Myocarditis, Parvo, hartfalen

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
Jacobus
Bekende op het forum
Berichten: 27
Lid geworden op: ma okt 08, 2012 11:24 am

Myocarditis, Parvo, hartfalen

Bericht door Jacobus » ma okt 08, 2012 12:42 pm

Hallo,

Vandaag drie weken geleden werd ik tijdens het sporten duizelig. Ik dacht dat trekt wel weg. Ik ben gaan douchen en ben zelfs nog naar huis gefietst. Bij thuiskomst voelde ik me ontzettend slecht, onder meer druk op de borst en een zeer onrustig gevoel. Ik dacht aan aan hartaanval en heb twee aspirine genomen en 2.000 IU vitamine E ( lang geleden heb ik eens een boekje over vitamine E gelezen van dr. Shute ). Het werd erger zodat mijn vriendin uiteindelijk de doktersdienst heeft gebeld met als resultaat een ambulance voor de deur. Bij aankomst bleek mijn hartslag 227 te zijn en was het voor hen direct duidelijk dat ik naar het ziekenhuis moest.

In het ziekenhuis heb ik net geen shock gekregen, vlak voordat dit zou gebeuren ging de hartslag weer omlaag. Uit diverse bloedonderzoeken die avond en nacht bleek dat een bepaalde bloedwaarde steeg. Dit was geen goed teken zo begreep ik zodat ik die nacht nog werd verplaatst naar de afdeling hartbewaking. Ik heb vervolgens 2,5 week in het ziekenhuis gelegen, het risico zou te groot zijn, en heb diverse onderzoeken gehad, echo, MRI, 24-uurskastje ( holter? ), longfoto, longmri, hartkatheterisatie, biopt, inspanningstest, diverse bloedonderzoeken, hartfilmpje.

Vast kwam te staan dat de pompfunctie van zowel de linker als de rechter kamer verminderd is, dat sprake is van littekenweefsel en bindweefsel op/in(?) het hart. De oorzaak bleef lang onduidelijk. Uiteindelijk bleek dat in het hart het parvo-virus te zitten, niet in het bloed, en gaf de cardioloog aan dat dit de vermoedelijke oorzaak is. Inmiddels is een ICD geplaatst en heb ik twee medicijnen ( Perindopril tert-b en Bisoprololfumaraat ) die, zo begreep ik, ervoor moeten zorgen dat het hart niet verder groeit en ook dat de hartslag wordt verlaagd.

Veel vragen konden of werden door de verschillende cardiologen niet beantwoord.
1. wat is mijn prognose, hoe gaat dit verder?
2. op mijn vraag of Q10 wat zou zijn werd door twee cardiologen negatief gereageerd. ( desondanks ben ik hiermee inmiddels wel begonnen. )

Ik hoop op dit forum meer te weten te komen en ook advies over orthomoluculaire middelen.

Groeten,
Jacobus

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » di okt 09, 2012 3:47 pm

Hallo Jacobus,

Bij sommige mensen kan het veel voorkomende Parvovirus B19 leiden tot ernstig hartfalen.

Een van de Maastrichtse onderzoeken richt
zich op onverklaard hartfalen waarbij een
virus zich in het hart heeft genesteld. Zo’n
virus kan een ontstekingsreactie opwekken
(acute myocarditis) en op langer termijn het
hart verzieken. Het Parvovirus B19 is een
berucht voorbeeld. Waarom bij de een de
aanwezigheid van dit virus in het hart tot
een overdreven ontstekingsreactie kan leiden
– jaarlijks gaat het in Nederland om ongeveer
500 patiënten – en bij de ander weinig
problemen oplevert, is nog niet duidelijk.

Normaal wordt dat Parvovirus uitgeschakeld en blijft
het in het lichaam aanwezig. Het houdt zich
vooral schuil in het beenmerg.
De endotheelcellen van het hart vernieuwen
zich vanuit de beenmergstamcellen, waardoor
het Parvovirus meelift naar de endotheelcellen. Vervolgens geven die endotheelcellen
signalen af. Ontstekingscellen komen daarop
in actie en maken de hartspier ziek.

Ik begrijp uit je berichtje dat de cardioloog niet veel heil zit in het nemen van voedingssupplementen?

De prognose bij hartfalen is zeer variabel en onder andere afhankelijk van de ernst, de etiologie, de leeftijd van de patiënt, comorbiditeit en de reeds gebleken snelheid van progressie. Het effect van behandeling op de prognose is op individueel niveau vaak moeilijk te voorspellen.

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Jacobus
Bekende op het forum
Berichten: 27
Lid geworden op: ma okt 08, 2012 11:24 am

Parvovirus B19, second opinion, orthomoluculair

Bericht door Jacobus » di okt 09, 2012 5:33 pm

Corrij bedankt voor je reactie.

Ik overweeg om een second opinion te vragen aan een andere cardioloog. Graag zou ik willen weten of iemand goede ervaringen heeft met een bepaalde cardioloog, bij voorkeur een cardioloog die ervaring heeft met mijn ziektebeeld dus waarbij het Parvovirus B19 nog aanwezig is in het hart.

Graag zou ik meer willen weten over de mogelijkheden die er voor mij zijn via orthomoluculaire geneeskunde. Heeft iemand hiermee ervaringen in combinatie met een virusinfectie aan/van het hart? De cardiologen die ik heb gesproken over Q10 waren hier niet positief over. Ook toen ik een onderzoek noemde van een prof. dr. Mortensen uit Kopenhagen over Q10 werd hun interesse niet gewekt.

Inmiddels heb ik een artikel gevonden over het onderzoek in Maastricht waarbij sprake is van het Parvovirus B19 ( het heeft de titel "Virale cardiomyopathie aanpakken met antistoffen" en staat in "Bloedbeeld" van september ??. ). Ik kan niet beoordelen of sprake is van het zelfde ziektebeeld. Misschien moet ik contact opnemen met Maastricht.

Groeten,
Jacobus

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » di okt 09, 2012 8:04 pm

Hallo Jacobus,

Het kan nooit kwaad om een second opinion aan te vragen.
De meeste mensen hier op het forum hebben een idiopatische cardiomyopathie, dat wilt zoveel zeggen als oorzaak onbekend. Bij heel veel van hen wordt een virus als mogelijke oorzaak genoemd, bij jou wordt over het parvo virus gesproken alhoewel je daar geen 100% zekerheid over hebt.

Voor de orthomoleculaire aanpak maakt de oorzaak niet veel uit in de manier van aanpak.

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Plaats reactie