Heb ik een TIA gehad??

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
Jali
Nieuw in dit forum
Berichten: 1
Lid geworden op: di dec 13, 2011 8:22 pm

Heb ik een TIA gehad??

Bericht door Jali » di dec 13, 2011 8:40 pm

Allereerst voorstellen: Jali, 61 jaar en ik heb HMS, een bindweefselaandoening, waardoor ik heel wat beperkingen heb gekregen, wat betreft mijn bewegingsapparaat.

Begin dit jaar is door toeval gebleken, dat ik een dusdanige ernstige bloedarmoede had, dat een acute bloedtransfusie noodzakelijk was.
Volgens de interniste heb ik vermoedelijk ook 2x een TIA gehad, omdat ik toen uitval van mijn linkeroog had. Laat ik het corrigeren, want mijn linkeroog is een "lui" oog, dus uitval aan de linkerkant van mijn rechteroog.

Na de bloedtransfusie knapte ik snel op en sinds de laatste controle van mijn bloedwaardes, in augustus, waren mijn bloedwaardes op 8.8, mooi dus!

So far, so good dus....

Gisteren echter heb ik me nogal ergens druk over gemaakt en het eten smaakte me niet, wat er daarna gebeurd is, is blanco voor me!

In ieder geval ben ik naar bed gegaan, maar daar kan ik me niets van herinneren.
Vanmorgen kwam ik beneden in de huiskamer en ik moet heel plotseling naar bed zijn gegaan, want alle lichten waren nog aan.
De rest van de ochtend heb ik een heel zwaar hoofd gehad, wat in de loop van de dag verminderde.

Kan het zijn, dat ik weer een TIA heb gehad?

Overigens heb ik een afspraak gemaakt met de huisarts donderdagochtend. Eerlijk gezegd voor iets anders, omdat ik 's nachts zoveel pijn aan mijn gewrichten heb, dat ik het soms uitschreeuw van de pijn, maar een mogelijke TIA lijkt mij nog belangrijker!

Groetjes Jali

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » do dec 15, 2011 12:23 pm

Hallo Jali,

Om dat zeker te weten moet je naar een arts.

Het klinkt meer als een black-out.
Een black-out is een tijdelijke stoornis van de hersenen. De informatie uit het kortetermijngeheugen wordt dan niet doorgegeven aan het langetermijngeheugen. Met andere woorden: bij een black-out kan men zich niet meer herinneren wat er gebeurd is. Indien men vaker een black-out heeft, kan dat schadelijk zijn voor de hersenen. Ook wanneer men dingen tijdelijk vergeet wordt dit een black-out genoemd.


De verschijnselen die optreden bij een TIA zijn afhankelijk van het hersendeel dat te weinig zuurstof krijgt:
Plotseling geen kracht of gevoel meer hebben in een arm, of ook aan een been aan dezelfde kant van het lichaam, hetgeen maar even duurt.
Het plotseling scheef trekken van de mond (verlammingen in het gezicht).
Het gezichtsveld valt aan één kant uit of wordt wazig en allengs trekt het gezichtsvermogen weer bij. Soms dubbelzien.
Het van de ene op de andere seconde kan de getroffen persoon niet meer uit zijn woorden komen. Hij lijkt wartaal uit te kramen. De persoon kan ook met dubbele tong praten, of niet meer op de juiste woorden komen. Na een kwartiertje is de spraakstoornis weer bijgetrokken. Het moeite hebben met het vinden en/of uitspreken van woorden wordt wel 'afasie' genoemd.
Moeite met het begrijpen van gesproken of geschreven taal
Wankel gevoel en evenwichtsverlies.
Tintelingen, duizeligheid en sufheid.

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Plaats reactie