cardiomyopathie,jicht en diabetes.

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
JMB
Bekende op het forum
Berichten: 23
Lid geworden op: do nov 14, 2013 4:15 pm

cardiomyopathie,jicht en diabetes.

Bericht door JMB » do dec 12, 2013 3:26 pm

Mijn naam is Jan, een man dus en ik ben 63 jaar oud. Ik zal eerst de gewenste vragen beantwoorden met daarna als aanvulling nog een korte beschrijving.
Ik merkte het voor het eerst in 1982 of 1983 met warmlopen voor een voetbalwedstrijd het werd mij zwart voor de ogen en ik ging door de knieen.
De cardioloog noemt deze ziekte hypertrofische cardiomyopathie.
Volgens hem is het ontstaan door erfelijkheidsfactoren.
Pompfunctie is volgens mij nooit gemeten, mij niet bekend in ieder geval.
Medicijngebruik:
Allopurinol 1x daags 100mg (jicht) Metoprolol 1x daags 100mg (betablokker) Perindopril 1x daags 4mg (bloeddruk) Acenocoumarol 1x daags vlgs voorschrift bloedverdunners) Metformine 3X daaags 500mg (diabetes type 2).
Mijn bloeddruk was in november j.l. 165 en 95.
Mijn hartslag was 60.
Ritmestoornissen die ik heb zijn soms 1 of meerdere keren achtereen een slag missen. Dit kan soms dagen tot weken aanhouden en daarna ook weer weken uitblijven.
Mijn Moeder had dit ook toen ze nog leefde en 1 van mijn 4 broers heeft dit ook, ik denk in een iets mildere vorm als ik.
Onderzoek aan mijn lies en nek heb ik niet gehad.
Dikke enkels heb ik momenteel niet maar werd me bij de laatste controle in november wel in het vooruitzicht gesteld door de cardioloog.
Voedingsrestricties, ja i.v.m. Diabetes. Vochtrestricties nog niet dwingend maar zou in de toekomst wel aan te raden zijn.
Ik kom de trap nog wel op, maar dan heel rustig aan.
Bij inspanning ben ik inderdaad snel benauwd.
Ik gebruik nagenoeg geen suiker.
Ik heb geen allergieen.
Ik ben 174 cm lang en weeg 77 kg. Dus geen overgewicht volgens mij.
Ik ben in 2008 gediagnosticeerd voor diabetes.


