extrasystolen

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
kaaatje1953
Nieuw in dit forum
Berichten: 10
Lid geworden op: di nov 04, 2014 8:04 pm
Locatie: Den Haag

extrasystolen

Bericht door kaaatje1953 » za nov 08, 2014 8:57 pm

Beste Willie, sorry voor mijn onhandigheid, na wat gehannes hierbij mijn bericht op dit forum.

Ik ben sinds mijn 5e jaar reumapatient (55jaar alweer...), is begonnen na 'n schoolvaccinatie, koorts, dikke knieën, daarna de meeste gewrichten aangedaan.
Door de loop de jaren gelukkig veel "rustige" periodes gehad, en eigenlijk nooit een echt slecht reuma bloedbeeld laten zien, geen extreem verhoogde bezinking e.d.
Toch heeft de reuma wel langzaam z'n verwoestende werk gedaan hetgeen geresulteerd heeft in 3 gewrichtsprotheses (knie,knie,heup) en kortgeleden een stenose operatie in de lage rug.
Ik heb slechte, vergroeide handen en ik loop binnen met 1 kruk en buiten met een rollator.
Ik probeer zoveel mogelijk een normaal leven te lijden maar heb door mijn immobiliteit wel zeker 15 kilo overgewicht. Daarom ook 10 jaar geleden een verhoogde bloeddruk waartegen medicatie en 3 jaar geleden werd een vernauwde kransslagader geconstateerd waarin een stent werd gezet.
Geen verhoogd cholesterol of suiker. Ik slik wel statines.
Ik heb sinds 10 jaar ook de hartoverslagen, soms maandenlang niks en dan weer dagenlang fors achter elkaar tot 20 per minuut.
Ik heb zelf het idee dat het erger wordt; de periodes worden langer en intensiever.
Waren het eerst nog 20-30 extra systolen verdeeld over de dag, nu kan het een week achter elkaar zijn met iedere minuut één tot 20 overslagen per minuut, waarna er weer een periode van rust aanbreekt met slechts een paar per dag.
Mijn cardioloog zegt steeds, na herhaaldelijk uitgebreid onderzoek, dat het mede stress gerelateerd is en absoluut geen kwaad kan. Het zijn de ongevaarlijke soort overslagen, zeg ze, en er is niks aan te doen. Mee leren leven...
Ik kan zelf maar moeilijk geloven dat er niets aan te doen is, vandaar dat ik jouw advies zoek.

Wat ook nog het vermelden waard is, is dat ik medicijnen slik, waaronder prednison 5 mg en een maagbeschermer, voorts bloeddrukmedicatie, een statine en een bloedverdunner. En dagelijks Zaldiar tegen de gewrichtspijn.

Hartelijke groet en alvast bedankt voor je reactie,
Caroline

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: extrasystolen

Bericht door Willy » za nov 08, 2014 9:57 pm

Probeer eerst wat eenvoudigs

Eet twee bananen en 5 gedroogde abrikozen per dag

Daar zit veel kaliium in, laten we dat eerst proberen

De cardiooog heeft gelijk de ritmestoornis is niet gevaarlijk wel vervelend
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

kaaatje1953
Nieuw in dit forum
Berichten: 10
Lid geworden op: di nov 04, 2014 8:04 pm
Locatie: Den Haag

Re: extrasystolen

Bericht door kaaatje1953 » vr nov 14, 2014 7:01 pm

Ik ga het proberen, Bedankt Willie, over een tijdje zal ik vertellen hoe het is gegaan.

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: extrasystolen

Bericht door Willy » ma nov 17, 2014 10:28 pm

Als dit niet lukt kijken we naar magnesium en calcium
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Re: extrasystolen

Bericht door Corrij (therapeut) » di dec 02, 2014 9:46 pm

Hallo Kaatje,

Hoe gaat het nu?
Hebben de bananen en abrikozen iets voor je gedaan?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

kaaatje1953
Nieuw in dit forum
Berichten: 10
Lid geworden op: di nov 04, 2014 8:04 pm
Locatie: Den Haag

