Vergroot Hart!

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
Prinsesje
Nieuw in dit forum
Berichten: 3
Lid geworden op: zo jun 09, 2013 4:49 am

Vergroot Hart!

Bericht door Prinsesje » zo jun 09, 2013 4:22 pm

Hallo,

Ik ben Mariëlle, 48 jr en heb vorige week een longfoto moeten maken, omdat ik last had van ophoesten slijm met bloed etc. Nu is daar naar voren gekomen dat ik een Vergroot Hart heb.

Kan iemand mij vertellen wat dat precies inhoud een Vergroot Hart, en of het gevaarlijk is?

Groetjes, Marielle

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » ma jun 10, 2013 12:17 pm

Hallo Marielle,

Is er op de uitspraak van een vergroot hart actie ondernomen?
Ben je door verwezen naar een cardioloog?
Een vergroot hart kan komen door een ziekte van de hartspier, maar bij sporters komt ook een vergroot hart voor zonder dat deze ziek zijn,

vriendelijke groet,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Prinsesje
Nieuw in dit forum
Berichten: 3
Lid geworden op: zo jun 09, 2013 4:49 am

Bericht door Prinsesje » ma jun 10, 2013 6:20 pm

Hallo Corrij,

Dankje voor je reactie.

Neen er is nog geen actie ondernomen, er is nog een kleine kans volgens de Huisarts dat het een vertekend beeld is, door te diep inademen voor de longfoto, moet over 2 weken terug komen, en gaan er foto´s gemaakt worden. De norm is geloof ik 6 of 0,6 en ik heb 16.

Ik moet eerst nog een Darm onderzoek, dus denk dat het daarom is dat de Huisarts even wil wachten.

Ik sport niet dus daar kan het niet aan liggen :D Heb zware Fm, dus vandaar dat ik niet kan sporten, ben blij dat ik een paar meter kan lopen. :-?

Hoe heet die ziekte als ik vragen mag?

Groetjes Mariëlle

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » ma jun 10, 2013 7:54 pm

Hallo Marielle,

Dit heet een cardiomyopathie.
Cardiomyopathie is een verzamelnaam voor ziekten van de hartspier. Allerlei ziekten kunnen de hartspier verzwakken. Meestal gebeurt dat door een afgesloten kransslagader of door een slecht werkende hartklep, maar soms gaat het om een afwijking van de hartspier zelf. In dat geval spreek je van cardiomyopathie. De term is uit drie delen samengesteld: cardio = hart, myo = spier, pathie = ziekte.

Cardiomyopathie leidt tot een verwijde dan wel een verdikte hartspier. In beide gevallen is de pompfunctie van het hart verzwakt en krijgen de weefsels en organen minder zuurstof. Bij een verwijde hartspier spreek je van gedilateerde cardiomyopathie, een verdikte hartspier noem je hypertrofische cardiomyopathie. Naast deze twee ziektebeelden bestaan er vormen van cardiomyopathie waarbij de hartspier zijn soepelheid verliest en verandert in stijf bindweefsel.
De verschillende cardiomyopathieën hebben gemeen dat de spiercellen in het hart zich afwijkend gedragen, hoewel de oorzaak van die afwijking heel verschillend kan zijn.

Ik denk dat je nu moet wachten tot er meer duidelijkheid is, vraag anders de huisarts naar de term cardiomyopathie,

vriendelijke groet,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Prinsesje
Nieuw in dit forum
Berichten: 3
Lid geworden op: zo jun 09, 2013 4:49 am

Bericht door Prinsesje » di jun 11, 2013 2:45 pm

Hallo Corrij,

Dankje weer voor je reactie, en info/uitleg :D

Groetjes, Marielle

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Re: Vergroot Hart!

Bericht door Willy » zo feb 09, 2014 8:40 pm

Hoe gaat het nu verder met je?
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

Plaats reactie