voorstellen ivm hoog cholesterol

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
mac
Nieuw in dit forum
Berichten: 7
Lid geworden op: vr apr 01, 2011 2:37 pm

voorstellen ivm hoog cholesterol

Bericht door mac » di apr 05, 2011 8:11 pm

Hallo ik ben Macria 66 jaar oud.
Vorige week heb ik van mijn arts gehoord dat mijn cholesterol te hoog is.
Advies is om hiervoor medicijnen te gaan slikken.
Met voeding kan ik niets omdat ik niet rook drink en heel gezond eet, helemaal volgens de dieetlijst die ik ook gekregen heb .

Medicijnen wil ik niet maar ik wil wel gaan proberen er op een andere manier iets aan te gaan doen. Mijn waarde zijn.
Kreatine 71
Alat 25
Gamma-Gt 24
Cholesterol 7,5
Hdl 1,3
Ldl 5,4
Triglycerid 1,9
Cluc. nuchter 5,4 Graag advies.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » wo apr 06, 2011 3:38 pm

Hallo Mac,

Ben toch benieuwd naar die dieetlijst :D
Als deze van een dietiste komt heb ik wat twijfels.

Er bestaat een verband tussen cholesterol en je leeftijd en geslacht. Beneden de 50 jaar hebben mannen gemiddeld hogere
cholesterol waarden dan vrouwen. Na 50 nemen vrouwen een lichte voorsprong. Vrouwen zijn iets beter beschermd tegen
een hartaanval, omdat ze flexibelere aders hebben. Hierdoor is de kans op een verstopping kleiner dan bij mannen.

LDL en HDL
We kennen LDL cholesterol en HDL cholesterol. Beide soorten zijn nodig en moeten in een bepaalde verhouding voorkomen.
Het HDL (hoge dichtheid lipoprotein) cholesterol wordt wel gezien als het gunstige of goede cholesterol. HDL verwijdert het teveel aan cholesterol uit de vaatwanden en de cellen en vervoert dit terug naar de lever. De lever verwerkt dit cholesterol en scheidt het via de gal uit. Bovendien ruimt HDL ook neergeslagen verzadigde vetten op.

LDL (lage dichtheid lipoprotein) cholesterol brengt cholesterol plus voedingsstoffen richting de cellen en de vaatwanden. LDL cholesterol is rijk aan veresterd cholesterol, dit heeft de neiging zich te hechten aan membranen. Op zich een goede eigenschap omdat zo de vrije cholesterol en de meeliftende voedingsstoffen kunnen worden opgenomen. Te véél LDL of geoxideerd LDL zorgt voor cholesterolafzettingen aan de vaatwand. LDL cholesterol wordt dan ook wel gezien als het ongunstige of slechte cholesterol.

Een goede LDL:HDL verhouding = 4:1. LDL neemt dan 80% van het geheel in en HDL 20%. Een hoger HDL percentage is beter dan een hoger LDL percentage

Waar moet je op letten
Het totale cholesterol is een optelsom van HDL, LDL en VLDL. Hoge HDL waardes geven een hoog totaal cholesterol. Hoge LDL waardes geven ook een hoog totaal cholesterol. Maar HDL is juist goed, en LDL is juist slecht. Zou je nu alleen uitgaan van de totale cholesterolwaarden dan kun je de plank behoorlijk misslaan. Probeer altijd het totaal cholesterol én HDL of het totaal cholesterol én LDL te laten meten. Dat zegt tenminste iets.

Referentiewaardes
De verhouding HDL - LDL zegt meer dan de hoogte van het totaal cholesterol. Referentiewaardes zijn niet meer dan een indicatiegrootheid en geven niet aan wat voor een bepaald persoon echt specifiek optimaal is. De onderstaande referentiewaardes komen uit Roche Diagnostics GMBH, Mannheim (2004).
Referentie waardes ideaal:
HDL moet hoger zijn dan 1 mmol/ltr (bij volwassenen tot 60 jaar).
LDL moet lager zijn dan 4 mmol/ltr (bij volwassenen tot 60 jaar).
Het totaal cholesterol moet lager zijn dan 5,2 mmol/ltr.
Ouder dan 60 jaar jaar moet het totaal cholesterol lager zijn dan 8,3 mmol/ltr
De ideale verhouding HDL- LDL is 1:4 (LDL is niet meer dan vier keer zo hoog dan HDL)
Referentie waardes verhoogd:

Bij een totaal cholesterol hoger dan 6,3 wordt gesproken over verhoogde waardes
De LDL waardes zijn meer dan 4x zo hoog dan de HDL waardes
De triglyceride waardes zijn hoger dan 2,30 mmol/ltr
Te lage waardes
Onderzoek toont aan dat mensen met een te lage cholesterolspiegel vaker leiden aan depressies of agressies. Bovendien is zijn te lage cholesterolwaardes vele malen schadelijker dan te hoge cholesterolwaardes. Zolang de verhouding LDL- HDL goed is (LDL niet meer dan 4x zo hoog dan HDL) is de hoogte van het totale cholesterol nauwelijks van belang (extremen uitgezonderd).

