Wel of geen Statine

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
Sten
Nieuw in dit forum
Berichten: 7
Lid geworden op: di feb 25, 2014 3:53 pm

Wel of geen Statine

Bericht door Sten » ma mar 10, 2014 9:07 pm

Sinds een maand ben ik gestopt met het gebruik van Simvastatine. Deze slikte ik vanaf november 2013 nadat er atherosclerose bij mij was vast gesteld. Mijn cholestrol-waardes zijn ongestoord.

De cardioloog vindt het stoppen zeer onverstandig, omdat het niet alleen de lipiden in het bloed verbeterd maar ook plaque stabiliseert en anti-inflammatoire werkt.

Op jouw site en menig ander complementaire sites worden statines sterk bekritiseerd. De werking is nooit goed aangetoond. Ze zijn mogelijk kankerverwekkend en hebben veel bijwerkingen.

Daarnaast heb ik als voorbeeld een vader die op zijn 60e ernstige hartproblemen had. ( by-pass, PTCA, Infarct). Mede dankzij Ascal, Betablokker en Statine is hij nu ruim 20 jaar klachtenvrij en nog steeds cardiaal gezond.

Ik vind het een erg moeilijke beslissing.
Ik weet dat ik deze uiteindelijk zelf moet maken, maar wat vinden jullie hier van?

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: Wel of geen Statine

Bericht door Willy » ma mar 10, 2014 11:08 pm

Wat een goede vraag Sten!

Velen worstelen met deze vraag, ik ook een half jaar geleden

Mijn cholesterol was 8,5 en moest naar 6,5 maar de huisarts keek me aan en zei

En statine wil je zeker niet he?

Nee die wilde ik niet. Want er is geen enkel bewijs dat cholesterol een risico factor is voor hart en vaatziekten. Bovendien is er veel bewijs dat statines het risico op diabetes type 2 verhogen en dat de productie van Q10 essentieel voor je hart afneemt in je lichaam.

Ik heb dus mijn cholesterol wat verlaagd met wat pillie willie truukjes :D

Maar.........

Bij jou speelt er waarschijnlijk een ander probleem, een lichte chronische ontsteking. Die zorgt voor kleine wondjes in je vaatwand en dat heet atherosclerose.

Statines kunnen deze ontsteking reactie verminderen, maar dat kan een kruimeltje aspirine en een totaal ander dieet ook. Als je CRP waarde hoog normaal of te hoog is speelt dat bij jou.

Het kan ook dat jow lichaam ondanks goede cholesterol waarden te veel zeer kleine LDL particles maakt. Die zijn erg schadelijk maar dat kan worden onderzocht door een LAB in Weert

Jij beslist.

Je kan de bijwerkingen van statines (diabetes, Q10) verminderen door minder snelle koolhydraten te eten en 60mg Q10 per dag te nemen.
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

Sten
Nieuw in dit forum
Berichten: 7
Lid geworden op: di feb 25, 2014 3:53 pm

Re: Wel of geen Statine

Bericht door Sten » di mar 11, 2014 1:46 am

Kijk daar kan ik wat mee.

Met Adrienne in Weert heb ik inmiddels een afspraak om mijn bloedvetten goed door te nemen.

Bedankt voor je adviezen,
Stan

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: Wel of geen Statine

Bericht door Willy » di mar 11, 2014 12:11 pm

Adrienne is erg kundig op dat vlak en de therapeut op het fibromyalgie forum
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

Plaats reactie