vraag over hartaanval

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
9620
Nieuw in dit forum
Berichten: 1
Lid geworden op: ma jan 17, 2011 6:50 pm

vraag over hartaanval

Bericht door 9620 » ma jan 17, 2011 7:01 pm

Als je een hartaanval hebt gehad, en je gaat niet naar een dokter, kan een arts dan een aantal jaar later ook nog (eenvoudig) zien of je er eentje gehad hebt?


Ik vraag me namelijk regelmatig af of ik een aantal jaar geleden misschien een hartaanval heb gehad - ik werd 's ochtends wakker en voelde me beroerd - toen ik even later naar het treinstation probeerde te lopen haalde ik dat niet en heb ik een uur of drie op een bankje langs de weg gezeten met een samenknijpend gevoel in mijn borst, een ontzettend gevoel van kramp in mijn schouders, rug, bovenarmen en nek (ik heb de rest van de dag met mijn armen regelmatig omhoog gezeten omdat de kramp niet weg ging), ook was ik heel erg misselijk, had ik een soort maagpijn en ik had moeite met ademhalen (ik had een licht ratelend gevoel/geluid in volgens mij mijn linkerlong als ik ademhaalde - dat geratel in mijn borst ging na een aantal weken over)...

Het was natuurlijk ontzettend dom dat ik niet naar een dokter of iets dergelijks ben geweest, maar goed, dat is nu te laat. Ik was toen 28 dus ik dacht niet gelijk aan iets ernstigs.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » ma jan 17, 2011 9:41 pm

Hallo,

Van een hartinfarct (myocardinfarct) is sprake als een deel van de hartspier (het myocard) afsterft doordat de bloedvoorziening naar het betreffende deel van het hart is afgesneden.

Dit wordt meestal veroorzaakt door een bloedstolsel (trombus) of een stukje dat is afgebroken van een gescheurde atherosclerotische plaque (een laagje vettig materiaal dat zich heeft afgezet op de binnenwand van een slagader).

Het voornaamste verschijnsel van een hartinfarct is pijn op de borst, die soms wordt omschreven als een benauwend, beklemmend en zwaar gevoel. Deze pijn is vaak hevig, houdt dikwijls lang aan en kan uitstralen naar de keel, hals, armen, rug en de bovenkant van de buik. De meesten hebben last van ademnood. Daarnaast kunnen symptomen optreden als flauwvallen, zweten, een bleke huid, angstgevoelens, misselijkheid en braken.


Soms kan een hartinfarct optreden zonder dat er sprake is van verschijnselen of klachten. We spreken dan van een stil infarct. Zo'n 'stil' hartinfarct komt wat vaker voor bij ouderen en mensen met diabetes.

De diagnose van een 'stil' hartinfarct wordt vaak achteraf, bij toeval gesteld, of bij verder onderzoek omdat de betrokkene vermoeidheidsklachten heeft.

Er zijn een aantal onderzoeken waarmee het hart in beeld kan worden gebracht. Met behulp van echocardiografie kan een indruk worden gekregen over de plaats en grootte van het hartinfarct. Het gedeelte van de hartspier dat door het infarct beschadigd is, trekt niet goed meer samen en is zo te herkennen.

Coronairangiografie is een onderzoek waarmee de bloedvoorziening van het hart door de kransslagaders in beeld gebracht kan worden. Het hartinfarct bevindt zich op de plaats waar de kransslagader is afgesloten.

Bij een hartinfarct sterft een deel van de hartspier af door gebrek aan bloed en zuurstof. Uit het getroffen deel van de hartspier komen bepaalde enzymen vrij, die met een bloedonderzoek kunnen worden opgespoord. De hoeveelheid van deze vrijgekomen enzymen is een maat voor de grootte van het hartinfarct.

Na een hartinfarct is de kans op een tweede hartinfarct groter dan normaal. Ik zou het een en ander toch even laten checken,

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Plaats reactie