boezemfibrileren, ondersteunen herstel?

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
steps
Nieuw in dit forum
Berichten: 9
Lid geworden op: wo nov 16, 2011 11:34 pm

boezemfibrileren, ondersteunen herstel?

Bericht door steps » do nov 17, 2011 12:06 am

Goedenavond,
Sinds een maand weet ik dat ik boezemfibrileren heb. Ik ben sindsdien onder behandeling van een cardioloog. Op echo zijn geen afwijkingen aan mijn hart te zien, en tot nu toe is er ook geen andere oorzaak ontdekt (bloedonderzoek etc). Er is een reele kans dat het ontstaan is in relatie met een longontsteking die ik een maand geleden heb gehad (en zonder medicijnen van hersteld ben). Ik ben 43 en tot nu toe altijd fit en gezond. eigenlijk voel ik me nog steeds fit en gezond, behalve dan dat ik nu wat kortademiger ben.
Ik slik sinds een kleine maand bloedverdunner en een betablokker en sta ondertussen op de wachtlijst voor een cardioversie (waarschijnlijk over een kleine twee weken).
Het lijkt me slim om te doen zo'n cardioversie omdat het boezemfibrileren zichzelf schijnt te bestendigen (en omdat mijn hart na het herstellen van de longontsteking niet vanzelf weer terug is gegaan naar een normaal ritme). Maar misschien heeft iemand daar andere ideeen over?
Verder las ik op het web dat extra inname vitamine C een gunstig effect kan hebben op het behouden van een normaal ritme na een geslaagde cardioversie (waarschijnlijk ivm de relatie met ontstekingen). Toen ik daar van de week bij de cardioloog naar informeerde wist hij daar niets van. Toen ik aangaf dat ik niet weet of 'de onsteking' wel echt uit mijn lijf is en of het misschien slim was om naar een longarts te gaan o.i.d. gaf hij me een verwijzing om nog een keer een longfoto te laten maken of mijn longen schoon zijn van ontsteking. Vraag me af of dat nut heeft of dat de cardioloog dacht 'een receptje schrijven dan hoef ik niet dit gesprek aan te gaan, is meneer weer tevreden'.
Nu kan ik wel vitamine C gaan kopen en gaan slikken maar misschien misschien heeft dat alleen nut in combinatie met een andere vitamine of iets achterwege laten in mijn dieet. Mijn dieet is eigenlijk altijd gezond geweest zover ik weet (geen koffie, geen alcohol, niet roken, veel groente, nauwelijks vlees, veel bewegen).
Of misschien is er een ander onderzoek wat slim is om eerst uit te voeren om misschien iets aan mijn 'conditie' te ontdekken.
Wie kan mij op weg helpen ?

vriendelijke groet

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » do nov 17, 2011 4:06 pm

Hallo steps,

Hoe eerder na het ontstaan van boezemfibrilleren cardioversie wordt ingezet, des te groter de kans van slagen. In een groot aantal gevallen lukt het toch niet om het hartritme te normaliseren. Dan wordt het boezemfibrilleren als een permanente vorm gezien en dusdanig behandeld.

Ik vermoed dat je onderstaand artikel bedoelt,

Vitamine C helpt hartritmestoornis:

Boezemfibrilleren is de meest voorkomende hartritmestoornis.

Een vaak toegepaste therapie is elektrische cardioversie, een stroomstoot aan het hart om het normale ritme te herstellen. Na zo'n cardioversie komt de hartritmestoornis vaak weer snel terug.

Omdat ontstekingsprocessen en oxidatieve stress in verband zijn gebracht met boezemfibrilleren onderzochten wetenschappers het effect van vitamine C bij 44 patiënten die cardioversie ondergingen.

De helft van de onderzoeksgroep kreeg naast de gebruikelijke medicatie 2 gram vitamine C, 12 uur voor de stroomstoot, gevolgd door 2 x daags 500mg vitamine C gedurende de volgende 7 dagen. De andere patiënten kregen alleen de gebruikelijke therapie.

