Voorstellen en probleem

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
ceje
Nieuw in dit forum
Berichten: 7
Lid geworden op: do sep 29, 2011 1:37 pm

Voorstellen en probleem

Bericht door ceje » za okt 15, 2011 5:31 pm

Ik ben Cees, 58 jaar, woon in Doetinchem en ben er recentelijk achter gekomen dat ik veel te hoge bloeddruk heb.
Eigenlijk is het probleem begonnen vlak na terugkeer van vakantie uit Italie. Het was daar snikheet, 35 tot soms 39 graden, en bij terugkeer werd ik als zovaak bij grote temperatuurverschillen ontzettend verkouden. Gelukkig was het na drie dagen weer zo goed als over, maar merkte dat mijn hart af en toe oversloeg. Ook kreeg ik bij het joggen (2-3 maal per week een km of 5) last van een licht duizelig gevoel en soms een slap gevoel in de benen met daarbij de neiging me ergens aan vast te willen pakken. Een vreemde ervaring moet ik zeggen, omdat ik het joggen al een paar jaar doe en dit nog niet eerder meegemaakt heb. Met een weekend voor de deur me toch maar bij de huisarts gemeld. Op de huisartsenpost direct een ECG gemaakt, waarop geen afwijkingen werden geconstateerd.Ook bij het luisteren naar hart en longen werden geen afwijkingen geconstateerd. Alleen bleek mijn bloeddruk te hoog ....160/100. Oke...ik heb of had een doodzonde...ik rook(te)...een 20 per dag. De huisarts hield me voor tch maar definitief met roken te stoppen, omdat ik gezien mijn leeftijd, de te hoge bloeddruk en mijn rookgedrag een hoog risico liep een hart-of vaatziekte op te lopen. Alcohol gebruik ik niet, heb mijn hele leven toch wel bewogen, heb geen overgewicht en heb denk ik op het roken na altijd wel redelijk gezond geleefd. Enige dagen na het huisartsbezoek, bracht ik een bezoek aan mijn zoon in Breda. Het was erg gezellig en 's middags om 3 uur stak ik mijn tweede sigaret van de dag op. Ik werd onmiddelijk ontzettend beroerd. Weer dat duizelige gevoel, de slappe benen, hartkloppingen en het gevoel de controle over mijn lichaam te verliezen. Het is tot nu toe de laatste sigaret die ik gerookt heb. Aangezien ik de zaak niet meer vertrouwde, ben ik opnieuw naar de huisarts gegaan, waar bleek dat mijn bloeddruk verder was opgelopen tot 200/100. Metoprolol voorgeschreven gekregen en bloed laten prikken. Het bloedonderzoek leverde niets op. Nier- en schildklierfunctie in orde, geen infectie, cholesterol 4.0, pro-BNP 6, bloedsuiker 5,9 en verder waren alle waardes binnen de grenzen volgens de huisarts. Toch wilde hij voor de zekerheid een fietstest laten doen. Na de test naar de cardioloog, die zei dat de fietstest weinig waarde had, aangezien die positief beinvloed zou kunnen zijn door de te hoge bloeddruk. De fietsproef was overigens goed verlopen. Ik trapte 106% op 160 w, wat volgens de verpleegkundige die de test afnam boven gemiddeld was. Tijdens de test steeg mijn bovendruk tot maximaal 220. Op het ECG waren verder geen afwijkingen te zien, anders had de cardioloog gezien de veel te hoge bloeddruk mij direct 'gearresteerd" zoals hij zei. De volgende dag weer naar de huisarts, die mij geruststelde met het feit dat die positieve beinvloeding van de fietstest in in hooguit 5 tot 10 procent van de gevallen zo is. Eerlijk gezegd ben ik best wel een beetje angsthaas, dus was blij met die gerusstelling. Opnieuw de bloeddruk gemeten en met name de onderdruk was inmiddels gezakt naar 84. De bovendruk is echter nog 190. Naast de metoprolol (1x per dag 50 mg) heeft de arts mij nu ook Aprovel ( 1x per dag 150 mg) voorgeschreven. Hij wilde de metoprolol niet verhogen i.v.m. mijn rusthartslag van rond de 50.
Als voorgeschiedenis kan ik misschien nog vermelden, dat ik sinds mijn verhuizing van Hellevoetsluis naar Dieren/Doetinchem ik problemen heb gekregen met de luchtwegen. Uiteraard zal het roken, wat ik tot voor kort heb gedaan, daar een belangrijke rol in hebben gespeeld, maar ik blijf het vreemd vinden dat de problemen met mijn luchtwegen vlak na mijn verhuizing van west naar oost zijn ontstaan. Inmiddels zijn die problemen volledig onder controle sinds ik daar voor Seretide 50/250 daarvoor gebruik (2x per dag 1 pufje. Toen ik bij de longarts terechtkwam, was mijn longfunctie 70%, inmiddels door het gebruik van Seretide en wandelen/joggen weer op 92. Seretide gebruik ik dus nog steeds, maar hoop daar in december (volgende bezoek aan de longarts) definitief mee te kunnen stoppen. Inmiddels dus 3 weken geheel rookvrij en hoop dat dit besluit nu definitief is. In het voorjaar had ik al een stoppoging gedaan met behulp van Champix. Dit was gelukt voor 2 maanden, maar in de vakantie helaas weer begonnen. Ik vertel dit rookverhaal om zoveel mogelijk informatie te delen en er mogelijk een verband bestaat met mijn huidige klachten.
Wat ik met mijn verhaal hoop te bereiken, is dat ik in principe liever zo min mogelijk medicijnen wil gebruiken en op zoek ben naar hulp om de bloeddruk te verlagen met natuurlijke middelen danwel supplemeneten.
Ik voelme op dit moment niet ziek, maar ook niet optimaal fit. Het is net of er op dit moment een begrenzer op mijn lichamelijke mogelijkheden zit. Hopelijk kan ik via dit forum oplossingen voor mijn problemen vinden. Bij voorbaat dank voor eventuele handreikingen.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » za okt 15, 2011 7:54 pm