Re: extrasystolen

Bericht door kaaatje1953 » wo jan 21, 2015 5:49 pm

Beste Corrij en Willy,

De bananen en de abrikozen hebben helaas niet geholpen. Moet er ook bij zeggen dat ik na een tijd het advies opgevolgd te hebben geen banaan meer kan zien, over de gedroogde abrikozen maar niet te spreken.
Ik krijg weer een Holter onderzoek van 48 uur, maar moet eerst de betablokker Sotalol in 2 weken afbouwen, zodat ik "schoon" aan het onderzoek kan beginnen. Daarna moet ik met een calciumblokker beginnen.
Ik moet zeggen dat ik er nogal moedeloos van wordt. De periode met nonstop hartoverslagen duurt bv. nu al vanaf medio december.
Ik slik overigens dagelijks extra magnesium en calcium op voorschrift van de reumatoloog.
Groet van Caroline

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Re: extrasystolen

Bericht door Corrij (therapeut) » wo jan 21, 2015 9:20 pm

Hallo Kaatje,

Die gedroogde abrikozen had je in water kunnen laten wellen dan eet het wat makkelijker weg.
Ik snap dat je het tegen gegeten bent.
Ben je in het bezit van recente bloeduitslagen?
Weet je b.v. wat je kalium en magnesiumwaarden zijn?

Waardoor een extrasystole ofwel het “overslaan” van het hart precies wordt veroorzaakt, is niet bekend. Het overslaan van de hartslag kan in ieder geval worden uitgelokt door:

Cafeïne & nicotine
Tekort aan mineralen (magnesium, kalium, calcium e.a.)
Alcohol & drugs
Stress, angst & nervositeit
Zuurstofgebrek

Als je hart overslaat, kun je dus proberen om bovenstaand rijtje middelen en situaties in de toekomst te vermijden. Ook bepaalde medicijnen (o.a. Otrivin® en Nasivin® neusdruppels) en een overactieve schildklier (hyperthyroïdie) kunnen een overslaande hartslag in de hand werken.


groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

kaaatje1953
Nieuw in dit forum
Berichten: 10
Lid geworden op: di nov 04, 2014 8:04 pm
Locatie: Den Haag

Re: extrasystolen

Bericht door kaaatje1953 » di jan 27, 2015 7:08 pm

Beste Corrij, bedankt voor je antwoord.
Ik laat binnenkort een bloedtest doen bij de cardioloog en dan vraag ik naar de waarden.
Ik drink alleen koffie, thee, cola zonder caffeine, toen de hartoverslagen jaren geleden begonnen ben ik daar gelijk mee begonnen. Alcohol gebruik zeer matig, misschien 1x in de week een glaasje wijn. Roken al 10 jaar gestopt. Gebruik ook geen drugs.
Magnesium en Calcium (van de reumatoloog) slik ik extra. Kalium zit in mijn multi preparaat.
Als ik het zo lees ben ik een matig :) mens...nou ja ik snoep teveel. Heb ook overgewicht, zo'n 15 kilo.
Heb al vele pogingen om af te vallen achter de rug maar door de reuma lukt het niet goed om voldoende te bewegen.
Ik weet niet of ik goed ademhaal. Zuurstofgehalte in het bloed was altijd goed.
Stress? Jazeker, m'n hele leven positieve en minder positieve stress ervaren, maar dat zal voor velen gelden.
Ik zal het onderwerp van een misschien over actieve schildklier bespreken met m'n huisarts en ook cardioloog. Zijn mensen met 'n snelle schildklier niet meestal slank? :wink:

Groet,
Caroline

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Re: extrasystolen

Bericht door Corrij (therapeut) » wo jan 28, 2015 4:12 pm

Hallo Carolien,

Waarom Cola?
Weet je wat daar allemaal inzit, ook in de cafeine vrije variant?

Laten we eens kijken naar de ‘anatomie’ van een van de meest geadverteerde producten van Coca Cola Co. Coca Cola Light zonder cafeïne. Dit drankje bevat koolzuurhoudend water, E150D, E952, E951, E338, E330, aroma’s en E211.

Koolzuurhoudend water, ofwel water met prik zet maagsecretie aan, het verhoogt de zuurgraad de maagsap en stimuleert winderigheid. Verder is het geen bronwater, maar gewoon gefilterd water.

