Vaatvernauwing in het rechterbeen

Je kan je via dit forum aan de anderen voorstellen en discusieren over hart en vaatziekten.
Plaats reactie
rechterbeen
Nieuw in dit forum
Berichten: 2
Lid geworden op: di apr 27, 2010 2:25 pm

Vaatvernauwing in het rechterbeen

Bericht door rechterbeen » di apr 27, 2010 3:23 pm

Beste mensen, mijn naam is René en ben een man 53 jaar.

Bij mij is onlangs een vaatvernauwing in het rechter been vastgesteld door een professor in het AMC. Hij deed het onderzoek met een stethoscoop, ik kreeg het advies te stoppen met roken (daar ben ik mee bezig) en er werden bloedverdunners en cholesterol verlagers voorgeschreven. Mijn vraag: Is dit het nu, moeten er geen andere vaten worden onderzocht bv in mijn nek, kransslagader of zo iets. Moet ik nu afwachten tot iets krijg en komt dat moment snel, of kan ik ook nog wel honderd worden bij wijze van spreken.

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » di apr 27, 2010 5:22 pm

Hallo Rene,

Is de term Claudicatio Intermittens gevallen?
Dit zijn de zogenaamde etalagebenen.
Claudicatio wordt primair veroorzaakt door een aandoening die bekend staat als atherosclerose ofwel aderverkalking. Aderverkalking is eigenlijk een verkeerde term, omdat atherosclerose alleen de slagaders aantast. Hierbij is de binnenwand van de bloedvaten in de benen en elders in het lichaam dikker geworden, wat resulteert in vaatvernauwing.
Een geringe vernauwing in de beenslagaderen veroorzaakt geen klachten of verschijnselen. Het bloedvatenstelsel van de benen heeft namelijk een overcapaciteit. Bovendien ontwikkelen zich sluiproutes (collateralen), zodat het bloed toch nog in voldoende mate in de spieren en andere weefsels terechtkomt.
Bij een ernstige vernauwing van de beenslagaderen kan bij inspanning (lopen) een krampende pijn in het been optreden, omdat er dan onvoldoende bloed in de spieren komt, waardoor zuurstofgebrek ontstaat. In de slagaderen van de benen zijn drie plaatsen waar slagaderverkalking zich het eerste voordoet:


De tweesprong van de aorta waar zij zich vertakt in de twee bekkenslagaderen. Bij vernauwing of afsluiting veroorzaakt dit bij het lopen pijn in de bilstreek en in beide bovenbenen.Bij doorlopen kan de pijn ook naar de kuit trekken.
De dijslagader, handbreed boven het kniegewricht. Een vernauwing of afsluiting op deze plek veroorzaakt pijn in de kuit bij het lopen.
De onderbeenslagaderen (vooral bij diabetes). Een ernstige vernauwing of afsluiting van deze slagaderen veroorzaakt meestal pijn laag in het onderbeen en/of in de voet. Uit de plaats van de pijn kan men dus min of meer afleiden waar de afsluiting of vernauwing zich bevindt.
De verstopping zit altijd hoger dan de plaats waar de pijn optreedt. De pijn kan zo hevig zijn, dat doorlopen niet meer mogelijk is; de patiënt moet stoppen. Na even stilstaan kan hij weer een stukje verder lopen, tot hij weer moet stilstaan. Dit verschijnsel heet claudicatio intermittens (letterlijk: hinken met tussenpozen).
Soms merkt iemand pas dat hij een claudicatio heeft, wanneer hij een keer in moeilijk terrein moet lopen, bijvoorbeeld in duinzand of op een hellend pad.

Risicofactoren

Leeftijd: hoe ouder, hoe hoger het risico
Roken (claudicatio intermittens wordt soms ook 'rokersbenen' genoemd). De kans op PAV is vijf keer hoger bij rokers dan bij niet-rokers.
Diabetes, volgens sommige schattingen zou 50% van de diabetespatiënten ook lijden aan Perifeer Arterieel Vaatlijden.
Verhoogde bloeddruk
Erfelijkheid
Geslacht: mannen hebben vaker claudicatioklachten dan vrouwen
Te hoog cholesterolgehalte
Te hoog gehalte homocysteïne-gehalte (een type van aminozuur in het bloed
Overgewicht
Lichamelijke inactiviteit


Het is van het grootste belang om te stoppen met roken. Dit voorkomt dat de klachten toenemen. In veel gevallen worden de klachten na het stoppen met roken zelfs minder. Verder is het belangrijk te blijven bewegen (lopen, lopen en lopen), ook al ontstaat er pijn. Beweging bevordert namelijk het ontwikkelen van bloedvaatjes rondom het vernauwde bloedvat. Hierdoor wordt het vernauwde bloedvat als het ware 'kortgesloten', zodat meer bloed naar het been kan stromen.

