Kramp op de borst

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
yvon02040
Nieuw in dit forum
Berichten: 8
Lid geworden op: do nov 28, 2013 2:34 pm

Kramp op de borst

Bericht door yvon02040 » do nov 28, 2013 7:19 pm

Hallo,

Ik ben Yvonne, 57 jaar en ik heb al ongeveer 3 jaar pijn op de borst bij het hoge trappen lopen en tegen wind in fietsen. Het wordt steeds erger, nu heb ik het sinds een paar maanden al bij steeds kleinere stukjes lopen, koude wind, fietsen, trappen, kortom, een paar keer per dag.
Ik pas mezelf aan aan de klachten en voel me zo oud, bovendien is het pijnlijk, moet steeds stoppen, tot het afzakt en kan dan weer verder.

Ik gebruik sinds 2000 al nifedipine en bisoprololfumaraat, sinds 2 maanden ook ascal. En Pantozol.
Ik had toen een hele hoge bloeddruk en hartkloppingen, overslaan enz.

Ben 4 weken geleden door huisarts weer naar cardioloog verwezen,( ik heb 2 jaar geleden al eens op de eerste harthulp gelegen, gefietst, ecg, foto. Alles toen ok.)
Nu 2 weken geleden een CT angiogram gehad, beelden waren onduidelijk, dus cardioloog besloot om hartkatheterisatie te doen. Die heb ik afgelopen maandag gehad. 1 kransslagader licht vernauwd, maar "het hart aan de linker kant doet iets anders dan normaal, waarschijnlijk van iets uit het verleden, misschien van uw bestraling".
Ik heb 8 jaar geleden borstkanker gehad, met alle toeters en bellen, maar geen bestraling, wel chemo dus.
Maar daar kan het niet aan liggen volgens arts.
Ik heb toch duidelijk andere dingen gelezen en gehoord, chemo kan wel zeker weefsel beschadigen.

Hij denkt dat mijn klachten niet komen van die licht vernauwde ader.
Kunnen mijn klachten, die zo duidelijk lijken op angina pectoris, ook van iets anders komen, een probleem aan het hart zelf?

Ik krijg volgende week nog een hartspierscintigrafie en een echo. Maar arts verwacht daar geen bijzonderheden van.

Ik ben behoorlijk onzeker, omdat de pijn erg mijn doen en laten beheerst.
Heeft u hier wel eens van gehoord, ervaringen van anderen?

vr groet Yvonne

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: Kramp op de borst

Bericht door Willy » do nov 28, 2013 8:00 pm

Hallo Yvon

Momenteel is er geen therapeut beschikbaar op het forum, Corrij die moest stoppen vanwege persoonlijke reden. Ik kan je maar beperkt helpen

Je hebt angina pectoris http://nl.wikipedia.org/wiki/Angina_pectoris

En ik ben het NIET met de cardio eens dat chemo GEEN hartproblemen kan veroorzaken.

Zie laatste paragraaf van mijn artikel over cardiomyopathie http://cardiomyopathie-hartfalen.pillie ... len.10.php

Kijk ook naar de wetenschappelijke studies en kijk of je jouw borstkanker situatie hier in herkent
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

yvon02040
Nieuw in dit forum
Berichten: 8
Lid geworden op: do nov 28, 2013 2:34 pm

Re: Kramp op de borst

Bericht door yvon02040 » za nov 30, 2013 1:28 pm

Hallo Willy,

Bedankt voor je antwoord, ik heb de link bekeken, ik had zelf ook al het een en ander gelezen over de schade die chemokuren kunnen aanbrengen.
Wil niet zeggen dat het inderdaad daar van komt natuurlijk, dat gaan we deze week zien.

Ik vraag me alleen af, de klachten die ik heb zijn duidelijk Angina Pectoris, maar is dat ook een symptoom van hartfalen?

Ik heb ook iets gelezen over syndroom X, dat de kleine bloedvaatjes dicht zitten, niet de kransslagaders, maar dat je daar ook behoorlijk pijn van kan hebben.
Hoop dat ze dat ook kunnen zien bij een hartspierscintigrafie.

Ik zag ook een website van een dame die na de chemo hartfalen heeft, stond ook een link op naar jouw site over orthomoleculaire voeding/supplementen.