Bij één (4,5%) van de patiënten die de vitamine C hadden gekregen kwam de boezemfibrillatie weer terug tijdens deze week.
Dit was bij acht (36,4%) van de andere 22 patiënten [zonder vitamine C] het geval.

Het gehalte witte bloedlichaampjes, fibrinogeen en C-reactieve proteïne was aanzienlijk lager in de vitamine C groep dan in de andere groep.
Deze stoffen die verhoogd zijn bij ontstekingsreacties waren ook hoger bij degenen bij wie de hartritmestoornis terugkwam dan bij degenen bij wie dit niet het geval was. (International Journal of Cardiology, 10 juli 2005)

Op dit discussieforum mogen wij geen supplementenadvies geven, daar zijn de behandelforums voor.

Patiënten met boezemfibrilleren hebben vaak ontstekingsverschijnselen, ook patiënten die nog maar kort last hebben van de hartritmestoornis. Ik zou dit zeker proberen uit te sluiten. Dit kan zelfs door een ontstoken kies komen. Ook de schildklier kan een oorzaak zijn van atriumfibrileren.

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

steps
Nieuw in dit forum
Berichten: 9
Lid geworden op: wo nov 16, 2011 11:34 pm

Bericht door steps » do nov 17, 2011 11:58 pm

Hallo Corrij,

Dank je voor je reaktie.
Ik zou dat inderdaad graag willen uit sluiten, dat er nog ontstekingsverschijnselen zijn.
Vandaag bij de trombose dienst zijn er veel buisjes bloed van me afgenomen. Voor zover ik begreep (toen ik aan diegene die het bloed afnam vroeg waar allemaal op gecontroleerd word) om nogmaals te kijken naar mijn suiker (vond de cardioloog wat hoog bij mijn intake een maand geleden), om te kijken naar iets met de lever (creatine kan dat, had te maken met vocht gehalte en of er ontstekingen zijn), naar twee mineralen (kalium en nog een?) en naar mijn schildklierfunktie.
En er komt binnenkort nog die longfoto om te kijken of mijn longen schoon zijn.
Heb jij nog tips hoe ik me kan laten screenen op eventuele ontstekingen of andere 'problemen' die ongunstig zijn voor het behouden van een normaal hartritme na een hopelijk geslaagde cardioversie?

Graag zou ik (een begin) krijgen van een supplementen advies. Ik begrijp dat ik dan op een ander forum moet zijn. Begrijp ik goed dat ik voor dat forum moet worden uitgenodigd?

vriendelijke groet,

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » vr nov 18, 2011 4:09 pm

Hallo steps,

Nee aan uitnodigingen doen we hier niet hoor.
Meestal vragen forumgebruikers toestemming om op een behandelforum te komen, en op dit discussieforum stellen wij dan wat gerichte vragen zodat we uitsluitend seieuze mensen op het behandelforum krijgen.

Zou jouw arts bezwaar hebben tegen het nemen van voedingssupplementen?

Hoe hoog was je bloedsuiker?

Kreatinine is een afvalstof die ontstaat bij de afbraak van kreatine in de spieren. Kreatine speelt een rol bij de productie van energie die nodig is voor de werking van spieren. Het afbraakproduct kreatinine wordt uit het lichaam verwijderd via urine. Hiervoor moet kreatinine uit het bloed worden gehaald door de nieren. De bloedspiegels van kreatinine zijn daardoor een goede maat voor de nierfunctie. De hoeveelheid kreatinine die het lichaam produceert is afhankelijk van de lichaamslengte en de spiermassa. Mannen hebben daardoor veelal een hogere kreatinineconcentratie in het bloed dan vrouwen en kinderen.

Een tekort aan kalium en magnesium kunnen ritmestoornissen geven.
Magnesium is rustgevend en werkt regulerend op het hart- en vatenstelsel. Ze voorkomt een snelle uitputting van de elektrolytenreserves van Kalium en Natruim. Door een tekort aan Magnesium en Kalium neemt het aantal hartaanvallen en beroertes toe.

