Kleine hartafwijking in het hart

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
Seri
Nieuw in dit forum
Berichten: 7
Lid geworden op: za nov 17, 2012 1:29 am

Kleine hartafwijking in het hart

Bericht door Seri » za nov 17, 2012 1:31 am

Beste lezers,

Om te beginnen wil ik zeggen dat mijn vader, beide opa's en een oom aan hart is overleden. Twee oom's hebben vaker klachten van hart gekregen, dus onderzocht, geopereerd en ga zo maar door.

Omdat dit allemaal het geval is, verplichten ze ons om testen te doen elk jaar om te kunnen zien of er wat mankeert aan het hart. Dit is natuurlijk positief.

Uit het onderzoek is bij mij gebleken dat ik een kleine hartafwijking heb en ik ben een jongeman van 32 jaar.
Nu gaan ze een vervolgonderzoek erop zetten en misschien is het zelfs nodig om hartkarterasiatie te doen.
Ik ben ook docent op een vmbo school en denk dat de meesten van jullie zullen weten hoe de leerlingen tussen 12 en 17 jaar zich kunnen gedragen.

Moet ik bang zijn van een kleine hartafwijking?

Zijn er mensen met een ervaring met hartkarterisatie?

Zijn er mensen die mij iets kunnen aanraden?

Groeten Seri

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » ma nov 19, 2012 10:00 pm

Hallo Seri,

Waar zijn je familie leden aan overleden? Wat voor een soort hartfalen?
Je kunt vele dingen hebben die niet goed werken in een hart.
Weet je hoe ze de kleine afwijking noemen aan je hart?
Heb je nog andere klachten zoals een hoge bloeddruk, zijn er problemen met de bloedvetten?

Jouw vragen roepen weer vragen op zoals je ziet :D

Veel stress op school, of valt het mee?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Seri
Nieuw in dit forum
Berichten: 7
Lid geworden op: za nov 17, 2012 1:29 am

Bericht door Seri » wo nov 21, 2012 11:06 pm

Hoi Corrij,

Ze zijn aan hartinfarct overleden, maar hadden daarvoor geen problemen met hart.

Ik weet niet hoe ze die kleine afwijking noemen.

Bloeddruk en bloedvetten zijn normaak.

Er is inderdaad heel veel stress op school!!!!

Groetjes Seri

Seri
Nieuw in dit forum
Berichten: 7
Lid geworden op: za nov 17, 2012 1:29 am

Bericht door Seri » za nov 24, 2012 2:04 am

Vorige week heb ik twee testen moeten ondergaan.
De ene met inspanning en de andere zonder inspanning.
Op de eerste dag kreeg ik een spul ingespoten via mijn arm met een injectie en moest daarna ongeveer een kwartier fietsen. Daarna moest ik onder de scan.
Op de tweede dag kreeg ik weer een spul ingespoten via mijn arm met een injectie en nu moest ik zonder inspanning onder de scan.

Ze hebben geconstateerd dat er bij inspanning 2 segmenten niet werken bij mij en zonder inspanning alle segmenten wel werken.

Dokter zegt dat ze het zeker kunnen weten met een hartkarterisatie, maar dat ik het zelf mag gaan beslissen of ik het wil.

Wat raden jullie mij aan?

Seri
Nieuw in dit forum
Berichten: 7
Lid geworden op: za nov 17, 2012 1:29 am

Bericht door Seri » za nov 24, 2012 2:26 am

Corrij (therapeut) schreef:Hallo Seri,

Waar zijn je familie leden aan overleden? Wat voor een soort hartfalen?
Je kunt vele dingen hebben die niet goed werken in een hart.
Weet je hoe ze de kleine afwijking noemen aan je hart?
Heb je nog andere klachten zoals een hoge bloeddruk, zijn er problemen met de bloedvetten?

Jouw vragen roepen weer vragen op zoals je ziet :D

Veel stress op school, of valt het mee?

groetjes,
Corrij
Hoi Corrij,

Vorige week heb ik twee testen moeten ondergaan.
De ene met inspanning en de andere zonder inspanning.
Op de eerste dag kreeg ik een spul ingespoten via mijn arm met een injectie en moest daarna ongeveer een kwartier fietsen. Daarna moest ik onder de scan.
Op de tweede dag kreeg ik weer een spul ingespoten via mijn arm met een injectie en nu moest ik zonder inspanning onder de scan.