Eerst maar even de komende testen afwachten.

vriendelijke groet Yvonne

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: Kramp op de borst

Bericht door Willy » za nov 30, 2013 1:36 pm

Je hebt gelijk Yvon een juiste diagnose is van onschatbare waarde voor de behandeling

In principe komt angina = hartkramp voor als het hart te weinig zuurstof krijgt om te functioneren

Micro vasculaire problemen kunnen dit veroorzaken

dus je moet van de cardio te horen krijgen dat dit idd zo is.

Ze geven je dan waarschijnlijk meer vascodilators, zoals digoxine

Meld je weer op dit forum in dit draadje als er meer duidelijkheid is
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

yvon02040
Nieuw in dit forum
Berichten: 8
Lid geworden op: do nov 28, 2013 2:34 pm

Re: Kramp op de borst

Bericht door yvon02040 » za nov 30, 2013 3:34 pm

Doe ik, dank je wel!

Fijn weekend, groet Yvonne

yvon02040
Nieuw in dit forum
Berichten: 8
Lid geworden op: do nov 28, 2013 2:34 pm

Re: Kramp op de borst

Bericht door yvon02040 » wo dec 11, 2013 2:42 pm

Hallo Willy,

Vandaag uitslag gehad: scan liet geen zuurstoftekort zien, echo liet licht lekkende kleppen zien maar volgens cardioloog, is dat te wijten aan een slecht beeldmateriaal ?? Vreemd antwoord vond ik.
Hij zei dat ik kransslagaders had die spastisch waren, zich samentrekken tijdens inspanning ipv verwijden.
Heb nu ophoging van nifedipine naar 60 mg, simvastatine voor de lichte versmalling van 1 kransslagader, promocard durette voor chronisch gebruik 60 mg.

Ben niet blij met zoveel medicatie, heb ook nog bisoprololfumaraat en ascal.
Operatie hoeft nu gelukkig niet, maar omdat ik onwijs heftige klachten heb, bij stukje lopen van paar honderd meter al, ben ik pas gerust als de medicijnen wat gaan doen.

Als ik over een maand geen verbetering voel, ga ik voor second opinion naar ander ziekenhuis.

vr groet Yvonne

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: Kramp op de borst

Bericht door Willy » do dec 12, 2013 2:11 pm

Is bij jou ook dmv een echo gecontroleerd of je pomp functie goed is. een goede pompfunctie EJF zou tussen de 55 - 60% moeten liggen. Kijk eens of dit gedaan is en wat jouw EJF waarde is.
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

yvon02040
Nieuw in dit forum
Berichten: 8
Lid geworden op: do nov 28, 2013 2:34 pm

Re: Kramp op de borst

Bericht door yvon02040 » do dec 12, 2013 7:01 pm

Daar moet ik dan even over bellen, heeft hij ook niks over gezegd.
Ik ben vandaag begonnen met de nifedipine dubbele dosis, met de bisoprolol.
Had er direct last van, zo'n onrust door mn hele lijf, leek wel paniekaanval (heb ik eerder gehad) hartkloppingen, niet fijn dus. Ik bedacht opeens dat ik een paar glazen cranberrysap had gedronken, weet van grapefruitsap dat het niet mag, maar geen idee wat het voor effect heeft. Weet jij dat?
Heb namelijk gelezen dat cranberrysap net zoals grapefruit sap reactie geeft.

Heb zo'n tegenzin om die nifedipine te verhogen, boven ook nog de promocard en simvastatine. Denk dat mn lijf helemaal ertegen in gaat.

groetjes Yvonne

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: Kramp op de borst

Bericht door Willy » do dec 12, 2013 9:32 pm

Je gebruikt een calcium blokker en een beta blokker

nifedipine

http://www.apotheek.nl/Medische_informa ... 04&rId=318

bisoprolol

http://www.apotheek.nl/Medische_informa ... 98&rId=150

Die laatste zou de hartslag moeten verlagen

Cranberry is geen probleem grapefruit wel

Ik denk dat je een nieuw pilletje misschien een beetje eng vindt

Als je dat soort problemen ervaart ga dan even naar buiten, als je een tuin hebt ruim dan wat blaadjes op

Afleiding dus
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

yvon02040
Nieuw in dit forum
Berichten: 8
Lid geworden op: do nov 28, 2013 2:34 pm

Re: Kramp op de borst

Bericht door yvon02040 » di jan 07, 2014 12:01 pm

Hallo,

Ik wens je eerst een positief, gezond 2014!

