even voorstellen en vragen

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
fanthagiro
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: di jun 22, 2010 8:40 pm

even voorstellen en vragen

Bericht door fanthagiro » di jun 22, 2010 8:53 pm

Hallo allemaal,

Ik ben een 36 jarige vrouw.
In Januari dit jaar had ik nogal wat stress op mijn werk en dacht dat ik last had van hyperventilatie ik heb toen op mijn werk naar mijn huisarts gebeld en die vroeg toen of ik in staat was langs te komen, dit heb ik toen gedaan en na een hartfilmpje kreeg ik te horen dat ik een kleine afwijking heb maar dat deze afwijking niets te maken heeft met de aanvallen die ik kreeg. Ik kreeg toen een spray onder mijn tong en voelde me daarna beter. Vervolgens kreeg ik een recept mee voor metroporol en die moest ik maar gaan slikken daar zou ik mij beter mee gaan voelen.

Na een week nam een andere dokter contact op met mij om te vragen hoe het ging. Ik vertelde dat het wel aardig goed met me ging, waarna hij me vertelde dat ik toch echt hyperventilatie heb en dat een te snelle hartslag hier nu eenmaal bij hoorde, ik moest dus stoppen met de metroporol.
Hierna heb ik wel vaker even een kleine aanval (zo noem ik het maar) gehad maar het ging erg goed.

Tot gisteren, ik was druk bezig in huis en met de boodschappen uitladen uit de auto en kreeg ineens het gevoel alsof er iemand op mijn borstkast ging zitten, werd helemaal misselijk en een beetje een wazig gevoel in mijn hoofd, en geen kracht meer in mijn armen om de boodschappen binnen te zetten. Na een 45 minuten ging het wel weer, maar nu elke keer als ik me inspan gaat ineens mijn hart als een razende tekeer.

Ik heb vandaag de huisarts gebeld, maar zou nog worden teruggebeld....
(dat is dus tot nu toe niet gebeurd...)

wat denken jullie wat ik hiermee moet? Ik heb echt geen idee namelijk wat ik er nog van moet denken. Ik heb trouwens nu helemaal geen stress juist het tegenovergestelde,

alvast bedankt voor jullie reacties.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » wo jun 23, 2010 10:39 am

Hallo,

Dat moet schrikken zijn geweest.
Hyperventilatie verstoort lichaamsprocessen. Met onprettige sensaties als gevolg. Hyperventilatie is zelf een symptoom van angst, paniek en stress. Naast de versnelde ademhaling produceren deze meer symptomen. Zo ontstaat er makkelijk een complexe lijn van klachten.

Bij hyperventilatie adem je sneller dan normaal. Hierdoor adem je in korte tijd meer zuurstof in. En teveel koolstofdioxide (CO2) weer uit. De daling van CO2 in je bloed maakt het bloed minder zuur. Dit veroorzaakt klachten als:

•Benauwdheid
•Verstijfde spieren
•Duizeligheid
•Beklemming op de borst
•Tintelingen (handen/ gelaat)
•Transpiratie
•Flauwvallen
Deze sensaties zijn lastig, maar beslist niet schadelijk. Op een aanval volgen vaak:

•Spierpijn (ademspieren)
•Hoofdpijn
•Buikkramp
•Diarree
•Vermoeidheid
•Slapeloosheid

Herken je hier iets in?

Het zou ook kunnen zijn dat er sprake is van iets anders.
Metoprolol behoort tot de groep geneesmiddelen die bètablokkers worden genoemd. Het verlaagt de bloeddruk, vertraagt de hartslag en vermindert de zuurstofbehoefte van het hart.

Artsen schrijven het voor bij hoge bloeddruk, angina pectoris (hartkramp), hartritmestoornissen, migraine, te snelle schildklierwerking (struma), hartfalen en hartinfarct.

Heb je enig idee hoe jouw bloeddruk is?

De spray voor onder je tong is nitroglycerine en wordt gegeven bij hartkramp.

Deze spray moet je bij een aanval onder de tong sprayen. Het wordt dan via het mondslijmvlies heel snel in de bloedbaan opgenomen.

Nitroglycerine heft binnen enkele minuten een aanval van hartkramp op. Het verwijdt de bloedvaten, met name de vaten die het bloed náár het hart leiden. Daardoor staat er minder druk op het bloed dat het hart binnenstroomt. Het hart hoeft minder hard te werken en verbruikt minder zuurstof.

Sta erop dat de huisarts je door verwijst naar de cardioloog. Dan krijg je in ieder geval duidelijkheid, gaat het om hyperventilatie of is er iets anders aan de hand,

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

fanthagiro
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: di jun 22, 2010 8:40 pm

Bericht door fanthagiro » wo jun 23, 2010 2:06 pm

ben vandaag bij de dokter geweest, mijn bloeddruk was 135/85 dus die is wel goed, verder heb ik geen overgewicht 70kg bij een lengte van 180, dus daar kon het niet aan liggen, mijn hartslag was wel aan de snelle kant vertelde hij me, hoeveel weet ik niet.

Deze arts kwam weer met iets anders (fijn zo'n huisartsenpraktijk) het zou kramp zijn van de spieren rond mijn borstkas???? efin alleen het ontzettende bonzen van mijn hart bij het de trap op lopen en het 2 minuten voetballen met mijn 2 jaar oude dochter paste daar dan weer niet bij, maar ja het was warm vandaag vond hij....??
Ik ben weggegaan met het idee om toch eens naar de cardioloog te bellen..

twee jaar geleden toen ik zwanger was ben ik bij de cardioloog geweest om een hart filmpje te maken, hier kwam ook die afwijking uit... de cardioloog vroeg mij toen wannneer ik zou gaan bevallen, en aangezien ik 2 dagen later zou worden ingeleid vond hij het oke als we het even zo zouden laten.