Even in het kort hoe het nu met mijn gezondheid is gesteld.
Ik ben in 1982 of 1983 voor hartonderzoek in het ziekenhuis geweest, na een cadiogram een echo-onderzoek en een long bespiegeling stelde men vast dat ik last had van hyperventilatie. Ik ben ongeveer een jaar later nog eens bij een iriscopiste annex voetzoolreflexie therapeut geweest die mij er heel bedachtzaam op wees dat er iets met mijn hart niet goed was, maar ze kon niet zeggen wat precies. Zij gaf me de raad om naar een cardioloog te gaan waar zij ooit stage had gelopen. Met dat gegeven ben ik teruggegaan naar mijn huisarts voor een verwijskaart. Dat is niet gelukt omdat mijn huisarts geen goed woord over had voor zo'n mens die volgens hem zijn patient (ik dus) alleen maar bang maakte. Daarna heb ik er maar mee leren leven totdat het in 2003 helemaal niet meer ging. In 2005 ben ik aan mijn hart geopereerd, een verdikte hartspier waar iets van is weggehaald zodat het bloed weer een meer vrije doorgang kreeg. Ook is de mitralisklep door een kunstklep vervangen. Dat is allemaal goed geslaagd en was blij dat ik zogezegd weer wat meer lucht had. Daarna een aantal jaren genoten van een redelijk zorgeloze gezondheid. In 2008 of 2009 werd mij door de cardioloog verteld dat ik suikerpatient was. De jaren daarvoor waren de suikerwaarden in mijn bloed al steeds hoger geworden wat ik toen al erg vreemd vond, wat ik ook heb gezegd, maar de artsen blijkbaar niet en men had er ook geen verklaring voor. Onlangs heb ik op een site een artikel gelezen waarin men beweerde dat bij gebruik van medicijnen als betablokkers de kans op ontwikkeling van "diabetes type 2" aanmerkelijk zou toenemen. Misschien is dat voor mij wel de boosdoener.... Ondertussen slik ik dagelijks 3x 500 mg Metformine om de ziekte onder kontrole te houden. Verder begin ik momenteel weer wat sneller vermoeid te geraken en krijg ik vaak een paarse kleur in mijn gezicht. Bij de laatste echo-contole van mijn hart kwam naar voren dat mijn rechterhartkamer sterk vergroot was en daarom minder sterk kon knijpen. Dat was volgens de Cardioloog waarschijnlijk de oorzaak van mijn snelle vermoeidheid. Mijn bloeddruk was ook aan de hoge kant (95 en 165). Hij vertelde mij dat hij eigenlijk niets voor mij kon doen om verbetering krijgen. Ik moest er rekening mee houden dat ik problemen met vochtophopingen kon verwachten in de toekomst. Het enigste wat ik kon doen was mijn conditie zo goed mogelijk in stand houden, (lopen fietsen en zwemmen). Voor de volledigheid nog even dit, sinds ongeveer 1993 heb ik ook last van jicht, was een bijwerking van het gebruik van plaspillen die mij waren voorgeschreven. Dus nu is mijn hoop op jullie gevestigd voor een mogelijke verbetering van mijn gezondheid.

Met vriendelijke groet,
Jan.

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: cardiomyopathie,jicht en diabetes.

Bericht door Willy » vr dec 13, 2013 3:53 pm

Hallo Jan

Wil graag je Hb1Ac, CRP, Pro-BNP, Vitamine D waardes

Als deze waarden niet hebt vraag dan de huisarts dit onderzoek te doen

Wil ook je pomp functie EJF in %, vraag dat op bij de cardio
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

JMB
Bekende op het forum
Berichten: 23
Lid geworden op: do nov 14, 2013 4:15 pm

Re: cardiomyopathie,jicht en diabetes.

Bericht door JMB » vr dec 13, 2013 7:06 pm

Hallo Willie,

Ik zal proberen om alle gegevens nog dit jaar boven water te krijgen.

Met vriendelijke groet,
Jan.

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: cardiomyopathie,jicht en diabetes.

Bericht door Willy » za dec 14, 2013 5:00 pm

Prima een goede behandeling begint bij een juiste diagnose

Ik verdenk je nl op klachtenbeeld van een verminderde pompfunctie

Vraag dan meteen of de cardio bezwaar heeft dat je supplementen gaat gebruiken om je gezondheid te verbeteren
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

JMB
Bekende op het forum
Berichten: 23
Lid geworden op: do nov 14, 2013 4:15 pm

Re: cardiomyopathie,jicht en diabetes.

Bericht door JMB » di dec 24, 2013 12:40 pm

Hallo Willie,
Ik heb geprobeerd de gevraagde gegevens beschikbaar te krijgen. Dat is mij maar voor een klein gedeelte gelukt. De pompfunctie EJF was 70% een echo-meting van begin 2012, een meer recente meting was er niet, volgens de cardiologie assistente. Ik heb geen contact gehad met mijn cardioloog omdat die pas op 2 januari weer op zijn werk is, de assistente heeft de vraag over supplementen bij hem neergelegd. De Hb1Ac is 53 momenteel. De overige gegevens, CRP, Pro-BNP en Vitamine D waarden had mijn huisarts niet voor handen. Hij heeft er geen bezwaar tegen als ik mijn licht eens opsteek bij een andere (alternatieve) arts maar hij wil niet meewerken aan een bloedonderzoek voor de ontbrekende gegevens. Ik weet op dit moment dus niet hoe ik die gegevens gewaar moet worden, misschien dat jij hiervoor een oplossing hebt? Of een meer cooperatieve huisarts zoeken misschien?

