wie weet wat de oorzaak is van deze bloedcontrole

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
poppeke
Nieuw in dit forum
Berichten: 8
Lid geworden op: wo dec 08, 2010 8:25 pm

wie weet wat de oorzaak is van deze bloedcontrole

Bericht door poppeke » wo dec 08, 2010 8:40 pm

hallo, ik ben een vrouw van 39 jaar, voel me al een tijdje niet goed, en heb laatst mijn bloed laten onderzoeken.
erytrocyten 5.27
hemoglobine 16.7
hematocriet 48.2
ferrritine 255
vit b12 167
natrium 134
cholesterol 268
ldl cholesterol 177

ik moest dadelijk beginnen met vit b12, en asaflow.
wie weet wat de oorzaak kan zijn?
hartproblemen zit in de familie, mijn zus en vader zijn al 4x geopereerd

alvast bedankt poppeke[/b]

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » do dec 09, 2010 12:21 pm

Hallo poppeke,

De waarden liggen in Belgie vaak anders dan in Nederland. Zou je achter de uitslagen kunnen zetten of het in mmol/l of in ug of anders staat op jouw labformulier?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

poppeke
Nieuw in dit forum
Berichten: 8
Lid geworden op: wo dec 08, 2010 8:25 pm

Bericht door poppeke » do dec 09, 2010 6:57 pm

hallo corrij,

erytrocyten 5.27 milj/mm
hemoglobine 16.7 g/dl
hematocriet 48.2 percent
ferritine 255 mcg/l
vit b12 167 pg/ml
natrium 134 mmol/l
cholesterol totaal 268 mg/dl
ldl cholesterol- berekend 177 mg/dl

ik hoop dat dit u kan verder helpen, alvast bedankt
groetjes poppeke

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » do dec 09, 2010 7:32 pm

Hallo Poppeke,



erytrocyten 5.27 milj/mm 4.0 - 5.0
hemoglobine 16.7 g/dl 12.0 - 16.0
hematocriet 48.2 percent 39 - 49
ferritine 255 mcg/l 11 - 120
vit b12 167 pg/ml 187 - 883
natrium 134 mmol/l
cholesterol totaal 268 mg/dl 200 - 240
ldl cholesterol- berekend 177 mg/dl <100

je ziet dus dat je B12 te laag is. Asaflow is een asperine, dat werkt dus bloedverdunnend.

De behandeling van een vitamine B12-tekort is afhankelijk van de oorzaak en de ernst van de klachten:

Te weinig intrinsic factor
Als er geen of erg weinig productie van intrinsic factor is, wordt vitamine B12 via een injectie toegediend die direct in het bloed wordt opgenomen. Deze injecties moeten vaak levenslang worden gebruikt. Het slikken van extra vitamine B12 heeft in dit geval geen zin. Vitamine B12 kan alleen door het lichaam opgenomen worden, als het gekoppeld is aan intrinsic factor.
Voldoende intrinsic factor
Als er wel voldoende intrinsic factor wordt aangemaakt door het maagslijmvlies, dan kan extra inname van vitamine B12 voldoende zijn. Bij een ernstig tekort geeft de arts eerst een aantal injecties. De patiënt kan vervolgens overgaan op voedingssupplementen met extra vitamine B12.

Een vitamine B12-tekort kan veel verschillende oorzaken hebben:

Pernicieuze anemie
Dit is een bepaalde vorm van bloedarmoede die ontstaat als gevolg van een auto-immuun ziekte van het maagslijmvlies. Door deze auto-immuun ziekte produceert de maag niet of nauwelijks 'intrinsic factror'. Dit stofje is echter noodzakelijk voor een goede opname van vitamine B12 in de dunne darm. Vanwege een tekort aan intrinsic factor kan vitamine B12 dus niet opgenomen worden. Pernicieuze anemie wordt elders op deze site uitgebreid besproken.
Een verminderde inname van vitamine B12
Dit komt met name voor bij alcoholisten en bij veganisten/vegetariërs (mensen die geen dierlijke producten/vlees eten).
Operatie laatste deel dunne darm
Wanneer het laatste deel van de dunne darm (ileum) operatief verwijderd is, of niet goed functioneert kan een vitamine B12-tekort ontstaan. Vitamine B12 wordt namelijk via de wand van het ileum door het lichaam opgenomen.
Bacteriële overgroei in de dunne darm
Hierdoor wordt vitamine B12 minder goed opgenomen door het lichaam.
Maagoperatie
Als gevolg van een operatie, waarbij (een groot deel) van de maag verwijderd wordt. Het maagslijmvlies produceert dan niet voldoende intrinsic factor, waardoor vitamine B12 niet goed wordt opgenomen.
Medicijgebruik
In zeldzame gevallen kan een vitamine B12-tekort ontstaan als gevolg van medicijngebruik.
Verminderde maagzuurproductie
Bij ouderen kan de productie van maagzuur afnemen. Hierdoor kan vitamine B12 minder goed opgenomen worden. Ouderen hebben daardoor vaker een vitamine B12-tekort.
In de volksmond worden de termen 'pernicieuze anemie' en 'vitamine B12-tekort' nogal eens door elkaar gebruikt. Officieel spreekt men alleen van pernicieuze anemie als het vitamine B12-tekort veroorzaakt wordt door een auto-immuun ziekte van het maagslijmvlies (auto-immuun gastritis). In alle andere gevallen spreekt met van ‘vitamine B12-tekort’.

