stoppen met Novartis Exforge?

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
dutch pete
Nieuw in dit forum
Berichten: 2
Lid geworden op: za jan 26, 2013 8:16 pm

stoppen met Novartis Exforge?

Bericht door dutch pete » za jan 26, 2013 8:40 pm

Hallo lotgenoten, ben nieuw op dit forum maar zit met een vraag die hier (Afrika - Namibia) niet te beantwoorden is:
Twee maanden geleden in Zuid Afika naar een dokter geweest voor een heel ander probleem en omdat ik een nieuwe patient was werd mijn bloeddruk opgemeten die een lezing gaf van 181 / 114. Veel te hoog (op dat moment). Heb Novartis Exforge 5/160/12,5 mg bloedverlagende pillen meegekregen voor 4 weken en heb meteen een bloeddrukmeter gekocht zodat ik dagelijks een aantal controles kon doen. Bloeddruk redelijk snel gedaald naar normale waarden, 120 / 80 tot 130 / 90. Na 4 weken terug en de dokter was tevreden met de verlaging maar zei dat ik nog 3 maanden moest door slikken (praktijk van de dokter is gesloten dus moet nu weer met een andere dokter beginnen). Bloeddruk de afgelopen 4 weken op goed niveau (na slikken sinds 8 weken) maar de laatste weken is de bovendruk regelmatig gedaald naar 100 of iets er onder. Ben dus nu GESTOPT met het nemen van deze pillen en zie de laatste dagen (bloeddruk controle 5 a 6 keer per dag) geen verhoging, iets waar op de bijsluiter voor wordt gewaarschuwd.
Slik normaliter nooit medicijnen (ben 59 jaar oud) dus hoop dat ook door een gezondere leefstijl ik geen Exforge meer hoef te slikken.
Heb ik er juist aan gedaan om zomaar te stoppen (blijf controleren) of spelen er andere werkingen mee in het gebruik van deze pil.
Hoop dat iemand mij een duidelijk antwoord kan geven want zit momenteel in de middle of nowhere (en de komende weken).
Bloedonderzoek gehad 2 maanden geleden en alles was ok. gew 84 kilo.
Dank.
ps kan een paar dagen duren voor ik kan reageren maar nogmaals elke reactie is welkom.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » ma feb 04, 2013 2:05 pm

Hallo,

Het hebben van een hoge bloeddruk komt je niet zomaar aanwaaien. Je kan niet van de ene op de andere dag last van hoge bloeddruk hebben. Het zal een aantal jaren duren voordat dit consistent wordt verhoogd en in 9 van de 10 gevallen kunnen we ergens de schuld (de oorzaak) aan geven! Hoge bloeddruk heeft niet zoals andere aandoeningen duidelijk symptomen.

De nummer 1 oorzaak van hoge bloeddruk is het niet meer goed kunnen samentrekken van aderen. Hierdoor zullen je aderen vernauwen met als direct gevolg dat je druk op de aderen omhoog gaat. Je hart moet dus harder pompen om dezelfde hoeveelheid bloed door je lichaam heen te pompen.

Dat je aderen vernauwen op door verschillende factoren komen. Factoren die we (gelukkig) vaak zelf onder controle hebben. Toch zijn er ook een aantal factoren waar we niets aan kunnen doen. Iemand kan genetische aanleg hebben om vernauwde aderen te ontwikkelen.

Normaal gesproken merk je niet dat je last hebt van hoge bloeddruk en er zijn geen overduidelijke symptomen merkbaar, vandaar dat ze het de stille moordenaar noemen. Soms merken mensen de volgende symptomen als ze al tijden last hebben van hoge bloeddruk:

hoofdpijn
duizeligheid
slecht zien
misselijk en overgeven
pijn op de borst en kortademigheid

Heb je toevallig stress, of heb je net een stressvolle tijd achter de rug?

En dan stress,er heerst duidelijk een correlatie tussen deze 2 vervelende aandoeningen. Maar het “leuke” is, is dat wanneer je de ene uitschakelt, dat de andere aandoening afneemt! Stressvolle situaties zorgen ervoor dat je bloeddruk (tijdelijk) omhoog schiet. Is er sprake van stress?

Het is nooit verstandig om op eigen houtje te stoppen met medicatie, beter doe je dit in overleg met de arts.

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

dutch pete
Nieuw in dit forum
Berichten: 2
Lid geworden op: za jan 26, 2013 8:16 pm

Bericht door dutch pete » di feb 05, 2013 12:37 pm

Dank Corrij voor de info. Ben een aantal dagen geleden weer begonnen met het innemen van Exforge omdat de bloeddruk weer omhoog was gegaan (130/91). Stress is zeker een factor in mijn leven dus probeer een manier te vinden om dat te verminderen? Van de symptomen die je noemt heb ik gelukkig geen last. Begin april voor een aantal maanden in Nederland dus zal daar een dokter raadplegen en tot dat moment elke dag "de pil"nemen.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » ma feb 11, 2013 12:27 pm

Hallo,

Lijkt mij zeker verstandig,

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Plaats reactie