Hartfalen na een groot infarct

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
Geert47
Nieuw in dit forum
Berichten: 3
Lid geworden op: wo jul 11, 2012 10:46 pm

Hartfalen na een groot infarct

Bericht door Geert47 » wo jul 11, 2012 10:59 pm

Ik ben Gerard, 64 jaar en in de nacht van 29 februari op 1 maart 2012 ben ik opgenomen met een groot infarct.
Ik heb 9 dagen in het ziekenhuis gelegen waarvan 6 dagen op de hartbewaking.
Ben regelmatig duizelig en heb soms last van hartritmestoornissen. Volgens de cardioloog ook een laag ijzergehalte maar vind het niet noodzakelijk om daarvoor iets voor te schrijven.


Ik vraag me af of er vitamine zijn die ik kan nemen naast de medicijnen die zijn voor geschreven zoals:
Emcor 1,25 mg. 1 keer per dag
Amiodoran 1 tablet in de ochtend
Furomiside 2 x 20 mg
Pantoprazol 1 perdag
en nog een aantal zodat ik me weer wat beter ga voelen. Aan het hart zelf kunnen ze weinig meer doen is mij al verteld en daar zal ik me bij neer moeten leggen maar ik zou het prettig vinden om wat meer energie te hebben en niet altijd duizelig te zijn bij het opstaan.

Ik loop de trap weer op en af, kan ook wel weer wat om en in het huis doen.
Misschien dat ik hier advies kan krijgen

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » do jul 12, 2012 2:50 pm

Hallo Gerard,

Ik denk zeker dat we iets kunnen doen, maar dan wil ik weten of je arts geen bezwaar heeft tegen het nemen van voedingssupplementen om je gezondheid te verbeteren.

Op dit forum mogen wij geen supplementen advies geven.

De duizeligheid kan met de medicatie te maken hebben. Heb je hier last van bij plotselinge bewegingen?
Weet je toevallig hoe laag je ijzer gehalte is?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Geert47
Nieuw in dit forum
Berichten: 3
Lid geworden op: wo jul 11, 2012 10:46 pm

Hallo

Bericht door Geert47 » do jul 12, 2012 7:10 pm

Bedankt voor je berichtje.
Ik zal het met mijn arts moeten overleggen of hij bezwaar heeft.
Mijn ijzergehalte weet ik niet omdat er geen uitslagen aan mij zijn doorgegeven.
Wel dat het laag was.

Bij het opstaan heb ik last van duizeligheid. Dus vanaf bank opstaan of vanuit bed.
Ik denk ook dat het te maken heeft met de medicatie maar zou het graag wat minder hebben.

Af en toe ook hartritmestoornis en dat kan een groot probleem zijn als ik alleen ben.
Ik wil de uitslagen opvragen bij de arts maar die heeft op dit moment vakantie.

Maar zou er dan nog verbetering kunnen optreden bij dit grote infarct?

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » vr jul 13, 2012 2:36 pm

Hallo Gerard,

De werkzame stof in Emcor is bisoprolol.
Bisoprolol behoort tot de bètablokkers. Het verlaagt de bloeddruk, vertraagt de hartslag en vermindert de zuurstofbehoefte van het hart.
Een van de bijwerkingen-Duizeligheid of een licht gevoel in het hoofd, vooral bij opstaan uit bed of uit een stoel. Dit zou na enkele weken minder moeten worden.

Gedurende je leven ontstaan er vernauwingen in je slagaders. Je merkt daar meestal niets van. Ook in de kransslagaders, die je hart van bloed voorzien, kunnen vernauwingen ontstaan.

Dit proces heet slagaderverkalking of atherosclerose.
Als gevolg van slagaderverkalking verzwakt de vaatwand en er kunnen scheurtjes en wondjes ontstaan in de binnenbekleding. Het bloed reageert hierop door de wond te dichten met bloedstolsels.
Zo'n bloedstolsel kan losraken en ergens in een kransslagader blijven steken.

Als de bloedtoevoer daar helemaal afgesloten wordt, is er sprake van een hartinfarct. Een deel van de hartspier krijgt geen zuurstof meer en trekt niet meer samen. Dat gedeelte sterft geleidelijk af. Op deze plaats ontstaat een litteken. Dat kan je niet meer repareren.

Wat je wel kan doen is zorgen dat d.m.v. gezonde voeding, beweging en de juiste voedingsstoffen je gezondheid te optimaliseren om een volgend infarct te voorkomen.

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Geert47
Nieuw in dit forum
Berichten: 3
Lid geworden op: wo jul 11, 2012 10:46 pm

Bericht door Geert47 » za jul 14, 2012 10:19 am

Hallo Corrij,

Ik ben gestopt met roken. Drink geen cola meer.
Artsen konden niet zeggen waardoor dit is ontstaan behalve de factor roken.
We weten ook niet hoe lang het infarct heeft bestaan behalve dat er twee infarcten zijn geweest.

Gisteren is er nog een muga scan uitgevoerd om de pompfunctie van het hart te onderzoeken.

Moeten nu wachten op de uitslag die via de cardioloog moet komen maar die is met vakantie dus ik zit in de wacht.

Als ik geen toestemming krijg van de arts kan ik dan geen beroep doen om voedingssuplementen?

Groeten

Gerard

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » ma jul 16, 2012 2:34 pm

Hallo Gerard,

Het is uiteindelijk altijd je eigen beslissing of je wel of geen supplementen gaat gebruiken.
Wij vinden het alleen prettig als de arts daar ook achter staat,

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Plaats reactie