schrik

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
josemoralesbelmar
Nieuw in dit forum
Berichten: 1
Lid geworden op: zo feb 12, 2012 5:38 pm

schrik

Bericht door josemoralesbelmar » zo feb 12, 2012 6:03 pm

Een half jaar geleden heeft de cardioloog geconstateerd dat mijn hartspier was vergroot. Vermoedelijk door langdurige hoge bloeddruk. Afgelopen vrijdag vpoor controle weer naar decardioloog. Deze heeft mij aan het schrikken gemaakt door te zeggen dat de hartwand veel te dik is. Volgens een echo wat hij ter plekke heeft gemaakt. Moet wel zeggen dat het om een Belgische cardioloog gaat die in zijn eigen "kliniek"ontvangt. Hij wilde mij doorsturen naar het ziekenhuis in Genk voor een MRI en zodoende vast te stellen hoe groot het hart nu precies is. Maar de manier van communiceren is op zijn zachts gezegd klungelig. Weinig uitleg van wat het nu precies betekent noch wat er aan gedaan kan worden.
Ik heb in ieder geval een behoorlijke dosis angst aan overgehouden.
Kan iemand mij iets meer vertellen over de beginperiode wanneer iemand te horen heeft gekregen dat hij een vergroote hartspier heeft en wat men daar allemaal aan heeft gedaan inzake diagnose en mogelijke behandeling.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » ma feb 13, 2012 1:24 pm

Hallo,

Je noemt eigenlijk twee soorten cardiomyopathie.
1. Gedilateerde cardiomyopathie
2.hypertrofische cardiomyopathie

Cardiomyopathie betekent letterlijk een zieke hartspier. De hartspier trekt niet meer goed samen en heeft ook moeite met ontspannen. Het hart pompt het bloed minder goed rond.
Cardiomyopathie is een verzamelnaam voor verschillende aandoeningen. De hartspier is:
verwijd (gedilateerd)
verdikt (hypertrofisch)
veranderd in stug bindweefsel

Er zijn verschillende oorzaken van cardiomyopathie. Meestal is de oorzaak niet bekend. Cardiomyopathie kan erfelijk zijn of een gevolg van langdurige schadelijke invloeden op de hartspier.

Een hartpierziekte kan ook het gevolg zijn van langdurige overbelasting van de hartspier. Schadelijke invloeden van buitenaf zijn:

langdurig bestaande hoge bloeddruk
vernauwde kransslagaders
langdurige hartritmestoornissen
een infectie van de hartspier
vergiftiging door medicijnen, alcohol of drugs
afwijking van de hartkleppen
andere ziekten zoals diabetes, schildkier- of stofwisselingsziekten
Welke klachten komen voor?
Sommige mensen met cardiomyopathie hebben eerst helemaal geen klachten. Wel voelen de meeste mensen met cardiomyopathie zich snel moe. Medicijnen verminderen de klachten.

Veel voorkomende klachten zijn:
moe en futloos
benauwd of ademtekort
onregelmatige of te snelle hartslag
vocht vasthouden
zwaarder worden zonder meer te eten
minder eetlust
een vol gevoel of misselijk zijn
niet plat kunnen liggen of slapen
's nachts vaak moeten plassen
pijn op de borst
licht in het hoofd, duizeligheid of flauwvallen

De meest voorkomende vormen (80%) van cardiomyopathie zijn:
dilaterende cardiomyopathie
hypertrofische cardiomyopathie

Bij een dilaterende of congestieve cardiomyopathie is de linkerkamer verwijd. De hartkleppen openen en sluiten minder goed. De kans bestaat dat een hartklep gaat lekken.
Bij een hypertrofische cardiomyopathie is een deel van de hartspier verdikt. De hartholte is hierdoor kleiner. Per keer pompt het hart minder bloed rond. Als de verdikking vlakbij de aortaklep zit, belemmert deze de uitstroom van bloed. Een stugge, verdikte hartspier trekt niet goed samen en verliest aan elasticiteit. De hartkamer rekt uit en wordt wijder. Als de hartkamer verwijd is, dan is de situatie vergelijkbaar met die van de hierboven beschreven aandoening dilaterende cardiomyopathie.

Kun je hier iets mee?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Plaats reactie