Tot slot
Laat nooit totale cholesterolwaardes vergelijken, dit is nietszeggend. Laat ook nooit een meting waarbij naar alle waardes is gekeken vergelijken met een meting waarbij alleen gekeken is naar het totale cholesterol; ook nietszeggend. Bekijk altijd het totale cholesterol in relatie tot óf HDL óf LDL.

Een totaal cholesterol van 7 met een HDL van 3 en een LDL van 4; daar is helemaal niks mis mee. Sterker nog, dat is vele malen gezonder dan een totaal cholesterol van 5 met een HDL van 0,5 en een LDL van 4,5.

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

mac
Nieuw in dit forum
Berichten: 7
Lid geworden op: vr apr 01, 2011 2:37 pm

Bericht door mac » vr apr 08, 2011 10:46 am

Corrij, bedankt voor je snelle antwoord.
De dieetlijst heb ik van de huisarts met de standaard dieetadviezen bij verhoogd cholesterol.
Ik heb al veel gelezen op het form over dit onderwerp.
Wat ik nog zoek is adviezen welke voedingssupplementen ik kan gaan gebruiken om het Hdl te verhogen en ldl te verlagen, en eventueel de leverfunctie te verbeteren .
Misschien dat je hier ook nog een advies voor hebt.

Met vriendelijke groet,
Mac

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » vr apr 08, 2011 4:45 pm

Hallo Mac,

Als je arts geen bezwaar heeft tegen het gebruiken van voedingssupplementen dan kunnen we naar het behandelforum. Op dit forum mogen we geen supplementen adviezen geven.

Verder lijkt het mij zinvol om een keer te laten prikken,

Homocysteine
CRP
Fibrinogeen
lipoproteine A.



Laboratorium onderzoek om onze gezondheid te bepalen:

Homocysteïne
Homocysteïne is een échte risicofactor voor hart- en vaatziekten. Homocysteïne is een aminozuur dat als tussenproduct ontstaat bij de omzetting van een essentieel aminozuur methionine uit de voeding naar cysteïne en taurine, onder invloed van vitamine B6, B12 en foliumzuur. Tekorten hiervan, door een niet evenwichtige voeding, doen het homocysteïnegehalte stijgen. Het wordt ook verhoogd door roken en veel koffie drinken. Een teveel aan homocysteïne zorgt ervoor dat de vaten dichtslibben!
Homocysteïne bevordert atherosclerose. Een lichte tot matige verhoging (boven de 14 micromol/liter) in het bloed geeft al een duidelijke verhoging van de kans op hart- en vaatziekten en ook Alzheimer. Een optimale concentratie ligt lager dan 7 micromol/liter, hierboven stijgt het risico exponentioneel. Het homocysteïnegehalte in bloed kan eenvoudig in een laboratorium bepaald worden. Behandeling is eenvoudig, gelukkig bestaat er nog geen medicijn voor. Met goede voeding, aangevuld met hoge doses vitamine B6, B12 en foliumzuur, zijn spectaculaire resultaten bereikt.

CRP
CRP (C-reactief proteïne) is een marker, geen echte risicofactor. D.w.z. als je deze kunstmatig zou verlagen daalt het risico niet. CRP is verhoogd bij ontstekingsreacties. Ontstekingen zijn een signaal van uiteenlopende oorzaken. Hart- en vaatziekten, diabetes, reumatoïde artritis, nierziekten, kanker etc. geven een verhoogd CRP te zien. Het is een goedkope en eenvoudige test om een verhoogd risico op div. ziekten op te sporen.

Lipoproteïne A
Een andere risicofactor is lipoproteïne-A, dit vetzuur is samen met vitamine C nodig voor het onderhoud van de vaatwanden. Bij verhoging draagt het bij aan atherosclerotische plaque.

Wat voedingsadviezen,


Transvetten schrappen
Het zijn met name de transvetzuren die cholesterolverhogend werken. Die moeten dus radicaal geschrapt worden uit het voedingspatroon. Transvetzuren zitten in:
bak-, braad- en frituurvet (met uitzondering van ossewit en kokosvet)
koffiewitmaker (creamer - met uizondering van kokoscreamer)
koekjes en gebak
in of met hete olie bereide producten
gefrituurde producten (met uitzondering van in ossewit of kokosvet gebakken zaken)
alle kant en klare producten waarin geharde plantaardige olie is verwerkt
pizza's, zoutjes, chips etc.

