Last van hartbonzen

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
FranswaG
Nieuw in dit forum
Berichten: 2
Lid geworden op: ma jun 04, 2012 11:12 am

Last van hartbonzen

Bericht door FranswaG » ma jun 04, 2012 11:20 am

Hallo,

Ik heb sinds november 2011 erg last van hartbonzen. Overdag gaat het nog wel maar 's nachts heb ik veel last om in te slapen. Het lijkt alsof mijn hart in een koker zit en ik voel het kloppen over heel mijn lichaam.

Het hartritme is normaal, in rust 55 à 60 per minuut. Bloeddruk is normaal.
Gewicht 85 kg bij 1.85 m lengte. Leeftijd 63 jaar.
De cardioloog heeft geen problemen vastgesteld.
Ik heb ook al via acupunctuur geprobeerd maar dit helpt niet.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Dank voor de reaktie.
François

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » di jun 05, 2012 8:38 pm

Hallo,

Voortdurende elektrische prikkels zorgen ervoor dat het hart zo regelmatig klopt dat u het niet eens merkt. Als er echter een storing optreedt, kunnen hartkloppingen ontstaan een onregelmatig of bonkend gevoel in de borst omdat uw hart te snel klopt of een hartslag overslaat. Hartkloppingen kunnen wijzen op een ernstig hartprobleem, maar zijn vaker het gevolg van vermoeidheid, zorgen, ziekte of stress. Ze zijn misschien angstaanjagend, maar vereisen meestal geen medische behandeling.

Wat u eventueel zelf kunt doen,
•Zodra u merkt dat uw hart onregelmatig klopt, ga dan zitten en leg uw voeten omhoog.Adem langzaam en diep in en uit en laat uw buik bij het inademen uitzetten. Als u zich concentreert op die langzame, regelmatige beweging, zal uw hart waarschijnlijk snel zijn normale ritme terugkrijgen.
•Als de hartkloppingen blijven voortduren, doe dan de Valsal-va-manoeuvre. Knijp uw neus dicht, houd uw mond gesloten en probeer uit te ademen. Dat is natuurlijk niet mogelijk omdat uw mond en neus gesloten zijn, daarom zult u een druk voelen alsof u naar het toilet moet. De korte stijging van de bloeddruk die zich dan voordoet, zou moeten helpen het ritme van uw hart te herstellen. De techniek is genoemd naar een 18de-eeuwse Italiaanse anatoom,Antonio Maria Valsalva.
•Hoest krachtig. Net als bij deValsalva-manoeuvre verhoogt de druk in uw borstkas tijdens het hoesten. Soms volstaat dat om het ritme te herstellen. U kunt ook een ballon opblazen. Professionele zangers bevelen wel aan een ballon op te blazen om een versnelde hartslag en zenuwen door plankenkoorts te kalmeren.

Drink enkele slokken koud water. Niemand weet precies waarom dit helpt, maar bij sommige mensen is het probleem hiermee meteen opgelost. Volgens een bepaalde theorie drukt het water de slokdarm tegen uw hart en door die por zou het hartritme zich herstellen.

Ook schildklierproblemen kunnen hartkloppingen veroorzaken, is dit bij u gecontroleerd?

Heeft u ook regelmatig last van spierkrampen?
Gebruikt u medicatie?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

kijonne
Nieuw in dit forum
Berichten: 1
Lid geworden op: do sep 27, 2012 7:31 pm

Re: Last van hartbonzen

Bericht door kijonne » do sep 27, 2012 7:47 pm

Beste Francois,

Ik heb sinds 3 weken een onregelmatige hartslag en na zo'n onregelmatigheid (soms 3 snel na elkaar soms een halve of hele overgeslagen, de regelmatige slagen ertussen variëren, soms zitten er 5 normale slagen tussen; soms maar 1 of 2) voelt mijn hart als een op en neer springende peuter in mijn borstkas. Als ik druk en met mensen in contact ben heb ik er geen last van, maar zodra ik stil en geconcentreerd bezig ben voel ik het voortdurend. Op mijn linkerzij in slaap vallen lukt niet; ik word gek van het gebons.

