Amyomi stelt zich voor...

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
Amyomi
Nieuw in dit forum
Berichten: 2
Lid geworden op: wo nov 30, 2011 3:27 pm

Amyomi stelt zich voor...

Bericht door Amyomi » wo nov 30, 2011 3:37 pm

Hoi.
Ik ben een vrouw van 39 en heb een zoon van 13

We zijn vandaag naar het ziekenhuis geweest voor een echo,hartfilmpje en bloed prikken.
Mijn zoon heeft pijnscheuten onder zijn ribben als hij rent.als hij. Warmt loopt met voetballen dan heeft hij continu pijn.
Het hartflimpje werd direct beoordeeld en er staat nu dus op:

Rechts laag artriaal ritme.l

Wie kan me vertellen wat dat inhoudt.

Ik maak me nl wel gek dat hij iets enstigs heeft.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » wo nov 30, 2011 4:41 pm

Hallo Amyomi,

Sport hij op hoog niveau?
Is het ritme alleen laag of zijn er stoornissen in het ritme?
Wat heeft de arts verder gezegd?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Amyomi
Nieuw in dit forum
Berichten: 2
Lid geworden op: wo nov 30, 2011 3:27 pm

Bericht door Amyomi » wo nov 30, 2011 7:59 pm

Hoi corrij,

Nee hij sport niet top hoog niveau...gewoon voetbal maar hij geeft zich er wel helemaal voor.

Er stond als diagnose rechts laag artriaal ritme..
De huisarts vroeg naar een of andere frequentie..er stond 60 bij..

Ook vroeg ik of het een ernstige afwijking is.ze ze van niet.maar dat dit nniet de oorzaak n zijn van de pijn bij het rennen.

Weet jij wat het is..of inhoudt

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » do dec 01, 2011 1:40 pm

Hallo Amyomi,

De steken in zijn zij bij het lopen hebben volgens mij niets met het hart te maken. Hij heeft geen ritmestoornissen?
Atriaal ritme lijkt op sinusritme, maar komt uit een ander focus in de boezems

Even over die steken in zijn zij,

Oorzaak
In de loop der jaren zijn talloze verklaringen gegeven voor dit fenomeen. De meest aangehangen verklaring is een zuurstoftekort cq. kramptoestand van het middenrif. Dit is een grote spier die de borstholte scheidt van de buikholte. Men vermoedt dat een nog onvoldoende verwerkte maaltijd of lichamelijke vermoeidheid de grootste boosdoeners zijn voor deze klacht. De pijn kan zowel rechts als links optreden. De meeste sporters wijzen dan naar de zijkant van de ribbenkast.

Behandeling
De simpelste behandeling komt neer op het verlangzamen van de betreffende activiteit.
Als de pijn dan niet verdwijnt, dient de activiteit geheel gestaakt te worden. In de wereld van de hardlopers heeft men de volgende goede ervaring opgedaan. Als de steken rechts in de zij optreden, adem dan uit op het moment dat je linkervoet op de grond komt (en bij steken links, adem uit als je je rechtervoet neerzet). Ook zijn positieve effecten beschreven van lopers, die even met hun handen op het hoofd doorlopen in combinatie met een diepe ademhaling. Als dit niet helpt, valt het volgende nog te proberen: Neem (al lopende) een meer voorovergebogen houding aan en druk vervolgens met de vingers of vuist onder de ribbenboog van de pijnlijke zijde omhoog.
Als dit geen effect geeft, ben je genoodzaakt om de lichamelijke inspanning te staken.
Hervat de activiteit pas als het vervelende gevoel helemaal verdwenen is en begin dan heel rustig, om een herhaling te voorkomen.

Preventie
Voorkomen is ook hier beter dan genezen. Daarom de volgende tips:
- Start iedere sportactiviteit met een goed uitgevoerde warming-up van minstens 15 minuten. Dit leidt tot een lichamelijke aanpassing gericht op de komende sportinspanning;
- Zorg voor een geleidelijke trainingsopbouw met een juiste afwisseling van duur-, tempo- en intervaltraining;
- Handige richtlijn bij een duurtraining: loop op een tempo van 70-80% van je maximum;
- Zoveel mogelijk regelmatig ademhalen tijdens trainingen en wedstrijden.
- Eet geen grote maaltijden voor een training of wedstrijd. Nuttig de laatste maaltijd 2-3 uur voor het begin van een intensieve sportinspanning, waarbij de maaltijd het liefst moet bestaan uit veel koolhydraten (brood, spaghetti of andere deeggerechten) en weinig vet of eiwitten;
- Lichte voedingswaren voorafgaande aan de activiteit zijn meestal geen probleem.

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Plaats reactie