Aortaklepvernauwing

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
ElDW
Nieuw in dit forum
Berichten: 3
Lid geworden op: wo jan 25, 2012 1:45 pm

Aortaklepvernauwing

Bericht door ElDW » wo jan 25, 2012 1:57 pm

Hoi allemaal

Ik ben hier nieuw dus ik ga me ff voorstellen. Ben Elly, 26 jaar en juist terug van de cardioloog.

Na toch wel jaren rondgelopen te hebben met klachten, die de dokter vaak als hyperventilatie heeft afgeschreven. Had regelmatig klachten zoals duizeligheid, vermoeidheid, hoofdpijn, misselijk, bijna flauwvallen, een scherpe pijn op m'n borst die tot op m'n rug trekt, deze pijn duurt een kwartier tot een half uur en komt alleen in rust op, hiernaast heb ik last van hartruis, koude handen en voeten en vaak een hele lage polsslag (tussen 37 en 56). Deze klachten komen ook maar een paar keer per jaar voor. Soms kan daar weken tussen zitten, soms maanden.

Vrijdag was ik bij de kinesist en ik lag op m'n buik, moest oefeningen doen en ineens draaide alles, daarna werd ik heel moe, misselijk en had ik hoofdpijn. Ze hebben mij toch maar aangeraden om naar de dokter te gaan. Omdat er vroeger al hartruis was vastgesteld heb ik dat toch maar gezegd. Hij heeft bloed getrokken en mij doorgestuurd naar een cardioloog. Zij stelde een aortaklep vernauwing vast, oorzaak van die hartruis dus. Maar omdat ik maar af en toe die klachten had ging ze het voorlopig zo laten. Ze wou mij eerst zo'n kastje laten dragen die mijn hart controleerde, maar ze zei ook omdat ik die scherpe pijn en lage pols maar af en toe heb had dat geen zin. Wel moest ik mijn pols controleren als ik mij weer heel onwel voelde en die scherpe pijn heb.

Die scherpe pijn heb ik niet vaak zoals al gezegd, maar ik voel mij wel regelmatig duizelig en moe. Ik ga er proberen op te letten, natuurlijk niet in die zin dat ik er geobsedeerd mee ga bezig zijn.

Ik had nog wel een vraagje: hoe gaat het verloop zijn? Want als ik kijk naar toen voor de eerste keer die hartruis is vastgesteld (2005) dan zijn de klachten van duizeligheid, vermoeidheid en hoofdpijn toch verergerd. Hopelijk verergert het niet nog.

Herkent zich iemand in die klachten van die scherpe pijn, precies dat ze met een mes priemen in je borstkas en die dan naar je rug trekt, benauwdheid, tintellingen, lage pols en verminderde kracht in je handen? Dat komt op in rust en duurt max 30min. Zou graag weten hoe dat komt.

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Groetjes

Elly

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » wo jan 25, 2012 5:24 pm

Hallo Elly,

Aortaklepstenose kan aangeboren zijn of zich later ontwikkelen.
Bij jongvolwassenen en mensen van middelbare leeftijd is de oorzaak doorgaans een reumatische hartaandoening. Bij ouderen kan afzetting van calciumzouten en vezelachtig weefsel op de klep aortaklepstenose veroorzaken.

Bij het stellen van de diagnose spelen de ziektegeschiedenis en lichamelijk onderzoek een belangrijke rol. Bepaalde tests, zoals röntgenfoto's van de borstkas (thoraxfoto's), elektrocardiografie (ECG), echocardiografie, dopplerechografie en hartkatheterisatie kunnen ook nodig zijn.

Zijn deze testen uitgevoerd?

De hartkleppen bevinden zich tussen de verschillende ruimten van het hart en voorkomen dat het bloed in de verkeerde richting stroomt. De aortaklep moet voorkomen dat er bloed uit de aorta (de grote lichaamsslagader) naar de linkerhartkamer teruglekt.

Klachten hoeven niet op te treden, maar dat hangt uiteraard af van de ernst van de vernauwing. De eerste symptomen van aortaklepstenose zijn aanvallen van kortademigheid die vooral 's nachts en bij liggen het ergst zijn.

Daarnaast komen een drukkende pijn op de borst (angina pectoris) en flauwvallen veel voor. De pijn neemt toe bij inspanning en vermindert in rust. Na verloop van tijd wordt de kortademigheid erger; op een gegeven moment worden de normale dagelijkse bezigheden van de patiënt erdoor bemoeilijkt.

De patiënt heeft last van koude handen en voeten en soms is er sprake van angstgevoelens en hevige transpiratie. Hoesten met bloedsporen in het sputum kan ook een symptoom zijn.


Sommige gevallen zijn minder ernstig en veroorzaken geen symptomen. Als je symptomen ontwikkelt, dan zullen die in de regel na verloop van tijd verergeren. Medicatie kan helpen de symptomen te verlichten, maar ze kunnen de vernauwing niet terugdraaien.

Oorzaken kunnen zijn,
Acuut reuma
Dit is een aandoening die soms optreedt bij een infectie met de streptococcenbacterie. Het lichaam produceert antistoffen om de infectie te bestrijden. Bij sommige mensen vallen die antistoffen echter ook andere delen van het lichaam aan, en dan met name de hartkleppen. Er kan een klep ontstoken raken, wat jaren later tot blijvende schade, verdikking en littekenvorming kan leiden.