Verhouding verzadigd:onverzadigd bijstellen
Verder komt het meer aan op de verhouding verzadigde: (meervoudig) onverzadigde vetzuren dan op het domweg schrappen van verzadigde vetten. Ideaal is de verhouding verzadigd:onverzadigd = 4:1. Ons voedingspatroon kent in de regel een verhouding van 20:1. Hier vallen dus nog wel wat puntjes te scoren. Volken die de verhouding 4:1 benaderen kennen nauwelijks hart en vaatziekten. Ook bijzonder is dat deze volken in de regel veel vis en/of olijfolie eten en nauwelijks transvetzuren. Dat geeft toch te denken.
Verzadigde vetzuren hebben, als ze in een ongunstige verhouding voorkomen, de eigenschap vaten dicht te slibben en de elasticiteit van celwanden te verlagen. Let wel: het gaat om de verhouding! Verzadigde vetzuren zitten in:

vlees en vleesproducten
kaas, roomboter, slagroom
kokosnoot, kokosolie en kokosvet
chocolade
ossewit
Onverzadigde vetzuren en meervoudig onverzadigde vetzuren (MOV) werken positief in op de elasticiteit van de vaten, ruimen verzadigde vetten op (voorkomen dus het dichtslibben) en zijn gemakkelijker verteerbaar dan verzadigde vetzuren. Onverzadigde vetzuren en MOV zitten in:

pindakaas
sesampasta
vette vissoorten en visolie capsules
plantaardige olie (met uitzondering van kokosolie)
noten
zonnebloempitten
Andere invloeden

Cholesterol verhogende factoren:

Stress, geestelijke inspanning
Roken, alcohol, koffie
Transvetten (zie boven)
Geraffineerde koolhydraten (suiker, witmeel, snelle hap)
Kant en klare producten (pakjes, zakjes, potjes, pizza's snack's)
Magnetron (de doorstraling verandert de structuren)
De pil
Cholesterol verlagende factoren:

Vette vissoorten (aal, haring, sardientjes, makreel)
Oliezuur (in olijfolie)
Laurinezuur (vooral in kokosolie en kokosvet en in mindere mate in roomboter)
Groente en fruit (de vezels die erin zitten, dus sap werkt niet)
Tarwekiemen en andere spruitgroente (taugé, alfalfa)
Lecithine (in sojabonen, tarwekiemen, eidooier)
Knoflook, uien
Aubergines, wortels
Vitamine B, C en E
Cacao (neem chocolade met 70% of meer cacao - melk is de cholesterolverhogende factor)
Aanvullende adviezen

Matig het zoutgebruik
Gebruik meer kalium (vijgen, olijven, dadels, tarwe)
Drink dagelijks één á twee glazen rode wijn (niet meer)
Gebruik roomboter (bevat laurinezuur) in plaats van (dieet) margarine of halvarine (bevat transvetzuren)
Bak in milde olijfolie
Gebruik verder veel, heel veel olijfolie (in de salade, door de stamppot, door de soep etc)
Eet veel, heel veel groente en fruit
Eet slechts 1x per dag iets met tarwe (brood of pasta) en vul de 'lege ruimte' op met salades of fruit
Eet minimaal 3x per week vette vis, garnalen, kreeft, oesters of mosselen.
Kokosolie (of vet) heeft een antimicrobiële werking, is werkzaam tegen kanker en hart en vaatziekten. Het belangrijkste bestanddeel (50%) van kokosvet is laurinezuur. Dit wordt succesvol ingezet bij bacteriële en schimmelinfecties, dysbioses (darmflora verstoringen), overgewicht (kokosolie bevat een erg lage glycemische index, bovendien verzadigd het eerder en wordt het niet als vet opgeslagen door het lichaam - in tegenstelling tot gewone suikers). Op het eiland Tokelau in de Stille Oceaan haalt men 60% van de energiebehoefte uit kokosolie. Het cholesterolniveau is, volgens Nederlandse normen ideaal en hart en vaatziekten komen er nauwelijks voor. Reden te over dus om meer kokosolie te gebruiken in de keuken.

Ondersteuning
De lever speelt een grote rol in de cholesterolhuishouding. In de lever wordt cholesterol opgebouwd, in voorraad gehouden, afgebroken en aan het bloed doorgegeven. Lever ondersteunende maatregelen kunnen zijn:
Alcohol, nicotine en drugsgebruik staken.
1 keer per week een (groente) sapdag inlassen.
's Ochtends 1 grapefruit eten.

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

mac
Nieuw in dit forum
Berichten: 7
Lid geworden op: vr apr 01, 2011 2:37 pm

Bericht door mac » do apr 14, 2011 8:21 pm

Hallo Corrij,
Ik zou graag op het behandelforum cholesterol komen.
Heb dit een week geleden al aangevraagd, maar nog steeds geen bevestiging.
Klopt dit of heb ik het fout gedaan.
Ik hoor het graag.
Groeten Mac

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » vr apr 15, 2011 10:16 am

Hallo Mac,

Ik wil eerst zeker weten of je arts geen bezwaar heeft tegen het inzetten van supplementen.
Dit is een regel om toegelaten te worden,

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

mac
Nieuw in dit forum
Berichten: 7
Lid geworden op: vr apr 01, 2011 2:37 pm

Bericht door mac » ma apr 18, 2011 9:20 pm

Hallo Corrij,

Ik heb met de huisarts besproken dat ik voorlopig geen pillen wil slikken, en ga proberen door middel van voeding of supplementen mijn cholesterol te verbeteren.

Met vriendelijke groet,
Mac

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » di apr 19, 2011 12:27 pm

Hallo Mac,

Oke, ik ga je toelaten op het behandelforum, schrijf daar in het kort jouw verhaal, gaan we daar verder,

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Plaats reactie