Ze hebben geconstateerd dat er bij inspanning 2 segmenten niet werken bij mij en zonder inspanning alle segmenten wel werken.

Dokter zegt dat ze het zeker kunnen weten met een hartkarterisatie, maar dat ik het zelf mag gaan beslissen of ik het wil.

Wat raden jullie mij aan?

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » zo nov 25, 2012 4:03 pm

Hallo Serie,

Ik zou de katherisatie wel laten doen, dan weet je meer.
Hartkatheterisatie is als onderzoek de gouden standaard voor de meest voorkomende hartziekte, namelijk slagaderziekte in de kransslagaders. Een gouden standaard wil in de geneeskunde zeggen: het onderzoek dat de meeste zekerheid biedt bij het stellen van een diagnose.

Bij hartkatheterisatie kijkt of luistert een cardioloog niet alleen van buiten het lichaam naar het hart, maar hij doet ook onderzoek in het hart en de kransslagaders zelf. Dat doet hij door een katheter (een heel dun slangetje) door de huid en via de bloedbaan naar de kransslagaders te leiden. Dan spuit hij via de katheter een wolk contrastvloeistof in de kransslagader, waarna het bloedvat en zijn vertakkingen stroomafwaarts op een röntgenfilmpje goed zichtbaar zijn.

De medische term voor hartkatheterisatie is coronair angiografie. Coronair wil zeggen ‘kransslagader’, angio en grafie zijn Griekse termen voor ‘bloedvat’ en ‘beschrijving’. De term hartkatheterisatie is inmiddels ingeburgerd.
Hartkatheterisatie is eigenlijk een verzamelterm voor een veelheid aan ingrepen waarbij katheters worden gebruikt, want katheters dienen meer doelen dan enkel contrastvloeistof in de kransslagaders spuiten. Zo kan een cardioloog tijdens een hartkatheterisatie de druk en het zuurstofgehalte meten in de verschillende ruimtes van het hart. Verder kan hij een vernauwing in een kransslagader behandelen door te dotteren. Hij kan hartritmestoornissen onderzoeken door elektrofysiologisch onderzoek en behandelen door een ablatie. Hij kan een aangeboren hartziekte zoals een gaatje in de tussenwand van het hart behandelen en zelfs een hartklep vervangen door een kunstklep.



Het resultaat van het onderzoek naar de kransslagaders is een serie filmpjes waarop de loop van de bloedvaten vrij nauwkeurig te zien is. Wat je ziet, zijn niet de bloedvaten zelf, maar de met bloed gevulde binnenruimte, het lumen. Eventuele vernauwingen zijn goed zichtbaar als versmallingen in het lumen.
De filmpjes zijn een soort wegenkaart van vertakkingen die voor ieder mens uniek zijn. De loop van de kransslagaderen is even persoonlijk als een vingerafdruk.

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Seri
Nieuw in dit forum
Berichten: 7
Lid geworden op: za nov 17, 2012 1:29 am

Bericht door Seri » di nov 27, 2012 4:13 am

Corrij (therapeut) schreef:Hallo Serie,

Ik zou de katherisatie wel laten doen, dan weet je meer.
Hartkatheterisatie is als onderzoek de gouden standaard voor de meest voorkomende hartziekte, namelijk slagaderziekte in de kransslagaders. Een gouden standaard wil in de geneeskunde zeggen: het onderzoek dat de meeste zekerheid biedt bij het stellen van een diagnose.

Bij hartkatheterisatie kijkt of luistert een cardioloog niet alleen van buiten het lichaam naar het hart, maar hij doet ook onderzoek in het hart en de kransslagaders zelf. Dat doet hij door een katheter (een heel dun slangetje) door de huid en via de bloedbaan naar de kransslagaders te leiden. Dan spuit hij via de katheter een wolk contrastvloeistof in de kransslagader, waarna het bloedvat en zijn vertakkingen stroomafwaarts op een röntgenfilmpje goed zichtbaar zijn.