Met vriendelijke groet,
Jan.

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: cardiomyopathie,jicht en diabetes.

Bericht door Willy » di dec 24, 2013 2:27 pm

EJF van 70% is vreemd normaal is het maximum 60% controleer dat nog eens

Als je besluit het hartfalen protocol te volgen heb je een arts nodig die voor jou dit onderzoek doet.

Dat kan de cardiloog zijn maar daar kom je niet zo vaak

Liever dus een huisarts

Je kan nog eens met de huisarts overleggen om hem te vertellen dat ik dit soort onderzoek nodig heb om objectief te kunnen beoordelen of je met de supplementen op de goede weg zit
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

JMB
Bekende op het forum
Berichten: 23
Lid geworden op: do nov 14, 2013 4:15 pm

Re: cardiomyopathie,jicht en diabetes.

Bericht door JMB » do dec 26, 2013 12:41 pm

Dag Willie,

Ik zal nog eens mijn best doen en er nog eens achteraan gaan.

Met vriendelijke groet,
Jan.

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: cardiomyopathie,jicht en diabetes.

Bericht door Willy » do dec 26, 2013 12:46 pm

Prima
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

JMB
Bekende op het forum
Berichten: 23
Lid geworden op: do nov 14, 2013 4:15 pm

Re: cardiomyopathie,jicht en diabetes.

Bericht door JMB » do jan 23, 2014 2:16 pm

Hallo Willie,

Ben eindelijk zover met het bloedonderzoek.

Vitamine D waarde heeft men helaas niet door gegeven.

Wat ik wel heb:
Leukocyten: Waarde 5,5 Normaal 4/10
Neutrofiele granulocyten, absoluut: Waarde 2,9 Normaal 1,5/7,5
C-reactieve protein (CRP): Waarde 2 Normaal -/10
NTpro brain natriuretic pept. (NTproBNP): Waarde 43 Normaal > -/20

Ik heb van de Cardiologie-assistente de bevestiging dat er geen bezwaar is tegen
voedingssupplementen.
Heb ook de EJF waarde van 70% nagevraagd, dit stond wel zo opgeschreven, (was eind 2011, zei ze). Dat deze waarde maar max. 60% kan zijn moest ik zelf maar bij de eerstvolgende controle in april met de Cardioloog bespreken.

Hopelijk kun je hier iets mee.
Met Vriendelijke Groet,
Jan.

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: cardiomyopathie,jicht en diabetes.

Bericht door Willy » do jan 30, 2014 6:07 pm

Nog een laatste vraag Jan voor ik je toegang geef tot het behandelingsforum

Zou je huisarts willen mee helpen? Hij zou af en toe wat bloedonderzoek moeten doen en een supplement dat als geneesmiddel te krijgen is voorschrijven.

Zou je dat willen vragen

Als dat niet kan gaan we gewoon door hoor maar het zou zaken eenvludiger en goedkoper maken
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

JMB
Bekende op het forum
Berichten: 23
Lid geworden op: do nov 14, 2013 4:15 pm

Re: cardiomyopathie,jicht en diabetes.

Bericht door JMB » do feb 06, 2014 3:54 pm

Hallo Willie,

Ik heb mijn huisarts nog eens gevraagd, hij wil wel af en toe een bloedonderzoek doen en ook eventueel voedingssupplementen die hij kent en waarvan hij weet wat ze doen wil hij wel voorschrijven.
Waar hij geen weet van heeft daar kan en wil hij niet aan meewerken.

Met vriendelijke groet,
Jan.

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: cardiomyopathie,jicht en diabetes.

Bericht door Willy » do feb 06, 2014 3:58 pm

Ik geef je toegang

Plaats daar een kort bericht met wat je precies hebt
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

Plaats reactie