aanhoudende hoge bloeddruk met medicatie

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
Essie71
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: wo mei 18, 2011 9:35 am

aanhoudende hoge bloeddruk met medicatie

Bericht door Essie71 » wo mei 18, 2011 9:54 am

hallo!
MIjn naam is Esther en ben 39 jaar jong. In de familie van vaders kant komen cyste nieren voor, tante,oma en vader waren dyalise patienten. Vanaf 2008 ben ik begonnen met medicatie (cozaar) omdat ik een blijvende hypertentie had, deze medicatie sloeg goed aan verder geen problemen.
2009 werd ik zwanger, meteen onder controle van de gyn omdat ik cozaar niet meer mocht gebruiken. De grootste tijd van mijn zwangerschap was de bloeddruk zonder medicatie verhoogt maar acceptabel. Bij 29 weken werd ik opgenomen in het zkh met pre eclampsie. Met 36 weken kreeg ik het HELPP-syndroom mijn bloeddruk zat binnen een tel op 200/180 en moest onze zoon met spoed gehaald worden. Nu ruim een jaar verder zit mijn bloeddruk met medicatie te hoog. Ik gebruik nu losartankalium en mijn onderdruk blijft hangen tussen de 90-100. Gisteren bij de bloedbank ben ik voor de 3e geweigerd omdat mijn bloeddruk 156/101 was. Thuis met polsmeter was dit 138/95.
Net weer gemeten en het is nu 138/89.
Naast de medicatie gebruik ik ook knoflookpillen van de VSM (ondersteuning) Ik eet al jaren zoutarm(voeg nergens zout toe) en rook sinds 2 jr niet meer.
Mijn huisarts zegt steeds dat ik moet afvallen (nog 20kg zwangerschapskilo's zitten eraan) en dat begrijp ik ook wel alleen gaat het minder snel dan gewenst. Voel mij na 1 jaar eindelijk weer een beetje mens en om dan meteen al streng te lijnen zie ik nu nog even niet zitten.
Sinds een jaar is er bij mijn zus een lekkende hartklep gecontstateerd en bij mijn tante(vaders kant) een verdikte hartspier. Ik heb begrepen dat hier een erfelijke factor in zit. Is het verstandig om dit te melden bij mijn huisarts?
groetjes, Esther

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » wo mei 18, 2011 4:03 pm

Hallo Esther,

Cozaar en losartankalium zijn hetzelfde, dus de medicatie is hetzelfde gebleven.
Zijn jouw nieren gecontroleerd?

De bloeddruk bestaat uit twee waarden. De hoogste druk ontstaat als het hart zich samentrekt en het bloed met kracht in het vaatstelsel spuit. Daarna neemt de bloeddruk weer af om zijn laagste waarde te bereiken als het hart zich ontspant. Met iedere hartslag schommelt onze bloeddruk tussen deze twee uitersten.

Deze twee uitersten worden onderdruk en bovendruk genoemd. De onderdruk is de belangrijkste. Is de bovendruk te hoog dan is dat telkens maar voor even. Is de onderdruk te hoog dan is dat voortdurend. Daarom wordt bij de grenswaarde voor een te hoge bloeddruk altijd de onderdruk genoemd.


Over de klassieke maatregel tegen hoge bloeddruk: het zoutloze dieet, heerst verschil van mening. Het idee erachter is eenvoudig: de nier regelt de vochthuishouding in het lichaam aan de hand van de zoutconcentratie in het bloed. Daalt de zoutconcentratie dan wordt meer vocht afgescheiden om de zoutconcentratie in het bloed weer te verhogen. Door de extra vochtuitscheiding daalt de bloeddruk. Klinkt logisch, alleen de praktijk is anders. Dagelijks krijgen we gemiddeld meer dan tien gram zout binnen. Meer dan de helft daarvan is zout dat zich al in de verschillende voedingsmiddelen bevindt. Zelfs als we geen korrel zout meer aan ons eten toevoegen, krijgen we nog drie tot zes gram zout dagelijks binnen. Om een werkelijke bloeddrukdaling te bereiken zouden we de zoutinname per dag tot minder dan drie gram moeten beperken en het is zeer de vraag of dat wel haalbaar is.

Ik zou zeker even met je huisarts bespreken dat er familiar hartfalen voorkomt, de verdikte hartspier heet hypertrofische cardiomyopathie en deze is erfelijk,

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Essie71
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: wo mei 18, 2011 9:35 am

Bericht door Essie71 » do mei 19, 2011 9:46 am

hallo, bedankt voor je antwoord.
Ja mijn nieren worden eens per 1a2 jaar gecontroleerd omdat de erfelijkheidsfactor 50% is. Op de laatste echo (febr dit jaar) was er niets afwijkends te zien. Je verhaal over zoutloos eten is idd een discussie punt binnen de medische wereld. Ik ben mij ook bewust dat ik meer zout binnen krijg dan misschien goed voor mij is ondanks dat ik zelf niets toevoeg. De plastablet dat in de medicatie zit lijkt mij toch voldoende om vocht af te drijven of niet?
Ik zal je advies opvolgen en bij de volgende controle bij de huisarts (over 2 wk) aangeven dat er hypertrofische cardiomyopathie binnen de familie is.
Waar ik mij soms zorgen om maak is dat ik meerdere keren dagelijks stekende pijn heb rondom de hartsstreek, kan dit te maken hebben met mijn verhoogde bloeddruk?? Ik heb het al ruim een jaar, vraag mij met regelmaat af of ik mij zorgen moet maken dat ik al ruim een jaar verhoogde bloeddruk heb of is dat nog "te kort"om bv een hersenbloeding/hartinfarct te krijgen?

