziekten dan het LDL cholesterol. Deze is bij jou dus niet verhoogd <1.

Cholesterol wordt vaak ten onrechte gezien in een negatief daglicht. Cholesterol is een belangrijke stof met belangrijke taken in ons lichaam. Cholesterol is een antioxidant en is onder andere de bouwstof die het lichaam nodig heeft voor het aanmaken van celmembranen, aldosteron, cortison, estradiol, galzouten (voor het verteren van vetten), progesteron en testosteron. Cholesterol is ook de grondstof voor het aanmaken van vitamine D uit zonlicht.
Cholesterol wordt vaak gezien als de oorzaak van vaatschade, in feite poogt het cholesterol (type LDL) de schade aan de bloedvaten te herstellen, waardoor er vetdepots ontstaan Cholesterolverlagende statines vormen een van de meest gebruikte groepen geneesmiddelen ter wereld. Tevens behoren ze waarschijnlijk tot de meest ineffectieve medicijnen en hebben wel gevolgen voor de gezondheid. Ze worden in verband gebracht met de ziekte van Parkinson en paradoxaal genoeg met hartaandoeningen. Ze hebben een uitwerking op de energieproductie en hebben veel bijwerkingen. Deze bijwerkingen worden enigszins tegengegaan door een supplement met Q10 en extra magnesiumtauraat te nemen.

Je schrijft dat je niet rookt, niet drinkt, veel sport, stressvrij bent, maar ik lees niets over je eetgewoonten :D
Je bent wat je eet, dat is de basis en deze moet goed zijn. ben je bekend met voedingssupplementen?

Hartelijke groet,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

paulcrutzen
Nieuw in dit forum
Berichten: 3
Lid geworden op: vr aug 14, 2015 12:04 am

Re: stents verzamelen

Bericht door paulcrutzen » ma aug 31, 2015 1:03 pm

Hoi corry,
nee, ik heb geen last van buikvet. Tot mijn 30e was ik mager en pezig (73kg bij 1.83m), maar na mijn 30e werd ik flinker en gespierder en woog ik 10kg meer. Ik weeg nu al 20 jaar rond de 83kg +/- 1kg. Schat dat mijn vetpercentage rond de 13% ligt.
In principe eet en drink ik alles, maar let hierbij op afwisseling. We eten elke dag verse groente en we wisselen vegetarische, vlees en visgerechten af. Omdat mijn vader hartpatient was, ben ik al sinds mijn jeugd gewend met weinig zout te eten. Snoepen doe ik nauwelijks en drink ook koffie en thee zonder suiker.
Ontbijt en lunch bestaat vooral uit (volkoren) broodmaaltijd met yomild of vers sinaasappelsap.
Als ik achter de computer zit heb ik de neiging om te veel koffie te drinken (alleen met melk!) en ik zou ook meer fruit mogen eten. Daarnaast drink ik graag een wijntje en een Belgisch biertje en beperk me dan tot 1 of 2 glazen en in totaal zullen het gem. niet meer zijn dan 6 glazen per week.

Homocysteinewaarde ken ik niet. Heb hiervoor vorige week mijn huisarts gebeld maar die kon het ook niet terugvinden in eerdere bloedonderzoeken. Hij verwachtte overigens niet dat dit bij mij zou afwijken. In ieder geval zal ik erop letten dat dit de volgende keer mee wordt genomen.

Ik ben niet echt bekend met voedingssupplementen. Omdat er een groot artikel stond over de gunstige effecten van vitamine K2 op artereosclerose ben ik enkele maanden geleden gestart met MenaQ7. Hier ben ik een paar weken geleden mee gestopt omdat het niet goed samengaat met de bloedplaatjesremmer die ik nu slik vanwege de nieuwe stent. Wellicht is de vitamine zelfs de oorzaak geweest van het verder dichtslibben van mijn LAD?

gr Paul

Plaats reactie