Huisarts heeft bloeddruk opgemeten en die is met 110 /70 goed voor iemand van mijn leeftijd, ik ben 61 jaar. Roken doe ik al 31 jaar niet meer en ik zou dunner kunnen maar met 65kg op lengte 1,58 ben ik ook niet echt te dik. Huisarts vond het onschuldig en ik ben eigenlijk niet wijzer geworden wat de vooruitzichten zijn. Het is in de 3 afgelopen weken niet weg geweest. Ik vraag me nu af of ik hiermee moet leren leven. Hopelijk niet. De trucs in de reactie op jouw bericht heb ik geprobeerd: geen effect.

Hoe is het nu bij jou, nog steeds zelfde of is het inmiddels verdwenen.

kijonne


FranswaG schreef:Hallo,

Ik heb sinds november 2011 erg last van hartbonzen. Overdag gaat het nog wel maar 's nachts heb ik veel last om in te slapen. Het lijkt alsof mijn hart in een koker zit en ik voel het kloppen over heel mijn lichaam.

Het hartritme is normaal, in rust 55 à 60 per minuut. Bloeddruk is normaal.
Gewicht 85 kg bij 1.85 m lengte. Leeftijd 63 jaar.
De cardioloog heeft geen problemen vastgesteld.
Ik heb ook al via acupunctuur geprobeerd maar dit helpt niet.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Dank voor de reaktie.
François

FranswaG
Nieuw in dit forum
Berichten: 2
Lid geworden op: ma jun 04, 2012 11:12 am

Re: Last van hartbonzen

Bericht door FranswaG » di nov 06, 2012 1:40 pm

Dag Kijonne,
Het hartbonzen is nog steeds niet verdwenen. Het is enkele maanden minder geweest, overdag had ik er weinig last van en 's avonds viel het ook nog wel mee maar de laatste weken is het weer mis.
Ik ben dan maar weer naar de huisarts geweest, hij heeft een cardiogram genomen en alles is ok, hartslag regelmatig en rond 60x per minuut, bloeddruk op 120/70. Met ander woorden er is niks aan de hand. Toch maar weer laten doorverwijzen naar de cardioloog (in december)
De dokters kunnen blijkbaar dat gevoel niet meten laat staan verklaren.
Ik laat tweemaal per jaar mijn bloed controleren en alle waarden zijn goed.
Hoe gaat het met jou?
Groeten,
François

kijonne schreef:Beste Francois,

Ik heb sinds 3 weken een onregelmatige hartslag en na zo'n onregelmatigheid (soms 3 snel na elkaar soms een halve of hele overgeslagen, de regelmatige slagen ertussen variëren, soms zitten er 5 normale slagen tussen; soms maar 1 of 2) voelt mijn hart als een op en neer springende peuter in mijn borstkas. Als ik druk en met mensen in contact ben heb ik er geen last van, maar zodra ik stil en geconcentreerd bezig ben voel ik het voortdurend. Op mijn linkerzij in slaap vallen lukt niet; ik word gek van het gebons.

Huisarts heeft bloeddruk opgemeten en die is met 110 /70 goed voor iemand van mijn leeftijd, ik ben 61 jaar. Roken doe ik al 31 jaar niet meer en ik zou dunner kunnen maar met 65kg op lengte 1,58 ben ik ook niet echt te dik. Huisarts vond het onschuldig en ik ben eigenlijk niet wijzer geworden wat de vooruitzichten zijn. Het is in de 3 afgelopen weken niet weg geweest. Ik vraag me nu af of ik hiermee moet leren leven. Hopelijk niet. De trucs in de reactie op jouw bericht heb ik geprobeerd: geen effect.

Hoe is het nu bij jou, nog steeds zelfde of is het inmiddels verdwenen.

kijonne


FranswaG schreef:Hallo,

Ik heb sinds november 2011 erg last van hartbonzen. Overdag gaat het nog wel maar 's nachts heb ik veel last om in te slapen. Het lijkt alsof mijn hart in een koker zit en ik voel het kloppen over heel mijn lichaam.

Het hartritme is normaal, in rust 55 à 60 per minuut. Bloeddruk is normaal.
Gewicht 85 kg bij 1.85 m lengte. Leeftijd 63 jaar.
De cardioloog heeft geen problemen vastgesteld.
Ik heb ook al via acupunctuur geprobeerd maar dit helpt niet.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Dank voor de reaktie.
François

Plaats reactie