Ik ben de volgende morgen bevallen, en dacht toen dat die afwijking en de aanval die ik toen had er misschien ermee te maken hadden dat mijn lichaam zich aan het voorbereiden was op de bevalling.

Overigens heb ik helemaal geen spierpijn op mijn borstkas na dat ik me zo raar heb gevoeld, wel heel erg spierpijn in mijn benen gisteren (na maandag) en dat is vandaag wel helemaal over...
Ik ben ook niet benauwd alleen mijn hart bonst dan alsof ik helemaal buiten adem ben, maar dat ben ik dan niet.

Ik heb ook een telefonische afspraak gemaakt met de huisarts waar ik het het beste mee kan vinden (zij heeft mij begeleid na dat ik borstkanker had) en die wil ik vragen om mij toch door te sturen, zo niet ga ik denk eens maar kijken of ik een second opinion kan krijgen bij een andere huisarts (kan dat?)

groetjes
fantha

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » wo jun 23, 2010 3:08 pm

Hallo Fantha,

Een second opinion is een goed idee, en natuurlijk kan dat.
Je bent veel te jong om met dit soort klachten te blijven rondlopen.

Weet jij ook om wat voor soort afwijking het ging toen je zwanger was?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

fanthagiro
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: di jun 22, 2010 8:40 pm

Bericht door fanthagiro » wo jun 23, 2010 3:51 pm

nee alleen dat ze het kunnen zien op het hartfilmpje... niet gevraagd ook weet alleen dat het een afwijking is aan de voorkant van je hart, dat is de uitleg die ik kreeg misschien dat jij weet wat ze bedoelen?.

Ik heb net het ziekenhuis gebeld waar ik in 2008 ben geweest en na mijn verhaal en de gegevens van 2008 heeft de assistente gezegd dat ik mijn huisarts moest bellen om een verwijskaart te vragen, dat heb ik dus gedaan en de assistente van de huisarts zou het met hem overleggen en belt mij nog terug (als hij er niet mee accoord gaat ga hem vertellen dat ik een second opinion wil )

Ik hoop dat ik die verwijskaart krijg en dat ik bij de cardioloog gerustgesteld kan worden dat het niets ernstigs is, mocht dit wel zo zijn ben ik er tenminste optijd bij..

dus nog even het telefoontje afwachten,
groetjes
Fanta

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » wo jun 23, 2010 8:08 pm

Oke,

ben ook benieuwd, hou je ons op de hoogte?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

fanthagiro
Nieuw in dit forum
Berichten: 4
Lid geworden op: di jun 22, 2010 8:40 pm

Bericht door fanthagiro » ma apr 16, 2012 3:39 pm

even een hernieuwde kennismaking, na al het bovenstaande heb ik uiteindelijk in augustus 2010 een weekje mogen logeren op de hartbewaking, sinds dien zijn er verschillende keren hartfilmpjes gemaakt met een zichtbare afwijking, in iedergeval een av block, maar nog meerdere ook, ook geeft het hartfilmpje steevast aan dat ik ooit een infact heb meegemaakt waarvan de leeftijd onbepaald is. Ik loop nu inmiddels al een heel tijdje bij de cardioloog die geen idee heeft waar het vandaan komt, maar hij wil mij in iedergeval onder controle houden.

Ook heb ik inmiddels 3 keer een holter gehad waarbij de cardioloog een toename ziet in hartritme stoornissen, waarbij ik nog geen medicijnen gebruik op mijn eigen verzoek..

inmiddels ben ik ook geconftonteerd met een carcinoid in mijn dikke darm in daarom hebben ze oa bloed geprikt op NT-pro-BNP waarvan de referentie waarde bij ons lab ligt op 115, bij mij is het 169 dus naar ik aanneem licht verhoogd.

Ik weet niet of het handig is om mijn cardioloog hiervan op de hoogte te stellen of dat het maar zo minimaal verhoogd is dat dat niet nodig is..

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » wo apr 18, 2012 4:32 pm

Hallo,

Is het niet zo dat de cardioloog deze uitslagen vanzelf krijgt?
Je gebruikt nu dus helemaal geen medicatie van de cardioloog?
Het kan goed zijn dat je in het verleden een stil infarct hebt gehad. Een op de vijf mensen heeft geen pijn op de borst tijdens een hartaanval. Er kunnen echter wel andere klachten optreden, bijvoorbeeld ademgebrek, duizeligheid, zweten en wit wegtrekken. Deze vorm van hartinfarct wordt een ‘stil infarct’ genoemd. Dit type hartinfarct komt vooral voor bij mensen met diabetes mellitus of met hoge bloeddruk.

Meestal is de diagnose eenvoudig. Een ECG , een registratie van de elektrische activiteit van het hart, laat vaak veranderingen zien die op een hartinfarct wijzen. Het ECG vertelt vaak welk deel en hoe veel van de hartspier beschadigd is en laat zien of het hartritme nog normaal of onregelmatig is. De diagnose kan worden bevestigd door bloed af te nemen en dat te onderzoeken op bepaalde stoffen die uit de beschadigde hartspier in het bloed terechtkomen. Dat is dus bij jou gebeurt. Dit kan de oorzaak zijn van je ritmestoornissen.

De uitslag van het Pro-BNP laat ook zien dat er schade is aan het hart.
Ik vind zeker dat je contact met de cardioloog moet opnemen, al was het maar om het eens goed door te spreken.

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Plaats reactie