pieken in bloeddruk

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
Sjarlotte
Bekende op het forum
Berichten: 12
Lid geworden op: ma mar 28, 2011 2:26 pm

pieken in bloeddruk

Bericht door Sjarlotte » di mar 29, 2011 4:05 pm

Even in het kort.
Ik ben een moeder van 3 kinderen, 40 jaar. Nooit gerookt of gedronken met een BMI van 20.33. Altijd veel bezig geweest met sport.

Een paar weken geleden ben ik er uit gepikt tijdens de screening voor een operatie met een bloeddruk 180-120. Al meer als een jaar voel ik me niet fit, dit is ook al een aantal keren gemeld aan de huisarts maar daar kwam ik niets verder als dat het wel aan de anemie zal liggen (al was die afgelopen jaar best goed). Met anemie stoei ik al heel mijn leven bijna dus moeheid is me niet vreemd.

Bloedddruk meten is er gewoon bij ingeschoten lijkt wel, niemand had dat ook verwacht omdat in het verleden mijn bloeddruk eerder laag dan hoog was. De laatste metingen zijn gedaan tijdens de zwangerschap van de jongste 7 jaar geleden.

Van de huisarts heb ik een bloeddrukverlagers gekregen (Lisinopril). Die gaven direkt helderheid in mijn hoofd. Toen ik van 1 naar 2 ging was ik ook de druk met momenten op mijn borst kwijt. Dat was wel een "verassing", schijnbaar was ik daar onbewust gewoon aan geraakt. Goh, dan zijn de doe dingetjes ineens veel makkelijker al ben ik niet meteen uit mijn dak gegaan. Sporten lukt al een hele tijd niet meer. Helaas na een paar dagen was ik dat weer kwijt. De dagen erna werd het nog lastiger eigenlijk want tegen de tijd dat ik de pillen moest nemen werd de druk weer meer totdat ik een week later eigenlijk niet meer op mijn benen kon staan. Zoveel druk, lucht tekort, mijn hoofd ging zweven en m'n oren dicht.

Op advies van de huisarts neem ik ze nu verspreid in. Dat gaat beter maar nu hang ik er voor het gevoel er tussenin. M'n dag is nu te doen al ben ik erg moe en ben ik blij dat ik 's avonds in mijn bed lig (tussen 9 en 10 uur)

Is dit nu een normale reactie? Voor de huisarts is het ook vreemd lijkt wel. Volgende week moet ik terug naar de cardioloog nadat ik een echo en een fietstest gedaan heb. De ECG was tijdens de screening afwijkend. Het is dus eigenlijk allemaal heel pril al vermoed ik dat ik er al een heel tijdje mee rondloop onbewust. Wat ik me ook afvraag is of de anemie er ook wat mee temaken kan hebben. Misschien ben ik te vroeg met al mijn vragen en moet ik gewoon de onderzoeken afwachten

De bloeddruk is 's ochtends bij de huisarts al redelijk netjes. Vorige week bij de cardioloog 's middags 185-103.
Inmiddels is mijn stem hees aan het worden en mijn buik lastig. Het lijkt wel of er vanalles geprikkeld wordt nu maar ik weet niet of ik nu beter af ben als een paar weken geleden.
Hoor graag wat jullie er van vinden.

Oja, denderende oren (zo noem ik het dan :oops: ) komt dat jullie bekend voor?

Groet,
Sjarlotte

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » di mar 29, 2011 8:15 pm

Hallo Sjarlotte,

Dit is een vervelend probleem, en je moet inderdaad wat onderzoeks resultaten afwachten.

Bloeddruk is de kracht waarmee het hart het bloed in de vaten pompt. Bij het meten van de bloeddruk worden twee waarden gemeten:

bovendruk of systolische bloeddruk;
onderdruk of diastolische bloeddruk.

Wanneer het hart samentrekt wordt de druk op de vaatwanden hoger; dit heeft bovendruk. Tussen twee slagen ontspant de hartspier en neemt de druk weer af; dit wordt onderdruk genoemd. De bovendruk is dus de druk waarmee het hart het bloed de vaten in pompt en de onderdruk is de druk op het moment dat het hart zich ontspant en zich weer vult met bloed. Dit wordt ook wel de rustdruk genoemd. Een verhoging van beide tezamen of afzonderlijk kan leiden tot complicaties. Een verhoging van de bovendruk kan op termijn leiden tot complicaties in de grote bloedvaten en van de onderdruk tot problemen in de kleinere vaten.

