Even voorstellen

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
Jeep
Zeer ervaren met het forum
Berichten: 77
Lid geworden op: vr jun 11, 2010 8:14 pm
Locatie: Drachten

Even voorstellen

Bericht door Jeep » za jun 12, 2010 1:45 pm

Hallo ik ben Jaap en ben 60 jaar oud.
In 2005 ben naar de cardioloog gegaan vanwege ritmestoornissen. Er is toen onder andere een echo gemaakt waaruit bleek dat ik een slecht contra-herende rechterkamer had. Hier was volgens de cardioloog niet veel aan te doen. Mijn bloeddruk was niet verhoogd.
Sindsdien ben ik ieder jaar terug geweest voor controle. In 2007 werd een beginnende cardiomyopathie geconstateerd in de rechterventrikel. Het afgelopen jaar is dit echter ook de linker kamer slechter geworden als gevolg van de cardiomyopathie. Ik gebruik sinds kort het medicijn Atacand om de verslechtering tegen te gaan. Ik ben nu onder behandeling bij de hartfalenpoli om de medicijnen in te regelen.
Op jullie site lees ik verschillende verhalen van mensen met soortgelijke problemen, die veel baat hebben bij een orthomoleculaire aanpak. Ik ben benieuwd of dit ook voor mij goed zou kunnen werken.

Groeten,
Jaap

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » zo jun 13, 2010 12:17 pm

Hallo Jaap,

Welkom hier op het forum.
Wat is de diagnose van de cardioloog?
Gaat het om non compaction of hypertrofische cardiomyopathie?
Is atacand het enige medicijn wat je neemt?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Jeep
Zeer ervaren met het forum
Berichten: 77
Lid geworden op: vr jun 11, 2010 8:14 pm
Locatie: Drachten

Bericht door Jeep » zo jun 13, 2010 11:11 pm

Hallo Corrij,

Dank voor je snelle reactie.
Ik weet niet om welke specifieke vorm van cardiomyopathie het gaat.
De diagnose van de cardioloog is een verminderde pompfunctie van, in eerste instantie in 2007 van de rechterkamer en nu ook van de linkerkamer. Dit komt volgens hem door een verslechtering van de doorbloeding van de hartspier. De reden zou kunnen liggen in een erfelijke aanleg of een langdurige blootstelling aan stress. Dit laatste is bij mij zeker het geval. Ben al sinds okt. 2008 overspannen.
Bij een volgend bezoek aan de hartfalenpoli zal ik navragen wat de preciese diagnose is.
Ik gebruik voor de cardiomyopathie alleen atacand (nu 16 mg). Betablokkers krijg ik niet omdat ik een rustige hartslag heb.
Verder gebruik ik incidenteel Sumatriptan vanwege migraineachtige hoofdpijn.
Daarnaast gebruik is St Janskruid en visolie voor mijn overspannenheid.

De meetwaarde voor LVEF is 45 % (was in 2009 54 %) en de RV is matig.
Mijn bloeddruk is 115/70.

Daarnaast is nog van belang dat ik in 1991 Sarcoidosis heb gekregen waarvoor ik lange tijd prednison heb gebruik. Door de sarcoidose ben ik ongeveer 20 % van mijn longvolume kwijt.

In 2007 is nog onderzoek gedaan naar de oorzaak van zeer lokale hypokinesie in de linkerkamer. Uit dit onderzoek (Myocardbiopt) is gebleken dat dit niet kwam door Sarcoidosis.

Groeten,
Jaap

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » ma jun 14, 2010 8:33 pm

Hallo Jaap,

Stress verhoogt de hoeveelheden adrenaline in het bloed en verhoogt de hartslag. Zodra iemand weer rustig wordt, vermindert de afgifte van adrenaline en wordt de hartslag weer normaal. Wanneer iemand echter continu onder druk staat, heeft het hart steeds meer moeite zijn normale ritme terug te vinden en dat verhoogt het risico op hartfalen en hartaanvallen aanzienlijk.
Stress is een silent killer!

Merk je verschil door het nemen van sint janskruid?

Ik kan niet goed uit je berichtje opmaken of je belangstelling voor het behandelforum hebt?

Als dit wel zo is dan heb ik nog wat vragen voor je,



Hoe heb je het gemerkt dat je cardiomyopathie had?

Wanneer was dat?

Hoe noemt de cardioloog jouw ziekte?