E150D - een voedselkleurstof die vergaard wordt middels de verwerking van suiker bij gespecificeerde temperaturen, met of zonder de toevoeging van chemische stoffen. In het geval van Coca Cola wordt er gebruik gemaakt van ammoniumsulfaat.

E952 - natriumcyclamaat dient als vervanging van suiker. Het is een synthetisch chemische stof, heeft een zoete smaak die tweehonderd keer zoeter is dan suiker en wordt gebruikt als een kunstmatige zoetstof. In 1969 werd het verboden door de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA), omdat het -net als sacharine en aspartaam- kanker veroorzaakte in de urineblaas van ratten. In 1975 werd het verbod ook ingevoerd in Japan, Zuid-Korea en Singapore. In 1979 werden cyclamaten gerehabiliteerd door de World Health Organization (WHO) en werden erkend als een ‘veilige’ stof.

E950- acesulfaam-K (kaliumacesulfaam), tweehonderd keer zoeter dan suiker, bevat methyl ether en belemmert de werking van het cardiovasculaire systeem. Eveneens bevat het asparaginezuur, wat een ‘opwindend’ effect kan hebben op het zenuwstelsel en in de loop van de tijd tot verslaving kan leiden. Acesulfaam wordt slecht opgelost en wordt afgeraden voor gebruik door kinderen en zwangere vrouwen.

E951 - aspartaam is een suikervervanger voor diabetici die chemisch onstabiel is. Bij een verhoogde temperatuur wordt het afgebroken in methanol en fenylalanine. Methanol is erg gevaarlijk omdat vijf tot tien milliliter tot een vernietiging van de oogzenuw en tot onomkeerbare blindheid kan leiden. In warme frisdrank wordt aspartaam getransformeerd tot het kankerverwekkende formaldehyde. Voorgekomen gevallen van aspartaamvergiftiging zijn: bewusteloosheid, hoofdpijn, vermoeidheid, duizeligheid, misselijkheid, hartkloppingen, gewichtstoename, angst, geheugenverlies, wazig zicht, flauwvallen, gewrichtspijn, depressie, onvruchtbaarheid, gehoorverlies, etc. Aspartaam kan tevens aanzetten tot de volgende ziektes: hersentumoren, Multiple Sclerose, epilepsie, ziekte van Graves, chronische vermoeidheid, Alzheimer, diabetes, zwakzinnigheid en tuberculose.

E338 - orthofosforzuur kan tot irritatie leiden van de huid en de ogen. Het wordt gebruikt voor de productie van fosforzurenzouten van ammoniak, natrium, calcium, aluminium en ook in organische synthese voor de productie van houtskool en filmtapes, de productie van vuurvaste materialen, keramiek, glas, mest, synthetische detergenten, medicijnen, metaalbewerking en voor de textiel en olie-industrie. Orthofosforzuur in voeding wordt gebruikt voor de productie van koolzuurhoudend water en voor de bereiding van gebak. Orthofosforzuur belemmert de opname van calcium en ijzer door het lichaam, wat tot zwakke botten en osteoporose kan leiden. Andere bijwerkingen zijn dorst en huiduitslag.

E330 - citroenzuur is wijdverspreid in de natuur en wordt gebruikt door de farmaceutische en voedselindustrie. Zouten van citroenzuur (citraten) worden in de voedselindustrie gebruikt als zuren, conserveermiddelen, stabilisatoren. In het medische veld wordt het gebruikt voor het conserveren van bloed.

Aroma’s - onbekende aromatische toevoegingen.

E211 - natriumbenzoaat wordt gebruikt als antibacterieel en antischimmel in de productie van sommige voedselproducten als jam, fruitsappen en fruityoghurt. Het wordt niet aangeraden aan astmapatiënten en mensen met een overgevoeligheid voor aspirine. Een onderzoek, dat geleid werd door Peter Piper bij de Britse Universiteit van Sheffield, toonde aan dat de samenstelling een opmerkelijke DNA-beschadiging veroorzaakt. Volgens Piper vernietigt natriumbenzoaat niet het DNA, maar wordt het gedeactiveerd. Dit kan leiden tot cirrose en degeneratieve ziektes als Parkinson.

