oedeem en "astma"?????

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
maSH
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: ma jan 16, 2012 4:21 pm

oedeem en "astma"?????

Bericht door maSH » ma jan 16, 2012 5:52 pm

Ik had vroeger al hartritmestoornissen.

Maar verder is er nooit iets mee gedaan.
Ik kreeg 3 jaar terug astma en hoestte me kapot.
Ik kreeg heel snel en vaak bronchitis longontsteking en pleuritis.
En ook daarmee oedeem. in benen soms handen en rondom de borstkas.

Nu eindelijk na jaren smeken, mocht ik plastabletten proberen..
En ....... geen hoesten meer.. niets... helemaal niets...
benen geslonken en rondom borstkas vocht ook weg...

arts vindt het raar.. ik ook.
HEB IK WEL "astma " ???

Ik denk van niet.
Dit lijkt op hartfalen maar ik ga mijn ideeen niet zomaar aan de arts vertellen. Is mijn vermoeden zo raar??

Hart en vaat ziekten zitten volop in de famillie. :roll:

maSH
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: ma jan 16, 2012 4:21 pm

oedeem

Bericht door maSH » di jan 17, 2012 9:57 pm

Mijn nieren worden komende week nagekeken en ook diabetes, tsja ik was behoorlijk wat vocht kwijt volgens de arts en ik mag nog even door met de plastabletten. Ik laat hem nog even nadenken, want ik ben ntlk zelf geen arts.. Over twee weken terug dus dan zal hij wel nagedacht hebben. Zoniet vraag ik zelf hartonderzoek aan.. Ik ben niet bang voor uitslagen maar juist hoopvol dat er nu eindelijk een oorzaak wordt gevonden na al die jaren aanklooien.

Het moe zijn was een van de ergste dingen omdat er veel langs je heen gaat op die manier, je slaapt alleen maar en bij wakker worden voel je je slechter en slechter etc.. Dat is nu zoveel minder.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » wo jan 18, 2012 3:38 pm

Hallo,

Vocht vasthouden is inderdaad meestal een teken van hartfalen.
Bij chronisch hartfalen slaagt het hart er niet in het bloed goed door het lichaam te pompen, waardoor zich vocht ophoopt in longen en weefsels. Het aantal mensen dat te maken krijgt met chronische gevolgen van hart- en vaatziekten neemt toe; in Nederland rond 200.000 in 2006. Hartfalen is daar een uiting van en kan aanvankelijk zo licht zijn dat de symptomen niet worden opgemerkt. De aandoening komt veel voor, vooral bij mensen ouder dan 65 jaar. Chronisch hartfalen komt in de ontwikkelde landen steeds vaker voor, omdat de gemiddelde levensduur toeneemt.

Hoewel de term chronisch hartfalen een levensbedreigende kwaal doet vermoeden, is behandeling heel goed mogelijk, en mensen met een lichte vorm van chronisch hartfalen kunnen nog jaren leven. Wel zullen ze hun lichamelijke activiteiten mogelijk moeten beperken.

In het begin is vaak slechts één zijde van het hart aangetast. Men spreekt dan van chronisch hartfalen van de linker- of rechterzijde. Soms blijft het hartfalen beperkt tot de rechterzijde, wat tot vochtopeenhoping in de lichaamsweefsels leidt. Dikke enkels zijn uiterlijk het opvallendste kenmerk. Bij hartfalen aan de linkerzijde hoopt het vocht (oedeem)zich in de longen op. Chronisch hartfalen aan de linkerzijde wordt gewoonlijk gevolgd door hartfalen aan de rechterzijde.

Elke aandoening waarbij het hart beschadigd raakt, kan tot chronisch hartfalen leiden. In 80 procent van de gevallen is de oorzaak een coronaire hartziekte, door verminderde bloedtoevoer naar de hartspier.

Ook een aanhoudende hoge bloeddruk (Hoge bloeddruk (hypertensie)) kan tot chronisch hartfalen leiden, want het hart moet dan harder werken om het bloed door de bloedvaten te pompen, omdat daar een abnormaal hoge druk heerst. Andere oorzaken van chronisch hartfalen kunnen Aandoeningen aan hartkleppen en hartspier, cardiomyopathie en chronische obstructieve longziekte zijn. Een enkele keer wordt chronisch hartfalen veroorzaakt door bloedarmoede (Anemie), hyperthyreoïdie of extreme zwaarlijvigheid.

Ik vind dat je je idee hierover wel met de arts moet bespreken, ze kunnen wat onderzoeken doen die hartfalen bevestigen of uitsluiten. Hoe sneller je dit weet hoe beter,

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

maSH
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: ma jan 16, 2012 4:21 pm

WIELRENNEN

Bericht door maSH » wo jan 18, 2012 4:17 pm

Ik zie er dan wel tegenop om niet meer te kunnen wielrennen. Ik heb ondertussen mijn normale gewicht terug en zie er weer normaal uit.
Ik ben niet dik, ben geen snoeper of over-eter.
Ik ben 36 maar het zit behoorlijk in de famillie 11 man welliefst.
Maar kan me herinneren dat ik bij inspanning benauwder was dan normaal.
En ook reageer op narcose en verdoving dmv hartkloppingen en helemaal naar worden. Ik zal de huisarts informeren over het aantal hartpatienten in de famillie, weet hij nog niet..

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » wo jan 18, 2012 5:09 pm

Hallo,

Je moet dit gewoon zeker weten!
En het is niet gezegd dat je dan moet stoppen met wielrennen hoor.
Ik neem aan dat je niet meer bij de amateurs fietst maar bij de veteranen? Fiets je ook wedstrijden of is het meer trainen voor je?

Eerst duidelijk krijgen wat er aan de hand is, dan kun je met scherp gaan schieten,

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

maSH
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: ma jan 16, 2012 4:21 pm

sprinter

Bericht door maSH » wo jan 18, 2012 6:31 pm

doe wel lange afstanden, ben geen amateur meer maar ook geen prof wedstrijden nee hou ik niet van. Ik fiets in mijn eentje..twee keer 30 km per week, en dan gem. 25 a 30 km/p/u..

ik ga morgen wel bellen naar arts, net klein stuk gefietst echt minimaal en is te zwaar momenteel..

Truus
Ervaren met het forum
Berichten: 49
Lid geworden op: ma feb 20, 2012 1:02 pm
Contacteer:

Bericht door Truus » do feb 23, 2012 4:41 pm

Is er dan geen andere manier dan plastabletten om het oedeem af te voeren ?

Plaats reactie