Wat was je hartslag voor en na de huidige medicatie? Heb je last van ritmestoornissen? Zo ja welke?

Komen hart en vaatziekten in de familie voor?

Is er onderzocht of jouw aderen (nek of lies) nog voldoende bloed laten doorstromen?

Heb je last van decompensatie, dikke enkels

Heb je een voedings of vocht restrictie?

Zijn er nu bepaalde zaken die je niet meer kunt doen? Kom je bijvoorbeeld de trap nog op? Sport je nog steeds?

Ben je gauw moe? Ben je bij een inspanning gauw benauwd?

Eet je veel suiker?

Heb je last van allergieen of intoleranties voor voeding of medicijnen?

Heb je last van overgewicht, vooral rond het middel?

Ben je gediagnosaticeerd met diabetes? Komt er diabetes in de familie voor?

Zou jouw arts er bezwaar tegen hebben dat je door het nemen van voedingssupplementen je gezondheid wilt verbeteren?

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Jeep
Zeer ervaren met het forum
Berichten: 77
Lid geworden op: vr jun 11, 2010 8:14 pm
Locatie: Drachten

Bericht door Jeep » ma jun 14, 2010 11:14 pm

Hallo Corrij,

Ik heb zeker belangstelling voor het behandelforum.

Hierbij mijn reactie op je vragen:

Hoe heb je het gemerkt dat je cardiomyopathie had?
Ik ben het laatse ½ jaar sneller buiten adem. Ik wist niet dat dit door cardiomyopathie kwam. Sinds ik Sarcoidose heb (gehad), heb ik last van vermoeidheid. Samen met een door overspanning uitgeput systeem leek me dit een verklaring voor de vermoeidheid.

Wanneer was dat?
Laatste ½ jaar

Hoe noemt de cardioloog jouw ziekte?
cardiomyopathie

Wat was je hartslag voor en na de huidige medicatie? Heb je last van ritmestoornissen? Zo ja welke?
Hartslag voor medicatie weet ik niet precies, ergens rond de 70. Na medicatie: 60
Ik heb heel af en toe last van ritmestoringen. Dan slaat het hart een paar keer over. Als dit gebeurt is de oorzaak vooral spanning.

Komen hart en vaatziekten in de familie voor?
Niet echt. Wel heeft mijn vader heeft een hartinfarct gehad en later een pacemaker. Hij is 84 jaar geworden.


Is er onderzocht of jouw aderen (nek of lies) nog voldoende bloed laten doorstromen?
Ja, dit is geen probleem.

Heb je last van decompensatie, dikke enkels
Nee

Heb je een voedings of vocht restrictie?
Nee

Zijn er nu bepaalde zaken die je niet meer kunt doen? Kom je bijvoorbeeld de trap nog op? Sport je nog steeds?

Ik kan goed de trap op.
Sinds de Sarcoidose sport ik niet veel meer. Wil het wel weer gaan doen. Wandelen en recreatief fietsen lukt wel. Ik kan nog steeds een uur flink wandelen of recreatief fietsen.
Hardlopen lukt niet meer. Maar dat ging 10 jaar geleden ook al niet meer vanwege mijn verminderde longcapaciteit.

Ben je gauw moe? Ben je bij een inspanning gauw benauwd?
Ja ik ben wel eerder moe. En vooral bij dynamische inspanning raak ik eerder buiten adem.
Wandelen en fietsen gaat goed.

Eet je veel suiker?
Nee

Heb je last van allergieen of intoleranties voor voeding of medicijnen?
Nee

Heb je last van overgewicht, vooral rond het middel?
Nee. Ik ben sinds een maart j.l. 4 a 5 kilo afgevallen, en ben eigenlijk te licht.

Ben je gediagnosaticeerd met diabetes? Komt er diabetes in de familie voor?
Nee, Nee

Zou jouw arts er bezwaar tegen hebben dat je door het nemen van voedingssupplementen je gezondheid wilt verbeteren?
Nee, hij weet dat ik meer gericht ben op natuurlijke en alternatieve middelen.

Groet,

Jaap

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » di jun 15, 2010 12:33 pm

Hallo Jaap,

Ik geef je toestemming om naar het behandelforum te gaan :D
Maak bij het cardiomyopathie forum even een nieuw onderwerp aan, je kunt dit laatste bericht van jou kopieren en daar plaatsen, kom ik je daar weer tegen,

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Plaats reactie