Marketing

Het komt erop neer dat ‘het geheime recept’ van Coca Cola simpelweg een reclamespel is. Welk geheim zou er moeten zijn, als het bekend is dat dit een zwakke oplossing is van cocaïne met conserveermiddelen, kleurstoffen, stabilisatoren, etc. Dat wil zeggen dat dit een gelegaliseerde cocaïneverslaving is plus puur vergif. Cola light is nog erger, vanwege de suiker vervangende aspartaam, een puur neurotoxisch vergif.

Een paar kopjes cafeine houdende koffie per dag bied gezondheidsvoordelen,
Positieve effecten van koffie gebruik
Minder kans op nierstenen
Minder kans op diabetes type 2
Goede invloed op hart- en vaatziekten, de antioxidanten, die in koffie voorkomen gaan ontstekingsreakties in het lichaam tegen, waardoor de kans op hart en vaatziekten afneemt. Wie een tot vier koppen koffie per dag drinkt, loopt 20% minder risico kransslagadervernauwing te krijgen dan mensen die helemaal geen koffie drinken of meer dan vier koppen per dag. Thee heeft overigens hetzelfde effect, maar nog iets sterker.
Gaat veroudering tegen
Helpt bij herstel van een infectie en verkoudheid.
Stemming wordt positief beïnvloed.
Concentratievermogen en alertheid verbeteren.
Kans op ziekte van Alzheimer verkleint
Bevat mineralen en vitamine B3
Verlaagt het risico op aandoeningen aan de lever als levercirrose.

Prednison veroorzaakt ook extra systolen evenals sommige bloeddrukmedicatie.Ook het aanwezige tramadol in Zaldiar kan hartkloppingen geven,

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: extrasystolen

Bericht door Willy » zo feb 01, 2015 5:30 pm

Afvallen lees mijn ebook eens

http://www.coradefluiter.nl/general/pub ... ENA1-3.pdf

Reuma? Geen granen meer, dus geen brood wat je HEEL lekker vindt en een Eskimo worden
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

kaaatje1953
Nieuw in dit forum
Berichten: 10
Lid geworden op: di nov 04, 2014 8:04 pm
Locatie: Den Haag

Re: extrasystolen

Bericht door kaaatje1953 » ma feb 02, 2015 5:12 pm

Bedankt voor de antwoorden. Ik weet het, cola is vergif. Gek he, dat we dat dan toch tot ons willen nemen terwijl we dat weten...in mijn geval beperkt het zich tot enkele malen in de zomer. Granen is een ander geval, daar ben ik echt wel een beetje aan verslaafd!
Ik ga zeker het boek over afvallen lezen.
Groet,
Caroline

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: extrasystolen

Bericht door Willy » di feb 03, 2015 8:44 pm

Het is een begin maar niet genoeg, maar dat weet je denk ik wel
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

kaaatje1953
Nieuw in dit forum
Berichten: 10
Lid geworden op: di nov 04, 2014 8:04 pm
Locatie: Den Haag

Re: extrasystolen

Bericht door kaaatje1953 » do feb 26, 2015 3:36 pm

Het boek van Cora de Fluiter is buitengewoon interessant en wetenschappelijk onderbouwd.
Dat is met veel voedings- en gezondheidsadviezen tegenwoordig wel anders. Dank en respect voor Cora de Fluiter!
Ik ga de bloedwaardes e.d. precies laten onderzoeken.
Ben overigens begonnen met een calcium antagonist Verapamil en heb daar vooralsnog baat bij.
De extrasystolen zijn verminderd naar een "leefbaar" niveau.
Nu de rest nog... :)

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: extrasystolen

Bericht door Willy » do feb 26, 2015 6:10 pm

Cora is mijn vrouw ik zal het haar melden :D
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

mjers
Nieuw in dit forum
Berichten: 3
Lid geworden op: wo apr 01, 2015 4:34 pm

Re: extrasystolen

Bericht door mjers » wo apr 01, 2015 9:29 pm

Beste Kaat,

Ik bestudeer het fenomeen "extrasystolen" al enkele jaren en ben heel benieuwd hoe het ondertussen met je gaat?

Plaats reactie