Andere oorzaken
Tot de andere, minder voorkomende, oorzaken behoren:
•bepaalde aangeboren hartafwijkingen, vaak als onderdeel van een complexe hartmisvorming
•Ontsteking aan de hartklep (op basis van endocarditis, ontsteking van de binnenbekleding van het hart).
•Een afwijking aan het weefsel direct boven of onder de hartklep. Dit kan een vernauwing veroorzaken en de bloedstroom belemmeren en leiden tot problemen die lijken op stenose van de klep.

Heeft de cardioloog geen medicatie of bepaalde onderzoeken voorgesteld?

Vaak heb ik al gemerkt in het verleden dat ik vaak duizelig word en het benauwd krijg na seks. Is dit normaal? Heeft dit met m'n hart te maken?

Seks is niet erg belastend voor het hart, het is vergelijkbaar met het oplopen van twee trappen.

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

ElDW
Nieuw in dit forum
Berichten: 3
Lid geworden op: wo jan 25, 2012 1:45 pm

Bericht door ElDW » wo jan 25, 2012 5:36 pm

Hoi

Bedankt voor je antwoord!

Ze heeft een ECG gedaan en een echo genomen, daar was de vernauwing op te zien.

Ze wilt het nog even aanzien, moet regelmatig m'n bloeddruk en pols nemen om te kijken of deze laag is als ik die pijn heb. Heb vandaag weer hevige pijn gehad en duizelig, had nochtans juist gegeten. Ben heel moe en zie bleek.

Pas toen ik thuis was begon het mij te dagen dat al die klachten die altijd werden toegeschreven werden aan stress toch wel met het hart te maken kon hebben. In het begin had ik nog niet zoveel klachten en was ik ook niet zo moe, maar ze zijn de laatste jaren wel toegenomen, vooral als ik ging sporten was ik vaak moe en duizelig en moest ik stoppen met sporten. Had toen ook wel een laag B12 gehalte, daarom dat ik dacht dat het daar aan te wijten was.

Heb geen medicatie meegekregen. Ik ga kijken als ik volgende week nog zo moe ben en de resultaten zo dadelijk van m'n bloed zijn goed dan ga ik terug naar de cardioloog. Ik ga zo dadelijk bij m'n huisarts vragen om mij tot het einde van de week thuis te schrijven. Hoort slecht slapen ook bij de vernauwing? Natuurlijk kan dat ook vermoeidheid met zich meebrengen.

Elly

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » wo jan 25, 2012 9:19 pm

Hallo Elly,

De duizeligheid kan veroorzaakt worden door een lage bloeddruk, maar ook door anemie.
Moeheid is een klacht met een subjectief karater, dit wil zeggen dat moeheid een waarneming is die samenhangt met de gedachte of de gevoelens van een individu. Onder het begrip valt zowel 'moe zijn' als het 'snel moe worden'. Moeheid is een erg aspecifieke klacht, de diagnostiek is daardoor lastig. Een aspecifieke klacht betekent dat de klacht niet bij een specifiek ziektebeeld hoort. In de eerste plaats is het belangrijk ernstige oorzaken uit te sluiten of aan te tonen. In de tweede plaats moet men psychologische en sociale factoren exploreren onderzoeken.

Infecties als oorzaak van moeheid
Virusinfecties, bijvoorbeeld hepatitis (ontsteking van de lever) ,of mononucleosis infectiosa (ziekte van Pfeiffer, Epstein-Barrvirus (EBV))
Bacteriële infecties, bijvoorbeeld TBC (tuberculose), endocarditis (ontsteking van het hartzakje), ziekte van Lyme (veroorzaakt door een tekenbeet)

Metabole (stofwisselings) stoornissen en oorzaken van moeheid
Hyperthyreoïdie, ie een versnelde werking van de schildklier
Hypothyreoïdie, is een vertraagde werking van de schildklier
Ziekte van Addison, is een ziekte veroorzaakt door een tekort van aldosteron en cortisol ten gevolge van een chronische primaire bijnierinsufficientie (verslechterde werking van de bijnieren)
Ziekte van Cushing, is een ziekte veroorzaakt door een te hoog cortisolgehalte van het bloed
Hypercalciëmie (hyperparathyreoïdie, andere oorzaken), is een verhoogde calciumspiegel van het bloed
Ernstige nierinsufficientie, is een ernstig verslechterde werking van de nieren
Ernstige leverinsufficientie, is een ernstig verslechterde werking van de lever
Onbehandelde/niet gediagnosticeerde diabetes mellitus (is suikerziekte)
en nog veel meer! Ook bloedarmoede! Bloedarmoede of anemie is een medische aandoening waarbij ofwel het bloed te weinig hemoglobine bevat, ofwel het aantal rode bloedcellen minder is dan normaal. Er kan ook sprake zijn van een combinatie van beide. Bij een meer ernstige vorm van bloedarmoede, kunnen de volgende symptomen optreden: vermoeidheid, gevoel van slapte; bleke huid; kortademigheid bij lichte inspanning of soms zelfs in rust; hartkloppingen; oorsuizen; duizeligheid; licht in het hoofd; hoofdpijn; koude handen en voeten.

Dit zou je bij de huisarts kunnen laten onderzoeken.

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Plaats reactie