werken en cardiomyopathie

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zwartlokje
Nieuw in dit forum
Berichten: 2
Lid geworden op: vr feb 20, 2009 3:11 pm
Locatie: den haag

werken en cardiomyopathie

Bericht door zwartlokje » wo nov 16, 2011 2:25 pm

hallo,

ik lees heel veel over gedilateerde cardiomyopathie
maar wat ik weleens mis over hoe dat in het dagelijks leven gaat.
het ermee omgaan met werken en sociale contacten
ik begrijp wel dat het van ernst van de ziekte afhangt en van het soort werk dat je doet.
Ik zelf zat in de verpleging(2007) en na diagnose gedilateerde cardiomyopathie ,onderzoeken,rust en plaatsing icd(drie draden)mocht ik niet meer in de verpleging werken wat ik erg jammer vond maar zelf wel doorhad dat dat ook niet meer ging.
Nu heb ik gister een gesprek gehad bij uwv en willen ze me helemaal afkeuren.Ik vroeg me af hoe dat bij andere mensen gaat met deze aandoening,ik lees daar zo weinig over en kan zelf geen mensen in mijn leeftijd die deze aandoening hebben.
Ik ben nu 43 en zou graag horen van mensen hoe dit proces bij hun verliep.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » wo nov 16, 2011 5:26 pm

Hallo zwartlokje,

Dat is voor iedereen verschillend. De een kan met een ejectiefractie van 40 bijna niets meer, terwijl een ander met een ejectiefractie van 10 zo goed als alles doet.
Niet iedereen met een cardiomyopathie wordt 100% afgekeurd!

Ik hoop dat er forum mensen gaan reageren op jouw vraag, ben er zelf ook wel benieuwd naar,

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Gebruikersavatar
zwartlokje
Nieuw in dit forum
Berichten: 2
Lid geworden op: vr feb 20, 2009 3:11 pm
Locatie: den haag

Bericht door zwartlokje » wo nov 16, 2011 6:02 pm

hai corrij,

bedankt voor je antwoord .
dat het voor iedereen anders is dat begrijp ik.
het is jammer dat erover het medische gedeelte veel bekend is maar over het alledaagse niet.
nou zal iedereen dat wel invullen naar hetgene wat ze kunnen /willen.
wat je zegt over ejectiefractie dat wist ik niet echt
dacht hoe lager hoe minder je kan
nu snap ik ook beter waarom ik zo moe ben terwijl de ejectiefractie juist wat verbeterd was maar ik merk hier weinig van.
komt misschien bij mij ook wel dat de bloedsomloop van boven het hart naar armen /hoofd niet goed verloopt al weet ik hier de oorzaak niet van en helaas de artsen tot nu toe ook niet echt.
heb jij daar wel eens van gehoord bij cardiomyopathy?
in de benen.,buik hou ik geen vocht vast maar wel in het hoofd/armen en nek .
ik heb wel interesse in jullie behandeling met orthomoleculaire geneeskunde ,denk alleen dat het voor mij nu niet de goede tijd is omdat ik nog op onderzoeken zit te wachten mbt de bloedsomloop.

Willy
Verslaafd aan het forum
Berichten: 14721
Lid geworden op: di okt 09, 2001 3:00 am
Locatie: Exloo
Contacteer:

Bericht door Willy » wo nov 16, 2011 6:21 pm

Wat jij zoekt is denk ik een lotgenoten forum

Dit is een behandel forum, wij gaan er van uit dat we de meeste mensen (niet allemaal) kunnen genezen van CMP

dus vragen hoe je je leven rond CMP weer in richt komen hier wat minder aan de orde. Onze forum gebruikers willen zo snel mogelijk van CMP af.

:lol:
Met vriendelijke groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » wo nov 16, 2011 10:11 pm

Hallo Zwartlokje,

Ons hart is een "holle spier" die voor de bloedsomloop de functie van een pomp uitoefent. De holte is met kleppen en tussenwanden onderverdeeld in vier delen. Het hart bestaat uit een rechter- en een linkerhelft die allebei bestaan uit boezem en een kamer. De rechterboezem ontvangt via holle aders het gebruikte, zuurstofarme bloed uit het lichaam en pompt het via de rechterkamer door de longslagader naar de longen om daar van zuurstof te worden voorzien. De linkerboezem ontvangt uit de longaders het zuurstofrijke bloed uit de longen en pompt het via de linkerkamer door de aorta of grote lichaamsslagader het lichaam in. Om dat te doen moet de hartspier voortdurend achtereenvolgens samentrekken en weer ontspannen. De spier moet dus in een goede conditie zijn. De cellen van de hartspier kunnen ziek worden. Dat noemen we cardiomyopathie ( cardio = hart; myo = spier; pathie = ziek ). Cardiomyopathie wordt ook wel hartspierziekte genoemd.

De hartholten verwijd = gedilateerd
Is de pompkracht van de hartkamers verminderd. Dat wil zeggen dat het hart tekort kan schieten in de hoeveelheid bloed die uitgepompt moet worden naar de grote bloedsomloop Vindt er stuwing van bloed plaats. Voor de linkerhelft van het hart betekent het dat er stuwing naar de longen optreedt, voor de rechter harthelft leidt dit tot stuwing naar lever, benen, hals en hoofd.

Vermoeidheid kan komen doordat het hart steeds minder bloed naar de spieren pompt en deze dus van minder zuurstof en voedingsstoffen worden voorzien.

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Plaats reactie