Hallo Cees,

Bedankt voor je duidelijke uitleg en welkom hier op het forum.
Denk je dat je arts problemen heeft met het feit dat je door middel van voeding en voedingssupplementen je gezondheid wilt verbeteren?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

ceje
Nieuw in dit forum
Berichten: 7
Lid geworden op: do sep 29, 2011 1:37 pm

Bericht door ceje » za okt 15, 2011 8:49 pm

Hallo Corrij....
Ik verwacht het niet, want ik had hem al gevraagd of hij er bezwaar tegen had als ik ook bepaalde kruidenthee zou gaan gebruiken om de zaak positief te beinvloeden. Daar had hij geen bezwaar tegen......dus ik neem aan tegen voeding/voedingsupplementen ook niet. Mijn ervaring met de huisarts tot nu toe is dat hij open staat voor allerlei zaken. Dus ik verwacht geen problemen..........

ceje
Nieuw in dit forum
Berichten: 7
Lid geworden op: do sep 29, 2011 1:37 pm

Bericht door ceje » ma okt 17, 2011 5:53 pm

Hallo Corrij,

Is het mogelijk dat ik tot het behandelingsforum kan worden toegelaten, want ik wil graag op natuurlijke wijze proberen mijn bloeddruk blijvend te verlagen.

Groetjes,
Cees

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » ma okt 17, 2011 6:58 pm

Hallo Cees,

Sorry voor mijn iet wat late reaktie, maar ik was gistermorgen al om 11.00 uur in Groningen en dat is van mij uit toch 300 km rijden. Toen ik tegen zessen weer thuis was was ik te moe :(

Ook vandaag was/is een hectische dag, maar hier ben ik.

Ik heb je toegelaten op het behandelforum, daar gaan we verder. Plaats daar even in het kort een berichtje,

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

ceje
Nieuw in dit forum
Berichten: 7
Lid geworden op: do sep 29, 2011 1:37 pm

Bericht door ceje » ma okt 17, 2011 8:41 pm

Hallo Corrij,
Ga ik doen....en dank....

Groetjes,
Cees

Plaats reactie