Thallium onderzoek?

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
Bert928GT
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: wo sep 08, 2010 3:30 pm

Thallium onderzoek?

Bericht door Bert928GT » do sep 09, 2010 12:15 pm

wie kan mij uitleggen welke waarde er gehecht kan worden aan een positieve (dus zuurstofgebrek) Thallium test? Hoe betrouwbaar is de test?

Zoals uit mijn introductie te lezen is ben ik iemand die bijna 19 jaar geleden gedotterd is zonder stent en toen in een andere kransslagader een vernauwing van 60% had, dit alles na een hartinfarct. Na deze historie is er vorig jaar een positieve Thallium test uitgerold alhoewel het inspannings ECG foutloos was. Ook heb ik nooit meer klachten gehad.
Catheterisatie , afgelopen maandag, leverde het bewijs voor mijn klachtenvrije bestaan. Het ziet er allemaal goed uit, de cardioloog (in een ander ziekenhuis) heeft tijdens de catheterisatie uitgebreid alles uitgelegd en laten zien , omdat ik er naar vroeg.

Hoe zijn al deze tegenstrijdigheden te verklaren?

Ik ben geneigd om de komende 15 jaar maar weer geen enkele controle uit te laten voeren en mijn racefiets als beste geneesmiddel te blijven zien. Dat heeft bijna 19 jaar uitstekend gewerkt.

Rigoureuze aanpassing van je levensstijl is vaak het allerbeste medicijn en kan er voor zorgen dat er na een hartinfarct toch een gezond en probleemloos hartleven is. Ik realiseer me dat dit niet voor iedereen op zal gaan, elk geval is anders.

Groet Bert928GT

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » do sep 09, 2010 2:21 pm

Hallo Bert,

Myocardscintigrafie met thallium-201 heeft een vaste plaats in de diagnostiek voor het opsporen van ischemische hartziekten.

Thallium-201-scintigrafie van het myocard na inspanning neemt de laatste jaren een belangrijke plaats in bij het opsporen van ischemische hartziekten. Bij veel patiënten is dit onderzoek niet mogelijk doordat zij door uiteenlopende oorzaken niet in staat zijn inspanning te verrichten die voldoende spiergroepen in actie zet om het evenwicht van zuurstofvraag en -aanbod van het myocard te verstoren. Een andere methode maakt gebruik van farmacologische dilatatie van de coronairarteriën door intraveneuze toediening van dipyridamol (Persantin), waardoor hyperemie ontstaat die vergelijkbaar is met de situatie na inspanning.

Inspanningselektrocardiografie is belangrijk voor het opsporen van ischemische hartziekten. Aan dit onderzoek zijn echter bezwaren verbonden, zoals een beperkte sensitiviteit en een matige voorspellende waarde, er wordt geen uitspraak gedaan over de plaats van het ischemische gebied, het onderzoek geeft weinig meer informatie dan een gedegen anamnese door een ervaren clinicus en de beoordeling is moeilijk of onmogelijk bij een gestoorde uitgangsrepolarisatie (bijv. bij linker-bundeltakblock, linker-ventrikelhypertrofie, preëxcitatiesyndromen, digitalisgebruik, enz.).10 Een aantal van deze problemen kan worden ondervangen door fietsergometrie gevolgd door myocardperfusiescintigrafie met thallium-201.



Er is een verdeling te maken in ischemische hartziekten en andere hart- en vaatziekten.
Ischemische hartziekten worden gekenmerkt door een belemmering van de bloedtoevoer (ischemie betekent verminderde bloedtoevoer). Een belemmering ontstaat door vaatkramp, trombose (een bloedpropje voorkomt een goede doorbloeding), embolie (een bloedstolsel) of arteriosclerose (slagaderverkalking).
Ischemie van het hart kan onder andere leiden tot hartkramp ofwel "angina pectoris" of een hartinfarct waarbij een stukje van de hartspier afsterft. Wanneer de bloedvaten in de hersenen worden afgesloten kan een "cerebro vasculair accident" (CVA) ontstaan. Een CVA staat in de volksmond bekend als een beroerte.


groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Bert928GT
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: wo sep 08, 2010 3:30 pm

Bericht door Bert928GT » do sep 09, 2010 3:13 pm

Hallo Corrij,

bedankt voor je uitgebreide antwoord. Het eerste deel is op mij niet van toepassing. Ik ben zeer zwaar belastbaar en voorafgaand aan het inspuiten van Thallium201 liep ik het gehele Bruce Protocol programma op de loopband uit. De hartslag was toen 180 en in principe kan ik dan nog door tot iets boven de 190 voordat ik aan het eind ben. Op de racefiets zie ik wel eens 190 op mijn hartslagmeter. Het ECG was foutloos en toch leverde de scan na het inspuiten van Thalium 201 een positief en dus ischemie als eindresultaat. Zo is het mij verteld.
Dit was in augustus vorig jaar. Nu, na catheterisatie blijkt dat de situatie gewoon heel goed is na 18.5 jaar en dat er van zuurstoftekort geen sprake kan zijn. Voor mij betekent dit dat het Thallium onderzoek vermoedelijk ten onrechte een positief resultaat heeft opgeleverd of zie ik dit verkeerd? Nogmaals ik heb helemaal geen klachten en heb me slechts voor een routine onderzoek gemeld het vorig jaar.

Kennelijk is het heel uitzonderlijk dat iemand na een infarct en dotter en een andere matige andere kransslagader, het proces van dichtslibben geheel stopt. Daar is geen rekening meegehouden. Ik heb mij destijds in de materie verdiept en een aantal rigoureuze maatregelen genomen, die dus perfect gewerkt hebben. In al die jaren is de dotterplek helemaal open gebleven en de andere vernauwing is eerder minder geworden dan slechter.

Groet Bert

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » do sep 09, 2010 4:52 pm

Hallo Bert,

Het lijkt inderdaad een onterecht positief resultaat.
Je hebt het dus heel goed gedaan, ga lekker op je gevoel af en geniet van het leven.
En je mag jezelf wel een schouder klopje geven hoor :D

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Bert928GT
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: wo sep 08, 2010 3:30 pm

Bericht door Bert928GT » do sep 09, 2010 6:13 pm

Dat genieten gaan we zeker doen. :D

Groet Bert

Plaats reactie