De medische term voor hartkatheterisatie is coronair angiografie. Coronair wil zeggen ‘kransslagader’, angio en grafie zijn Griekse termen voor ‘bloedvat’ en ‘beschrijving’. De term hartkatheterisatie is inmiddels ingeburgerd.
Hartkatheterisatie is eigenlijk een verzamelterm voor een veelheid aan ingrepen waarbij katheters worden gebruikt, want katheters dienen meer doelen dan enkel contrastvloeistof in de kransslagaders spuiten. Zo kan een cardioloog tijdens een hartkatheterisatie de druk en het zuurstofgehalte meten in de verschillende ruimtes van het hart. Verder kan hij een vernauwing in een kransslagader behandelen door te dotteren. Hij kan hartritmestoornissen onderzoeken door elektrofysiologisch onderzoek en behandelen door een ablatie. Hij kan een aangeboren hartziekte zoals een gaatje in de tussenwand van het hart behandelen en zelfs een hartklep vervangen door een kunstklep.



Het resultaat van het onderzoek naar de kransslagaders is een serie filmpjes waarop de loop van de bloedvaten vrij nauwkeurig te zien is. Wat je ziet, zijn niet de bloedvaten zelf, maar de met bloed gevulde binnenruimte, het lumen. Eventuele vernauwingen zijn goed zichtbaar als versmallingen in het lumen.
De filmpjes zijn een soort wegenkaart van vertakkingen die voor ieder mens uniek zijn. De loop van de kransslagaderen is even persoonlijk als een vingerafdruk.

groetjes,
Corrij
Beste Corrij,

Zoals bekend bij iedereen zit er in elk complicatie risico's aan vast.
Wat zou het risico hier kunnen zijn?

Daarnaast is er bij de test uitgekomen dat er bij rust niks met mijn hart is, maar dat er bij inspanning twee segmenten niet werken.
Ik neem aan dat ze zo een karterisatie tijdens rust doen, dus tijdens dat ik stil op bed lig.
Kunnen ze dan wel zien wat er aan de hand is?

Aangezien het alleen bij inspanning is, want dat was ook mijn klacht.
Ik ging naar de arts om te zeggen, dat ik bij het sporten heel snel kortademig wordt en dat heeft nu duidelijkheid gekregen.

Mijn longfucntiearts zegt over de karterisatie, dat ik het zelf mag weten, maar dat ik nu eerst beter naast symbicort ook ventolin kan gaan gebruiken en zeker voor het sporten.
Dat ventolin niet erg is en dat ik daar over een paar maanden/jaar weer mee kan stoppen als het beter gaat.

Ik denk nu dus ook om eerst symbicort en ventolin te gebruiken en zo een 2-3-4 maanden aan te kijken en als ik dan echt geen verschil zie, dat ik dan toch die karterisatie laat doen.

Volgens de arts zit ik op het randje.
Minder dan 2 segmenten, dat is geen probleem.
Meer dan 2 segmenten is een probleem, maar bij mij zijn het 2 segmenten, dus net op het randje.

Groeten Seri

Seri
Nieuw in dit forum
Berichten: 7
Lid geworden op: za nov 17, 2012 1:29 am

Bericht door Seri » vr nov 30, 2012 1:45 pm

Corrij (therapeut) schreef:Hallo Serie,

Ik zou de katherisatie wel laten doen, dan weet je meer.
Hartkatheterisatie is als onderzoek de gouden standaard voor de meest voorkomende hartziekte, namelijk slagaderziekte in de kransslagaders. Een gouden standaard wil in de geneeskunde zeggen: het onderzoek dat de meeste zekerheid biedt bij het stellen van een diagnose.

Bij hartkatheterisatie kijkt of luistert een cardioloog niet alleen van buiten het lichaam naar het hart, maar hij doet ook onderzoek in het hart en de kransslagaders zelf. Dat doet hij door een katheter (een heel dun slangetje) door de huid en via de bloedbaan naar de kransslagaders te leiden. Dan spuit hij via de katheter een wolk contrastvloeistof in de kransslagader, waarna het bloedvat en zijn vertakkingen stroomafwaarts op een röntgenfilmpje goed zichtbaar zijn.

De medische term voor hartkatheterisatie is coronair angiografie. Coronair wil zeggen ‘kransslagader’, angio en grafie zijn Griekse termen voor ‘bloedvat’ en ‘beschrijving’. De term hartkatheterisatie is inmiddels ingeburgerd.
Hartkatheterisatie is eigenlijk een verzamelterm voor een veelheid aan ingrepen waarbij katheters worden gebruikt, want katheters dienen meer doelen dan enkel contrastvloeistof in de kransslagaders spuiten. Zo kan een cardioloog tijdens een hartkatheterisatie de druk en het zuurstofgehalte meten in de verschillende ruimtes van het hart. Verder kan hij een vernauwing in een kransslagader behandelen door te dotteren. Hij kan hartritmestoornissen onderzoeken door elektrofysiologisch onderzoek en behandelen door een ablatie. Hij kan een aangeboren hartziekte zoals een gaatje in de tussenwand van het hart behandelen en zelfs een hartklep vervangen door een kunstklep.