Inmiddels ben ik vanaf 11 december begonnen met nifedipine dubbele dosis, had toch een aantal dagen onrustig gevoel in mn lijf, maar dat gaat nu goed. Alleen doet het niet zoveel, dus zou ik nu aan de promocard moeten beginnen. Merk alleen dat ik meer duizelig ben met opstaan, denk dat mn bloeddruk ook wat omlaag gaat.
Liever had ik advies of ik ook met orthomoleculaire supplementen mijn problemen op kan lossen. Is het verstandig om naar een therapeut in mijn omgeving te zoeken of kan ik via jullie advies krijgen?
Ik heb namelijk al gelezen op je site dat Maretak goed is voor de bloedvaten. Ik ben vorige maand gestart met capsules waarin Maretak, Meidoorn en Knoflook zit. Het zal wel lang duren voor er resultaat merkbaar is.
Weet ook niet of het de juiste dagelijkse dosering is. (60 mg Maretak en Meidoorn, 150 Knoflook). Het merk is Gezond en Wel.

Ik wil nog even melden dat ik doktersassistente ben, dus wel wat verstand van diverse medicatie en aandoeningen.

vriendelijke groet Yvonne en alvast bedankt!

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: Kramp op de borst

Bericht door Willy » wo jan 08, 2014 8:01 pm

Oke doktersassistent :D Wat is jouw EJF % (pompfunctie van het hart)

Kan je dat opvragen ze hebben een echo gemaakt.
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

yvon02040
Nieuw in dit forum
Berichten: 8
Lid geworden op: do nov 28, 2013 2:34 pm

Re: Kramp op de borst

Bericht door yvon02040 » ma jan 13, 2014 2:29 pm

Hallo,

Ik heb een telefonisch consult gehad met een andere cardioloog, die van mij gaat met pensioen.
Deze heeft nog eens alle uitslagen doorgekeken. Ik heb nog gevraagd of de pompfunctie is nagekeken, ja, zei hij, de pompfunctie is goed. Heb niet gevraagd hoeveel %, sorry.
Hij zag een klein littekentje, maar niet van belang. Hij zag licht lekkende kleppen, maar ook niet van belang. Tja.....dat geloof ik dan maar.
Maar...en nu komt het! Hij vond dat ik met de bisoprolol 5 mg en de nifedipine 60 wel een erg hoge dosering aan medicatie had. Nu nog de promocard erbij, vond hij helemaal te gek.
Dus nu advies van hem, stoppen met biso en nifedipine, geen promocard.
Heb nu 1 nieuwe Diltiazem 200 mg.
Ik neem ook de Simvastatine niet, die is voorgeschreven.

Ik neem wel capsules Maretak/Meidoorn/Knoflook + 1x per dag kop meidoornthee.
+ Omega 369 capsules. (oh dat had ik al geschreven zie ik)

Ik merk nog geen verbetering, maar gelukkig ook niet extra bijwerkingen (bijwerkingen die er al waren neem ik maar voor lief)

Dus, pompfunctie goed, maar % onbekend. Kan je daar iets mee?
Het nadeel van supplementen heb ik begrepen, dat het vaak jaren duurt voordat het iets doet. Klopt dat?

vriendelijke groet
de doktersassistente :D

yvon02040
Nieuw in dit forum
Berichten: 8
Lid geworden op: do nov 28, 2013 2:34 pm

Re: Kramp op de borst

Bericht door yvon02040 » ma jan 13, 2014 2:37 pm

Ik vergeet nog te melden, dat cardioloog dacht dat mijn klachten van de hoeveelheid medicijnen komt!

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: Kramp op de borst

Bericht door Willy » di jan 14, 2014 11:35 am

Dat kan wacht het even af en meld je dan weer hier. Probeer de EJF op te vragen
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

Plaats reactie