Er zijn twee soorten hypertensie te onderscheiden:

essentiële of primaire hypertensie;
secundaire hypertensie

We spreken van essentiële hypertensie als blijkt dat er geen ziekte aan de hoge bloeddruk ten grondslag ligt. Dit geldt voor ongeveer 95% van de mensen die lijden aan hoge bloeddruk.

We spreken van secundaire hypertensie als blijkt dat er een aanwijsbare oorzaak is. Secundaire hypertensie kan worden veroorzaakt door:

nierziekten;
hormoonstoornissen;
aangeboren hartafwijkingen; en
vernauwing van bepaalde aders.

Hoge bloeddruk geeft vaak geen of weinig klachten. Het wordt niet voor niets een sluipmoordenaar genoemd. In uitzonderlijke gevallen kan hoge bloeddruk toch ontdekt worden door bepaalde symptomen:

hoofdpijn
oorsuizingen
hartkloppingen
dansende vlekjes voor de ogen
neusbloedingen
kortademigheid
spierzwakte
krampen

Ben je gecontroleerd op diabetes?
Ben je bekend met nierproblemen? Veel nierpatienten hebben anemie en hoge bloeddruk.


lisinopril verwijdt de perifere bloedvaten van het lichaam. Hierdoor neemt de belasting van het hart af en daalt de bloeddruk (= antihypertensieve werking).

De werking duurt tenminste 24 uur.

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Sjarlotte
Bekende op het forum
Berichten: 12
Lid geworden op: ma mar 28, 2011 2:26 pm

Bericht door Sjarlotte » di mar 29, 2011 9:18 pm

Bedankt Corrij voor je uitleg.

Kortgeleden is er wel bloedgeprikt en daar waren geen afwijkingen op te zien werd me verteld.
De glucose was goed.
Cholesterol ook. Verder weet ik het niet.
Oja, de hb was heel goed voor mijn doen maar dat komt alleen omdat ik me rustig heb moeten houden de laatste tijd. Als ik weer goed ga sporten kun je er op wachten dat die weer zakt.
Op mijn 23e is hij het laagst geweest (3,4), toen zijn er ook allerlei onderzoeken gedaan waaronder ook een ECG en die was toen niet afwijkend. Echte oorzaak voor de anemie is er niet gevonden.

Een probleem met de nieren heb ik zover ik weet niet. Er zit ook een bezoek aan de internist aan te komen dus dat zal vast nog wel bekeken worden.

Ja, die Lisinopril zou 24 uur moeten werken maar toch voelde dat niet zo. De huisarts kon dat ook niet plaatsen. Het antwoord van de cardioloog was dat de Lisinopril goed zijn werking deed. Hmm, ok!
Die hogebloeddruk voel ik wel degelijk maar helaas als ie laag gemeten is ben ik nog steeds snel buitenadem. Volgende week weten we meer.

Het lastige is dat ik nog steeds een operatie te gaan heb en dat ik nu niet weet waar ik aan toe ben.

Groet,
Sjarlotte

Sjarlotte
Bekende op het forum
Berichten: 12
Lid geworden op: ma mar 28, 2011 2:26 pm

Bericht door Sjarlotte » wo apr 13, 2011 4:40 pm

Inmiddels weet ik dat het hart prima werkt en er op de echo geen afwijking te zien was. Mooi!! Bloeddruk was zelfs 130-50 :o . Wel heeft mijn lichaam het heel moeilijk om weer te herstellen na inspanning. Ik was na de fietstest helemaal op.
Maar goed dat er iemand mee was want ik was niet echt goed meer aanspreekbaar :oops: . Toch heb ik het vermoeden dat de lisinopril er een rol in gespeeld heeft. Het lijkt nu wat beter te gaan (ik slik het nu ongeveer 6 weken).
Komende week is er een afspraak met de internist. Graag zou ik (in overleg) wat medicijnen willen afbouwen maar nu eerst de operatie.