Het resultaat van het onderzoek naar de kransslagaders is een serie filmpjes waarop de loop van de bloedvaten vrij nauwkeurig te zien is. Wat je ziet, zijn niet de bloedvaten zelf, maar de met bloed gevulde binnenruimte, het lumen. Eventuele vernauwingen zijn goed zichtbaar als versmallingen in het lumen.
De filmpjes zijn een soort wegenkaart van vertakkingen die voor ieder mens uniek zijn. De loop van de kransslagaderen is even persoonlijk als een vingerafdruk.

groetjes,
Corrij
Beste Corrij,

De twee segmenten die bij mij niet werken bij inspanning is bij het punt van het hart.

Dokter zei dat er nu met dit onderzoek naar de spier is gekeken en met zo een katherisatie naar de bloedvaten gekeken zullen worden.
Dan zou het niet uitmaken of ik in rust ben of in spanning.

Hij heeft me bedenktijd gegeven en ook om te kijken hoe het gaat met een medicijn erbij.

Ik had eerst alleen symbicort en nu heb ik er ventolin bij gekregen.
Als dat echt nog steeds niet helpt, dat ik het dan toch moet laten doen.

Groeten

Seri
Nieuw in dit forum
Berichten: 7
Lid geworden op: za nov 17, 2012 1:29 am

Bericht door Seri » ma dec 10, 2012 2:13 am

Corrij (therapeut) schreef:Hallo Serie,

Ik zou de katherisatie wel laten doen, dan weet je meer.
Hartkatheterisatie is als onderzoek de gouden standaard voor de meest voorkomende hartziekte, namelijk slagaderziekte in de kransslagaders. Een gouden standaard wil in de geneeskunde zeggen: het onderzoek dat de meeste zekerheid biedt bij het stellen van een diagnose.

Bij hartkatheterisatie kijkt of luistert een cardioloog niet alleen van buiten het lichaam naar het hart, maar hij doet ook onderzoek in het hart en de kransslagaders zelf. Dat doet hij door een katheter (een heel dun slangetje) door de huid en via de bloedbaan naar de kransslagaders te leiden. Dan spuit hij via de katheter een wolk contrastvloeistof in de kransslagader, waarna het bloedvat en zijn vertakkingen stroomafwaarts op een röntgenfilmpje goed zichtbaar zijn.

De medische term voor hartkatheterisatie is coronair angiografie. Coronair wil zeggen ‘kransslagader’, angio en grafie zijn Griekse termen voor ‘bloedvat’ en ‘beschrijving’. De term hartkatheterisatie is inmiddels ingeburgerd.
Hartkatheterisatie is eigenlijk een verzamelterm voor een veelheid aan ingrepen waarbij katheters worden gebruikt, want katheters dienen meer doelen dan enkel contrastvloeistof in de kransslagaders spuiten. Zo kan een cardioloog tijdens een hartkatheterisatie de druk en het zuurstofgehalte meten in de verschillende ruimtes van het hart. Verder kan hij een vernauwing in een kransslagader behandelen door te dotteren. Hij kan hartritmestoornissen onderzoeken door elektrofysiologisch onderzoek en behandelen door een ablatie. Hij kan een aangeboren hartziekte zoals een gaatje in de tussenwand van het hart behandelen en zelfs een hartklep vervangen door een kunstklep.



Het resultaat van het onderzoek naar de kransslagaders is een serie filmpjes waarop de loop van de bloedvaten vrij nauwkeurig te zien is. Wat je ziet, zijn niet de bloedvaten zelf, maar de met bloed gevulde binnenruimte, het lumen. Eventuele vernauwingen zijn goed zichtbaar als versmallingen in het lumen.
De filmpjes zijn een soort wegenkaart van vertakkingen die voor ieder mens uniek zijn. De loop van de kransslagaderen is even persoonlijk als een vingerafdruk.

groetjes,
Corrij
Hoi Corrij,

Ik weet niet waarom je niet meer reageert, maar zou het op prijs stellen als je voor de laatste keer zou kunnen reageren op de stukjes wat ik laatst heb geschreven.

Met vriendelijke groeten,

Serie

Plaats reactie