Is ook CRP geprikt?
De bepaling van CRP wordt uitgevoerd om de mogelijke aanwezigheid van een ontsteking of infectie aan te tonen of uit te sluiten, of om het resultaat van een behandeling van de ontsteking te volgen. Als test voor het risico op hart- en vaatziekten wordt een meer gevoelige bepaling van CRP gebruikt: hs-CRP (hs = high sensitive).

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

steps
Nieuw in dit forum
Berichten: 9
Lid geworden op: wo nov 16, 2011 11:34 pm

Bericht door steps » vr nov 18, 2011 10:49 pm

Hallo Corrij,

Dinsdag komen de uitslagen van de bloedtesten.
Op bloedbezinksel is ook geprikt, maar of dat CRS was weet ik niet. ik zal de uitslagen opvragen bij mijn huisarts. Dan weet ik ook precies waar ik op geprikt ben lijkt me.

Geen idee of mijn arts/cardioloog bezwaar heeft. Ik zal het hem vragen als ik informeer naar de bloedtest uitslagen. Uiteindelijk is het mijn beslissing lijkt me. Ik zal het ook aan mijn (antroposofische) huisarts vragen.

Graag kom ik op het behandelforum, hoewel ik nog niet precies weet wat dat inhoudt.

groet,
Stephan

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » ma nov 21, 2011 3:45 pm

Hallo Steps,

Mijn excuses voor mijn late reaktie maar ik heb een heel druk weekend achter de rug.

Laat morgen even weten wat je arts vind over het nemen van voedingssupplementen, het is uiteraard jouw eigen beslissing maar het is fijner als er geen bezwaar is.
Ik wacht jouw berichtje even af en dan geef ik je toegang tot het behandelforum,

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

steps
Nieuw in dit forum
Berichten: 9
Lid geworden op: wo nov 16, 2011 11:34 pm

Bericht door steps » wo nov 23, 2011 1:40 pm

Hallo Corrij,
Mijn arts heeft geen bezwaar. Hij adviseerde alleen er rekening mee te houden dat de bloedverdunners die ik neem werken via het darmkanaal (tabletjes) en dat het vitamine K remmers zijn.
Verder heeft de bloedtest uitgewezen dat mijn suiker normaal is (5,2 nuchter ) en dat ook mijn lange suiker (ADAIC?) normaal is. Verder alles binnen de normale waarden (schildklier 2.3).
groetjes,
Stephan

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » wo nov 23, 2011 5:23 pm

Hallo Stephan,

Waarschijnlijk neem jij Acenocoumarol, De werking van acenocoumarol is vergelijkbaar met die van de andere coumarinederivaten fenprocoumon en warfarine: het zijn alle drie vitamine K-antagonisten, die de mogelijkheid van de lever verstoren om vitamine K te verwerken.

Ik denk dat je HbA1c bedoelt, HbA1c is de afkorting voor geglyceerd hemoglobine. Het ontstaat doordat glucose zich in het bloed bindt aan hemoglobine in rode bloedcellen. Dit proces is onomkeerbaar. Stijgt de concentratie glucose in het bloed, dan wordt er meer HbA1c gevormd. Omdat rode bloedcellen een levensloop van 2 tot 3 maanden kennen, geeft de hoeveelheid HbA1c een beeld van de gemiddelde bloedglucosespiegel over de afgelopen 2 tot 3 maanden.

Ik heb je toegang tot de behandelforums gegeven. Even een nieuw berichtje daar maken en dan kom ik je daar weer tegen,

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Bericht door Willy » wo nov 23, 2011 8:08 pm

Die schildklier van 2,3 is dat de TSH.?
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

steps
Nieuw in dit forum
Berichten: 9
Lid geworden op: wo nov 16, 2011 11:34 pm

Bericht door steps » do nov 24, 2011 11:41 am

Hallo Willy,
Ik heb geen idee waar die 2.3 mbt de schildklier voor staat.
Ik zal het zodra ik mijn cardioloog spreek vragen. Is het belangrijk om te weten?
groeten,
Stephan

ik stap nu over naar het behandelforum

Plaats reactie