Wat bedoel je precies met de perifere bloedvaten? Kan dat ook in het nadeel werken bij een tumor?

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » wo apr 13, 2011 8:36 pm

Hallo Sjarlotte,

Bij de slagaders onderscheidt men drie stroomgebieden:
- de circulatie in en naar de hersenen (de cerebrale circulatie);
- de circulatie naar het hart (de coronaire circulatie);
- de rest (de perifere circulatie).

De cerebrale circulatie omvat de slagaders in de hersenen en de halsslagaders die zorgen voor de bloedtoevoer naar de hersenen. Bij stoornissen in deze circulatie ontstaan neurologische ziekten zoals een beroerte of een TIA.

De coronaire circulatie wordt verzorgd door de kransslagaders. Stoornissen in deze circulatie leiden tot hartziekten zoals angina pectoris (hartkramp), hartinfarct (hartaanval of myocardinfarct) en hartfalen (decompensatio cordis).

De perifere circulatie omvat de gehele bloedsomloop met uitzondering van die van hart en hersenen. Bij stoornissen in de perifere circulatie spreken we van perifeer arterieel vaatlijden, vaak afgekort als pav.

Wat bedoel je precies met je laatste vraag?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Sjarlotte
Bekende op het forum
Berichten: 12
Lid geworden op: ma mar 28, 2011 2:26 pm

Bericht door Sjarlotte » do apr 14, 2011 9:45 am

Het klinkt als betere doorbloeding en ik kan me voorstellen dat dat rondom een tumor niet altijd gewenst is? (Wat betreft groei of uitzaaiing?) Mogelijk haal ik nu spoken in mijn hoofd hoor, het komt vast goed allemaal.

Sjarlotte
Bekende op het forum
Berichten: 12
Lid geworden op: ma mar 28, 2011 2:26 pm

Bericht door Sjarlotte » do apr 19, 2012 10:23 am

Inmiddels een jaar verder. Ook de operatie is een jaar geleden goed afgerond.

Er waren toen wel meer klachten maar ik heb het toen geweten aan het hoge stress gehalte. De operatie had toen ook de hoogste prioriteit.

Ik ben wel nog bij de cardioloog geweest en bij de internist. Bij beiden zijn geen problemen gevonden dus prima.

Begin van dit jaar werden mijn klachten me toch te veel. Oa veel hoofdpijn, hoesten (opzich niet zoveel maar pijnlijk vanwegen de druk in mijn hoofd), oorsuizen, druk op mijn oren en het gehoor ging achteruit.
Bij de KNO-arts is otosclerose geconstateerd, de reden van het slechter horen en daar kan mogelijk ook het oorsuizen vanaf komen maar is niet zeker.

Vorig jaar wilde ik al graag een ander bloeddrukverlager hebben maar zoals ik al zei, toen waren er andere prioreiten. Ik heb de medicijnen als heftig ervaren.

Een paar weken geleden ben ik dan toch in overleg overgestapt. Omdat ik eigenlijk maar een snufje nodig heb (10mg lisinopril), was het misschien ook genoeg met hydrochloorthiazide. Alhoewel de bloeddrukcontroles niet altijd netjes aan de norm waren.
Het is wel eens geweest dat de lisinopril op was en er dus wat tijd tussen zat omdat ik dat niet netjes op tijd aangevluld had maar hooguit 1,5 dag en dan pakte ik toch weer heel graag naar de medicijnen.
Dit is dan een gevoel en nooit bevestigd of de bloeddruk echt hoog is maar die hoge bloeddruk voel ik dus weldegelijk heel goed. De hydrochloorthiazide bleek niet afdoende. 2,5 dag met dit medicijn voelde ik me weer zo beroerd dat ik toch maar de huisarts belde. De bloeddruk bleek 190-95 te zij. Dus toch!

Ik kreeg nu een recept voor bisoprolol mee.
Blèh, ik heb er niet bij stil gestaan dat waarschijnlijk al die hogebloeddruk pillen" geweldadig" zijn.
Ik ben een aantal dagen echt weer van ondersteboven geweest. Nu gaat het wel weer. Vooral de moeheid is nog aanwezig, soms meer, soms minder. De druk in mijn hoofd lijkt wel minder te zijn, het oorsuizen niet.