Klachten en symptomen van vitamine B12-tekort
Doordat het lichaam beschikt over grote reservehoeveelheden vitamine B12 duurt het een aantal jaren voordat een vitamine B12-tekort ontstaat.

De eerste klachten die optreden bij pernicieuze anemie, komen overeen met klachten bij de ‘normale’ en meest gangbare vormen van bloedarmoede:

bleek zien
een slap en moe gevoel
licht in het hoofd
een gebrek aan eetlust
Sommige mensen krijgen last van:

een pijnlijke, branderige tong
gewichtsverlies
diarree
Op den duur heeft een vitamine B12-tekort neurologische gevolgen, omdat het zenuwstelsel wordt aangetast. Patiënten klagen over tintelingen en een dof gevoel in handen en voeten. Dit kan overgaan in een zwaar gevoel en moeilijkheden met lopen. Ook kunnen er coördinatieproblemen en psychische stoornissen optreden.

Tips en adviezen bij vitamine B12-tekort
Een vitamine B12-tekort wordt soms veroorzaakt door een ongezonde of eenzijdige voeding. Vitamine B12 zit in dierlijke producten zoals vlees, eieren en zuivelproducten. Als u vegetariër of veganist bent, dan is het verstandig om vitamine B12 in te nemen via een voedingssupplement, omdat anders een tekort kan ontstaan.

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

poppeke
Nieuw in dit forum
Berichten: 8
Lid geworden op: wo dec 08, 2010 8:25 pm

Bericht door poppeke » do dec 09, 2010 8:28 pm

hallo corrij
bedankt voor de uitleg van de vit b12.
en de rest van de bloedwaarden die te hoog of te laag waren, hangen die in verband met de vitb12 tekort?
ik eet normaal, en meestal het liefst mijn groenten met het vlees alleen, de aardappelen heb ik niet zo graag.
ik neem vitb12 in pil vorm.
de dokter zei dat ik teveel rode bloedcellen heb en dat we binnen 4 weken opnieuw bloed moeten afnemen om te controleren.
dat is niet normaal zei hij.
maar er moet toch een oorzaak zijn he?
die dokters jagen een mens de stuipen op het lijf en ze zeggen niks, of ze weten het zelf niet. :-)

ik ben blij dat jij me wat uitleg geeft.

groetjes poppeke

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » vr dec 10, 2010 11:09 am

Hallo Poppeke,

Ja er moet een oorzaak zijn voor deze verhoging.
Rode bloedcellen bevatten hemoglobine dat verantwoordelijk is voor het transport van zuurstof in het bloed.

Rode bloedcellen hebben een gemiddelde levensduur van 120 dagen en worden continu aangemaakt en afgebroken. Rode bloedcellen worden gemaakt in het beenmerg (het rode beenmerg van de wervels en de platte beenderen zoals het borstbeen, het bekken en de ribben).

Het aantal rode bloedcellen varieert bij mannen tussen 4,4 - 5,8 x 1012/l en bij vrouwen tussen 4,0 - 5,3 x 1012/l. Bij pasgeborenen liggen de waarden hoger en bij kinderen liggen de waarden iets lager.

Naast het aantal rode bloedcellen is voor een goede beoordeling tevens het Ht, Hb, MCV en RDW van belang.

Is er geen MCV geprikt?

Heb jij symptomen zoals hoofdpijn of moeite met scherp zien, hevige jeuk na het douchen en – heel opvallend – soms ernstige pijn in de voeten of vingers, waarbij dan een rood-blauwe verkleuring is te zien?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

poppeke
Nieuw in dit forum
Berichten: 8
Lid geworden op: wo dec 08, 2010 8:25 pm

Bericht door poppeke » vr dec 10, 2010 6:29 pm

Hoi Corrij,
Jk heb heel veel last van hoofdpijn, en mijn ogen zijn fel achteruitgegaan op 6 maanden tijd.
Mijn mcv is 92 fl. wat is dat eigenlijk?
Ik heb vorige week een mri van het hoofd laten nemen en daar was niks abnormaal te zien.
Ik geloof dat ik een moeilijk geval ben hahaha.
Maar ik ben superbllij dat jij me die uitleg al gegeven hebt, daarvoor zijt ge heel hartelijk bedankt.
Toch iemand die me iets verteld.