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » do mei 19, 2011 11:52 am

Hallo Esther,

Pijn in de borststreek is niet altijd afkomstig van het hart. Typisch voor pijn ten gevolge van afwijkingen van het hart is dat die meestal optreedt of verergert bij inspanning, een drukkend karakter heeft (stekende pijn is zeer zelden een hartprobleem) en meestal enkele minuten tot maximaal enkele uren duurt (in dit laatste geval gaat het om een hartinfarct). Om uit te maken of pijn in de borstkast afkomstig is van het hart (en niet van de slokdarm, de longen, de gewrichten etc) zou je dit moeten laten checken.

Als je vocht vasthoud dan is de losartankalium niet afdoende.
Paardenbloem, jeneverbes en berkeblad zijn vochtafdrijvend, evenals
Bleekselderij
Asperges
Broccoli
Brandnetel
Witte wijnbladeren
Rauwkost
Tomaat

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Essie71
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: wo mei 18, 2011 9:35 am

Bericht door Essie71 » do mei 19, 2011 1:18 pm

hoi Corrij,
Wat een snelle reactie zeg, jij bent idd verslaafd aan dit forum :lol:
Dat is een heel duidelijk verhaal dankjewel, snap niet waarom een huisarts niet zo helder kan communiceren. Als ik vraag hoelang iemand een verhoogde bloeddruk moet hebben voordat er iets ernstigs kan gebeuren krijg ik daar geen duidelijk antwoord op. Meestal het antwoord "ohw..nou..in jou geval nog niet aan denken hoor"
Ik zal mij eens meer gaan verdiepen in ondersteunende middelen/voedsel dat helpt meer vocht te verliezen dat kan sowieso geen kwaad denk ik..alle beetjes helpen nietwaar :wink:
Heb jij het idee dat ik op de goede weg ben wat hoge bloeddruk betreft of is er iets waar ik niet aan denk??
Ik ben nu dus al ruim een jaar bezig om de onderdruk onder controle te krijgen, de huisarts zegt niet zoveel meer te kunnen dan alleen adviseren om af te vallen..wat is jou mening als het gaat om verder kijken?? Wordt het al beetje tijd om verder te kijken bij meer deskundige artsen??
groetjes!

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » do mei 19, 2011 8:16 pm

Hallo Esther,

Ik ben niet echt verslaafd hoor :D
Maar jij stelt een duidelijke vraag en dan heb je recht op een duidelijk antwoord, gezondheid is een hele serieuze aangelegenheid.

Ik vind zo wie zo dat je eens verder moet dan alleen de huisarts.
Vraag eens een verwijzing voor de cardioloog, ik weet dat dat gelijk heftig klinkt, maar dat is toch de enige die kan uitsluiten of er problemen met je hart zijn.
Er komt tenslotte hypertrofische cardiomyopathie voor in de familie en je hebt een zus met klepproblemen.
Daarnaast is je eigen bloeddruk verhoogd en je voelt soms steken in de borststreek.
Er hoeft helemaal niets aan de hand te zijn, en dan is het alleen maar fijn dat je dat zeker weet.

Wat je bloeddruk betreft ben je zeker al op de goede weg, het inzicht is er al :D
Je zou kunnen overwegen om naar het behandelforum hoge bloeddruk te gaan, dan kan ik je daar verder helpen met adviezen en het inzetten van supplementen.
Laat maar weten of je dat een goed idee vind, dan kan ik je toelaten op dat forum,

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Essie71
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: wo mei 18, 2011 9:35 am

Bericht door Essie71 » do mei 19, 2011 11:03 pm

hoihoi,
was ook een grapje had ook niet echt verwacht dat je de forum als verslaving had hihihi.
April 2010 heb ik nog een hartfilmpje gehad omdat ze een ruisje hoorde toen ik zwanger was en ze wilde uitsluiten dat het iets ernstigs kon wezen. Uitslag was goed, er wordt wel vaker (onschuldige) ruisjes gehoord bij zwangeren. Is zo'n filmpje niet voor lange tijd betrouwbaar of kan iets binnen een jaar veranderen? Nou ja, dit met de huisarts bespreken al op zich helemaal geen kwaad, soms is het gewoon even goed en prettig om te horen of lezen dat mijn reactie het niet raar of overdreven is zo'n zetje kan ik dan wel eens gebruiken om het onderwerp bij de huisarts aan te snijden. Ik wacht nog even het gesprek met de huisarts af voordat ik mij laat toevoege. Als ik doorverwezen word dan ga ik ervan uit dat ik op een betere plek ben en dat ze me daar ook beter kunnen behandelen wat betref de hoge bloeddruk
Erg fijn dat je mee wilt denken en adviezen geeft!!
Fijne dag nog en de groetjes terug!
Esther

Plaats reactie