Voorstelling

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
jarnev
Nieuw in dit forum
Berichten: 2
Lid geworden op: do aug 19, 2010 10:44 am

Voorstelling

Bericht door jarnev » do aug 19, 2010 10:53 am

Hallo,

Ik ben jarne, 21 jaar. Gisteren ging ik bloed geven bij een bloedinzameling.
De arts die mijn bloeddruk meette, zei dat het kantje boord was.

Normaal (vorige 3 inzamelingen) was mijn bloeddruk namelijk 12/x
terwijl mijn bloeddruk nu 15/x was.
(Het cijfer x weet ik niet meer, maar ik vermoed dat het 7 was, kan dit?)

Ik zou me geen zorgen maken, maar de arts zei dat het erger zou zijn moest ik volgende keer een gelijkaardige waarde tonen.
Maar de volgende bloedinzameling is pas binnen 3 maanden...

Moet ik mij dus zorgen maken?
Zou ik best een huisdokter raadplegen?
Zijn er specifieke symptomen waar ik kan op letten? (heb geen meettoestel)

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » do aug 19, 2010 11:59 am

Hallo Jarne,

Ik heb het idee dat je Belg bent, klopt dit?
Bedoel je dat de bovendruk 150 is?

Het probleem van een hogere bloeddruk is is dat dat geen echte klachten geeft, er zijn dus niet echt symptomen waar je op zou kunnen letten.Over het algemeen kun je niet 'voelen' dat je een te hoge bloeddruk hebt, en er zijn geen duidelijke verschijnselen. Alleen een extreem hoge bloeddruk gaat direct gepaard met hoofdpijn, kortademigheid, problemen met zien of duizeligheid. Ook al merk je er niets van, op de langere termijn is hoge bloeddruk wel degelijk schadelijk voor het lichaam. Vaak blijkt dat de hypertensie pas ontdekt wordt als de schade al is ontstaan. Een aanhoudende hoge bloeddruk moet niet genegeerd worden. Bij twijfel is het sterk aan te raden de bloeddruk te (laten) meten.


Als ik jou was zou ik een afspraak maken bij je huisarts om te kijken of er echt sprake is van een te hoge bloeddruk.
Mocht die te hoog zijn dan is daar op zich genoeg aan te doen.



De bloeddruk schommelt bij gezonde mensen in de loop van de dag en afhankelijk van de situatie. In de ochtend en 's avonds is de druk vaak lager dan 's middags. Door sport, beweging, praten en door emoties kan de bloeddruk tijdelijk stijgen. De meeste artsen zullen pas de diagnose van een te hoge bloeddruk (hypertensie) stellen wanneer er bij iemand op tenminste zes verschillende momenten een te hoge bloeddruk is gemeten. Als richtlijn voor hoge bloeddruk wordt genomen: een bovendruk hoger dan 140 mmHg en/of een onderdruk hoger dan 90 mmHg. Een uitzondering wordt gemaakt voor mensen van 60 jaar en ouder, die verder gezond zijn. Voor deze groep mag een bovengrens voor de bovendruk van 160 mmHg gehanteerd worden.


Er kunnen duidelijke oorzaken zijn van een verhoogde bloeddruk, zoals een ziekte aan de bijnieren, een aangeboren nierafwijking, een nierontsteking, een vernauwing van de grote lichaamsslagader (aorta) of een vernauwing van een nierslagader. Dit is echter vrij zeldzaam; in 95% van de gevallen is de oorzaak niet precies bekend.

Er zijn wel risicofactoren bekend die een rol kunnen spelen, zoals overgewicht, te zout eten, gebruik van alcohol en suiker, stress en erfelijke factoren. Ook diabetes (suikerziekte), nierziekten en zwangerschap kunnen de bloeddruk doen stijgen. Bij kinderen komt een verhoogde bloeddruk zelden voor. Op jonge en middelbare leeftijd hebben meer mannen dan vrouwen last van een te hoge bloeddruk.

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

jarnev
Nieuw in dit forum
Berichten: 2
Lid geworden op: do aug 19, 2010 10:44 am

Bericht door jarnev » do aug 19, 2010 1:27 pm

Dag Corrij,

Ik ben inderdaad belg. Ik had niet gezien dat ik op een Nederlandse website terechtgekomen was :).

Bedankt in ieder geval voor de informatie.
Bovendruk is idd 150 (bij ons delen ze het door 10, geen idee waarom dat is)
Ik kan mij niet meteen in de risicofactoren vinden.
Kan oververmoeidheid eventueel een oorzaak zijn? Ik heb de laatste tijd nogal veel en intensief aan sport gedaan.
Maar ik zal sowieso eens naar de huisdokter gaan zoals je aanraad.
Dan ben ik tenminste zeker of er al dan niet iets aan de hand is.
Beter een bezoekje te veel dan te weinig ;)


Nogmaals dank,

Groetjes,
Jarne V

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » do aug 19, 2010 4:44 pm

Hallo Jarne,

Belgen zijn ook van harte welkom hier op het forum hoor :D

Oververmoeidheid is geen oorzaak, en van veel en intensief sporten zou de bloeddruk juist moeten dalen.
Erg verstandig om het even bij je arts te laten controleren.
Hou je ons op de hoogte?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Plaats reactie