Groetjes Poppeke

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » vr dec 10, 2010 6:50 pm

Hoi Poppeke,

Jouw MCV valt binnen de referentiewaarden.
De dokter kan een MCV aanvragen om de oorzaak van bloedarmoede te achterhalen of om bloedziekten op te sporen die te maken hebben met afwijkende grootte van de rode bloedcellen.

De MCV maakt meestal deel uit van het complete bloedonderzoek dat wordt gebruikt als een algemene test voor het opsporen van verschillende aandoeningen. Elke type bloedcel (rode bloedcel, witte bloedcel en bloedplaatje) heeft een eigen rol en functie. Afwijkingen (in aantal, vorm of grootte) zijn een indicatie voor een groot aantal ziekten. Eigenlijk is het complete bloedonderzoek een samengestelde test waarbij verschillende onderdelen van het bloed worden onderzocht en gemeten, waaronder de MCV waarde.

De reden dat ik na een MCV uitslag vroeg is dat een vitamine B12 tekort vaak, maar niet altijd, een verhoging van de MCV) geeft.

Ik denk dat we even moet wachten op het volgende prikken, wanneer is dat precies?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

poppeke
Nieuw in dit forum
Berichten: 8
Lid geworden op: wo dec 08, 2010 8:25 pm

Bericht door poppeke » vr dec 10, 2010 8:53 pm

Dag Corrij,

Ik moet terug bloed laten prikken 23 december, ik ben eens benieuwt wat de uitslag dan is.
Ik hou u op de hoogte, bedankt voor de vele mailtjes, je hebt me heel wat info gegeven.
Bedankt en tot de volgende uitslag :-)
Poppeke

poppeke
Nieuw in dit forum
Berichten: 8
Lid geworden op: wo dec 08, 2010 8:25 pm

bloedresultaten

Bericht door poppeke » wo jan 05, 2011 2:33 pm

hoi corrij,

hier is zoals beloofd het volgende resultaat van mijn bloedonderzoek.
maar eerst de beste wensen voor het nieuwe jaar, en een goede gezondheid.
dit zijn de resultaten: nu en toen

erytrocyten 4.69 4.0-5.20 milj/mm 5.27
hemoglobine 14.4 12.0-16 g/dl 16.7
hematocriet 43.8 36.0-46.0 percent 48.2
leukocyten 3790 4000-10000 /mm3 4500
monocyten 15.3 4.0-12.0 percent 11.6
ferritine 180 11-120 mcg/l 255
het is wat gebeterd maar nu zijn de monocyten te hoog, wat is dat nu weer?


mvg poppeke

poppeke
Nieuw in dit forum
Berichten: 8
Lid geworden op: wo dec 08, 2010 8:25 pm

Bericht door poppeke » wo jan 05, 2011 2:36 pm

hoi corrij,


de achterste cijfers zijn de oude uitslagen he, ik had er spatie tussen gelaten, maar alles staat nu tegen elkaar.

groeten poppeke

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » do jan 06, 2011 12:52 pm

Hoi Poppeke,

Een monocyt is een ronde of ovale witte bloedcel (leukocyt) en is een deel van het immuunsysteem van het menselijk lichaam. Het beschermt tegen in het bloed voorkomende ziekteverwekkers en verplaatst zich snel naar geïnfecteerde weefsels. Het is één van de vijf belangrijkste witte bloedcellen.

Een verhoogde hoeveelheid monocyten in het bloed duidt op een ontsteking en wordt monocytose genoemd.

Het aantal monocyten kan verhoogd zijn als gevolg van langdurige ontstekingsziekten, parasitaire infecties, tuberculose of bepaalde virusinfecties (zoals mononucleosis infectiosa, bof of mazelen).

Monocyten of macrofagen bevinden zich voornamelijk in de weefsels, maar ook wel in het bloed en het beenmerg. Ze hebben een opruimfunctie en zijn in staat bacteriën of de resten daarvan op te nemen en te vernietigen. Ze worden ook wel macrofagen (grote eters) genoemd.

Wat heeft jouw arts voorgesteld om nu te gaan doen?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

poppeke
Nieuw in dit forum
Berichten: 8
Lid geworden op: wo dec 08, 2010 8:25 pm

poppeke

Bericht door poppeke » do jan 06, 2011 1:18 pm

dag corrij,

mijn arts heeft niks voorgesteld eigenlijk.
ik moet stoppen met de bloedverdunners, dat is alles wat hij zei, en over 3 maanden nog eens bloed laten nemen.hij zoekt geen enkele verklaring.
ik denk toch dat het niet echt normaal is dat er zoveel niet in orde is in het bloed, ik begin me wel een beetje ongerust te maken.
ik heb nu weeral een zware verkoudheid.
heb jij er een verklaring voor?
wat zou jij doen?

mvg poppeke

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » do jan 06, 2011 1:25 pm

Hoi Poppeke,

Op dit discussieforum mogen wij geen adviezen geven (overheidsregels).
Maar als je mij een mailtje stuur kan ik je wellicht verder helpen,

ortho-vitea@home.nl

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Plaats reactie