Ik baal ervan dat ik nu afhankelijk ben van pillen. Ja, er zijn heel veel ergere dingen maar toch voelt het niet fijn. De bloeddruk schiet meteen zo heftig omhoog dat ik dat niet goed begrijp, ook de huisarts niet.

Het is wel zo dat hogebloeddruk aan mijn moederskant veel voorkomt. Ook schildklierproblemen en een tante met suikerziekte. Schildklier en suiker heb ik gelukkig niet maar de hogebloeddruk zal toch wel erfelijk bepaald zijn.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » di apr 24, 2012 2:51 pm

Hallo sjarlotte,

Het lichaam moet langzaam wennen aan betablockers, dus je kunt je wel enige tijd moe voelen.
Heb je zelf geen bloeddrukmeter?
Volg je iets van een dieet? Zoutarm?
Gebruik je op dit moment nog meer medicatie?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Sjarlotte
Bekende op het forum
Berichten: 12
Lid geworden op: ma mar 28, 2011 2:26 pm

Bericht door Sjarlotte » di apr 24, 2012 3:32 pm

Het gaat nu gelukkig al wat beter maar blijf het toch goed voelen.
Nou ben ik toch wel gevoelig voor sommige dingen, zoals bv caffeïne. Dat drink ik ook heel weinig. Of vorig jaar voor de operatie ,die pil om rustig te worden, die kwam ook heel hard aan. En dan het ontwaken uit de narcose.....
Ik vind het toch wel vreemd en zou graag willen weten waarom de ene persoon er niets van voelt en dat ik de bloeddruk bij wijze van voel stijgen. Echt hoor..... onmogelijk dat ik die pillen in de toekomst zal gaan vergeten :wink: .

Ik heb helaas geen bloeddrukmeter, ook niet in de kennissenkring. Dat zou inderdaad wel fijn zijn. Hij staat op het verlanglijstje.

Nee, ik gebruik niet specifiek een dieet. Ik gebruik sowieso niet extreem in alles maar ik ben me er wel steeds meer van bewust dat er zeker verbetering in te halen is. De cholesterol was ook stijgende (niet veel hoor) dus daar heb ik ook een gesprek met een verpleegkundige over gehad.

Van medicatie gebruik ik alleen anticonceptie.

Gisteren heb ik nog een tante gesproken. Hoge bloeddruk, beroertes, hersenbloedingen,(suikerziekte en schildklier) is erg een familieprobleem.
Gets, nooit eerder bij stil gestaan maar voelt best eng.

Het zou heel fijn zijn als ik dit probleem zonder medicatie zou kunnen oplossen. Voor mij is hoe en wat nog erg onbekend eigenlijk en ik zie op dit moment ook beetje tegen het financiële plaatje op maar ik sta er zeker voor open.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » di apr 24, 2012 3:41 pm

Hallo sjarlotte,

We zouden over kunnen gaan naar het forum hoge bloeddruk, mits je arts geen bezwaar heeft tegen het nemen van voedingssupplementen om je gezondheid te verbeteren.

We kunnen dan eerst eens naar de voeding kijken om te zien of we daar al wat winst kunnen behalen en dan langzaam wat sups inzetten. Lijkt je dat wat?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Sjarlotte
Bekende op het forum
Berichten: 12
Lid geworden op: ma mar 28, 2011 2:26 pm

Bericht door Sjarlotte » di apr 24, 2012 3:55 pm

Lijkt me een goed plan, fijn!
Binnenkort spreek ik mijn huisarts nog en dan zal ik het hem meteen vragen. Ik verwacht niet dat hij daar bezwaar tegen heeft.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » di apr 24, 2012 4:00 pm

Oke,

Zodra de huisarts toestemming geeft gaan we naar het bloeddruk forum,

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Sjarlotte
Bekende op het forum
Berichten: 12
Lid geworden op: ma mar 28, 2011 2:26 pm

Bericht door Sjarlotte » vr apr 27, 2012 2:20 pm

Ik heb net de huisarts gesproken en hij heeft toestemming gegeven. Was er zelfs heel positief over :D .

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » vr apr 27, 2012 3:31 pm

Oke,

Gaan we over naar het bloeddrukforum. Stel je daar even in het kort voor,

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Plaats reactie