afwijkend ecg bij een wpw

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
willy1948
Nieuw in dit forum
Berichten: 3
Lid geworden op: vr sep 24, 2010 10:37 am

afwijkend ecg bij een wpw

Bericht door willy1948 » ma sep 27, 2010 9:06 am

Hallo. Ik ben een vrouw van 46. Blijk het wpw syndroom te hebben. Om vast te stellen waar het precies zit een inspanningstest gedaan. Tijdens test verder totaal geen klachten, afgezien van snel zware benen ivm conditiegebrek. (idd daar moet ik beslist wat aan doen). Achteraf bleek op het ecg een zuurstofgebrek van het hart te worden geconstateerd. Volgens mijn cardioloog kwam dit bij vrouwen vaker voor. Maar omdat ik wpw heb, wil ze voor de zekerheid nóg een inspanningstest doen, nu met contrastvloeistof, dit omdat ze zekerheid wil voordat ze me medicijnen voorschrijft voor het wpw syndroom.
Mijn vraag:

Kán het dat het ecg een afwijking laat zien met zuurstoftekort, terwijl er verder niets aan de hand is???? Ik heb dus echt geen klachten wat op zuurstofgebrek lijkt.

Heb volgende week pas de volgende test, en ik zit enorm in spanning.... :oops:

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » ma sep 27, 2010 11:41 am

Hallo,

WPW en een zuurstofgebrek van het hart zijn twee verschillende dingen volgens mij, maar het zuurstofgebrek zou ook een gevolg kunnen zijn van een tachycardie.

Bij een hartslag van 200+ krijgt het bloed niet genoeg tijd om in het hart te stromen. Dan contraheert het hart zonder dat er bloed uitgepompt wordt, en krijgt de persoon een zuurstofgebrek.

Het Wolff-Parkinson-White syndroom is een aangeboren afwijking waarbij er een afwijkende verbinding bestaat tussen de boezems en de hartkamers. Deze extra verbinding bestaat uit een kleine spierbundel. Dit kan, onder bepaalde omstandigheden, zorgen voor hartritmestoornissen, meestal een te snelle hartslag.
Bij het Wolff-Parkinson-White syndroom klopt het hart heel snel - soms wel 200 keer per minuut (normaal is dit 60 tot 100 slagen per minuut). De patiënt ervaart de versnelde hartslag als hartkloppingen. Doordat de bloedtoevoer naar de hersenen is verminderd als de hartkamers zich zo snel samentrekken, kan er sprake zijn van duizeligheid of flauwvallen.

De diagnose Wolff-Parkinson-White-syndroom wordt gesteld aan de hand van de klachten en een lichamelijk onderzoek van de patiënt. Op een hartfilmpje (ECG) is de afwijking te zien.

In eerste instantie worden vaak medicijnen voorgeschreven om de snelle hartslag onder controle te krijgen. Het Wolff-Parkinson-White syndroom is te genezen door middel van een zogeheten katheterablatie. Daarbij wordt een dun, flexibel buisje via een bloedvat in de lies naar het hart geleid. Vervolgens wordt de abnormale verbinding, die de oorzaak van het syndroom is, opgespoord en met behulp van warmte vernietigd.

Heb jij die hoge hartslag nooit gevoeld?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

willy1948
Nieuw in dit forum
Berichten: 3
Lid geworden op: vr sep 24, 2010 10:37 am

Bericht door willy1948 » ma sep 27, 2010 1:32 pm

Nee de hoge hartslag heb ik nooit gevoeld. Vorig jaar tijdens (een andere reden) ziekenhuis opname is het ontdekt.
Tijdens de fietstest om vast te stellen wáár precies evt het doorbranden dient te geschieden, leek het dus als of er zuurstof gebrek was. Mijn hartslag was met 170 slagen op zijn hoogst tijdens de test. Ook toen had ik nergens last van. Misschien ergens in de verte iets licht in mijn hoofd. Ze hebben de test trouwens wél ingekort.... het duurde nl geen 20 minuten zoals ze van t voren hadden gezegd maar hooguit 10 (het fietsen dan)
Ik ben trouwens op de hoogte van wat precies wpw is en dat dit los van elkaar staat, maar omdat de medicijnen voor wpw niet gegeven mag worden als er een afsluiting ergens zou zijn, moest ik een fietstest ondergaan en zo kwamen ze er dus achter. Op de normale ecg is dus hiervan niets te zien... maar ja bij inspanning he....
je hóeft van wpw trouwens niet perce iets van te vernemen, sommige mensen hebbn er nooit last van, en daar was ik ook 1 van tot vorig jaar. Daarna heb ik nog 1 keer last gehad, de zomer dit jaar, en verder nooit.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » ma sep 27, 2010 9:53 pm

Hallo

Weet je waarom ze de inspannings test hebben ingekort?
Liep de hartslag misschien te hoog op?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

willy1948
Nieuw in dit forum
Berichten: 3
Lid geworden op: vr sep 24, 2010 10:37 am

Bericht door willy1948 » di sep 28, 2010 9:06 am

ja dat denk ik, hoewel ik het niet zeker weet.
mijn hartslag was 170 op een bep moment

Plaats reactie