Patienten met claudicatioklachten hebben een levensverwachting die ongeveer 10 jaar korter is dan die van gezonde personen. De sterfte aan andere hart- en vaatziekten is bij PAV zonder symptomen tweemaal en bij claudicatio driemaal zo hoog als bij mensen zonder perifeer arterieel vaatlijden. Roken en diabetes verslechteren de levensverwachting.
Blijf nooit met klachten rondlopen.

Je kunt dus niet gaan zitten "afwachten"
Misschien kun je de voeding aanpassen, de beweging, met supplementen is er genoeg ondersteuning etc.

groetjes,
Corrij
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

rechterbeen
Nieuw in dit forum
Berichten: 2
Lid geworden op: di apr 27, 2010 2:25 pm

Looptherapie

Bericht door rechterbeen » di apr 27, 2010 5:36 pm

Bedankt voor de snelle reactie, de term claudicatio intermittens (etalage benen) is gevallen. Ik ben ook met looptherapie begonnen. Maar wat ik mij zelf afvraag is zou er niet een uitgebreider onderzoek moeten komen naar de conditie van alle vaten. Volgens mijn huisarts is het niet gebruikelijk dat mijn hart bv word onderzocht, dat gaat pas gebeuren als ik daar last van krijg.

Met vriendelijke groet René

Corrij (therapeut)
Verslaafd aan het forum
Berichten: 3948
Lid geworden op: do mei 19, 2005 10:46 pm
Contacteer:

Bericht door Corrij (therapeut) » di apr 27, 2010 6:00 pm

hallo Rene,

Er zijn meer mogelijkheden om deze klacht te onderzoeken,


angiografie
Angiografie is een onderzoek van de bloedvaten met behulp van:

een holle naald
een slangetje (katheter)
een contrastmiddel
röntgenstraling
Een ander woord voor angiografie is bloedvatkatheterisatie.

Een CT-scan is een onderzoek om met behulp van röntgenstraling dwarsdoorsnede-foto's van lichaamsdelen te maken. De scan laat zowel de weke delen (organen en bloedvaten) als ook de harde delen (botstructuren) zien. Om de bloedvaten vast te leggen, gebruikt de radioloog contrastvloeistof.

Door de beelden verder te bewerken is het mogelijk een driedimensioneel beeld te maken van de gescande vaten.

Echografie maakt gebruik van ultrageluidsgolven. Deze golven worden uitgezonden door een zender of transducer. U hoort ze niet.

Uw arts krijgt met dit onderzoek een goed beeld van:

de bouw, ligging en grootte van de vaten
mogelijke afwijkingen aan de vaten


Het Doppleronderzoek meet de stroomsnelheid van uw bloed via ultrageluidsgolven. Het onderzoek wordt gedaan bij de bloedvaten van de hals, buik, lies en benen.


Duplex betekent dubbel. Het duplexonderzoek maakt zowel gebruik van echografie als van de dopplertechniek. De echografie brengt de bloedvaten in beeld. De Doppler meet de snelheid van de bloedstroom.

De stroomsnelheid wordt zichtbaar op een beeldscherm als een golfbeweging. De golfbeweging geeft de toename en afname van de bloedstroomsnelheid onder invloed van de hartslag weer.

Het duplexonderzoek brengt slagaders, aders en het hart in beeld. Hiermee stelt uw arts de precieze plaats en de ernst van uw problemen vast.

Ik vind dat als je je daar erg ongerust over maakt je dit eens met de huisarts moet bespreken, hij kan je door verwijzen naar b.v. een cardioloog.

Er zijn mogelijkheden genoeg voor verder onderzoek.
Those who do not have enough time for good health,
will not have good health for enough time.

Plaats reactie